2012-06-12, 00:55
Medlem
contemptuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Du menar alltså på fullt allvar att man kan kopiera ner ex.vis en Win7install-ISO (filtyp: win7.iso) till ett USB-minne och sen installera Windows med det USB-minnet? Och dessutom, USB-minnet behöver inte göras bootbart heller eller?
Källa på det tack!

Vill minnas att det var så enkelt då jag gjorde det, det var ju ett tag sen dock. Du har helt rätt
Citera
2012-06-12, 08:27
Medlem
Nedlåst Windows

Hej,

Plogbilen har inte skottat ända fram hos itavdelningen på företaget där jag jobbar och därför (kan inte hitta många andra anledningar) har man låst ner oss vanliga användare så att vi inte är admins på våra egna maskiner. Finns det något sätt att komma runt detta och låsa upp mitt konto så att jag blir admin på min egen maskin?

Kör Win7.

En lite spännande sak är att de inte låst ner regedit så jag kan hacka i registret, men är ingen stjärna på det...

P.S. Ja, det borde redan ha funnits en tråd om detta. Ja, jag har letat men inte hitta det i Sticky. Ja, jag har sökt men kan inte hitta det :-)
Citera
2012-06-12, 08:39
Moderator
MondoBizarros avatar
ÖDOI ► Windows
/Mod
Citera
2012-06-12, 08:42
Medlem
kimdah2002s avatar
Av vilken anledning behöver du vara admin på din egen maskin på en företagsdator, det är ju en extrem säkerhetsrisk...
Citera
2012-06-12, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Av vilken anledning behöver du vara admin på din egen maskin på en företagsdator, det är ju en extrem säkerhetsrisk...

Jag är välan bara lite vild... men det var ju inte det frågan handlade om, hade jag undrat om säkerhet hade jag ställt frågan i i ett annat forum, nu undrar jag om någon vet HUR JAG gör för att komma runt det. Kan du inte läsa?
Citera
2012-06-12, 09:34
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrsusX
Jag är välan bara lite vild... men det var ju inte det frågan handlade om, hade jag undrat om säkerhet hade jag ställt frågan i i ett annat forum, nu undrar jag om någon vet HUR JAG gör för att komma runt det. Kan du inte läsa?
Det är väldigt enkelt, DU ringer upp någon på IT-avdelningen och ber honom/henne att lägga dig som admin på din dator.
Citera
2012-06-12, 09:35
Medlem
Citat:

och i ärlighetens namn planerar jag inte att låsa upp den på allvar, jag skulle bara vilja veta hur man gör. Men är det verkligen en sådan säkerhetsrisk? Jag har jobbat på flera stora företag oich jag har alltid varit admion på min dator. Nu är det ju så att jag har jobbar inom startegisk IT och är väl som sådant normalt betrodd att inte göra dumheter med min jobbdator, men faktum är att IBM, Sigma, Tretton37, Cybercom, Jayway, och flera andra har sina dator upplåsta för användarna utan att jag vet att de har drabbats av något illasinnat i stor skala...
Citera
2012-06-12, 11:14
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kefakum
Hej!
Sök info i rätt tråd så hittar du lösningen (det har varit uppe där ett antal ggr tidigare):
https://www.flashback.org/t1026161p70
Citera
2012-06-12, 11:51
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
och det jobbiga är ju att normala företag anställer folk som de litar på, medan när jag får en nerlåst dator så känner jag att man inte litar på mig och jag hatar den känslan.
Meningen är ju att du bara skall köra och har behörighet till de program som är installerade från början inte hålla på att installera några egna. Har varit på många företag och sanerat torrentprogran, spel, virus och whatever som användarna installerat trots it-policy som förbjöd det. Finns ingen anledning att tillåta någon vara admin utom admin.
Citera
2012-06-12, 11:55
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izak80
Så vilket program skall jag ladda ner, är bäst? Free Downloadn Bootable CD eller Partition Wizard BootablenCD?

Du behöver inte ladda ner någon av dom!

Du startar datorn mot ditt installationsmedia och NÄR alternativet "Avancerat" visas, välj det!

Då markerar du NEDRE partitionen först, väljer "Ta bort"
Fortsätter tills inga partitioner finns kvar!

(Nu har du tagit bort alla partitioner)

Skapa 1 (en) ny partition och ange dess storlek! (Den behöver inte alls fylla upp hela hårddisken, fler partitioner skapar du via diskhanteraren när windows 7 är installerad!) Välj att installera Windows 7 till den så sköts formatering etc. helt automagiskt!

Varför gå över ån efter vatten, när allt du behöver är inbyggt i Windows?

Vill du skapa en bootbar USB-pinne för Windows 7 så är det enklaste är väl att använda Windows 7 USB/DVD Download Tool:
http://images2.store.microsoft.com/p...B-DVD-tool.exe
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2012-06-12 kl. 11:58.
Citera
2012-06-12, 12:46
Medlem
Hur ett nedlåst windows förstör ditt företag...

Citat:
Meningen är ju att du bara skall köra och har behörighet till de program som är installerade från början inte hålla på att installera några egna. Har varit på många företag och sanerat torrentprogran, spel, virus och whatever som användarna installerat trots it-policy som förbjöd det. Finns ingen anledning att tillåta någon vara admin utom admin.

Det tror jag visst att det gör. Det finns något som heter pygmalioneffekten, http://en.wikipedia.org/wiki/Pygmalion_effect, och det innebär att folk kommer att uppföra sig som du förväntar dig att de uppför sig. När nu ett företag väljer att kommunicera till sina anställa att det inte litar på dem kommer de att uppföra sig opålitligt, inte bara med sina datorer utan i hela sin anställning. Detta kommer på sikt att leda till djävligt mycket större problem än att man måste rensa bort ett och annat torrent program då och då, det leder till bedrägeri och personalomsättning.

Om du som företag däremot kommunicerar till dina anställda att du litar på dem kommer du att få lojala anställda som trivs.

Att därför resonera som du är ett digitalt tänk av dumskallar som inte tänker utanför sin egen bubbla.

Nu är vi inne i en helt off topic debatt och jag kan fortfarande inte förstå varför du väljer att gå i polemik istället för att svara på en fråga.
Senast redigerad av UrsusX 2012-06-12 kl. 13:10. Anledning: Stavar som en kratta...
Citera
2012-06-12, 13:12
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Det tror jag visst att det gör. Det finns något som heter pygmalioneffekten, http://en.wikipedia.org/wiki/Pygmalion_effect, och det innebär att folk kommer att uppföra sig som du förväntar dig att de uppför sig. När nu ett företag väljer att kommunicera till sina anställa att det inte litar på dem kommer de att uppföra sig opålitligt, inte bara med sina datorer utan i hela sin anställning. Detta kommer på sikt att leda till djävligt mycket större problem än att man måste rensa bort ett och annat torrent program då och då, det leder till bedrägeri och personalomsättning.

Om du som företag däremot kommunicera till dina anställda att du litar på den kommer du att få lojala anställda som trivs.

Att därför resonera som du är ett digitalt tänk av dumskallar som inte tänker utanför sin egen bubbla.

Nu är vi inne i en helt off topic debatt och jag kan fortfarande inte förstå varför du väljer att gå i polemik istället för att svara på en fråga.
Jag besvarade frågan om du läser mina tidigare inlägg.

Fråga någon på IT-avdelningen om hjälp! (och det hade ju han/hon gjort)

Har företaget bestämt att ingen skall få vara admin mer än admin så får man väl rätta sig efter det eller söka anställning någon annanstanns om man inte accepterar det... Går man runt det och bryter mot it-policyn så får man sparken. Samma resultat olika sätt att ta sig dit.
Senast redigerad av kimdah2002 2012-06-12 kl. 13:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in