2009-01-15, 22:46
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Tanka ned en version som funkar, använd nyckeln på klistermärket under laptopen. Ta bort ALLA partitioner, formatera och gör en fräsch installation. Varför insisterar många leverantörer på att inte skicka med någon skiva? Det kan ju inte kosta dem många ören...
Citera
2009-01-15, 23:47
Medlem
pluttifikations avatar
Enkel ominstallation...

normalt sett kan du installera om en dator som levererats med Vista (någon Home version, inte Business) som original genom att hålla nere någon F-tangent vid omstart (såvida inte recovery-partitionen blivit skadad eller borttagen). Har för mig att det är F10 på HP. Annars ska du använda HP-recovery-tools (eller vad d nu heter) för att skapa fabriksåterställnings-DVD:er.
Citera
2009-01-16, 19:46
Medlem
Formatera om hårddisken på Dell dator.

Jag försöker installera om windows på datorn min men det går inte riktigt som jag vill. Det jag försöker göra är boota xp skivan då datorn startar. Men då kommer det bara upp:

"Selected boot device not available strike F1, F2 for setup utility"

Xp skivan jag använder är en piratkopierad som jag bränt själv, den funkar hur fint som helst då jag har igång windows och startar den då.

Någon som har något svar på det hela?
Citera
2009-01-16, 20:13
Medlem
kimdah2002s avatar
Är det en bärbar eller stationär ?

Har du SATA drivrutinerna på cd'n ?
Citera
2009-01-16, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Är det en bärbar eller stationär ?

Har du SATA drivrutinerna på cd'n ?

SATA drivrutiner? Vet jag ingenting om, tankade hem Windows XP professional och brände ut det som det var bara.

En stationär dator är det.
Citera
2009-01-17, 15:09
Medlem
danyhs avatar
okey, jag ska prova göra detta. men kom gärna med mer förslag så länge..

problemet är att jag kan komma in på själva skivan. Skivan laddar in allt men när jag kommer dit där man tar bort partionenterna så kommer det upp att den inte kan hitta någon hårddisk. tror det är någon spärr som HP har fixat själva..

datorn funkar och allt men det går inte att formatera!
Citera
2009-01-17, 17:12
Medlem
nej för helvete, en hp dator med vista e fan det lättaste man kan formatera. gå bara in på start och sen Hp systemåterställning och recovermanager (elelr liknande) och välj formatera där den frågar om det. då formaterat den datorn och sen har du alla drivrutiner förinstallerade. precis som när den kom när du köpte den.
Citera
2009-01-18, 11:41
Medlem
danyhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xordo
nej för helvete, en hp dator med vista e fan det lättaste man kan formatera. gå bara in på start och sen Hp systemåterställning och recovermanager (elelr liknande) och välj formatera där den frågar om det. då formaterat den datorn och sen har du alla drivrutiner förinstallerade. precis som när den kom när du köpte den.

Åsså? okey det sak jag prova.
Citera
2009-01-18, 11:42
Medlem
danyhs avatar
Dock vill jag inte ha all förinstallerad skit som kommer med den, men det är bättre än inget
Citera
2009-01-19, 00:12
Medlem
andreews avatar
a

Lösningen var förresten att man tryckte alt + F12 man kom till en meny och det formaterades automatiskt!
Citera
2009-01-19, 01:28
Medlem
kallepets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreew
Lösningen var förresten att man tryckte alt + F12 man kom till en meny och det formaterades automatiskt!
recovery partition, ja men se till att göra en recovery cd efter du nu installerat om så går det kvickare att göra detta från cd nästa gång,
men du märker att det tar lite tid att göra om den!
Citera
2009-01-21, 18:06
Medlem
Formatera Fujitsu Siemens

Hejsan! nu är det så att jag lovade min kära far att jag skulle hjälpa hans kompis formatera datorn.(tänkte att det inte skulle vara nått problem, gjort det massa ggr förr) men problem har uppstått.
Jag har ställt in på att den ska boota från skivan, trycker även på F8 för att komma till listan där man kan välja att boota från dvdläsaren.
När jag har valt att den ska boota från skivan så hoppar den över några steg och ger direkt på "fortsäter installationen".
Alltså, jag får inte trycka valfri knapp för att komma in där man väljer partitioner att formatera osv. för att sedan installera XP. utan den försöker installera xp direkt och startar sedan om sig. Jag undrar om någon har en aning om vad problemet kan vara?

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in