2010-02-05, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Skivan verkar inte bli läsbar oavsett vad jag gör. Snart ger jag upp.

Spelar det någon roll om man bränner FRÅN en extern hårddisk? Kan det påverka brännprocessen?
Nej, det enda som i princip kan påverka är brännaren (samt dess firmare) och valet av skivor och brännprogrammet.

Testa använda ett mera välkänt program att bränna med, www.imgburn.com är releasen (som ISO alltså, ej uppackad) samt hårdvaran OK skall det inte kunna gå fel.

Hjälper inte det får du gå längre, testa bränna på en helt annan dator, eller om du kan prova en annan brännare/läsare, alternativt använd ett USB-minne.
Citera
2010-02-05, 18:26
Medlem
dilbers avatar
Jag har en HP Scaleo desktop.

Tycker den har blivit lite seg på sistone och skulle vilja blåsa den helt.
Datorn kom förinstallerad med Vista Home med en del av HPs integrerade prylar.

Första gången jag startade så uppmanades jag att göra återställningsskivor vilket jag struntade i, dessa går dock tydligen att beställa mot en kostnad.

Min fråga är, kan jag boota och installera med valfri piratad Windowsskiva utan att något spärras i BIOS eller nånstans av HP ?
Skulle gärna vilja testa nya Windows.

Läste lite i andra trådar att man skall kunna köra en återställning vid boot så att datorn blir som den var vid köpet.
Det dryga med detta är dock att jag får med allt jag vill slippa såsom förinstallerat antivirus och Officepaket, dock bara i prova-på-varianter som har varit en pina att få bort.
Och om det strular med ett nytt Windows efter formatering så försvinner ju chansen att återställa det gamla vid boot.

Jag kan väl inte heller vara bunden till några speciella drivrutiner från HP för att köra datorn?
Grafikkortets drivrutiner till exempel kan jag ju hämta ifrån tillverkaren hemsida.

Någon som har tips om vad som är det bästa för mig i detta fallet ?

Här är mina specs om har någon betydelse:

AMD Quad Core Phenom 9500 x64 2.2 GHz
AMD690VM-FMH X86 Motherboard
ATI HD 3850 PRO 512MB
Windows Vista™ Home Premium SP1 32BITS
1000GB SATA2 (2x 500GB)
3 GB DDR2 RAM
Realtek ATI HDMI Audio
Citera
2010-02-05, 20:30
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pc4life
Nej, det enda som i princip kan påverka är brännaren (samt dess firmare) och valet av skivor och brännprogrammet.

Testa använda ett mera välkänt program att bränna med, www.imgburn.com är releasen (som ISO alltså, ej uppackad) samt hårdvaran OK skall det inte kunna gå fel.

Hjälper inte det får du gå längre, testa bränna på en helt annan dator, eller om du kan prova en annan brännare/läsare, alternativt använd ett USB-minne.

Ok update:

Nu har jag fixat en annan skiva från en kompis och jag hade samma problem igen så jag antar att det är läsaren som felar.

Eftersom det var en IDE- läsare tänkte jag att det kanske var värt att prova en SATA. Sagt och gjort, men samma sak. Datorn är helt ny och jag har inte gjort något mer än att plocka ihop den. (Med antistat-armband kopplat till chassit.) Har jag missat att koppla in något? Vad kan jag ha kopplat fel? (första gången jag plockat ihop en dator, men jag följde anvisningarna noga.)

Spelar hårddisken någon roll? Om den är formaterad eller redan har ett OS? Jag behöver all hjälp jag kan få här.

(borde tråden kanske flyttas till hårdvara? )

Edit: Menar förstås inte hela tråden utan enbart mitt problem

Kan problemet bero på felaktig hårdvara typ RAM?

Jag kan tillägga att den bootar fint från en originalversion av XP Professional, men inte med någon av de brända DVDR(W)-skivorna, kan det ha med BIOS eller något att göra?
Senast redigerad av theshade 2010-02-05 kl. 21:10.
Citera
2010-02-05, 22:38
Medlem
666.The.Devils avatar
Får fråga på nytt, för tråden skulle flytas så fortsäter här.

Hej det är så att problemet är att när jag ska instalera windows XP, om man startar allt från när datan e avstägd, kommer inte på orderna men de står vill du starta nått o så blir sidan blå o laddar upp en del filer från XP DVD skivan o sen kommer man förbi de o så ska man trycka aceptera på F8 tror jag de va o sen ska man välja HDD, men komer inte fram nån HDD

Undrar i detta läget vad som ska lösa för att kuna instalera XP på datan igen ? för nu när jag har instalerar en nyare verson så går de inte instalera till en äldre verson från start menyn när den är igång.

köpedata bärbar HP Compaq NX6310.
CPU intel cleron 1.4
Ram 512mm

Instalerar man windows Vista / 7 så kommer de fram var man vill instalera o allt löper på som de ska, men tycker datan e så slö med vista & 7 för den kräver mer av datan en vad XP gör.

---------------------------------

Fick svar.

Du har förmodligen sata diskar, windows xp Sp1 stödjer inte detta, du får ladda hem drivrutiner för sata diskar och ladda över på diskett. När du kommer in i installations menyn trycker du F6 och väljer drivrutinerna från disketten. Se till att trycka in diskett efter installationens menyn dykt upp.

Ja det är Sata disk, en hdd på 40gb, har inget disket utag. undra om de går ladda divrutin o läga den på externt HDD/Minnes kort.
Citera
2010-02-06, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666.The.Devil
.......
Ja det är Sata disk, en hdd på 40gb, har inget disket utag. undra om de går ladda divrutin o läga den på externt HDD/Minnes kort.
Kort svar: Nej
Citera
2010-02-06, 02:57
Medlem
666.The.Devils avatar
Citat:
Kort svar: Nej

Vad skulle kuna lösa mitt problem då ?
Citera
2010-02-06, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666.The.Devil
Vad skulle kuna lösa mitt problem då ?
1. Om den vid köpet var förinstallerad med XP använd avsedd recovery-funktion. Kolla manualen.
2. En XP avsedd för fabrikatet (en vanlig går ej till sånna märken) med inbakade drivrutiner från tillverkaren. Leta på nätet eller ring HP.
3. Leta reda på drivrutinerna som saknas på HP's hemsida och anslut en diskettstation så du kan applicera dem. Tyvärr bara nyare OS än XP som har stöd för skivor/USB i den fasen.
4. Skapa en slipstreamed release på egen hand.
Citera
2010-02-06, 18:15
Medlem
666.The.Devils avatar
Citat:
1. Om den vid köpet var förinstallerad med XP använd avsedd recovery-funktion. Kolla manualen.
2. En XP avsedd för fabrikatet (en vanlig går ej till sånna märken) med inbakade drivrutiner från tillverkaren. Leta på nätet eller ring HP.
3. Leta reda på drivrutinerna som saknas på HP's hemsida och anslut en diskettstation så du kan applicera dem. Tyvärr bara nyare OS än XP som har stöd för skivor/USB i den fasen.
4. Skapa en slipstreamed release på egen hand.

Den va förinstalerad med Windows XP o hon har ju förstors tappat bort orginal skivorna till den o paprena o så vidare.

Vet inte hur man skapar en slipstreamed release, får söka om jag förstår hur det fungerar.

Problemet uppkom när tjejen hade glömt opratörlösenordet så man kom varken in i datan på vanligt viss o backvägen med felsäkertläge, utan man behövde lösen för att komma förbi spärren, rigde windows suporten men dom kunde inte hjälpa mig o nr till HP för just denna gick inte nå de nr hade tagits bort, o datan behövde användas så ända lösnigen jag såg då va att instalera Vista så man kunde använda datan, o nu för nån vecka sen instalera jag windows 7
Citera
2010-02-11, 09:08
Medlem
sixpounders avatar
köpte en dator i dec, från komplett men win 7 installerat, och skulle nu vilja formatera hårddisken och installera om de, fast den enda skivan jag fick med var, Windows 7 återställningsmedia och jag lyckas inte hitta hur jag gör de endast hur jag återställer till en tidpunkt, reparerar mm,
är de rätt skiva och hur jag göra?
Citera
2010-02-11, 10:06
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sixpounder
köpte en dator i dec, från komplett men win 7 installerat, och skulle nu vilja formatera hårddisken och installera om de, fast den enda skivan jag fick med var, Windows 7 återställningsmedia och jag lyckas inte hitta hur jag gör de endast hur jag återställer till en tidpunkt, reparerar mm,
är de rätt skiva och hur jag göra?
Har du bootat från skivan ?
Citera
2010-02-11, 11:06
Medlem
sixpounders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
Har du bootat från skivan ?

ja jag bootar från skivan, men ominstallation, finns inte att välja
Citera
2010-02-11, 14:13
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sixpounder
ja jag bootar från skivan, men ominstallation, finns inte att välja
Du kanske ska in på "avancerade alternativ", eller något... Sen kanske det inte direkt står "ominstallera Windows", utan kanske "Återställ fabriksinställningar". Kan du radera partioner i menyn på något sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in