2012-02-06, 15:07
Moderator
Arne.Ankas avatar
Finns det nån superlätt version av w7 som funkar på en 6år gammal hp pavillion med 1gb ram eller är det bättre att köra på laglig version av xp?
Citera
2012-02-06, 16:52
Medlem
Bobby Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Men du hann med att posta här innan dess?
Kör in allt som Win Upd föreslår (MSIE9 tar du sist och separat). Efter det ska du även installera drivers så att alla delar i datorn funkar som de ska i ditt nya OS.

Det är väl mest för jag inte tror det är sannolikt att de kommer funka efter några updates. Jag har uppdaterat rätt mycket hittills. Vet inte om det kan vara dessa update som fördröjer starten hela tiden...

Det är en Dell och enligt Dells hemsida för datorn så får man alla nödvändiga drivers via Windows update.
Citera
2012-02-06, 16:55
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Finns det nån superlätt version av w7 som funkar på en 6år gammal hp pavillion med 1gb ram eller är det bättre att köra på laglig version av xp?
Nope, IMO skiljer det endast försumbart mellan win7-versionerna prestandakravmässigt och upplevelsemässigt. En del hävdar att Win 7 Starter är mer lättdrivet, men någon stor skillnad har jag aldrig märkt jämfört med ex-vis Ultimate, Pro eller Home. Kör man klassiskt skrivbordtema bara så är det helt ok. Dessutom så är Starter trist att sitta på tycker jag, det är lite begränsat. Däremot så ska du undvika 64-bitars som är något tyngre men framförallt mkt svårare att hitta drivers till till en gammal maskin.

XP eller 7:an på en gammal burk är en smaksak, men alltid trevligt med ett modernt OS, och då kan man kanske leva med lite sämre prestanda.

Uppgradera till 2 eller 3 Gb, det är aldrig fel och RAM kostar inte mkt numera.
Citera
2012-02-06, 17:04
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Knight
Det är väl mest för jag inte tror det är sannolikt att de kommer funka efter några updates. Jag har uppdaterat rätt mycket hittills. Vet inte om det kan vara dessa update som fördröjer starten hela tiden...

Det är en Dell och enligt Dells hemsida för datorn så får man alla nödvändiga drivers via Windows update.
Är alla enheter installerade (inga gula markeringar i Enhetshanteraren) så ska det vara lugnt. Men, bl a Skype kräver att du installerar bättre drivers för ljud än vad som finns default i 7:an vet jag. Men detta påverkar förstås inte segheten i din maskin.

Det lutar nog åt att segheten är hårdvarurelaterat. Har hårddisken strulat nåt tidigare?

Prova att installera igen, och ta bort alla partitioner i början av installationen.
Citera
2012-02-06, 19:08
Medlem
C9h18o6s avatar
återställa datorn, gammal! hjälp

Hej.

Har en dator vid namn "Acer Aspire T620" som är inköpt 2005.

Nu vill jag göra få den återställt men det bara fuckar...
Jag har köpt återstälnings skivor(2006) å jag har använd dom iallafall 5 gg under den tid jag ägt datorn. Nu till problemet...

JAg gör exakt som man skall göra... jag stoppar i skivan och statar om datorn allt flyter som vanligt. Den läser in drivrutinerna som vanligt för att sdan säga åt mej att stoppa in den andra skivan... för att starta om och läsa in drivrutinerna.. (ursäkta luddigt skrivande)

Men när denna starat om börjar även prossesen om.. har säkert gjort detta 10 gg nu men det händer alltid samma sak. Återstälningen börjar om från ruta ett..

Jag gjorde som så att jag tog bort mitt antuvirus program(avast) men detta hjälpte inte...

så hur gör jag nu? någon som har tips?

Eller kan det vara så. Jag har ägt datorn ett jävla tag och har även bytt ut massor som t.ex

1. Den ena läsaren.
2. grafik kortet.
3. även fått moderkortet utbytt.
4. ljudkortet
vad jag komemr på nu

eller kan det vara som så att skivorna som jag har till att rebota datorn kan vara gammla?

Behöver hjälp, börjar få damp på skiten!!

mvh // c9
Citera
2012-02-06, 19:31
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Uppgradera till 2 eller 3 Gb, det är aldrig fel och RAM kostar inte mkt numera.
Datorn används för säkerhetskopiering och datasök när min vanliga dator inte funkar så kommer inte lägga så mycket energi på att "trimma den", fan vet ens om datorn har 2 minnesplatser datorn är bara 1 tvärhand hög och 2 skitar bred.
Citera
2012-02-06, 19:44
Medlem
Jag testar väl här då..

Tjejen har skaffat ny dator och använder tv:n som skärm. Har hon på den anpassade upplösningen så blir all text (och smileys) minimala så det nästan är oläsligt. Att ha en annan upplösning går inte för sig då det blir alltför mycket scrollande genom sidorna på nätet, som om skärmen vore för liten. Textstorleken är inställd på högsta nivån.

Det skall även påpekas att hon helst vill slippa att förstora texten manuellt på varenda sida i webbläsaren och det förändrar inte att resten av datorn fortfarande har för liten text.

Hur ska vi kunna få större text på den anpassade upplösningen om vi redan har texten inställt på högsta nivån?

Åh, och det är Windows 7 hon använder.
Citera
2012-02-06, 21:26
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Annihilator
Jag testar väl här då..

Tjejen har skaffat ny dator och använder tv:n som skärm. Har hon på den anpassade upplösningen så blir all text (och smileys) minimala så det nästan är oläsligt. Att ha en annan upplösning går inte för sig då det blir alltför mycket scrollande genom sidorna på nätet, som om skärmen vore för liten. Textstorleken är inställd på högsta nivån.

Det skall även påpekas att hon helst vill slippa att förstora texten manuellt på varenda sida i webbläsaren och det förändrar inte att resten av datorn fortfarande har för liten text.

Hur ska vi kunna få större text på den anpassade upplösningen om vi redan har texten inställt på högsta nivån?

Åh, och det är Windows 7 hon använder.
Vilken anslutning används, VGA, DVI eller HDMI?
Citera
2012-02-06, 21:27
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Datorn används för säkerhetskopiering och datasök när min vanliga dator inte funkar så kommer inte lägga så mycket energi på att "trimma den", fan vet ens om datorn har 2 minnesplatser datorn är bara 1 tvärhand hög och 2 skitar bred.
Låter som att XP kommer att frälsa dig...
Citera
2012-02-06, 22:01
Medlem
Citat:
Vilken anslutning används, VGA, DVI eller HDMI?
HDMI. Har det någon betydelse?
Citera
2012-02-07, 00:52
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Annihilator
HDMI. Har det någon betydelse?
Ja, alla fakta har betydelse när man ska felsöka. Googla på: TV:s modellbeteckning HDMI problems forum.
Så kanske du hittar info. Du har läst TV:ns manual hoppas jag?
Citera
2012-02-07, 12:30
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M4rt
Hur är lättaste sättet att spara sin musik, bilder och dokument. Ska göra en ominstallation på min dator. Men har ingen extrahårddisk eller något annat jag kan föra över filer till, så jag inte förlorar dem när jag gör ominstallationen. Musiken och bilderna blir väll ungefär 40-50 gb, så det är inte lite. Vill inte köpa en extern hårdisk efter som dem är svindyra och ska även spara till en resa framöver. Någon som vet vad man ska göra?

Normalt är det enklaste sättet att använda sig av EASY TRANSFER:
http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/products/features/windows-easy-transfer

Men det kräver såklart att du har någonstans dit du kan kopiera filerna, T.ex. en extra intern hårddisk eller extern hårddisk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in