2009-02-04, 12:44
Medlem
Draedons avatar
Jag råkade ut för en halvjobbig grej igår... Jag kunde inte stänga av, starta om eller sätta datorn i viloläge. Allt som hade någon koppling till att avsluta funkade inte. Ingenting händer alltså när man klickar "stäng av" eller liknande.
Citera
2009-02-04, 13:27
Medlem
LasseKongoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jellesi
Är det den recovery tool typ?

Ja, det är det och du hittar den isåfall i C:\Program\Sony\VaioRecovery.
Programmet heter "Recovery Center" och i detta finns ett alternativ som återställer din Vaio inklusive OS till fabriksinställningar. Kolla efter "Restore C:drive".
Citera
2009-02-04, 17:20
Medlem
Knipexs avatar
Tjenare!
Nu är det såhär att jag har installerat win7 på min andra hårddisk på prov.
Och jag kan inte hitta drivisar till mitt nätverkskort-Det är inbyggt i moderkortet(Abit AX78).
Någon som haft samma problem eller åtminstone vet hur man kan ordna det?

EDIT: Jag ordnade det igenom att ladda hem drivern via min Xp partition och sedan installera den i vista miljö från win7, funkade prima.
Senast redigerad av Knipex 2009-02-04 kl. 17:38.
Citera
2009-02-04, 18:02
Medlem
TheCazes avatar
Är det bara jag som har problem att sätta datorn i Vilo läge?

Men det är inget viktigt problem just nu, Windows 7 startas ju så snabbt så.

Men det jag tänkte kika med er var just internet. Tappar någon av er ansultningen ibland?
Jag vet inte om det har nått att göra med att mina datorer är kopplade till en switsch som går till en router och vidare till modemet. Förut fungerade prima, men här om dagen så funkar det bara ibland, riktigt tråkigt.
Citera
2009-02-04, 21:20
Medlem
kallemedks avatar
Saxat från killdisk.com "Important: Formatting a disk removes all information from the disk. "

Själv sitter jag på en XP burk, kommer inte in i windows pga. För lite utrymme på disken C: där operativsystemet befinner sig. Jag har gått in i Bios och letat efter diverse möjligheter att göra något åt problemet men jag är antagligen fel ute. Jag kan heller inte starta med windows-skivan och välja formatera där ifrån.

Så, finns det något sätt att ta bort data från C: så att windows eller boot cd:n kan köras igen? Vill inte radera hela disken såhär direkt.
Citera
2009-02-05, 17:31
Awaiting Email Confirmation
Dyass avatar
Installera XP om man har ubuntu?

Hej, nu är det så att jag för ett tag sen installerade ubuntu på min dator, lyckades dock också ta bort XP på köpet. Nu när jag testat ubuntu och vill gå tillbaka till XP stoppar jag in master DVD-1 och väntar på att allt ska ladda, sen fuckar det sig bara med felmedelande 'error 10 Operating system<>cdrom' och jag tar för givet att det här dyker upp eftersom jag har ubuntu. Hur ska jag göra för att bli av med det här? En kompis föreslog att jag skulle köpa en CD skiva och bränna killdisk på den och sen tömma hårddisken och sen pröva med master DVD igen. Om jag gör det, kommer jag kunna installera XP igen då?
Citera
2009-02-05, 17:52
Medlem
Midsummers avatar
Formatera datorn

Tjenare!

Jag hade Vista och Windows 7 installerat på var sin partion, och när jag i Windows 7 skulle formatera Disken där Vista låg i så fungerade inte det, och efter att jag nu startat om så står det bara "a disk read error occured, press ctrl+alt+del to restart".

Det fungerar heller inte att stoppa i någon Vista-skiva, så hur formaterar jag disken då?
Citera
2009-02-05, 17:56
Medlem
Bootar den från skivan då? Kolla i Bios.
Citera
2009-02-05, 17:57
Medlem
4283s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Alternativt trycker på en knapp då det kommer upp;
Tryck ner valfri tangent för att starta från skivan...

Eller kommer detta inte upp, alls?
Citera
2009-02-05, 17:57
Medlem
Midsummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut

Hur kollar man ifall den bootar?

Citat:
Ursprungligen postat av 4283
Alternativt trycker på en knapp då det kommer upp;
Tryck ner valfri tangent för att starta från skivan...

Eller kommer detta inte upp, alls?

Det kommer inte upp alls :/
Senast redigerad av Midsummer 2009-02-05 kl. 18:01.
Citera
2009-02-05, 18:05
Medlem
MrMercurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsummer
Hur kollar man ifall den bootar?

Det kommer inte upp alls :/
Om meddelandet inte kommer upp så bootar den inte från skivan, kolla vilken bootordning som finns i BIOS. Om du hittar en lista där din CD-enhet finns med i BIOS så ska du sätta den högst upp.
Citera
2009-02-05, 18:08
Medlem
Midsummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMercury
Om meddelandet inte kommer upp så bootar den inte från skivan, kolla vilken bootordning som finns i BIOS. Om du hittar en lista där din CD-enhet finns med i BIOS så ska du sätta den högst upp.

Done, kan det vara så att det är fel på skivan? Den är nyss utbränd, ska bränna ut Xp och kika efter liknande resultat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in