2012-09-26, 18:12
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mushii91
Hej, Det är så här att morsan har problem med sin bärbara asus dator.
Och jag hade tänkt att formatera om den. Men datorn är inte som alla bärbara att man trycker på en F- Knapp så kommer man in i bios och formaterar direkt, sedan installeras med all driv rutiner
Finns ingen recovery skiva heller till datorn
Snälla har ni någon aning hur ja ska göra för att Formatera ?
när jag startar datorn så kommer det intes någon text fram vilken bios knappen är lr ngt

Uppskattar all svar.

Tack!
Det står i manualen hur du gör en recovery, finns att tanka hem här (och här står även direkt hur du gör):
http://support.asus.com/Troubleshoot...Sf&os=&no=1775
Citera
2012-09-26, 18:17
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k1zleez
Ska formatera min stationära dator, har en bränd win 7 cd, stänger av datorn, startar med CDn men skärmen lyser men är ändå svart? och inget händer.. jag tar ut Cdn för att gå in i bios men kommer inte in där heller?! utan skärmen är svart tills den kommer till loggin screen i windows?! Cdn fungerar på min bärbara dator.. Jag får aldrig chansen att komma in i BIOS, utan om jag spammar F11 / DEL, så är det som om datorn fastnar och står stilla typ, ingen bild..

Har tagit ut grafikkorten och ramminnen, byttplats och även dragit ut detta förbannade batteri. INGET...! Jag kan fortfarande komma in i datorn som vanligt men inte BIOS eller starta med en Windows cd.

Jag har ett MSI Z68A-GD65 moderkort.
Har även provat trycka på denna "reset"-knapp som finns på kortet, dragit ur strömmen och klickat på starta knappen för säkerhetskull och sedan hållt in RESET... INGET..

Börjar nu ledsna lite på detta.. Så finns det någon med en lösning?

Tack för alla svar!
Vad har du för anslutningskabel till skärmen? ...om det är HDMI eller DisplayPort så kanske du får byta till DVI eller något annat för att få bild innan Win laddas. Jag gissar lite här nu, någon annan kanske har bättre koll på detta?

Tryck på ON-knappen, sen trycker du 2 gånger/sekund på knappen som man kommer in i BIOS med. Vilken knapp det är står i manualen, har du läst nåt i den?
http://se.msi.com/product/mb/Z68A-GD...div=QuickGuide
Senast redigerad av Skadat gods 2012-09-26 kl. 18:21.
Citera
2012-09-26, 18:30
Medlem
k1zleezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Vad har du för anslutningskabel till skärmen? ...om det är HDMI eller DisplayPort så kanske du får byta till DVI eller något annat för att få bild innan Win laddas. Jag gissar lite här nu, någon annan kanske har bättre koll på detta?

Tryck på ON-knappen, sen trycker du 2 gånger/sekund på knappen som man kommer in i BIOS med. Vilken knapp det är står i manualen, har du läst nåt i den?
http://se.msi.com/product/mb/Z68A-GD...div=QuickGuide

Kör med HDMI som blir mini HDMI, in i grafikkortet (har SLI). Har 2 skärmar men tagit ur en av skärmarna, men ska göra som du skrev och prova med DVI och se om det hjälper. Jag har provat taktiken med att trycka F11/DEL, konstant med det är som om jag kommer in i BIOS men att det inte accepterar en bild...
Citera
2012-09-27, 21:38
Medlem
Hej,

Har köpt en sproilans ny ASUS K55VM med en Samsung 830 128gb SSD som jag tänkte testa.

Krånglet började dock när jag skulle migrera hårddisken till den nya, Norton Ghost ville inte fungera som det skulle så jag provade med Acronis istället, utan vidare framgång.
Jag bestämde mig för att gör en helt ny installation av Windows 7 istället och fick en Windows 7 Proffesional ISO av en polare som jag brände ut.
Allt började bra tills jag skulle välja vilken hårddisk jag skulle installera det på...

Det stod något jag inte fattade om GTP och MBR. Hur som helst verkade det som att operativsystemet inte passade med hårddisken eller nåt. Har googlar runt hela dagen men blir inge klokare.

Någon som kan hjälpa mig?
Citera
2012-09-28, 01:35
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muselike
Hej,

Har köpt en sproilans ny ASUS K55VM med en Samsung 830 128gb SSD som jag tänkte testa.

Krånglet började dock när jag skulle migrera hårddisken till den nya, Norton Ghost ville inte fungera som det skulle så jag provade med Acronis istället, utan vidare framgång.
Jag bestämde mig för att gör en helt ny installation av Windows 7 istället och fick en Windows 7 Proffesional ISO av en polare som jag brände ut.
Allt började bra tills jag skulle välja vilken hårddisk jag skulle installera det på...

Det stod något jag inte fattade om GTP och MBR. Hur som helst verkade det som att operativsystemet inte passade med hårddisken eller nåt. Har googlar runt hela dagen men blir inge klokare.

Någon som kan hjälpa mig?
"migrera hårddisken till den nya", vad menar du? Varför ska du migrera?

Det enklaste du kan göra om du har en orginalHDD är att i Norton Ghost (DOS boot föredrar jag, eller att sätta båda diskarna i annan dator och använda 32-bit Ghost för Windows) kopiera hela HDDn till SSDn, då får du med återställningspartition och allt. Välj då Disk to disk. Detta går nog utmärkt att göra även i Acronis DOS boot.

Vad GTP är vet jag inte, men om du menar GPT så finns ju alltid Google
http://bit.ly/QXZhJr

Ska du nyinstallera Win7 på SSDn så dela upp den först så blir det smidigare att Ghosta systempartitionen sen. Partition Wizard Bootable Image är bra för detta imho.
Senast redigerad av Skadat gods 2012-09-28 kl. 01:43.
Citera
2012-09-29, 20:25
Medlem
Vafan, alltid ska det strula! Har en stationär dator som en vän hjälpte mig att bygga ihop för ett par år sedan. Den har ett tag varit väldigt seg o igår satt jag hela dan och förde över mina filer till extern hårdisk, brände ner w7 på en dvd-r o installerade/formaterade utan problem, trodde jag. Men alla filer ligger kvar i C: vilket är den enda hårdisken(partition?) på datorn.

När jag installerade w7 fick jag en fråga nått i stilen med: installera bara om windows eller formatera? Jag valde då formatera, dock inte helt säker om det var just den termen de använde.

Vad har jag gjort fel, vad ska jag göra om för att göra rätt? Tack!
Citera
2012-09-29, 22:03
Moderator
VitKallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
varför inte prova w8 i en virtuell miljö eller på en separat partition eller disk, så att installationen inte påverkar ditt befintliga operativsystem.

har du en w7 skiva som är bootbar så kan du installera w7 igen

mvh
t
Tack för svar. Det markerade är väl vad jag egentligen undrar, om dom skivorna jag bränt är bootbara? Var finner jag info om det?

Jag har inte plats att göra en ny partition för det nu och jag kan inte använda mina externa hdd. Hade jag haft det hade jag rensat datorn och bara provat
Citera
2012-09-29, 22:06
Medlem
Re-ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cacp
Vafan, alltid ska det strula! Har en stationär dator som en vän hjälpte mig att bygga ihop för ett par år sedan. Den har ett tag varit väldigt seg o igår satt jag hela dan och förde över mina filer till extern hårdisk, brände ner w7 på en dvd-r o installerade/formaterade utan problem, trodde jag. Men alla filer ligger kvar i C: vilket är den enda hårdisken(partition?) på datorn.

När jag installerade w7 fick jag en fråga nått i stilen med: installera bara om windows eller formatera? Jag valde då formatera, dock inte helt säker om det var just den termen de använde.

Vad har jag gjort fel, vad ska jag göra om för att göra rätt? Tack!

När du ska installera Windows 7 så kan du välja mellan anpassad installation eller att uppgradera Windows.
Väljer du att göra en anpassad installation så ska inga filer eller inställningar sparas.
Se till att formatera innan du påbörjar installationen.

Boota från Windowsskivan och läs igenom alternativen igen, och kolla så det var rätt alternativ du valde.
Senast redigerad av Re-l 2012-09-29 kl. 22:08.
Citera
2012-09-30, 22:00
Medlem
Hej! Har en lenovo thinkpad edge 320 utan cd läsare
Den är helt spärrad, går inte att ta sig in i datorn kommer bara till inloggningen
Och godkänner mig ej, det är w7 och jag har gjort i ordning
En boot bar usb minne men den vägrar boota den,
Har varit in i bios och angett boot prio på usb, och usb porten fungerar!
Hur ska jag gå tillväga?
Citera
2012-09-30, 22:45
Medlem
Re-ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickipippi
Hej! Har en lenovo thinkpad edge 320 utan cd läsare
Den är helt spärrad, går inte att ta sig in i datorn kommer bara till inloggningen
Och godkänner mig ej, det är w7 och jag har gjort i ordning
En boot bar usb minne men den vägrar boota den
,
Har varit in i bios och angett boot prio på usb, och usb porten fungerar!
Hur ska jag gå tillväga?

Hur menar du? Bootar datorn som vanligt istället för att den bootar från USB-minnet, så att ditt OS läses in och att du kommer in på inloggningsmenyn?
I så fall, testa att inaktivera alla andra bootbara enheter i BIOS, så att USB är det enda alternativet.

Eller visas det ett felmeddelande?
Citera
2012-10-01, 04:16
Medlem
HebbeMannens avatar
tjenare! har lite problem med att installera windows 7.

de e såhär att jag har windows 7 men vill formatera om det, har 2 skivor(piratkopierade) som jag vet funkar, dem funkar dessutom när datorn är igång o redan inne i windows men när jag ska boota med skivan så laddar den förbi "startar windows" sen kommer den här bakgrundsbilden upp och muspekaren men sen händer inget mer(man kan röra runt på muspekaren så den fryser inte men inget händer), nån som har svar?

går det att istället formatera från skivan när windows e startat? alltså när man loggat in på sin användare?
Citera
2012-10-01, 07:14
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HebbeMannen
tjenare! har lite problem med att installera windows 7.

de e såhär att jag har windows 7 men vill formatera om det, har 2 skivor(piratkopierade) som jag vet funkar, dem funkar dessutom när datorn är igång o redan inne i windows men när jag ska boota med skivan så laddar den förbi "startar windows" sen kommer den här bakgrundsbilden upp och muspekaren men sen händer inget mer(man kan röra runt på muspekaren så den fryser inte men inget händer), nån som har svar?

går det att istället formatera från skivan när windows e startat? alltså när man loggat in på sin användare?

Du måste lägga boot-ordningen rätt under Bios. Sätt CD/DVD som första val. Sätt i skivan i släden och därefter verkställ med F10 [oftast]

Datorn startar om och där trycker du på en valfri tangent när denna text dyker upp på bildskärmen. Då startar CD/DVD-enheten och därefter följer du ledsagningen som dyker upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in