2010-02-01, 18:38
Medlem
Har en fråga om att formatera när jag sätter i skivan och startar om och allt så i början står det aldrig "starta med skivan" finns det något annat sätt att formatera skulle verkligen behöva det
Citera
2010-02-01, 18:42
Medlem
karamellpojkens avatar
Någon som vet vad det kan vara för problem om det står: Ta bort fltytbara diskar vid installationen?
Citera
2010-02-01, 23:45
Medlem
Okej, nu har jag problem igen, har lyckats installera windows 7 nu, allt funkar topppen. förutom ljudet??
Jag är sjukt nöjd med att jag lyckats ladda ner, bränna och installera allt, så på den nivån är jag i datakunskap.
Men hur får jag igång ljudet? Datorn är en Compaq nx6310.
Det har med drivrutiner till ljudkortet att göra va? Men om det är det, hur vet jag vad det är för ljudkort?
Mvh
Citera
2010-02-02, 00:15
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hroin
Okej, nu har jag problem igen, har lyckats installera windows 7 nu, allt funkar topppen. förutom ljudet??
Jag är sjukt nöjd med att jag lyckats ladda ner, bränna och installera allt, så på den nivån är jag i datakunskap.
Men hur får jag igång ljudet? Datorn är en Compaq nx6310.
Det har med drivrutiner till ljudkortet att göra va? Men om det är det, hur vet jag vad det är för ljudkort?
Mvh
Här
Citera
2010-02-02, 00:24
Medlem
Men det går ju inte välja windows 7?
Citera
2010-02-02, 00:25
Medlem
Ah! Nu funkar det, valde xp.. Tack!
Citera
2010-02-02, 00:26
Medlem
Installerade w7 på min dator som tidigare hade xp. Jag valde att spara alla mina program från xp i en mapp som döptes till windows_old. Nu heter den program1 och när jag försöker ta bort den så måste jag ha tillstånd från Adminstrators eftersom det är systemfiler i den. Har gjort mig själv till behörig (alltså namn-PC) men när jag försöker få bort den än en gång så säger den denna gången "Behöver tillstånd från namn-PC fast det är jag som är namn-PC!?

Någon som kan ge en exakt snabbguide?
Citera
2010-02-02, 00:28
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjacky
Installerade w7 på min dator som tidigare hade xp. Jag valde att spara alla mina program från xp i en mapp som döptes till windows_old. Nu heter den program1 och när jag försöker ta bort den så måste jag ha tillstånd från Adminstrators eftersom det är systemfiler i den. Har gjort mig själv till behörig (alltså namn-PC) men när jag försöker få bort den än en gång så säger den denna gången "Behöver tillstånd från namn-PC fast det är jag som är namn-PC!?

Någon som kan ge en exakt snabbguide?
Menar du att du har gjort dig behörig på mappen, eller som admin?
Citera
2010-02-02, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
Menar du att du har gjort dig behörig på mappen, eller som admin?

Jag tror att jag har gjort mig behörig till mappen. Gick in på egenskaper > säkerhet och gjorde Users namn-PC\Users till fullständig behörighet. Nu när jag ska ta bort den står det Du behöver behörighet från namn-Pc/namn för att ta bort den.
Citera
2010-02-02, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
Jajemen, det är det som är det fina med återställning som tillverkaren har gjort; alla drivrutiner och annat skräp installeras automatiskt.

Dock brukar det vara som standard att när du gör återställningen så repareras bara windows, det ominstalleras inte helt och hållet. Därför borde du när du återställer kolla i "avancerade alternativ", om det finns några sådana, när du återställer, brukar finnas "återställ datorn till fabriksinställningar".

Tack för hjälpen, funkar perfekt
Citera
2010-02-02, 08:24
Medlem
Hej, angående ämnet...

Jag har en dator som jag smällt ihop diverse komponenter i, så den är komplett. Problemet kommer när jag sätter i windows-skivan. Jag startar datorn sätter i skivan, jag väntar. Efter ett tag kommer en text upp den säger ''press a key to reboot''. Jag trycker på en knapp den rebootar. samma procedur sker som en ond cirkel.

vad är fel?
Är det laban som har tagit sig in och pulat?
Och var är den försvunna skatten?

Kan lägga till att jag har hyfsat gammal hårdvara, med åtminstonde ett flertal år på nacken. Jag har dessutom precis köpt en SATA-disk på 1 terrabyte 7200 rpm. Datorn skriver upp namnet på den i början av booten så den måste hitta disken.
Citera
2010-02-02, 14:52
Medlem
Sobofieds avatar
Hej! Jag ska "tömma en dator" för försäljning. Det är XP pro på den, men jag har ingen skiva kvar. Dock har jag en xphome skiva. Går det bra att formatera/installera om med den och använda den nyckel som står på undersidan av datorn (som alltså tillhör en XPpro-installation)?

Andra förslag på hur man ska tömma datorn uppskattas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in