2010-08-04, 20:54
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerkken
Men vadå tar inte Snabb NTFS det heller?
Jo, det gör det. Killen vet inte vad han pratar om, driver runt i många trådar och sprider sin skit.
Citera
2010-08-04, 20:56
Medlem
För mig räcker det att ta bort alla partitioner innan man skapa nya, snabb formaterar och installerar om.

Får bort fel och sånt samtidigt.

Edit:
Om man verkligen orkar när man startat datorn från Windows CD/DVD skivan stänger man av datorn efter man tagit bort alla partitioner och sen fortsätter med resten. Ifall man är rädd att något är kvar i minnet. Orkar inte själv den här biten själv pga att det tar tid att starta om igen från Windows CD/DVD skivan.
Senast redigerad av panpo98 2010-08-04 kl. 21:01.
Citera
2010-08-04, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
Jo, det gör det. Killen vet inte vad han pratar om, driver runt i många trådar och sprider sin skit.

Tack så mycket! du låter väldig säker på de du säger och det är bra
Citera
2010-08-04, 20:59
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovarn
Lämnar denna tråd då de riktiga experterna svarar!
Kan du i alla fall ge någon källa på dina galna påståenden?

Citat:
När du väljer att göra en vanlig formatering på en volym tas filer bort från volymen du formaterar, och en sökning efter skadade sektorer görs på hårddisken. Denna sökning upptar större delen av den tid det tar att formatera en volym.

Om du väljer snabbformateringsalternativet tas filer bort från partitionen, men ingen sökning görs efter skadade sektor på disken. Använd detta alternativ endast om hårddisken tidigare har formaterats och du är säker på att den inte är skadad.

http://support.microsoft.com/kb/302686

Nu får du gå och ställa dig i skamvrån.
Citera
2010-08-04, 21:25
Medlem
epost72s avatar
Möjligen skulle det vara så att bootsektorn förblir intakt både vid snabb och långsam formatering. men om man däremot tar bort den gamla partitionen och skapar en ny partition som sedan formateras så skrivs en ny bootsektor.

Blev faktiskt lite osäker här och sökte lite, men tydligen så försvinner bootsektorvirus vid en formatering.
Citera
2010-08-04, 21:38
Medlem
Tänkte formatera om en laptop och lägga på windows 7 istället för Vista som va på när den köptes. Min fråga är om det finns något som bör göras så fort formateringen är klar? Har inte helt koll på datorer men vet att det i alla fall för några år sen sades att man skulle dra på serice pack 2 direkt. Gäller det här fortfarande eller finns det nya saker man ska göra?

Alltså. Finns det något viktigt att göra precis när formateringen är klar?
Citera
2010-08-04, 21:46
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torktumlare
Tänkte formatera om en laptop och lägga på windows 7 istället för Vista som va på när den köptes. Min fråga är om det finns något som bör göras så fort formateringen är klar? Har inte helt koll på datorer men vet att det i alla fall för några år sen sades att man skulle dra på serice pack 2 direkt. Gäller det här fortfarande eller finns det nya saker man ska göra?

Alltså. Finns det något viktigt att göra precis när formateringen är klar?
Kort sagt; nej.
Windows 7 är närmast löjligt bra på drivrutiner och jag har hittills inte råkat ut för att t ex nätverkskort inte funkat direkt efter installation.

Det som man ofta VILL göra är att installera de nyaste grafikdrivrutinerna - vilket egentligen bara är viktigt om du spelar, men kan vara bra i vilket fall - men i övrigt gäller "fixa inte det som inte är trasigt".
Märker du att vissa saker inte funkar eller om du har kringutrustning som behöver drivrutiner är det givetvis en annan sak, men man får krossa den bron när man kommer till den.
Citera
2010-08-04, 23:03
Medlem
spermaoffrets avatar
Man köper en fabriksny dator med windowsversion i?
Citera
2010-08-04, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jontzohr
Ska ersätta mitt nuvarande Windows Vista 64-bits med Windows 7 32-bits och har tankat en ISO-fil som jag hade tänkt använda. Men problemet är att ISO-filen är på 4.61 GB så den får inte plats på en DVD-skiva, vilket förvånar mig. Så jag undrar:

1. Är det något sorts fel på den ISO-filen jag har tankat eftersom den bör få plats på en DVD-skiva?

2. Går det att mounta ISO-filen via Daemon Tools eller liknande program eller måste man bränna över den på en DVD-skiva?

3.
Senast jag försökte så stod det att det inte gick att installera 32-bits från 64-bits, men jag antar att det bara gäller om man väljer att installera om och spara alla data - vilket jag gjorde då - och inte om man väljer att formatera om datorn i samband med ominstallationen. Har jag rätt?

Tack på förhand!

Jontzohr
Någon? Är rätt brådskande
Citera
2010-08-05, 06:39
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:

1, Vad heter releasen?

2, Ja, men aning krångligt. Lättast hantering är via en DVD-skiva.

3, Du nämner ingen information om hårdvaran. Vad har du för komponenter i datorn?
Citera
2010-08-05, 12:01
Medlem
Citat:
Själv föredrar jag att installera från USB. Så länge du har den funktionen på modekortet (vilket du borde) och ett liggande 8GB usb eller större. Googla lite så kommer du garanterat hitta en steg-för-steg-guide.
Citera
2010-08-05, 12:34
Medlem
BlueEyess avatar
Står inför ett problem när jag ska installera om Windows på min Acer dator.
Jag har en nyformaterad (SATA) hårddisk, men windows hittar den inte under installationen. (Vista)

Provat installera XP också, då hittar den hårddisken i början av installationen, man får upp valen om man vill fortsätta eller formatera den... men sedan vid första omstarten så hittar datorn plötsligt inte de kopierade installationsfilerna, disken är borta.
Jag har testat om det skulle vara nåt fel på HD:n, men i en annan dator fungerar den helt OK.
Har även provat installera på en annan hårddisk, med samma resultat.

Vad kan vara felet ? Är det möjligen ett kass moderkort ?
Har aldrig stött på nåt liknande tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in