2010-02-02, 15:57
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Hej! Jag ska "tömma en dator" för försäljning. Det är XP pro på den, men jag har ingen skiva kvar. Dock har jag en xphome skiva. Går det bra att formatera/installera om med den och använda den nyckel som står på undersidan av datorn (som alltså tillhör en XPpro-installation)?

Andra förslag på hur man ska tömma datorn uppskattas.
Om jag inte är helt ute och cyklar borde du kunna tanka hem en xp-home från exempelvis piratbukten och sedan installera med din key.

Fanns lite matnyttigt här: http://social.microsoft.com/forums/en-US/genuinewindowsxp/thread/d179ee68-750e-4f3f-b64c-29c812f0640d
Citera
2010-02-02, 16:05
Medlem
Hi-Techs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laeon
Hej, angående ämnet...

Jag har en dator som jag smällt ihop diverse komponenter i, så den är komplett. Problemet kommer när jag sätter i windows-skivan. Jag startar datorn sätter i skivan, jag väntar. Efter ett tag kommer en text upp den säger ''press a key to reboot''. Jag trycker på en knapp den rebootar. samma procedur sker som en ond cirkel.

vad är fel?
Är det laban som har tagit sig in och pulat?
Och var är den försvunna skatten?

Kan lägga till att jag har hyfsat gammal hårdvara, med åtminstonde ett flertal år på nacken. Jag har dessutom precis köpt en SATA-disk på 1 terrabyte 7200 rpm. Datorn skriver upp namnet på den i början av booten så den måste hitta disken.
Har du kikat i BIOS på "boot-ordningen"?
Annars brukar det finnas ett val att komma in i boot menu vid uppstart (F10? Är olika på olika moderkort) och välj CD-ROM.
Citera
2010-02-02, 16:38
Medlem
Jag har problem att formatera min dator när jag satt i skivan som jag använder för att formatera och har startat om och allt så kommer inte det fram att man ska starta med skivan någon som vet varför?
Citera
2010-02-02, 16:40
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomte-morfar
Jag har problem att formatera min dator när jag satt i skivan som jag använder för att formatera och har startat om och allt så kommer inte det fram att man ska starta med skivan någon som vet varför?
Kolla "boot-ordningen" i bios. CD/DVD ska vara 1a och 2a.
Citera
2010-02-02, 16:44
Medlem
tack
Citera
2010-02-02, 19:46
Medlem
tasys avatar
Hejhej.

Tänkte att jag lånar den här tråden lite.

Nu är det så att jag hade tänkt formatera om min dator, och istället för att använda mitt XP som jag har kört på hur länge som helst, så lånar jag en kompis Windows Vista Home Premium 64-bitars och tänkte blåsa in i datorn.
Men det är en köpt version, och han har ingen produktnyckel (har använt en till sin dator). Funkar det med samma produktnyckel/produktnyckel från mitt gamla windows xp eller finns det något ställe jag kan få tag på vista produktnyckel?

Är inte så bra hajj på hur det här funkar
Citera
2010-02-02, 20:32
Medlem
CorvusCorax.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tasy
Hejhej.

Tänkte att jag lånar den här tråden lite.

Nu är det så att jag hade tänkt formatera om min dator, och istället för att använda mitt XP som jag har kört på hur länge som helst, så lånar jag en kompis Windows Vista Home Premium 64-bitars och tänkte blåsa in i datorn.
Men det är en köpt version, och han har ingen produktnyckel (har använt en till sin dator). Funkar det med samma produktnyckel/produktnyckel från mitt gamla windows xp eller finns det något ställe jag kan få tag på vista produktnyckel?

Är inte så bra hajj på hur det här funkar

tror jag kan fixa fram 5-10 oanvända vistanycklar till dig i morgon eftermiddag, vet dock inte om de är för 32 eller 64 bitar. hör av mig via PM även om jag inte får tag i någon nyckel.
Citera
2010-02-02, 20:34
Medlem
Tjena!

Sitter med en bärbar dator som tillhör en kompis.. När jag startar XP installationen går allt fint, filerna laddar och det rullar på.. Exakt i slutet av laddningen kommer felet http://support.microsoft.com/kb/324103/sv

Alltså 0x0000007b vad ska jag göra, vet inte hur jag ska få i gång kommandotolken då jag inte komma in på Windows för att på så sätt testa köra chkdsk.
Citera
2010-02-02, 20:37
Medlem
Så en xp nyckel funkar inte till windows 7 eller? hade nämligen tänkt att använda det när jag lyckats formatera min dator
Citera
2010-02-02, 20:41
Medlem
Sobofieds avatar
Jag testar en ny grej, tack för all hjälp.

Jag har bestämt mig för att ta bort allt och inte ominstallera något för tillfället, så jag skrev format c: i commandoprompten från windows. Då kommer det upp en fråga om att enheten används och måste demonteras...är det korrekt och ska jag fortsätta?
Citera
2010-02-02, 20:43
Medlem
CorvusCorax.s avatar
Jag har problem med min bärbara packard bell, den har inget operativsystem och jag lyckas inte installera ett.

Problemet är när jag installerar mitt windows xp home får jag upp detta meddelande: [IMG]http://i45.tinypic.com/4hfdix.jpg[/IMG]
det är inte bara den filen som inte kan kopieras det är ca 30 stycken, och när instalationsproblemet ska slutföras så blir det blue screen och datorn fryser.

Varför kan inte min dator kopiera filerna? två av de skivor jag har testat är äkta och en är bränd från min andra dator, alla tre skivor funkar på de andra datorerna.

så vad är problemet?
Citera
2010-02-02, 20:43
Medlem
pettaofcs avatar
Lånar tråden lite .

Ska köpa ny laptop. Ska såklart ha nya windows 7 och inte vista. Men om jag köper en dator med vista (många säljer ut dom nu) kan jag enkelt och gratis blåsa om till windows 7 ? Kanske är en jävligt dum fråga men är inte så insatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in