2010-03-04, 22:02
Medlem
KythErs avatar
Tjena!

Har nyligen bestämt mig för att installera Windows 7, efter mycket om och men. Jag har förut gått från Vista till XP och som jag kommer ihåg det så var det inte helt smärtfritt. Det var allt från drivrutiner till programvara som inte ville funka. Så nu frågar jag er, kära flashbackare, om ni vet några nödvändiga programvaror att lägga på en hårddisk vid sidan om. Som t.ex drivrutiner, virusskydd, o.s.v.

MVH!
Citera
2010-03-04, 22:10
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KythEr
Tjena!

Har nyligen bestämt mig för att installera Windows 7, efter mycket om och men. Jag har förut gått från Vista till XP och som jag kommer ihåg det så var det inte helt smärtfritt. Det var allt från drivrutiner till programvara som inte ville funka. Så nu frågar jag er, kära flashbackare, om ni vet några nödvändiga programvaror att lägga på en hårddisk vid sidan om. Som t.ex drivrutiner, virusskydd, o.s.v.

MVH!
När jag installerade W7 på min bärbara så kopplade jag bara upp mig på internet direkt och installerade alla drivrutiner (förutom grafikkortet, som jag laddade ner från Nvidias hemsida) via Enhetshanteraren. Och i början så ska Windows-skyddet duga. Jag satt utan antivirus ett bra tag (kör nu på AVG Free) och jag har inga virus. Datorn flyter på fint.
Citera
2010-03-04, 22:14
Medlem
KythErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
När jag installerade W7 på min bärbara så kopplade jag bara upp mig på internet direkt och installerade alla drivrutiner (förutom grafikkortet, som jag laddade ner från Nvidias hemsida) via Enhetshanteraren. Och i början så ska Windows-skyddet duga. Jag satt utan antivirus ett bra tag (kör nu på AVG Free) och jag har inga virus. Datorn flyter på fint.

Tack för snabbt svar
Citera
2010-03-04, 23:54
Medlem
KythErs avatar
Wow, jag är helt förbluffad över hur fort det gick att ta bort Windows XP och installera Windows 7. Tog cirka 15 minuter, till skillnad mot Vista till XP som tar typ 4 timmar. Otroligt.
Citera
2010-03-05, 03:06
Medlem
st00rs avatar
Citat:
Wow, jag är helt förbluffad över hur fort det gick att ta bort Windows XP och installera Windows 7. Tog cirka 15 minuter, till skillnad mot Vista till XP som tar typ 4 timmar. Otroligt.
Ja, det går galet snabbt.
Windows 7 är en guldklippa.
Citera
2010-03-06, 15:02
Medlem
råsaelefants avatar
Hejsan

Jag vet att det säkert måste stå någonstans i denna 150 sidors tråd hur man istallerar windows7 från ett usb minne, men då jag är väldigt lat så väljer jag att fråga istället
Jag ska alltså gå från Windows Xp pro - Windows 7.
Någon som kan skriva en liten guide eller länka någon bra?
Citera
2010-03-06, 17:09
Medlem
dobelkos avatar
Citat:
Tar det 4h för dig att installera xp? Max 30min.

Men sjuan är grymt snabb och älskar att man inte behöver hålla på och tjafsa med alla drivers och skit! Klart bättre än Vista skräpet...
Citera
2010-03-07, 17:12
Medlem
Jag har en LG E500 som behöver få sig en rensning.
Har lagligt Vista i den men har ingen windows skiva dock så fick jag med nån recovery DVD när jag köpte den.

Är det bara att slänga in recovery skivan och rensa den eller blir jag utan windows efter det?
Citera
2010-03-07, 18:16
Medlem
Hej..

Ögna igenom samtliga sidor utan att just hitta lösningen, ännu.
Följande: Installerade (om) Win 7 på datorn, Hade win 7 innan men ville göra om lite och rensa ur.
bootar från dvd ( Naser71 på TBP ), formaterar disken ( samt tar bort partionen ), gör en ny som ja lägger win 7 på. Vid omstart så stannar burken vid " vertefying dmi pooldata.....
Amd data change.... Update new data to dmi!

Den sen står den med den texten ( väntat ca 1 timma )
Testat ha systemet på sata disk (låg på en Ide disk, som var jumpad som master med dvd:en till slave. testade även köra cable select samt köra med dvd:en som master å ide som slave. ). Även testat slita ur alla sata diskarna och bara köra med ide disken, samt testat att bara köra med sata disken, dock utan framgång. Endast sata disken och ide dvd:en.
När jag plockar ur batteriet till moderkortet så datan får felmeddelande : "checksumm error, press F1 to resume".. så verkar de funka, måste dock vid omstart stänga av huvudströmen så moderkortet får "nollställas". Startar jag bara om datorn så går den till ovanstående del å stannar där.
Ställer jag in datorn att boota med Dvd så stannar den effter: tryck på valfri... ja ni vet.
Detta är dock alltid problemet EFTER installation, att starta med dvd:en och "installera" är aldrig nått problem, den går in och kör "färdigställande av system" eller va det står

Nån som har en anning hur man kommer över detta ???

Dator:
moderkort: Abit A-S78H
ram: DDR 2 Crosair 6400 4x 2gb ( 8gb )
Cpu: amd Atlhon II 3.0ghz
grafik: Radeon HD 5670 512MB GDDR5 PCI-Express
Hdd: Hitachi Deskstar™ P7K1000.C 500GB, 7200RPM 16MB Cache, SATA

Tacksam för svar.
Citera
2010-03-07, 19:39
Medlem
Edit: ovanstånde gäller endast då jag drar in windows 7..
när ja fixar på xp, så funkar de utmärkt.
Citera
2010-03-08, 09:43
Medlem
schabo-labos avatar
Hej
Om man har denna;

http://thepiratebay.org/torrent/5199210/WINDOWS_XP_PRO_32-BIT_SP3_ISO_ACTIVATED_GENUINE

på ett usb-minne. Räcker det med att extrahera den mappen som man laddat ner och sedan flytta allt till ett usb-minne och sedan installeras det från den? Något annat man ska tänka på?
Citera
2010-03-08, 10:08
Medlem
Mouseyyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobelko
Tar det 4h för dig att installera xp? Max 30min.

Men sjuan är grymt snabb och älskar att man inte behöver hålla på och tjafsa med alla drivers och skit! Klart bättre än Vista skräpet...

Låter strålande, förklara gärna lite utförligare varför du inte behöver tjafsa med drivers! Det är nämligen den enda hållhaken på varför jag inte går vidare från Vista --> Windows7, pallar inte sitta där i 10 timmar och leta drivers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in