Citat:
Ursprungligen postat av Muselike
Hej,
Har köpt en sproilans ny ASUS K55VM med en Samsung 830 128gb SSD som jag tänkte testa.
Krånglet började dock när jag skulle migrera hårddisken till den nya, Norton Ghost ville inte fungera som det skulle så jag provade med Acronis istället, utan vidare framgång.
Jag bestämde mig för att gör en helt ny installation av Windows 7 istället och fick en Windows 7 Proffesional ISO av en polare som jag brände ut.
Allt började bra tills jag skulle välja vilken hårddisk jag skulle installera det på...
Det stod något jag inte fattade om GTP och MBR. Hur som helst verkade det som att operativsystemet inte passade med hårddisken eller nåt. Har googlar runt hela dagen men blir inge klokare.
Någon som kan hjälpa mig?
"migrera hårddisken till den nya", vad menar du? Varför ska du migrera?
Det enklaste du kan göra om du har en orginalHDD är att i Norton Ghost (DOS boot föredrar jag, eller att sätta båda diskarna i annan dator och använda 32-bit Ghost för Windows) kopiera hela HDDn till SSDn, då får du med återställningspartition och allt. Välj då Disk to disk. Detta går nog utmärkt att göra även i Acronis DOS boot.
Vad GTP är vet jag inte, men om du menar GPT så finns ju alltid Google
http://bit.ly/QXZhJr
Ska du nyinstallera Win7 på SSDn så dela upp den först så blir det smidigare att Ghosta systempartitionen sen. Partition Wizard Bootable Image är bra för detta imho.