Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Tjenare,
Jag ska hjälpa en vän å installera om hans dator. Han har Windows XP home Svensk version i detta nu. (den e helt meganerlusad med spyware å skit.)
Det står även att det är 2002 års version förresten.
Han har koden, men ingen skiva. Så då får man hitta ngn bra ISO på piratbukten eller annorstädes.
Nu till det jag undrar:
Hur vet jag, att den ärliga äkta licensnyckelkod jag har här, kommer att fungera till just den ison jag förkhoppningsvis lyckas ladda/råna/tjuva/låna ngnstans ifrån?
Det måste troligen vara XP HOME samt svensk. Men måste det vara 2002 års utgåva för att licensnyckeln ska passa. Måste de vara en ISOfil som kommer från exakt den leverantör som han fick datorn ifrån? (tror detta var en HPdator från början)
Okej, nu har jag löst mitt problem själv. Mkt hjälp man fick här minsann. Iaf. Jag lyckades installera och aktivera windows. Jag håller på att köra windows update nu, än har den inte klagat.
Jag lånade en skiva från en kompis, den installationen hade dock hans nyckel inlagd, så jag fick byta ut nyckeln mot den som jag fått av min andra vän.
Sedan gick det bra att registrera datorn via nätet. Skivan var förresten från en fujitsudator.
Jag följde instruktionerna via denna sida:
http://support.microsoft.com/kb/328874/
Det specifika svaret på frågan:
"the media must match the product key. That is, the channel (MSDN, retail, OEM, Volume License, and so on), the SKU (Windows XP Professional, Windows XP Home Edition, and so on), and the language (English, French, and so on)"
Den måste alltså stämma på de tre ovanstående kriterierna för att fungera.