Flashback bygger pepparkakshus!
2012-06-12, 16:52
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrsusX
Jag har redan fått reda på hur man gör på ett riktigt forum, men tack för debatten! Som jag skrev innan så tänker jag inte göra det, men det känns skönt att veta att man är sin egen herre inte slav under en fånig och kontraproduktiv policy.

Undrar dock än en gång varför du väljer att i en hjälptråd ta en debatt istället för att hjälpa till eller hålla tyst? Ingen hade frågat efter din åsikt!
Jag tog ingen debatt jag talade bara om hur du skall göra eftersom du frågade... Fråga IT-avdelningen.
Citera
2012-06-12, 17:57
Medlem
Hej!

Tänkte formatera om min dator eftersom det känns som det behövs vid det här laget. Har så mycket skräp och skit som jag vill få bort. Har till och med program som jag inte ens kan ta bort. Så då känns det bäst att formatera datorn. För att få bort all skit på en och samma gång.

Men det är så att jag behöver lite hjälp av er. Vet inte riktigt hur man går till väga. Har formaterat mina förra dator som hade Vista. Men nu har jag köpt ny dator och har ej formaterat denna dator. Har crackad version av Windows 7 Ultimate, vet inte om det gör nån skillnad eller inte. Men vet inte hur jag ska formatera om datorn, senast jag gjorde det med min förra dator, startade jag bara om datorn och sedan så tryckte man F5 eller F8 tror jag, så var det bara att klicka sig till formatera datorn och ta fabriksåterställa. Men hittar inte vart jag gör det. Måste jag ha skivor? Nån som kan förklara för mig hur man går tillväga?

Tacksam för svar!
Citera
2012-06-12, 18:01
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miltontimmy
Hej!

Tänkte formatera om min dator eftersom det känns som det behövs vid det här laget. Har så mycket skräp och skit som jag vill få bort. Har till och med program som jag inte ens kan ta bort. Så då känns det bäst att formatera datorn. För att få bort all skit på en och samma gång.

Men det är så att jag behöver lite hjälp av er. Vet inte riktigt hur man går till väga. Har formaterat mina förra dator som hade Vista. Men nu har jag köpt ny dator och har ej formaterat denna dator. Har crackad version av Windows 7 Ultimate, vet inte om det gör nån skillnad eller inte. Men vet inte hur jag ska formatera om datorn, senast jag gjorde det med min förra dator, startade jag bara om datorn och sedan så tryckte man F5 eller F8 tror jag, så var det bara att klicka sig till formatera datorn och ta fabriksåterställa. Men hittar inte vart jag gör det. Måste jag ha skivor? Nån som kan förklara för mig hur man går tillväga?

Tacksam för svar!

Du finner tips och annat i denna tråd -> https://www.flashback.org/t952925
Citera
2012-06-12, 18:01
Medlem
Hej!

Tacksam för svar!

EDIT: Hittar inte min skiva som jag brände ner och installerade Windows 7 med.
Senast redigerad av miltontimmy 2012-06-12 kl. 18:04.
Citera
2012-06-12, 18:57
Medlem
yulbrynners avatar
Hur ändrar man filtyp i Windows 7?

Jag har haft XP hela livet. Där var det svinlätt att ändra filtyp. Bara att öppna en mapp, välja "mappalternativ" och "visa fullständigt filnamn på fil." Typ. Klart.

Om jag hade en fil som hette tex >musik.wma< kunde jag i namnet bara ändra >musik.mp3< och så bytte filen namn. Men det funkar ju inte nu i windows 7!

Har googlat tutorials men ingenstans fattar jag hur man gör det här.

Hur gör man?
Citera
2012-06-12, 19:03
Medlem
steklovataboys avatar
När du är inne i en mapp (utforskaren), tryck "Alt", då kommer den klassiska menyfliken upp. Därifrån letar du upp mappalternativ. Annars kan du gå via kontrollpanelen.
Citera
2012-06-12, 19:05
Medlem
yulbrynners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steklovataboy
När du är inne i en mapp (utforskaren), tryck "Alt", då kommer den klassiska menyfliken upp. Därifrån letar du upp mappalternativ. Annars kan du gå via kontrollpanelen.

JA! Hurra!

Jag tryckte ALT och då kom fliken upp! Via den gick jag in och gjorde på det gamla vanliga sättet.

Stort tack!
Citera
2012-06-12, 20:58
Medlem
Dr.Lecters avatar
Ursäkta att jag bumpar tråden. Men jag googlade och hittade ett väldigt effektivt sätt att låsa mappar på.

http://www.simplehelp.net/2010/11/29/how-to-create-a-password-protected-folder-in-windows-7/
Citera
2012-06-12, 22:31
Medlem
Hi-Lifes avatar
Mitt windows 7 startar ej automatiskt den stannar vid första rutan i uppstarten jag måste trycka på F1 för att den ska boota windows, vill att den ska boota windows automatiskt som innan, detta skedde plötsligt över en dag! någon som kan hjälpa mig?
Senast redigerad av Hi-Life 2012-06-12 kl. 22:41.
Citera
2012-06-13, 13:39
Medlem
SWEDiSHITs avatar
Tjo alla flashbackare!

Har ett litet problem som nån av alla visa människor här kanske kan hjälpa mig med. Byggde för några år sen en dator med en kompis hjälp och köpte då ett Windows 7 professional till detta då den crackade versionen jag hade inte funkade. Nu har jag iaf köpt en ny dator som bara mjukvaran fattas på och jag testade då att använda samma windows som till min gamla dator. Det kommer dock upp nu att produktnyckeln är felaktig och det kan man ju förstå med tanke på att jag redan använder den. Men nu till själva frågan: kan man på nåt vis avaktivera OS:et på min gamla dator för att kunna aktivera det på min nya? Eller finns det något enklare man kan göra. Vill ju helst ha min gamla dator i fungerande skick vid nödfall.
Tack på förhand!!!
Citera
2012-06-13, 14:38
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hi-Life
Mitt windows 7 startar ej automatiskt den stannar vid första rutan i uppstarten jag måste trycka på F1 för att den ska boota windows, vill att den ska boota windows automatiskt som innan, detta skedde plötsligt över en dag! någon som kan hjälpa mig?

Har du provat med en reparation som avser Windows 7?
Citera
2012-06-13, 16:58
Medlem
Hi-Lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du provat med en reparation som avser Windows 7?

Ja, det har jag gjort men det hjälpte inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in