2009-09-03, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Duh.

Det är det du gör med formatering.

jag vill inte radera allt från min hårdisk -.-
Citera
2009-09-03, 17:53
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nouroz12
jag vill inte radera allt från min hårdisk -.-
Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.

Det du kan göra är att installera över då kommer gamla byta namn till Windows.old och där ligger dina dokument, Program- och Windows-mappen.
Sedan kopierar du bara det du behöver till den nya installationen.

Installationen brukar varna att allt tas bort men den har alltid skapat den där mappen för mig, men tag en backup först för att vara säker.
Citera
2009-09-03, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.

Det du kan göra är att installera över då kommer gamla byta namn till Windows.old och där ligger dina dokument, Program- och Windows-mappen.
Sedan kopierar du bara det du behöver till den nya installationen.

Installationen brukar varna att allt tas bort men den har alltid skapat den där mappen för mig, men tag en backup först för att vara säker.

kommer inte det att de ganska mycket plats på datorn då? har ganska liten hårddisk men undrar alltså äre ens värt och skaffa Windows xp professional istället för Windows home Edition?
Citera
2009-09-03, 23:33
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nouroz12
kommer inte det att de ganska mycket plats på datorn då? har ganska liten hårddisk men undrar alltså äre ens värt och skaffa Windows xp professional istället för Windows home Edition?
Bara ta bort det du inte behöver i Windows.old-mappen.

Det är inte så stor skillnad, inte för vanliga användare.
Vad som skiljer är mest att kunna ansluta till domäner och köra Remote Desktop samt avancerad fildelning.

Det mesta går att få till i Home också.

Om det inte är en allt för gammal dator skulle jag ha kört Windows 7 istället.
Citera
2009-09-04, 09:13
Medlem
Sportacuss avatar
Köpte en ny burk för lite drygt ett år sen. Köpte olika delar och mekade ihop själv, körde in XP och allt funkade kalas ändå tills moderkortet brände.
Nytt moderkort och allt funkade prima tills jag bestämmer mig för att formatera och installera om.

Jag har nu försökt med två olika brända varianter/skivor av XP, en original 98 och en Linux Mandrake (eller nåt annat väldigt basic Linux) och inget funkar! Det kommer bara upp massa cepe felmeddelanden och det kan mycket väl vara pga hårdvara men jag vill vara på den säkra sidan innan jag börjar köpa nya delar.

Så, ena modellen av XP (den jag helst vill ha in) bootar från skivan, startar installationsprogrammet och börjar gå igenom drivrutiner sen slutar den och säger så här:

Citat:
A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage to your computer.

If this is the first time you've seen this Stop error screen, identified in the Stop message, disable the driver or check with the manufacturer for drivver updates. Try changing video adapters.

Check with your hardwere vendor for any BIOS updates. Disable BIOS memory options such as caching or shadowing. If you need to use Safe Mode to remove or disable components, restart your computer, press F8 to select Advanced Startup options, and then select Safe Mode.

Technical Information:

***STOP: 0x0000007E (0xC0000005, 0xF748E0BF, 0xF78DA208, 0xF78D9F08)

*** pci.sys - Adresss F748E0BF base at F7487000, Datestamp 3b7d855c

När jag försöker installera 98 så säger den nåt om att minnet är kyke.

Är det nån som kan utröna vad det kan vara för fel? Är det nåt enkelt som t ex att jag bara behöver uppdatera BIOS? Ta bort nån fil eller kommandorad? Eller behöver jag byta ut nåt?
Citera
2009-09-04, 11:13
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportacus
Så, ena modellen av XP (den jag helst vill ha in) bootar från skivan, startar installationsprogrammet och börjar gå igenom drivrutiner sen slutar den och säger så här:
http://support.microsoft.com/kb/330182
Citera
2009-09-04, 12:55
Medlem
Struttens avatar
Min systers dator har totalhavererat (Dell inspiron 9300, Windows vista). Det är alltså inte hårddisken som kraschat, utan windows som inte går att jobba i då hon har inte haft något virusskydd alls i den (otroligt intelligent, jag vet) och skulle nu behöva installeras om. Problemet är att hon har en oherrans massa bilder sitt barn på hårddisken som skulle behöva räddas. Kan man på något sätt få över de bilderna utan att sprida virusen till räddningsdatorn?

Vidare har hon naturligtvis inga recovery cd:s, utan de måste isåfall beställas för alldeles för mycket pengar. Är det någon som vet om det finns recoverypartitioner i denna modell? Och i så fall hur man når dem?

Om vi inte lyckas installera om vista har jag förstått att pirat-xp är lätt att få tag på, men hur fungerar det med drivrutinerna? Brukar det vara svårt att hitta dem? (Själv har jag aldrig mixtrat, utan haft licensierade windows och koll på originalskivorna...)

Tacksam för all hjälp!
Citera
2009-09-04, 14:09
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Min systers dator har totalhavererat (Dell inspiron 9300, Windows vista). Det är alltså inte hårddisken som kraschat, utan windows som inte går att jobba i då hon har inte haft något virusskydd alls i den (otroligt intelligent, jag vet) och skulle nu behöva installeras om. Problemet är att hon har en oherrans massa bilder sitt barn på hårddisken som skulle behöva räddas. Kan man på något sätt få över de bilderna utan att sprida virusen till räddningsdatorn?

Vidare har hon naturligtvis inga recovery cd:s, utan de måste isåfall beställas för alldeles för mycket pengar. Är det någon som vet om det finns recoverypartitioner i denna modell? Och i så fall hur man når dem?

Om vi inte lyckas installera om vista har jag förstått att pirat-xp är lätt att få tag på, men hur fungerar det med drivrutinerna? Brukar det vara svårt att hitta dem? (Själv har jag aldrig mixtrat, utan haft licensierade windows och koll på originalskivorna...)

Tacksam för all hjälp!

Så länge du har fullgott skydd på din egen dator så skulle jag rekommendera att ta ur hårddisken ur din syster dator och plugga in den i din egen och tanka över det som behövs.
Citera
2009-09-04, 15:15
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Så länge du har fullgott skydd på din egen dator så skulle jag rekommendera att ta ur hårddisken ur din syster dator och plugga in den i din egen och tanka över det som behövs.

För krångligt. Gör så här istället

1. Ladda hem en bootbar UBUNTU (http://www.ubuntu.com/getubuntu/download) och bränn till en CD
2. Starta från CD
3. Ubuntu kommer att montera Windows-partitionen som en folder på din Linux desktop. Öppna den och navigera till dina bilder (ligger troligen under
\Documents and Settings\<namn>\Document\My pictures)
4. Stoppa i en USB sticka i datorn och flytta över dina bilder.

Klart. Kostnad 0 kr och inga ingrepp.
Varsågod
Citera
2009-09-04, 16:52
Medlem
Struttens avatar
Stort tack för båda förslagen! Jag börjar nog med Ubuntu, och om det inte fungerar börjar jag plocka ut hårddiskar (det handlar om två lap tops, så det kräver lite investeringar).

Ingen som vet något om recovery partition på den aktuella modellen?
Citera
2009-09-04, 18:13
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Stort tack för båda förslagen! Jag börjar nog med Ubuntu, och om det inte fungerar börjar jag plocka ut hårddiskar (det handlar om två lap tops, så det kräver lite investeringar).

Ingen som vet något om recovery partition på den aktuella modellen?
Ah, viss skillnad...då skulle jag testa med Livecd och USB!
Citera
2009-09-04, 18:55
Medlem
Lodmajsters avatar
Min gamla dator har krashat så jag har köpt en ny dator som jag behöver XP till. Har dock aldrig laddat ner, bränt och installerat ett nytt OS. Så nu behöver jag en liten guide och gärna en länk till vad jag ska ladda ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in