2009-09-12, 19:51
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Trådar sammanfogade //Mod
Citera
2009-09-13, 03:47
Medlem
ursäkta för den troligen dumma frågan men om jag laddar hem och bränner vista ultimate 64-bit på en skiva och sen installerar, kan man bara 'installera över' det os som jag har nu, dvs vista home premium. eller hur gör jag för att ta bort det utan att ta bort alla filer etc?
Citera
2009-09-13, 03:54
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragnar_
ursäkta för den troligen dumma frågan men om jag laddar hem och bränner vista ultimate 64-bit på en skiva och sen installerar, kan man bara 'installera över' det os som jag har nu, dvs vista home premium. eller hur gör jag för att ta bort det utan att ta bort alla filer etc?
Du behöver bara köra in skivan och installera över så är det klart sen. Tyvärr så kommer dina filer att ryka om du inte lägger dom på en annan partition som är separerat från C:\.
Citera
2009-09-13, 04:27
Medlem
tack för det snabba svaret!

Kan man skapa en ny partition; D:\ på tex 20gb och sen installera det nya vista på den, boota upp och sen ta bort det gamla os:et manuellt aka papperskorgen och samtidigt behålla alla filer utom just windowsfilerna?
Citera
2009-09-13, 09:02
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragnar_
tack för det snabba svaret!

Kan man skapa en ny partition; D:\ på tex 20gb och sen installera det nya vista på den, boota upp och sen ta bort det gamla os:et manuellt aka papperskorgen och samtidigt behålla alla filer utom just windowsfilerna?

Om du skapar en separat partion för dina filer så kan du lägga dem där och sedan formatera din nuvarande windows-partition, det är den nästenklaste metoden i min bok, men den absolut enklaste ör att ha en extern hårddisk eller ett usb-minne och lägga filerna på och sedan formatera burken, nu för tiden kostar t.ex. ett 16GB usb-minne 200kr bara.
Citera
2009-09-13, 14:03
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Tjenare,

Jag ska hjälpa en vän å installera om hans dator. Han har Windows XP home Svensk version i detta nu. (den e helt meganerlusad med spyware å skit.)

Det står även att det är 2002 års version förresten.

Han har koden, men ingen skiva. Så då får man hitta ngn bra ISO på piratbukten eller annorstädes.

Nu till det jag undrar:
Hur vet jag, att den ärliga äkta licensnyckelkod jag har här, kommer att fungera till just den ison jag förkhoppningsvis lyckas ladda/råna/tjuva/låna ngnstans ifrån?

Det måste troligen vara XP HOME samt svensk. Men måste det vara 2002 års utgåva för att licensnyckeln ska passa. Måste de vara en ISOfil som kommer från exakt den leverantör som han fick datorn ifrån? (tror detta var en HPdator från början)

Okej, nu har jag löst mitt problem själv. Mkt hjälp man fick här minsann. Iaf. Jag lyckades installera och aktivera windows. Jag håller på att köra windows update nu, än har den inte klagat.

Jag lånade en skiva från en kompis, den installationen hade dock hans nyckel inlagd, så jag fick byta ut nyckeln mot den som jag fått av min andra vän.

Sedan gick det bra att registrera datorn via nätet. Skivan var förresten från en fujitsudator.

Jag följde instruktionerna via denna sida:
http://support.microsoft.com/kb/328874/

Det specifika svaret på frågan:
"the media must match the product key. That is, the channel (MSDN, retail, OEM, Volume License, and so on), the SKU (Windows XP Professional, Windows XP Home Edition, and so on), and the language (English, French, and so on)"

Den måste alltså stämma på de tre ovanstående kriterierna för att fungera.
Citera
2009-09-13, 14:41
Medlem
Legalizelutfisks avatar
Jag har nu fått virus på datorn och tänkte mig att formatera skiten och installera tiny7.
Först så installerade jag den på en partilationen d: som är 30 gb och som jag gjorde för att testa windows 7. När jag väl hade installerat skiten så gick det inte att formatera c: utav någon anledning så jag laddade ner avast! och gjorde en virus sökning och tog bort alla virus. Men nu finns skiten kvar och jag undrar hur jag enkelt och säkert formaterar hårdisken och installerar tiny7 (alltså en nerbantad verison av windows 7) så att jag blir av med den här virusk skiten så snabbt som möjligt.
Citera
2009-09-13, 17:38
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legalizelutfisk
Jag har nu fått virus på datorn och tänkte mig att formatera skiten och installera tiny7.
Först så installerade jag den på en partilationen d: som är 30 gb och som jag gjorde för att testa windows 7. När jag väl hade installerat skiten så gick det inte att formatera c: utav någon anledning så jag laddade ner avast! och gjorde en virus sökning och tog bort alla virus. Men nu finns skiten kvar och jag undrar hur jag enkelt och säkert formaterar hårdisken och installerar tiny7 (alltså en nerbantad verison av windows 7) så att jag blir av med den här virusk skiten så snabbt som möjligt.
Varför gick det inte att installera om? Vad blev det för felmedd.? Virus har ingenting med att göra huruvida man kan installera om eller inte. Virus sätter sig i Windows och när du ominstallerar datorn så hinner Windows inte ens startas.
Citera
2009-09-13, 19:50
Medlem
Legalizelutfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
Varför gick det inte att installera om? Vad blev det för felmedd.? Virus har ingenting med att göra huruvida man kan installera om eller inte. Virus sätter sig i Windows och när du ominstallerar datorn så hinner Windows inte ens startas.

Jag installerade windows 7 på en annan partilation... och försökte därifrån formatera c: vilket inte gick... varför vet jag inte.
Och när man intallerar 7an så tror jag inte att det formateras automatiskt
Citera
2009-09-14, 01:22
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legalizelutfisk
Jag installerade windows 7 på en annan partilation... och försökte därifrån formatera c: vilket inte gick... varför vet jag inte.
Och när man intallerar 7an så tror jag inte att det formateras automatiskt
Förstår inte riktigt vad du menar, men när du försöker formatera, stoppar du in skivan innan Windows startar?
Citera
2009-09-14, 14:08
Medlem
vvess avatar
Hej! När jag försöker installera om mitt XP via i386 mappen så får jag följande felmeddelande när installationsprogrammet uppdaterat sig via internet:

"Fel 1722. Ett problem har uppstått med Windows Installer-paktetet. Ett program som körs under installationen slutfördes inte som förväntat. Kontakta supportpersonal eller paketets leverantör."

Hur löser jag detta ?

Tacksam för svar.
Citera
2009-09-17, 18:40
Medlem
flipper1446s avatar
Jag hoppas detta inte blir fel, är ovan i den här delen av forumet.
Hur som helst:
Jag ska installera om en maskin åt en kompis, och undrar om man kan tanka ner en engelsk Vista Home Premium-skiva och använda den OEM-nyckel som finns klistrad under datorn till detta? Datorn är en Packard Bell och på Microsofts OEM-lapp står det inget om svenska, så jag antar att datorn levererats med ett engelskt OS i botten och med svenskt MUI-pack uppå det.
Tacksam för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in