2012-07-16, 16:09
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robin558
Hej. Har en laptop, en Acer aspire 7730zg som jag har uppdaterat till W7 64 bit. På mitt tangentbord är det 2 knappar bredvid piltangenterna, en euro(€) knapp och en dollar($) knapp. Nu har dom slutat fungera och jag skulle gärna vilja få dom att fungera igen. Tack på förhand.
Hur då uppdaterat till W7 64 bit, har du nyinstallerat eller uppgraderat ett befintligt Win? Vilket isf?

Om du har nyinstallerat så ska du installera drivrutiner till alla komponenter, annars funkar inte mkt i datorn: http://www.acercomputer.se/ac/sv/SE/content/drivers

Om du har fabriksåterställt datorn så finns allt redan klart. Läst manualen nåt då?
Citera
2012-07-16, 16:27
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 888erkan888
Jag har Malware-bytes antivirus och den hittar inget. Jag har också CCleaner och det ökar inte prestandan. Jag vet däremot om 2 virus, ett reklamvirus som gör att om jag håller pekaren över vissa utvalda ord så kommer ett litet reklamfönster upp, och sen har jag "Babylon" som jag försökt ta bort men alla metoder jag sett fungerar inte. "Babylon-search" är obligatorisk start-sida.

Så jag måste kanske defragmentera? (heter det så?) Jag tänkte köpa en extern hårddisk, och det skulle väl vara bra för detta.
Missade du följande ovan:
Annars har du väl en fabriksåterställningspartition. Läs manualen, har du den inte så ladda hem den från supportsidorna hos MSI. http://se.msi.com/service/download/
Senast redigerad av Skadat gods 2012-07-16 kl. 17:01.
Citera
2012-07-16, 21:57
Medlem
Kassiopeias avatar
Hej alla kunniga.
Ska dra hela storyn så att det blir kristallklart vad jag pratar om, ursäkta om det blir långdraget.
Jag har en 4.5 år gammal VAIO, inköpt i USA med förinstallerad XP (tror jag det var, eller Vista, vem minns). Om det låg en recovery-skiva i kartongen är den borta sedan länge.
2010 uppgraderade jag Windows till Win7, helt lagligt inköpt via Microstoft Store. Jag begick misstaget att uppgradera utan att ta bort min gamla Windows först (det fanns ett sådant alternativ vid installationen och det verkade vara en bra idé vid tillfället... jag vet, jag vet)
Windows 7 har funkat sisådär de senaste 2 åren men nu har det gått så långt och segat ner sig att jag vill blåsa ur hela datorn och installera om Windows 7 från grunden. Men detta var som sagt en nedladdning från Microsoft Store och jag fick inte med någon skiva. Nu när jag ska göra ominstallationen kräver Windows en installationsskiva.
Jag har läst mig till att man kan beställa en sådan av Microsoft men jag klickade runt i en timme utan att hitta något konkret så nu har jag tröttnat.

Hur går jag till väga för att skaffa en sådan skiva?
Mina frågor är:

1. Om jag lånar någons skiva, kommer den att fungera tillsammans med min produktnyckel? (Produktnyckeln har jag sparat så den är inga problem.)
2. Jag vill helst inte tanka hem en skiva då jag skulle bli den första som åker fast, kan ingenting om hur man laddar ner på ett smart sätt utan att åka fast - finns det sådana sätt?

Mycket tacksam för hjälp då min dator verkligen inte vill vara med längre.
Citera
2012-07-16, 22:30
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassiopeia
Hej alla kunniga.
Ska dra hela storyn så att det blir kristallklart vad jag pratar om, ursäkta om det blir långdraget.
Jag har en 4.5 år gammal VAIO, inköpt i USA med förinstallerad XP (tror jag det var, eller Vista, vem minns). Om det låg en recovery-skiva i kartongen är den borta sedan länge.
2010 uppgraderade jag Windows till Win7, helt lagligt inköpt via Microstoft Store. Jag begick misstaget att uppgradera utan att ta bort min gamla Windows först (det fanns ett sådant alternativ vid installationen och det verkade vara en bra idé vid tillfället... jag vet, jag vet)
Windows 7 har funkat sisådär de senaste 2 åren men nu har det gått så långt och segat ner sig att jag vill blåsa ur hela datorn och installera om Windows 7 från grunden. Men detta var som sagt en nedladdning från Microsoft Store och jag fick inte med någon skiva. Nu när jag ska göra ominstallationen kräver Windows en installationsskiva.
Jag har läst mig till att man kan beställa en sådan av Microsoft men jag klickade runt i en timme utan att hitta något konkret så nu har jag tröttnat.

Hur går jag till väga för att skaffa en sådan skiva?
Mina frågor är:

1. Om jag lånar någons skiva, kommer den att fungera tillsammans med min produktnyckel? (Produktnyckeln har jag sparat så den är inga problem.)
2. Jag vill helst inte tanka hem en skiva då jag skulle bli den första som åker fast, kan ingenting om hur man laddar ner på ett smart sätt utan att åka fast - finns det sådana sätt?

Mycket tacksam för hjälp då min dator verkligen inte vill vara med längre.
1. Ja, så länge det är samma version, t ex Windows 7 Home Premium.
2. Finns lagliga skivavbilder att tanka, har blivit länkade i tråden förut.
Citera
2012-07-16, 22:35
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lullebulle1
Snälla, reposta dem eller ge mig något vettigt sökord för att hitta de inläggen.
Citera
2012-07-16, 22:36
Medlem
Kassiopeias avatar
Citat:

Tusen tack, löste sig under tiden: visade sig att jag kunde logga in på mitt kundkonto från när jag köpte Win7 och då kan man hämta hem en ISO-fil. Gissa om jag ska tillverka installationsskivor nu

edit: nej den gubben gick inte, det funkade inte trots allt. Helvete!
Senast redigerad av Kassiopeia 2012-07-16 kl. 22:41.
Citera
2012-07-16, 22:52
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Snälla, reposta dem eller ge mig något vettigt sökord för att hitta de inläggen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kassiopeia
Tusen tack, löste sig under tiden: visade sig att jag kunde logga in på mitt kundkonto från när jag köpte Win7 och då kan man hämta hem en ISO-fil. Gissa om jag ska tillverka installationsskivor nu

edit: nej den gubben gick inte, det funkade inte trots allt. Helvete!
http://www.mydigitallife.info/download-windows-7-iso-official-32-bit-and-64-bit-direct-download-links/
Citera
2012-07-16, 22:53
Medlem
Kassiopeias avatar
http://www.mydigitallife.info/download-windows-7-iso-official-32-bit-and-64-bit-direct-download-links/

här finns det lite versioner. Själv behöver jag engelska och utan SP1.
Citera
2012-07-16, 22:57
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Tack!
Citera
2012-07-17, 09:46
Medlem
kaffies avatar
Min ljud-knapp på verktygsfältet har försvunnit! Alltså den lilla knappen med en högtalare där man kan justera volym, byta ljudenheter osv. Det är rätt jobbigt eftersom jag byter mycket mellan headset och högtalare. Har försökt lite själv men lyckas inte få tillbaks den. Någon som vet hur jag ska bära mig åt?
Citera
2012-07-17, 10:21
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffie
Min ljud-knapp på verktygsfältet har försvunnit! Alltså den lilla knappen med en högtalare där man kan justera volym, byta ljudenheter osv. Det är rätt jobbigt eftersom jag byter mycket mellan headset och högtalare. Har försökt lite själv men lyckas inte få tillbaks den. Någon som vet hur jag ska bära mig åt?
Generellt sett så kan man göra ändringar på allt i en dator genom att gå till Kontrollpanelen. I ditt fall blir det: Kontrollpanelen>>Ljud. Där kan du även ställa in så att en ikon visas nere vid klockan
Citera
2012-07-17, 11:38
Medlem
kaffies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Generellt sett så kan man göra ändringar på allt i en dator genom att gå till Kontrollpanelen. I ditt fall blir det: Kontrollpanelen>>Ljud. Där kan du även ställa in så att en ikon visas nere vid klockan

Jag vet hur jag byter mellan ljudenheter, det tar bara jävligt mycket längre tid utan ljud-grejen nere i hörnet.
Hur exakt gör jag för att få ljudikonen att visas vid klockan? Det verkar inte gå att göra varken via kontrollpanelen > ljud eller kontrollpanelen > aktivitetsfältet. Under aktivitetsfältet finns det en del grejer jag kan aktivera/inaktivera, men ljud är inte med på listan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in