2011-12-12, 16:07
  #5197
Medlem
countdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Buggiga fonter! Vem som helst kan sätta sig och tillverka fonter, och här verkar det vara just Vem von Helst som har gjort det också (SBS). Gratis är inte alltid bäst.

Orka fixa/strula med det där. Jag skulle ominstallera eller återställa Win på burken.

Jag installerade faktiskt om det för knappt tre dagar sedan. Jag pallar inte göra det igen.
Det ska gå att fixa genom att trixa med registren; jag har gjort det förr och det är inte så svårt.
Söker efter någon som, trots min knappa erfarenhet, kan guida mig och förklara vad jag ska göra.
Citera
2011-12-12, 16:40
  #5198
Medlem
DanteAlighieris avatar
Har en Dell XPS sedan 2-3 månader tillbaka. Nu när jag satte på den är den hur slö som helst. Öppna eller stänga ett fönster går liksom i slow motion på något konstigt sätt.

Någon som vet vad problemet kan vara?
Citera
2011-12-12, 21:11
  #5199
Medlem
qbelixs avatar
Hej experter!
Läget är som följer: Jag ska formatera, nyinstallera och sälja min stationära dator (Fujitsu Amilo). Hade jag haft hela Win7-installationen skulle det inte varit några problem men jag har bara en upgrade från Vista->Win7 Home Premium. Eller rättare sagt, jag har två upgrade-skivor; en från Fujitsu och en från Microsoft. Den från Microsoft har jag dock aldrig testat men den har kartong och allt Båda är alltså äkta.

Nu till själva problemet. Jag har inte formaterat/nyinstallerat en dator sedan XP för några år sedan och alltid installerat Windows med full-version. Jag har nu gjort en sådan där systemavbildning av datorn jag ska sälja (blev 160 GB ungefär). När den var färdig frågade Windows mig om jag ville göra en systemreparationsskiva också med förklaringen att jag behöver en sådan för att kunna ominstallera mitt system om jag INTE har en Windows installationsskiva.

1. Menar de med detta att jag kommer kunna installera om mitt system efter formatering även med en Win-Upgrade?

2. Borde jag ha en egenskapad systemreparationsskiva också?

3. Jag har för mig att det ligger en Fujitsu-skiva någonstans. Kan en sådan skiva vara likvärdig med en systemreparationsskiva jag skapat själv eller måste jag ha Fujitsu-skivan också?

4. Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde dra lite kort vad den här systemavbildningen på 160 GB som jag gjort har för syfte? Innehåller den hela operativsystemet + drivrutiner osv. så kan jag ju tycka att hela grejen med systemreparationsskiva känns överflödig.

Jag har faktiskt kollat på microsoft.com osv. men kom fram till att jag behöver riktig FB-experthjälp på ämnet. Tack på förhand.
Citera
2011-12-13, 07:35
  #5200
Medlem
tjenare alla flashbackare

För ett par månader sen köpte jag en ny dator för att kunna se på film/serier
i 720p/1080p och för att inte behöva spela spela på sämsta inställningarna längre.

Jag installerade då windows 7 på den och allt gick bra, hade inga problem alls
men sen va de en vän som påpekade att jag bara körde 32bitars när jag hade 8gb ram
så jag gjorde en total ominstallering av windows 7 till 64bitars för att få ut fulla
kraften av datorn.
Strax efter ominstallation skulle jag kolla på film (1080p) och det gick inte alls
för filmen frös ungefär var 10 sec och jag upptäckte även att det inte gick spela
på bästa inställningarna längre.

Jag har nu provat allt jag kan komma på:
*Senaste drivrutinerna
*Ominstallera windows (3-4ggr)
*Gå tillbaka till 32bitars
*även "hyrt" olika versioner av windows 7 från TPB

men mina problem består
jag misstänker att något kanske kan vara sönder i datorn

är det någon som har nått svar på det så skulle jag bli glad
Citera
2011-12-13, 08:15
  #5201
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phanom
tjenare alla flashbackare

För ett par månader sen köpte jag en ny dator för att kunna se på film/serier
i 720p/1080p och för att inte behöva spela spela på sämsta inställningarna längre.

Jag installerade då windows 7 på den och allt gick bra, hade inga problem alls
men sen va de en vän som påpekade att jag bara körde 32bitars när jag hade 8gb ram
så jag gjorde en total ominstallering av windows 7 till 64bitars för att få ut fulla
kraften av datorn.
Strax efter ominstallation skulle jag kolla på film (1080p) och det gick inte alls
för filmen frös ungefär var 10 sec och jag upptäckte även att det inte gick spela
på bästa inställningarna längre.

Jag har nu provat allt jag kan komma på:
*Senaste drivrutinerna
*Ominstallera windows (3-4ggr)
*Gå tillbaka till 32bitars
*även "hyrt" olika versioner av windows 7 från TPB

men mina problem består
jag misstänker att något kanske kan vara sönder i datorn

är det någon som har nått svar på det så skulle jag bli glad

Vad har du för hårdvara? Te.x grafikkort, processorn.
Citera
2011-12-13, 08:35
  #5202
Medlem
eternussermos avatar
Jag gissar att du kör VLC för att kolla på film, har du provat olika versioner av den och laddat ner de dekoders som finns (cccp)? Jag har haft liknande problem med vissa versioner, dock inte nu.
Citera
2011-12-13, 08:45
  #5203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Vad har du för hårdvara? Te.x grafikkort, processorn.


Sapphire Radeon HD 5670
Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3
AMD Phenom II X2 560
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB
Citera
2011-12-13, 08:49
  #5204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Jag gissar att du kör VLC för att kolla på film, har du provat olika versioner av den och laddat ner de dekoders som finns (cccp)? Jag har haft liknande problem med vissa versioner, dock inte nu.

japp jag kör med VLC men tycker inte det borde ha med saken att göra eftersom jag hade
samma version innan ominstallationen och det funkade ju fläckfritt. sen är det ju inte bara
filmer som är drabbade utan även mina spel som jag fått sänka mina inställningar i
Citera
2011-12-13, 08:55
  #5205
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phanom
Sapphire Radeon HD 5670
Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3
AMD Phenom II X2 560
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB

Rent hårdvarumässigt är det inget fel på.

Att kunna se te.x en 1080 kräver en bra mediaspelare. Provar gärna denna som även är gratis -> http://xbmc.org/download/

Det finns andra och bra mediaspelare. Själv så använder jag mig av PowerDVD -> http://www.cyberlink.com/downloads/trials/index_en_US.html

Den ligger som trial, men finns så klart på piratbukten med en licens.
Citera
2011-12-13, 21:48
  #5206
Medlem
dannywtfs avatar
Hur gör jag om jag vill tömma datorn från allt utom OS om jag råkat klyva skivan på mitten? Jag kan i värsta fall tänka mig att ta bort precis allt på den, men i vilket fall har jag ingen skiva. Hur gör jag? Alla förslag mottages tacksamt.
Citera
2011-12-14, 01:41
  #5207
Medlem
Mr-potatoheads avatar
eftersom jag vägrar köpa Windows 7 så är min laptop kaputt.. hittar verkligen inte en vettig torrent att tanka ner rätt ifrån . av 15 möjliga verkar 14 vara skit om jag säger så ....

hjälp uppskattas ska säga att jag kan data , men inte så pass hundra att jag kan mycket "utanför operativsystemet" . Omformatera skiten är väl så längt jag går ungefär.

*tack på förhud*
Citera
2011-12-14, 07:40
  #5208
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Har en Dell XPS sedan 2-3 månader tillbaka. Nu när jag satte på den är den hur slö som helst. Öppna eller stänga ett fönster går liksom i slow motion på något konstigt sätt.

Någon som vet vad problemet kan vara?

En mager beskrivning på problemet, men det kan vara precis vad som helst.

Börjar du med att scanna igenom datorn med ett uppdaterat antivirus/antispywareprogram.
Om inte detta hjälper dig så uppdaterar datorns hårdvara/mjukvara.

Upplever du samma scenarie som innan så utför en ominstallation av OS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in