2009-08-29, 13:12
Medlem
swe021s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zynthezizer
ingen fara, hoppas allt fungerar felfritt nu bara så inga win7 filer letat sig över till c disken. kan fortfarande ligga kvar windows vista när du bootar och ska välja os dock beroende på vart den laddar den filen från (glämt vad den heter)

mm hoppas jag med, bävar mig lite för att göra detta...
Ajfan det skulle ju vara ganska drygt om det blev så... kan du kolla upp vad den heter isåfall tror du eller jag kanske kan söka själv förresten =)

tack än en gång!
Citera
2009-08-29, 13:16
Medlem
Zynthezizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swe021
mm hoppas jag med, bävar mig lite för att göra detta...
Ajfan det skulle ju vara ganska drygt om det blev så... kan du kolla upp vad den heter isåfall tror du eller jag kanske kan söka själv förresten =)

tack än en gång!

sitter på jobbet just nu så kan inte kolla upp det men det är nog säkrast du kollar upp det.
har för mig en kompis hade den på c: när han formaterade och listan med OS försvann i ochmed formateringen. gick att lösa men det är onödigt meck om man kan kolla upp det innan. dock var det XP så det kan vara ändrat till vista
Citera
2009-08-29, 13:21
Medlem
swe021s avatar
Citat:
sitter på jobbet just nu så kan inte kolla upp det men det är nog säkrast du kollar upp det.
har för mig en kompis hade den på c: när han formaterade och listan med OS försvann i ochmed formateringen. gick att lösa men det är onödigt meck om man kan kolla upp det innan. dock var det XP så det kan vara ändrat till vista

okej, ska kolla det där då, ska iväg på tv-pucken match snart men får fixa det ikväll, men då vista var installerat på C när jag fick datorn från affären känns det som att det kanske finns filer där som jag kan behöva som kommer försvinna typ som drivrutiner till webbkameran etc?
Det skulle ju också kunna bli drygt...
Citera
2009-08-29, 13:40
Medlem
Zynthezizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swe021
okej, ska kolla det där då, ska iväg på tv-pucken match snart men får fixa det ikväll, men då vista var installerat på C när jag fick datorn från affären känns det som att det kanske finns filer där som jag kan behöva som kommer försvinna typ som drivrutiner till webbkameran etc?
Det skulle ju också kunna bli drygt...

då du kör win7 så laddas inga drivrutiner från vistainstallationen utan den har egna så fungerar camen nu så är det inget fara med att den slutar fungera, det enda du ska "oroa" dig för är väl den bootlistan eller vad den heter så att du får upp win7 när du startar
Citera
2009-08-29, 14:20
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
då du kör win7 så laddas inga drivrutiner från vistainstallationen utan den har egna så fungerar camen nu så är det inget fara med att den slutar fungera, det enda du ska "oroa" dig för är väl den bootlistan eller vad den heter så att du får upp win7 när du startar

Ja, det är där problemet kan uppstå men kommer man bara in i W7 kan man installera ex. EasyBCD som kan installera en ny boot-hanterare, ändra alla alternativ som har med dualboot att göra och lite annat smått och gott.
Samma råkar man nämligen ut för om man installerar i "fel ordning", dvs först har W7 eller Vista installerat och sen installerar XP på en annan partition, då kommer nämligen XP att skriva över bootfilerna och det andra operativet syns helt enkelt inte.
Citera
2009-08-29, 15:08
Medlem
sTaRgHaNs avatar
Citat:
bör inte vara mycket svårare än att gå in i bios och ställa in att den skall boota från cd om det är det du har.

men det låter som att du ska boota från USB och då får du ställa in så den bootar från USB istället
Jo har ställt in allt men den bootar inte
Citera
2009-08-29, 16:34
Medlem
Zynthezizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sTaRgHaN
Jo har ställt in allt men den bootar inte

läste igenom ditt inlägg lite nogare och har jag fattat det rätt att det är en cd läsare som du ansluter till datorn med usb-sladd?

du har ingen möjlighet att föra över installationsskivan till ett usb minne eller liknande så kanske det går bättre. finns en chans att man behöver drivrutiner för att cdläsaren skall fungera
Citera
2009-08-29, 22:50
Medlem
Tha:Hiphopsters avatar
Win vista x64 formatering

Hej.
Jag råkade installera mitt windows vista x64 på fel hårddisk och sedan installera om det på rätt.
Undrar hur jag ska göra för att få bort det vista som ligger på fel hårddisk.

MVH

Tha:Hiphopster
Citera
2009-08-29, 22:56
Medlem
Andreasvbs avatar
Bara ta bort mapparna på den hårddisk där du installerade fel.

Om du kan välja mellan flera vid boot kan du ta bort den gamla med VBP, http://www.vistabootpro.org/
Citera
2009-08-29, 23:05
Medlem
Tha:Hiphopsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Bara ta bort mapparna på den hårddisk där du installerade fel.

Om du kan välja mellan flera vid boot kan du ta bort den gamla med VBP, http://www.vistabootpro.org/
Tack så mycket
Citera
2009-08-30, 11:03
Medlem
krillebois avatar
hej alla!

Jag skulle behöva en liten vägledning om hur jag ska gå till väga i detta scenario!

Scenario:

Jag har nu windows vista 32 bit, båda hdd är nu fullpackade med massa skit så jag blev sugen på ominstallation, formatering. Eftersom jag tycker vista är segt så vill jag köra med xp, jag kan fixa xp gratis med licens genom skolan och MSDN.

denna versionen finns tillgänglig, "Windows XP Professional with SP3 (Single User) ISO Image"

hur får jag den installerad? bränna på en skiva och sedan? kmr denna köras rätt när jag bootar? Jag har även en ubuntu version på hdd, den vill jag också få bort!

Tack på förhand
Senast redigerad av krilleboi 2009-08-30 kl. 11:19.
Citera
2009-08-30, 11:17
Medlem
swe021s avatar
Citat:

Ursäkta men förstod inte detta riktigt, vad du menar är alltså att om jag blåser C (så vista försvinner) och sedan när jag ska starta datorn så kan det vara så att jag inte kan komma in i windows 7 alltså för att datorn inte hittar windows 7 efteråt?

Och isåfall hur fixar jag det då? Antar att det var det som ni snackade om boot-lista etc som jag inte förstod så mycket av...

PS. ursäkta möjliga förvirringar i min text men är sjukt bakis
Senast redigerad av swe021 2009-08-30 kl. 11:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in