2011-06-13, 18:34
Medlem
Jag har (hade?) en C:// på 320 GB och en H:// på 500 GB.
Jag hade sedan tidigare installerat Windows 7 på C://
Jag ominstallerade det för ett tag sedan på H://
Då ville jag radera allt på C://
Jag laddade ner KillDisk och "Killade" C://
Efter det så fanns inte C:// i "Den här Datorn" eller i Utforskaren. Bara H:// syntes där med Windows 7 installerat. Jag startar om datorn och ser att det står på ett ungefär "Kan inte boota, var vänlig sätt i en riktig boot enhet och starta om datorn"
Jag trodde att den bootade från H:// Men tydligen inte. I Bios så finns det nu bara en HDD (H://) Jag har den som 1:st boot device. Men jag får samma meddelande ändå.
Jag har en USB med Windows 7 Ultimate 64 bitars på och prövade att boota ifrån det för att kunna installera om Windows 7. Men det gick icke.
Det jag behöver hjälp med:
"Få tillbaka" C:// HDD med 320 GB
Kunna boota datorn igen.

Hjälp tack!!
Citera
2011-06-13, 18:46
Medlem
En till fråga bara, om jag har en DVD och Windows 7 på en USB där alla filer ligger i mappar. Måste jag väl få det till en .iso fil för att kunna boota från DVD:n? Hur gör jag det?
Citera
2011-06-13, 21:25
Medlem
Hej!

Jag tänkte ominstallera windows xp som jag gjort många gånger förut (uppdatering inte ren installation denna gång).

När nästan alla installationsfilerna har kopierats från skivan dyker ett felmeddelande upp (innan datorn startar om sig och själva installationen börjar).

Där står det typ:

"Ett fel uppstog när filen a0qf412r.sys kopierades till C:$WIN_NT$~BT\a0qf412r.sys
Filen saknas.

Jag har provat med 2 olika xp-skivor samt mountad ISO men samma fel dyker upp igen.

Vad göra?
Vill i dagsläget helst slippa en ren ominstallation.

Tack på förhand!
Citera
2011-06-14, 11:00
Medlem
Cheiross avatar
Har ett spelrelaterat problem med Windows 7.

Skaffade en ny dator för någon månad sen: denna ska ha betydligt bättre prestanda än den jag tidigare haft. Personen jag köpte den av hade använt den till rejält krävande spel utan problem. Tidigare hade jag XP och spelade t.ex. Portal, Battle for Middle-Earth II och CS på de högsta grafikinställningarna utan några som helst problem.

Nu har jag, trots en förbättrad dator och windows 7, ganska rejäla problem med dessa spel. FPS-antalet är mycket lägre i alla spel och allting är segt: datorn svarar på klickningar först någon sekund efter jag tryckt. Spelet Portal 2 är totalt värdelöst: det hackar så mycket att jag har svårt att se vad som händer. Visserligen är det ett krävande spel, men jag tycker datorn borde klara av det någorlunda iaf.

Lite specs:

CPU: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E7400 @ 2.80GHz
Grafikkort: ATI Radeon HD 5400 Series
3,2GB RAM

Något som är otillräckligt där?

Hur kan prestandan gå ner när man går till bättre hårdvara? Vad kan anledningarna till problemet vara om det inte är fel på hårdvaran?
Citera
2011-06-14, 15:07
Medlem
Har ett litet problem med min ena bärbara dator. Jag hade XP på den men slängde in W7 istället. Alternativen jag kunde välja mellan var att antingen uppgradera eller installera nytt. Jag vill ha datorn helt ren så jag valde nytt. MEN det skapas en mapp som heter windows.old. Den har jag tagit bort så det är inga problem, men alla program ligger kvar på hårddisken. De syns inte på skrivbordet mm men går jag in i program och program files mappen så ligger allting kvar. Hur kan det göra det? Har jag gjort fel nånstans?
Citera
2011-06-14, 19:39
Medlem
Solid.Alvedons avatar
Problem med att skapa ny Pation (windows 7) (behöver snabb hjälp )

Hej, har ca 130 gig ledigt på min hdd (c: ) och tänkte skapa en ny patrion för att jag ska använda windows xp Pro. problemet är det att jag inte kan "krympa" hdd (c: ) mer än 160 mb...

Jag har över 130 så borde kunna göra en patrion. vad kan felet vara?
Citera
2011-06-14, 19:44
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solid.Alvedon
Problem med att skapa ny Pation (windows 7) (behöver snabb hjälp )

Hej, har ca 130 gig ledigt på min hdd (c: ) och tänkte skapa en ny patrion för att jag ska använda windows xp Pro. problemet är det att jag inte kan "krympa" hdd (c: ) mer än 160 mb...

Jag har över 130 så borde kunna göra en patrion. vad kan felet vara?

Vad använder du för program att "krympa" med?
Citera
2011-06-14, 19:49
Medlem
Solid.Alvedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Vad använder du för program att "krympa" med?

Windows egna
Citera
2011-06-15, 17:46
Medlem
Forumistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheiros
Har ett spelrelaterat problem med Windows 7.

Skaffade en ny dator för någon månad sen: denna ska ha betydligt bättre prestanda än den jag tidigare haft. Personen jag köpte den av hade använt den till rejält krävande spel utan problem. Tidigare hade jag XP och spelade t.ex. Portal, Battle for Middle-Earth II och CS på de högsta grafikinställningarna utan några som helst problem.

Nu har jag, trots en förbättrad dator och windows 7, ganska rejäla problem med dessa spel. FPS-antalet är mycket lägre i alla spel och allting är segt: datorn svarar på klickningar först någon sekund efter jag tryckt. Spelet Portal 2 är totalt värdelöst: det hackar så mycket att jag har svårt att se vad som händer. Visserligen är det ett krävande spel, men jag tycker datorn borde klara av det någorlunda iaf.

Lite specs:

CPU: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E7400 @ 2.80GHz
Grafikkort: ATI Radeon HD 5400 Series
3,2GB RAM

Något som är otillräckligt där?

Hur kan prestandan gå ner när man går till bättre hårdvara? Vad kan anledningarna till problemet vara om det inte är fel på hårdvaran?

Grafikkortet är väl inte det starkaste, tillsammans med en utdaterad processor.

Har du de senaste drivrutinerna, direct x m.m?
Brukar oftast vara detta steg som ger problem.
Citera
2011-06-15, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undergång
Ja.. då försöker vi igen. Skrev ett inlägg nyss men då kraschade först explorer och därefter webbläsaren, till slut fick jag stänga av datorn genom att trycka på knappen.

Jag har Windows 7, 64-bitars.
De senaste två veckorna har jag haft ett jävla problem med att svchost.exe (tror jag) tar upp 99% av RAM-minnet. Detta pågår i upp emot en timme, för att sedan lugna ned sig och datorn fungerar som vanligt några timmar. Sen börjar det om igen..
Har läst om liknande problem men då har det varit CPU:n som varit skyhög. Är ganska kass på datorer så jag förstår inte riktigt vad som skrivs heller.
Det är knappast svchost.exe som är problemet. Det är fullt normalt att den processen tar upp över 90% CPU-kraft, vilket förmodligen var vad du egentligen menade, då RAM-minnesåtgången brukar mätas i faktisk storlek snarare än i procent. Läs mer om svchost här: http://blogg.tkj.se/svchost-exe-100-cpu/
Citera
2011-06-15, 22:35
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forumisten
Grafikkortet är väl inte det starkaste, tillsammans med en utdaterad processor.

Har du de senaste drivrutinerna, direct x m.m?
Brukar oftast vara detta steg som ger problem.
Jag skulle nog säga att det är grafikkortet som är boven i det hela...jag har en ungefär lika gammal processor men ett Radeon HD5830 och spelade Portal 2 utan större problem.

Enligt mina erfarenheter är det grafikkort som bör vara första steget i uppgradering, helt enkelt eftersom du märker av det mest där. Givetvis gäller detta om resten av datorn är någorlunda up to date!
Citera
2011-06-15, 22:54
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Jag skulle nog säga att det är grafikkortet som är boven i det hela..
Men samtidigt är minimikravet ett directx 8.1 kompatibelt grafikkort.

Quad-core AMD Phenom II X4 N930 CPU
AMD Mobility Radeon HD 5470 graphics
4GB RAM, 320GB HDD
http://www.youtube.com/watch?v=RZnJOyAlYjQ

Portal 2 Minimum System Rquirements
*Video: 128 Mb @ nVidia GeForce 7600 / ATI Radeon X800 (Pixel Shader 2.0b)
http://www.gamesystemrequirements.info/portal-2/
Senast redigerad av Arne.Anka 2011-06-15 kl. 22:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in