2011-12-11, 16:21
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filijonkan
HEJ ALLA KUNNIGA!

Jag formaterade om min dator för ett tag sen. (från vista till något som heter windows 8 men ser ut som windows 7). När jag skulle använda tv:n som skärm som så funkade inte längre FN+F7. Någon som vet hur jag fixar detta?
Min datormodell: VGN-CR41S

Windows 8 är ute i en mycket tidigt betaversion. Det kan tänkas att det är inte kompatibelt med din utrustning.

Om jag hade varit som dig så hade jag valt Windows 7. Avvaktar med Windows 8 tills versionen finns ute i skarp drift.
Citera
2011-12-11, 16:24
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDowns
Hej, såg på Flashback för ett halvår sen om en sida som installerar alla bra program åt dig vid omformatering, samlade ihop allt i en fil så att säga. Där fanns program som truecrypt, dropbox, VLC etc. Nån som har länk?

Tänker du på detta? -> http://ninite.com/
Citera
2011-12-11, 16:28
Medlem
DrDownss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Tänker du på detta? -> http://ninite.com/
Jajjemen, tackar och bockar.
Citera
2011-12-11, 18:28
Medlem
jag använder windwows 7 Naser71 version med teman från windows 8 m . mitt problem är inte att jag inte kan ta genvägen från laptop-skärm till tv utan att tv'n inte hittas överhuvudtaget.
med den nya windowsversionen ser jag inte vad mitt grafikkort heter och ska jag ladda ner drivers via sony-vaio så finns det flera modeller där, men inte den modellen jag har: VGN-CR41S. om någon lyckas hitta drivrutiner till den modellen är jag evigt tacksam!
Citera
2011-12-12, 07:52
Medlem
Hej!

Jag har tänkt ominstallera windows 7 (home premium 64-bit) men vill ha kvar min övriga data. Skulle det funka att skapa en ny partition och lägga över all data jag vill ha kvar där, och sen ominstallera windows på den partitionen som det ligger på? Jag har en hp-laptop och därmed en C-disk, recovery disc och en hp-tools disk, men alla är väl troligen partitioner av samma fysiska hårddisk.

Någon rekommenderade det i en annan tråd, så jag tankade EASEUS Partition Master. Jag tänkte att då kan jag skapa en partition, köra över lite data, ändra partitionstorlekarna, köra över lite mer data etc, tills jag kört över det jag vill behålla till den nya partitionen.

Är detta möjligt/en bra idé?

Finns det någon risk att jag blir av med även datan på den nya partitionen när jag ominstallerar windows ?
Citera
2011-12-12, 10:44
Medlem
DrDownss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fowley
Hej!

Jag har tänkt ominstallera windows 7 (home premium 64-bit) men vill ha kvar min övriga data. Skulle det funka att skapa en ny partition och lägga över all data jag vill ha kvar där, och sen ominstallera windows på den partitionen som det ligger på? Jag har en hp-laptop och därmed en C-disk, recovery disc och en hp-tools disk, men alla är väl troligen partitioner av samma fysiska hårddisk.

Någon rekommenderade det i en annan tråd, så jag tankade EASEUS Partition Master. Jag tänkte att då kan jag skapa en partition, köra över lite data, ändra partitionstorlekarna, köra över lite mer data etc, tills jag kört över det jag vill behålla till den nya partitionen.

Är detta möjligt/en bra idé?

Finns det någon risk att jag blir av med även datan på den nya partitionen när jag ominstallerar windows ?
Det är så ja, du kan formatera om endast en av partitionerna om du vill. Finns ju programvaror som hanterar partitioner utan att du behöver formatera, som t.ex. Partition magic. EASEUS har jag inte testat. Sen när du installerar windows så formaterar du endast om C:\ partitionen.

Har du väldigt dåligt med plats? Varför ska du köra över lite data, ändra, köra över mer osv? Du kan ju skapa en partitionsstorlek som är tillräcklig från början.
Citera
2011-12-12, 10:57
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trazzel
Jag gissar på...

Kan jag på något sätt använda recovery delen från den disken för att få tillbaka all information ajg ahde på den förra hårddisken ?
Nej! En recovery-partition används för att återställa diskens C:-partition, och raderar då allt innehåll på systempartitionen (C:\).
Citera
2011-12-12, 13:38
Medlem
countdowns avatar
Jag har just varit med om en extremt skum sak.
Jag laddade ner en torrent med en massa fonts, runt 65 000 var de, totalt 1.9 GB.
Jag började installera dem genom att dra dem till fonts-mappen via kontrollpanelens font-funktion.
Som man skulle installera vilket annat typsnitt som helst.

Jag orkade inte installera fler efter bokstaven E; det var sent och jag stängde av datorn och gick och lade mig.

Nu händer det skumma saker med mjukvara på min dator där typsnitt används - Photoshop, Illustrator, och till och med Anteckningar. De hänger sig, slutar funka, kraschar och jag måste avsluta dem med det obarmhärtiga ctrl+alt+del. Jag insåg att det kan ha något att göra med det extrema antalet typsnitt jag intallerade (fast man borde ju kunna ha hur många som helst?), och gick in i mappen för typsnitt för att radera den installerade skiten - och då ser jag att absolut inga typsnitt, inte ens de vanliga, är synliga eller dyker upp i mappen. Hur konstigt som helst.

Jag har Win 7 x64, Ultimate. Jag behöver någon som kan hjälpa mig och tillhandahålla mig med kopior av originaltypsnitten som kommer med Win 7. Har ingen aning om hur jag ska göra detta eftersom Google inte gav svar och detta känns som ett mer eller mindre unikt problem.

EDIT - - -

Hittade en enda negativ kommentar på den torrenten, och den lyder

"Thanks a ton for all of these... One problem though. I installed all of them. You know what that did? It crashed every program that allows you to use custom fonts. Photoshop, Word, etc. all crashed. To fix it: Go into your registry stuff and delete EVERY font from there and download the default Windows 7 fonts."

Så, var hittar jag mina font registries och hur vet jag vilka jag ska ta bort?
Senast redigerad av countdown 2011-12-12 kl. 13:50.
Citera
2011-12-12, 14:28
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countdown
Jag har just varit med om en extremt skum sak...
Buggiga fonter! Vem som helst kan sätta sig och tillverka fonter, och här verkar det vara just Vem von Helst som har gjort det också (SBS). Gratis är inte alltid bäst.

Orka fixa/strula med det där. Jag skulle ominstallera eller återställa Win på burken.
Senast redigerad av Skadat gods 2011-12-12 kl. 14:31.
Citera
2011-12-12, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDowns
Det är så ja, du kan formatera om endast en av partitionerna om du vill. Finns ju programvaror som hanterar partitioner utan att du behöver formatera, som t.ex. Partition magic. EASEUS har jag inte testat. Sen när du installerar windows så formaterar du endast om C:\ partitionen.

Har du väldigt dåligt med plats? Varför ska du köra över lite data, ändra, köra över mer osv? Du kan ju skapa en partitionsstorlek som är tillräcklig från början.

Snarare är det väldigt mycket data jag hade tänkt behålla, och jag tror jag blir tvungen att resizea nån gång. Tänkte bara kolla så det inte var något mystiskt med det...

Däremot märkte jag att datorn redan har fyra primary partitions (C: med windows, en liten som är System partition, D: Recovery och E: HP Tools) så då kan jag inte skapa fler partitions. Efter lite research verkar det som om man kan göra sin C: med windows på till Logical, så det tänkte jag göra. Borde funka eller ?

Då kan jag behålla allt lullull HP prackat på mig ...
Citera
2011-12-12, 14:40
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filijonkan
jag använder windwows 7 Naser71 version med teman från windows 8 m . mitt problem är inte att jag inte kan ta genvägen från laptop-skärm till tv utan att tv'n inte hittas överhuvudtaget.
med den nya windowsversionen ser jag inte vad mitt grafikkort heter och ska jag ladda ner drivers via sony-vaio så finns det flera modeller där, men inte den modellen jag har: VGN-CR41S. om någon lyckas hitta drivrutiner till den modellen är jag evigt tacksam!
Du bör inte använda Naser71's fulknäckta "Windows 8"/Windows 7, för den klarar inte WGA och kommer börja "bugga" med "Din kopia av Windows är inte genuin/äkta" ganska snart.
Citera
2011-12-12, 14:54
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fowley
Snarare är det väldigt mycket data jag hade tänkt behålla, och jag tror jag blir tvungen att resizea nån gång. Tänkte bara kolla så det inte var något mystiskt med det...

Däremot märkte jag att datorn redan har fyra primary partitions (C: med windows, en liten som är System partition, D: Recovery och E: HP Tools) så då kan jag inte skapa fler partitions. Efter lite research verkar det som om man kan göra sin C: med windows på till Logical, så det tänkte jag göra. Borde funka eller ?

Då kan jag behålla allt lullull HP prackat på mig ...
USB-hårddiskar är fantastiska saker, enklast är att tanka över allt du vill spara på en sådan före ominstallation/systemåterställning. Att partitionera hit och dit undan för undan är som att be om att förlora data, det räcker med en miss så har du inget kvar.

Men om du måste så;
  1. Tanka hem en image/ISO av ex.vis Partition Wizard och bränn den på lägsta hastighet.
  2. Starta datorn med Partition Wizard CDn.
  3. Krymp ner Winpartitionen C: till upptaget utrymme + 15Gb. (detta gör du endast genom att flytta slutet av partitionen, flyttar du början av den så tar det 24 tim typ, iom att all data då måste flyttas i partitionen/på disken).
  4. Skapa en ny partition av det opartitionerade utrymmet du nu fått.
  5. Glöm inte att klicka på "utföra" för att verkställa dina ändringar.
Ändra inget med primary på nån av partitionerna, det är att utmana ödet iom att du har HP's originalpartitioner och kanske vill använda originalsystemåterställning nån gång framöver.
Senast redigerad av Skadat gods 2011-12-12 kl. 15:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in