Citat:
Ursprungligen postat av
denfejk
Efter att ha funkat helt ok i något år hände det över en natt att datorn började lagga sönder efter att automatiskt ha hamnat i något reboot tillstånd. Fattade inte vad som hände just då men lät datorn starta sig vanligt och nu laggar den så ohyggligt mycket att det är omöjligt att gå in och skriva här utan mobil.
Vill därför återställa min laptop (asus någonting) och få den att vara precis som när jag fick den, hur kan jag göra detta?
Har hört att man behöver någon windows skiva, fattar inte särskilt mycket.
Tack
någorlunda sent svar, men det kanske hjälper ändå?
Det är skillnad på att återställa datorn och att ominstallera datorn
Ska du återställa datorn till en tidigare tidpunkt då problemen inte var närvarande så behövs ingen skiva, ska du däremot ominstallera datorn så är det en windows skiva du behöver.
Det är skivan som operativsystemet är på. Har du köpt en "färdig" dator så får man oftast inte med en sådan skiva, men det går att ladda ner och bränna över på en tom skiva, eller ett USB-minne.
Har du ingen skiva, så har du troligen ingen produktnyckel till operativsystemet heller, det betyder att du kommer få köra på ett falskt operativsystem, och för ganska många personer så spelar detta ingen roll, det begränsar bara vissa funktioner i windows, men använder man inte datorn för annat än typ spelande osv så är det inga större problem
Det du kan göra är att köpa ett operativsystem på microsoft hemsida för typ 1300 (tror jag dem kostar nu?) och då får du med produktnyckel, skiva och dessutom någon form av guide om jag minns rätt.
Om jag var du så skulle jag dock kika i loggarna för att se vad som hänt innan jag gjorde något annat.
(windows-knapp, sen skriva "loggbok" eller liknande, sen kolla windows-loggar efter "FEL" och liknande meddelanden

)