Yoo..
Tänkte installera Windows XP på min flickväns dator, som har halvt kraschat.
Det är en mindre HP modell, så det är ingen cdläsare på den. Hur löser jag det då?? Är otroligt dålig på Windows datorer då jag lirar apple själv.
Den har vista nu, men jag vill byta så hon får XP.
Är det krångligt att ladda ner det på exempelvis Piratebay och sen lägga det på en extern hårddisk, och installera därifrån? CD-Key o sånt skit??
Är inte chipsetdrivrutinerna modekortsdrivrutinerna?.
Njä! Om du inte FÖRST installerat chipsetdrivrutinerna så har du oftast mindre nytta av att försöka få in t.ex. nätverksdrivisar eller grafikdrivisar...
Jag vet att det finns trådar om detta, men jag hittar inget som ger den information jag behöver.
Jag ska nämligen installera om Windows XP. Inte samma skiva som jag installerade från förut.
...Så, hur gör man? Jag vet att man ska ändra någon boot-ordning. Jag gick in i BIOS och ändrade den första i BOOT-listan till CD/DVD-nånting. Sen när jag startar datorn med skivan i, startas mitt gamla OS och inget annat händer.
Är det någon knapp jag måste trycka in när datorn startas för att BOOT-menyn ska visas och jag kan välja att boota från skiva?
Den är piratkopierad men har fungerat för min bror som brände den för några år sedan.
Det du bör göra för att allt skall gå rätt till från början till slutet, är att du:
Först ser till att spara undan de filer etc. som du vill ha kvar. (typ: Bränn till CD/DVD etc. eller spar till USB-minne!)
Passa även på att besöka dator/moderkortstillverkarens webbplats och ladda ner moderkortsdrivrutiner samt drivrutiner till SATA, grafikkort, ljudkort & nätverkskort etc. Ofta finns det en txt-fil som anger hur du skapar en Diskett med SATA-drivisarna! (Låna diskdrive om du inte har en i datorn)
Alt. använd "IDE-mode" på SATA-disken, rådfråga moderkortsmanualen vid behov!
Spara övriga Drivrutiner på t.ex. USB-minne/Cd/DVD-skiva!
Kör gärna även en "Kefinder" som plockar fram den registreringsnyckel du har i dag.. så du har en giltig nyckel till ominstallationen.
Den länkade version anger även din Officenyckel: http://urlsnip.com/52562 (OBS! Denna typ av program ger varningar från ditt virusskydd!)
Därefter är det bästa att helt "rensa" datorn och börja på nytt.. Då slipper du ärva problem från tidigare installation.. Vill du ha en kort & enkel steg för steg beskrivning så kommer det en här:
2.3 OBS! Koppla BORT alla nätverks & Modem kablar samt ev. USB-enheter. Dessa kopplas in först när datorn är skyddad
När datorn vid starten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del *
*=Beroende på dator kan annan tangent behöva användas, som t.ex. F1, F2, F8, F10 eller ESC
Om rätt tangent inte anges på skärmen, prova tills ni hittar rätt tangent eller se i moderkorts manualen
Se till att Startordningen i BIOS är 1=CD-Rom 2= HardDrive** 3=Inget!
**Primary master eller Hdd0 (noll),Sata nr:1 etc.
Sätt XP Pro cd´n i Cd-romenheten…
(Datorn Startar Om)
OBS! I vissa fall startar datorn direkt från Cd´n, i andra fall anges på skärmen att tangent skall nedtryckas för att start från cd-skiva skall ske.. Studera skärmtexter NOGA & agera utifrån dessa!
När skärmtext anger att datorns Maskinvara kontrolleras, Fortsätt med avsnitt 3
3 INSTALLATIONEN AV XP INLEDS
BlåSkärmsLäge:
*Datorns hårdvara kontrolleras
*tryck F6 om du har SATA-hårddisk, som INTE är i IDE-mode!,(ha drivrutinsdisketten från moderkortstillverkaren tillgänglig)
*Installationsprogrammet startas upp, olika drivrutiner läses in, (Skärm blir tillfälligt svart)
- När ”Installationsprogram för XP Professional” visas, följ anvisningar på
skärmen för att:
3.1.1 Radera Tidigare filsystem
Se till att ALLA partitioner raderas - Följ skärmanvisningarna (Börja nedifrån, Markera partition, Tryck D, L, osv)
När endast Opartitionerat utrymme visas
3.1.2 Skapa Nytt Filsystem
Skapa en (1) ny partition på xxxxMb eller enligt eget önskemål (Tryck C skriv: xxxxxMb, Tryck Enter)
När ”C:\ Partition1 [Ny (oformaterad)] xxxxMb” är markerad, Tryck Enter
3.1.3 Formatera det nya filsystemet
När ”Formatera Partitionen med NTFS” är markerad, Tryck Enter för att fortsätta (välj EJ Snabb!) (Formatering sker) (Filer kopieras) (Omstart Sker)
När datorn vid uppstarten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del *
*=Beroende på dator kan annan tangent behöva användas, som t.ex. F1, F2, F8, F10 eller ESC
Om rätt tangent inte anges på skärmen, prova tills ni hittar rätt tangent eller se i moderkorts manualen
Se till att Startordningen i BIOS är 1: HardDrive 2: Inget 3: Inget! Spara ändringen av BIOS
Datorn startar nu om UTAN ATT STARTA PÅ CD-SKIVAN eller mot disketten (Den grafiska delen av Windows installationen startas)
oSV.
Ovan saxat ur installationsanvisningen för windows xp Pro som finns att ladda ner gratis från http://www.WinGuider.se Dessa guider förstärker datorns säkerhet så att angrepp, användarfummel och smittor effektivt hindras, samtidigt som den optimala installationen ser till att plocka ut maximal prestanda ur din dator. Den använder du om du vill få en snabb och säker dator att använda länge, utan ideliga rensningar, problem och ominstallationer!
Njä! Om du inte FÖRST installerat chipsetdrivrutinerna så har du oftast mindre nytta av att försöka få in t.ex. nätverksdrivisar eller grafikdrivisar...
Nu vet jag inte hur det ligger till med andra än Nvidias Nforce men de har iaf de senaste 10 åren bestått av en fil där allt installeras i tur och ordning.
Nu vet jag inte hur det ligger till med andra än Nvidias Nforce men de har iaf de senaste 10 åren bestått av en fil där allt installeras i tur och ordning.
JA! Men det beror på modellen eller hur...
Hämtar man hem drivisar från webbplatsen så anges oftast att den fungerar som "Alltiett"-installation..
(Alltiettinstallationen börjar även den med chipsetdrivisarna!)
Och om det inte finns ett alltiett-paket att hämta hem då!??? (Alla har ju inte Nvidias Nforce)
JA! Men det beror på modellen eller hur...
Hämtar man hem drivisar från webbplatsen så anges oftast att den fungerar som "Alltiett"-installation..
(Alltiettinstallationen börjar även den med chipsetdrivisarna!)
Och om det inte finns ett alltiett-paket att hämta hem då!??? (Alla har ju inte Nvidias Nforce)
Nä, det var därför jag var så svävande för jag har själv enbart använt Nforce i mina senaste 4 moderkort. Så hur ligger det till då? Har andra chipsettillverkare lösa drivrutiner eller inte?
Min laptop stängdes av fel igår när batteriet gick till 0. Nu är Norton Internet Security knas, det går inte att logga in på nätet överhuvudtaget och vissa saker går inte ens att öppna. Ringde HP support men där fick jag ingen hjälp. Jag gjorde en systemåterställning för haft ett liknande problem innan och då har det hjälpt men nu gick det inte alls. Sa bara att systemåterställningen inte lyckats. Vad ska jag göra?
Nä, det var därför jag var så svävande för jag har själv enbart använt Nforce i mina senaste 4 moderkort. Så hur ligger det till då? Har andra chipsettillverkare lösa drivrutiner eller inte?
Jepp! Och t.o.m. de 4in1.drivisar jag haft att göra med har även levererats separat...
Så JA! Andra chipsettillverkare (eg. moderkortstillverkare) har lösa drivrutiner.. och det är då som ordningen de installeras i är viktig!
Hur vet man att den bootar på skivan?
Jag trodde det var så att man gick in i BIOS trycktr upp enheten för CD/DVD
tryckte sedan på spara/avsluta..
Men datorn startar som vanligt för mig!
Hur vet man att den bootar på skivan?
Jag trodde det var så att man gick in i BIOS trycktr upp enheten för CD/DVD
tryckte sedan på spara/avsluta..
Men datorn startar som vanligt för mig!
Tryckte upp?
Alltså den måste ligga som första bootenhet och dessutom vara aktiverad.
Jag förutsätter att du hade en installationsskiva i när du testade.
Tryckte upp?
Alltså den måste ligga som första bootenhet och dessutom vara aktiverad.
Jag förutsätter att du hade en installationsskiva i när du testade.
I BIOS under fliken BOOT så står det +HARD DRIVE och under står det CD/DVD DRIVE..
Jag antar att CD/DVD DRIVE ska stå högst upp då om man vill starta upp med installations-cd..
Sedan trckte jag EXIT SAVING CHANGES och datorn startar om men precis som "vanligt"!
I BIOS under fliken BOOT så står det +HARD DRIVE och under står det CD/DVD DRIVE..
Jag antar att CD/DVD DRIVE ska stå högst upp då om man vill starta upp med installations-cd..
Sedan trckte jag EXIT SAVING CHANGES och datorn startar om men precis som "vanligt"!
Det lilla pluset (+) framför HARD DRIVE indikerar att enheten är aktiverad som bootenhet.
Du får trixa så att du får ett plus framför CD/DVD DRIVE också.
Lite gissning men det borde vara så iaf.