2009-02-03, 18:31
Medlem
hottentotts avatar
eftersom han har OEM licens på sin dator så nej det funkar inte att tanka ner random xp torrent och använda samma nyckel.
nyckeln är bundet till moderkortet och den installation som han fick av återförsäljaren.
om cd-spelaren är pajj så nej finns inte mycket man kan göra förutom använda usb-enheter om datorn stödjer boot på usb.
köp en extern dvd eller nått så fixar det sig.
eller låna
kan väl inte vara så svårt att få tag i.
Citera
2009-02-03, 18:32
Medlem
jellesis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hottentott
eftersom han har OEM licens på sin dator så nej det funkar inte att tanka ner random xp torrent och använda samma nyckel.
nyckeln är bundet till moderkortet och den installation som han fick av återförsäljaren.
om cd-spelaren är pajj så nej finns inte mycket man kan göra förutom använda usb-enheter om datorn stödjer boot på usb.
köp en extern dvd eller nått så fixar det sig.
eller låna
kan väl inte vara så svårt att få tag i.

OK så om jag lånar en extern skivspelare samt en random (eftersom jag inte har ngn själv, och såg precis att etiketten med windowsserialnr på baksidan av datorn var halvt sönderriven) windowsskiva så är det bara att köra skivan i den?
nä fy faan... bläh!
Citera
2009-02-03, 18:39
Medlem
GuitarPROs avatar
Missade att den var trasig! :P

Men som föregående sa, om det går att boota via usb så låna eller köp en usb sticka.
Dom är billiga nu! Men jag har inte en aning om hur man ska gå till väga..

Kopiera allt från en XP skiva direkt till USB stickan?
Citera
2009-02-03, 18:42
Medlem
jellesis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuitarPRO
Missade att den var trasig! :P

Men som föregående sa, om det går att boota via usb så låna eller köp en usb sticka.
Dom är billiga nu! Men jag har inte en aning om hur man ska gå till väga..

Kopiera allt från en XP skiva direkt till USB stickan?

Jo, försöker lite med denna metoden men har inte heller nån aning om hur man går till väga. hitta en guide på typ 20 sidor och det orkar man ju inte
Citera
2009-02-03, 20:34
Medlem
LasseKongoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jellesi
hej!

Har nu för nån timme sen sparat ner det sista jag behöver från min laptop till en bärbar hårddisk, det som är kvar spelar ingen roll om det försvinner. Nu vill jag "formatera om" (vet knappt vad det innebär) min dator men har typ ingen aning om hur man gör. Alla windowsskivor har jag slarvat bort, likaså dom skivorna som ingick när jag köpte min dator. Det är en VGN-A397XP med 17"skärm och det är windows XP jag använder. Min skivspelare funkar inte heller, så vad ska jag göra?? Går det att ominstallera windows från nätet kanske, från deras hemsida? Drivrutinerna till min Vaio kan jag nog hitta sen...

Äsch, jag vetifan vad jag ska göra, hatar detta!

Tack för eventuell hjälp

Har du kollat först om du har nån återställningspartion på Vaion?
Citera
2009-02-03, 21:12
Medlem
jellesis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseKongoo
Har du kollat först om du har nån återställningspartion på Vaion?

Är det den recovery tool typ?
Citera
2009-02-03, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hosan
Tjena

Har ett problem när jag laddar ner med utorrent. Allt kommer igång o det börjar ladda men efter ett tag så kommer det upp att "Filen används av en annan process" och det avbryts. Tar ju ett tag att få hem grejerna när det håller på så här. Har testat stänga av indexeraren,hjälpte inte..

Har också problem med detta. Är det nån som vet vad detta beror på och vad ska man göra åt saken?
Citera
2009-02-03, 21:49
Medlem
F-I-M-Ps avatar
Pröva att göra såhär och se om det funkar:

1. Gå in i BIOS.
2. Leta efter "boot" stället där man väljer vad som ska bootas upp.
3. Sätt första boot up på CD-ROM och hdd andra.
4.Sätt i skivan och formatera om, om inte det funkar.

pröva det här:

1. gå in på sidan http://www.killdisk.com/
2. ladda ner killdisk
3. sen kan du kopiera ut killdisk skivan i programmet killdisk
4.när du har kopierat ut killdisk ska du såklart ha boot1=cd-rom
5.sätt i skivan och starta om datorn, och ändra boot up och du inte redan har gjort det.
6.sen kommer du få välja lite grejer i programmet och sen formateras det (kan ta upp till några timmar om jag inte miss minner mig.)
7. Installera om Windows :]

Och sista grejen för att formatera funkar på vissa datorer tror jag.

1. Klicka på start så att menyn kommer upp och sedan välj "kör" sen skriver du i format C:
2.Sen kommer det upp Yes or No om du vill formatera, ta yes (y) sedan kommer det formateras. (Funkade för mig iallafall. har funkat på win2k och win xp. Har aldrig kört vista)

Hoppas detta funkar, ha de bäst.
Citera
2009-02-03, 22:22
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jellesi
Jo, försöker lite med denna metoden men har inte heller nån aning om hur man går till väga. hitta en guide på typ 20 sidor och det orkar man ju inte
  • windows pajad
  • skivorna borta
  • spelaren kass
  • licenseetiketten sönderriven
  • orkar inte läsa instruktioner

det var inte många rätt där inte, men lycka till ... du lär behöva det
Citera
2009-02-04, 01:44
Medlem
jellesis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
  • windows pajad
  • skivorna borta
  • spelaren kass
  • licenseetiketten sönderriven
  • orkar inte läsa instruktioner

det var inte många rätt där inte, men lycka till ... du lär behöva det

ty
Citera
2009-02-04, 07:05
Medlem
Jag rekommenderar Windows7 build 7000.

Funkat klockrent för mig gällande spel och allting.
Har bl.a. kört Serious Sam, Far Cry m.m. helt utan problem.

Till mitt ATI kort använder jag drivisar för Vista.

Pressat mitt Windows7 rätt hårt hittils och inga problem so far.
Citera
2009-02-04, 11:17
Medlem
eSATA mount prob i win7?

Haj haj,

När jag öppnar min Explorer för att utforska hårddiskarna mina måste jag gå via Trädet till vänster för att få tillgång till min esata disk. När jag klickar på den direkt till höger på ikonen där bland alla de andra händer absolut ingenting, men via trädet till vänster går det som vanligt. Lite jobbigt det blir ju lite extra klickande som jag vill undvika.

Någon som vet vad som kan vara fel? Den är mountad korrekt etc borde inte vara nåt problem hmmmz..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in