2009-09-12, 18:16
Medlem
Belenuss avatar
Bump (därför att jag är en DAMP-unge).
Citera
2009-09-12, 18:45
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belenus
Okay, tack!

Men... vänta lite nu: Om man kan dela upp hårddisken i flera volymer, vore det då inte bäst om jag gjorde det nu och sedan bara formaterade Windows-volymen? Om jag vill ta bort eventuella virus och sådant, menar jag.

Om du misstänker virus så är det naturligtvis bäst att formatera allt och sedan skapa nya partitioner osv.

Men annars gör som du tänkt, formatera windowspartitonen och installera windows på nytt samt kör ett antivirus tidigt på alla filer innan du fortsätter.
Citera
2009-09-12, 18:48
Medlem
Belenuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Om du misstänker virus så är det naturligtvis bäst att formatera allt och sedan skapa nya partitioner osv.

Men annars gör som du tänkt, formatera windowspartitonen och installera windows på nytt samt kör ett antivirus tidigt på alla filer innan du fortsätter.

Men hur skapar jag en separat partition för Windows utan att formatera hela datorn innan? Sorry om jag är trög.
Citera
2009-09-12, 18:49
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Men hur skapar jag en partition utan att formatera hela datorn innan? Sorry om jag är trög.

Post 11.
Citera
2009-09-12, 18:51
Medlem
Belenuss avatar
Citat:
Post 11.

Ok, Hiren's Boot-CD? Finns det några risker med att göra så där, då?
Bör man verkligen avsätta så mycket som 15 gb för Windows XP?
Citera
2009-09-12, 18:52
Medlem
Belenuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arch_Angel
är det ingen max storlek på filen? jag vet andra online-hårddiskar har det

Max-storleken ligger på kring 2 gig per fil.
Citera
2009-09-12, 18:55
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ok, Hiren's Boot-CD? Finns det några risker med att göra så där, då?
Bör man verkligen avsätta så mycket som 15 gb för Windows XP?

Jag har en enormt snålt installerad laptop där 3gb är avsatt för Windows och program, så man klarar sig med mindre än 15 gb, bara man är medveten om hur man ska hantera utrymmet.

Vid installation av utrymmeskrävande program så kan man ju välja att ha programmappen på en annan volym än C:
Citera
2009-09-12, 19:03
Medlem
Belenuss avatar
Citat:
Jag har en enormt snålt installerad laptop där 3gb är avsatt för Windows och program, så man klarar sig med mindre än 15 gb, bara man är medveten om hur man ska hantera utrymmet.

Vid installation av utrymmeskrävande program så kan man ju välja att ha programmappen på en annan volym än C:

Hm. Windows-mappen är bara strax över tre gb; Program-mappen runt en - och jag tror inte jag kommer installera så stora program.
Jag tror jag håller den partitionen på 7 gb. Som du redan påpekade: Man kan väl lägga program på vilken partition man vill, i vilket fall? Är det inte till och med bättre att BARA ha Windows på en egen partition, och programmen på den andra, tillsammans med resten av filerna på datorn - om man inte vill behöva radera alla program varje gång man ominstallerar Windows, menar jag (eller måste man det i vilket fall, eftersom program-filer även ligger i Windows)?
Citera
2009-09-12, 19:21
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Hm. Windows-mappen är bara strax över tre gb; Program-mappen runt en - och jag tror inte jag kommer installera så stora program.
Jag tror jag håller den partitionen på 7 gb. Som du redan påpekade: Man kan väl lägga program på vilken partition man vill, i vilket fall? Är det inte till och med bättre att BARA ha Windows på en egen partition, och programmen på den andra, tillsammans med resten av filerna på datorn - om man inte vill behöva radera alla program varje gång man ominstallerar Windows, menar jag (eller måste man det i vilket fall, eftersom program-filer även ligger i Windows)?

Många program kräver ominstallation efter en formatering. Men se hela denna operation som en lektion där du lär dig hur saker fungerar och tar lärdom till nästa gång. du kan mycket väl installera stora program på en annan volym, och hålla C så clean som möjligt.

EDIT
pagefile.sys och hiberfil.sys som ligger direkt på C måste du ta med i beräkningarna också, det ena är växlingsfilen och det andra är en fil för viloläget
Senast redigerad av epost72 2009-09-12 kl. 19:24.
Citera
2009-09-12, 19:36
Medlem
Belenuss avatar
Citat:
Många program kräver ominstallation efter en formatering. Men se hela denna operation som en lektion där du lär dig hur saker fungerar och tar lärdom till nästa gång. du kan mycket väl installera stora program på en annan volym, och hålla C så clean som möjligt.

EDIT
pagefile.sys och hiberfil.sys som ligger direkt på C måste du ta med i beräkningarna också, det ena är växlingsfilen och det andra är en fil för viloläget

7 gb blir nog bra.
Då kvarstår bara frågan: Är det här riskfritt?
Citera
2009-09-12, 19:40
Medlem
epost72s avatar
Citat:
7 gb blir nog bra.
Då kvarstår bara frågan: Är det här riskfritt?

Ingenting är helt riskfritt, känns det tryggare nu?
Skämt åsido om man bara säkrar upp viktiga filer innan så har man ju inte så mycket att förlora.
Citera
2009-09-12, 19:48
Medlem
Belenuss avatar
Citat:
Ingenting är helt riskfritt, känns det tryggare nu?
Skämt åsido om man bara säkrar upp viktiga filer innan så har man ju inte så mycket att förlora.
Ok, var mest det (huruvida jag borde säkerhetskopiera) filer innan jag undrade. Antar att det blir ungefär samma process som att formatera datorn helt, eftersom jag kommer slänga upp allt på ADrive nu med (men rimligtvis inte behöver tanka ner det igen, å andra sidan).

Tack så mycket för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in