2009-09-02, 16:10
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nouroz12
Tja, jag har tänk o instalera Windows professional sp3 och jag undrar bara hur gör jag för att inte få två stycken Windows instalerade på min dator alltså menar så att jag tar bort den som jag har nu och instalerar den nya?

//nouroz12

Du får väl frågan om du vill installera eller reparera den befintliga versionen?
I vart fall så är det oftast enklare att ta bort den befintliga partitionen, och skapa en ny, den formateras då innan installationen påbörjas. de här alternativen ska finnas.
Citera
2009-09-02, 16:37
Medlem
z4ranoffs avatar
Nu har jag installerat om Windows 7 för andra gången. Första gången fick jag black-screen under installationen och efter lite research drog jag slutsatsen att det var pga att jag körde dual-screen. Eftersom jag inte kunde starta i safe-mode fick jag installera om Vista och avaktivera den andra monitorn. Sen försökte jag installera w7 igen men samma sak hände; black-screen med endast musen synlig. Efter mer läsning kom jag fram till att det måste vara drivrutinerna som spökar. Nu till mina frågor: ska jag uppdatera och installera Vista eller w7 drivrutiner? kan man ens ha w7 drivrutiner när man kör Vista?
Har ni tips på andra lösningar?

Svar uppskattas VÄLDIGT mycket eftersom jag finner detta problem oerhört frustrerande.
Citera
2009-09-02, 16:42
Bannlyst
Men jag vill inte formatera..?

Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Du får väl frågan om du vill installera eller reparera den befintliga versionen?
I vart fall så är det oftast enklare att ta bort den befintliga partitionen, och skapa en ny, den formateras då innan installationen påbörjas. de här alternativen ska finnas.

men jag vill inte formatera jag vill instalera en ny Windows..
Citera
2009-09-03, 01:10
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nouroz12
men jag vill inte formatera jag vill instalera en ny Windows..
Duh.

Det är det du gör med formatering.
Citera
2009-09-03, 13:14
Medlem
Jag har lusläst denna tråd utan att hitta riktigt vad jag söker så jag postar en ny fråga. Jag tänkte formatera min ASUS notebook eftersom den verkar vara i kraftigt behov av det. Jag köpte datorn för ca ett och ett halvt år sedan med Vista förinstallerat. Det enda som följde med var en ASUS Recovery DVD. Hur går man till väga för att göra en formatering med hjälp av denna? Vanligtvis brukar man väl stoppa i Windows-skivan och installera systemet på nytt, men nu har jag ju ingen skiva utöver Recovery-DVD:n. Fyller den samma funktion? Tack på förhand för hjälpen.
Citera
2009-09-03, 13:36
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsetsefly
Jag har lusläst denna tråd utan att hitta riktigt vad jag söker så jag postar en ny fråga. Jag tänkte formatera min ASUS notebook eftersom den verkar vara i kraftigt behov av det. Jag köpte datorn för ca ett och ett halvt år sedan med Vista förinstallerat. Det enda som följde med var en ASUS Recovery DVD. Hur går man till väga för att göra en formatering med hjälp av denna? Vanligtvis brukar man väl stoppa i Windows-skivan och installera systemet på nytt, men nu har jag ju ingen skiva utöver Recovery-DVD:n. Fyller den samma funktion? Tack på förhand för hjälpen.

Vill inte låta snorking, men vad tror du egentligen recovery-skivan har för syfte om inte för att göra en total återställning (formattering, installation)?

Har läst igenom några sidor i tråden, och börjar blir smått orolig för min ålderdom ...
Citera
2009-09-03, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
Vill inte låta snorking, men vad tror du egentligen recovery-skivan har för syfte om inte för att göra en total återställning (formattering, installation)?

Har läst igenom några sidor i tråden, och börjar blir smått orolig för min ålderdom ...

Jag förstår det ungefärliga syftet, men det känns inte så tilltalande att chansa och märka att man hade fel mitt i processen. Anledningen till att jag frågar är att man på mina föräldrars dator var tvungen att använda recovery-skivan precis när man köpt den för att skapa någon slags backupfil på datorn, vilket jag inte har gjort på min dator. Min undran är alltså om det bara är att stoppa i skivan, starta om datorn och sedan ominstallera allting? Eller behöver jag göra någon slags backupfil i datorn först?
Citera
2009-09-03, 13:51
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Jag förstår det ungefärliga syftet, men det känns inte så tilltalande att chansa och märka att man hade fel mitt i processen. Anledningen till att jag frågar är att man på mina föräldrars dator var tvungen att använda recovery-skivan precis när man köpt den för att skapa någon slags backupfil på datorn, vilket jag inte har gjort på min dator. Min undran är alltså om det bara är att stoppa i skivan, starta om datorn och sedan ominstallera allting? Eller behöver jag göra någon slags backupfil i datorn först?

Men tänk efter nu. Om du behöver ngn backupfil så kommer såklart recoveryskivan att fråga eller protestera. Har de inte haft totalt härdsmälta vid designen av skivan så händer inte mer. Är syftet det första, dvs att skapa en annan recoveryskiva så funkar det troligtvis fortfarande. Funkar det INTE så kommer du säkert att få veta det, och därmed är du bara tillbaka på ruta 1. Så prova nu och låt oss veta vad som händer!
Citera
2009-09-03, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
Men tänk efter nu. Om du behöver ngn backupfil så kommer såklart recoveryskivan att fråga eller protestera. Har de inte haft totalt härdsmälta vid designen av skivan så händer inte mer. Är syftet det första, dvs att skapa en annan recoveryskiva så funkar det troligtvis fortfarande. Funkar det INTE så kommer du säkert att få veta det, och därmed är du bara tillbaka på ruta 1. Så prova nu och låt oss veta vad som händer!

Jag har tänkt efter och kommit fram till att jag inte litar tillräckligt mycket på min egen förmåga att spekulera kring vad som kan och inte kan hända om jag försöker mig på en ominstallation med hjälp av Recovery-skivan. I min värld frågar man någon bättre vetande om man inte vet själv, även om det uppenbarligen innebär en risk för att bli förlöjligad.
Citera
2009-09-03, 14:07
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Jag har tänkt efter och kommit fram till att jag inte litar tillräckligt mycket på min egen förmåga att spekulera kring vad som kan och inte kan hända om jag försöker mig på en ominstallation med hjälp av Recovery-skivan. I min värld frågar man någon bättre vetande om man inte vet själv, även om det uppenbarligen innebär en risk för att bli förlöjligad.

Du litar alltså mer på ett gäng anonyma "proffs" på fb än på dig själv? Ditt val, mitt svar är att INGEN kan veta säkert hur just din recovery-skiva funkar, vi kan bara gissa och spekulera. Min "spekulation" är att skivan kommer att vägleda dig och tala om vad som gäller. Den kommer med allra största sannolikhet INTE att ge dig en taskspark och blåsa sönder din dator utan att du fattade vad som hände. Så ta nu ett djupt andetag, sätt i skivan och boota om. Det handlar inte om att förlöjliga, det var inte menat så. Ibland blir jag bara så trött på folks ovilja att prova lite själva ... kanske en dålig dag
Citera
2009-09-03, 14:33
Medlem
När det kommer till datorer litar jag definitivt mer på anonyma FB-proffs än på mig själv. Min förhoppning var att någon med en ASUS-dator skulle veta hur det fungerade, utan att behöva spekulera och gissa alltför vilt. Men någon dag i veckan tar jag ett djupt andetag och sätter i skivan, ska dock säkerhetskopiera en del filer först.
Citera
2009-09-03, 14:38
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
När det kommer till datorer litar jag definitivt mer på anonyma FB-proffs än på mig själv. Min förhoppning var att någon med en ASUS-dator skulle veta hur det fungerade, utan att behöva spekulera och gissa alltför vilt. Men någon dag i veckan tar jag ett djupt andetag och sätter i skivan, ska dock säkerhetskopiera en del filer först.

Bra, lycka till. Och du såg väl mina quotes runt "proffs" ...

A
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in