2009-08-30, 12:49
Medlem
Zynthezizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swe021
Ursäkta men förstod inte detta riktigt, vad du menar är alltså att om jag blåser C (så vista försvinner) och sedan när jag ska starta datorn så kan det vara så att jag inte kan komma in i windows 7 alltså för att datorn inte hittar windows 7 efteråt?

Och isåfall hur fixar jag det då? Antar att det var det som ni snackade om boot-lista etc som jag inte förstod så mycket av...

PS. ursäkta möjliga förvirringar i min text men är sjukt bakis

det finns en lista som windows läser varje gång innan den skall boota som beskriver vilka verisioner av windows den kan boota och vart de finns, den brukar ligga i windowsmappen på den första installationen så man ska föra över den till den installation man vill ha kvar om jag inte minns fel. var ett tag sen jag pysslade med detta men i stora drag har jag för mig att det är så man ska göra.
Citera
2009-08-30, 12:53
Medlem
swe021s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zynthezizer
det finns en lista som windows läser varje gång innan den skall boota som beskriver vilka verisioner av windows den kan boota och vart de finns, den brukar ligga i windowsmappen på den första installationen så man ska föra över den till den installation man vill ha kvar om jag inte minns fel. var ett tag sen jag pysslade med detta men i stora drag har jag för mig att det är så man ska göra.

Okej så om jag fattat rätt nu: ska jag föra över mappen från C:/windows som heter "Boot" till D:/windows?

Tack på förhand, är tacksam för svaren.
Citera
2009-08-30, 12:55
Medlem
Zynthezizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krilleboi
hej alla!

Jag skulle behöva en liten vägledning om hur jag ska gå till väga i detta scenario!

Scenario:

Jag har nu windows vista 32 bit, båda hdd är nu fullpackade med massa skit så jag blev sugen på ominstallation, formatering. Eftersom jag tycker vista är segt så vill jag köra med xp, jag kan fixa xp gratis med licens genom skolan och MSDN.

denna versionen finns tillgänglig, "Windows XP Professional with SP3 (Single User) ISO Image"

hur får jag den installerad? bränna på en skiva och sedan? kmr denna köras rätt när jag bootar? Jag har även en ubuntu version på hdd, den vill jag också få bort!

Tack på förhand

det låter som att det bara är att bränna och köra, då du bootar från skivan så får du välja vilken parition/disk du vill formatera och om du vill blåsa den helt ren så är det bara att välja att formatera alltihop (och bestämma storlek på de partitioner du vill ha)
Citera
2009-08-30, 13:06
Medlem
Zynthezizers avatar
Citat:
Okej så om jag fattat rätt nu: ska jag föra över mappen från C:/windows som heter "Boot" till D:/windows?

Tack på förhand, är tacksam för svaren.

vågar inte säga vad filen heter då det var väldigt längesen jag pillade med det och sitter på en tunn klient på jobbet så jag ej kan kolla vad den heter.

men har för mig att man kan öppna filen i notepad och så ska det stå typ vart de olika sökvägarna till operativsystemen finns och vilken sektion av hddn som datorn ska leta efter dom på
Citera
2009-08-30, 13:38
Medlem
Andreasvbs avatar
C:\Boot.ini heter den, gör inte fel bara.
Citera
2009-08-30, 14:49
Medlem
swe021s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zynthezizer
vågar inte säga vad filen heter då det var väldigt längesen jag pillade med det och sitter på en tunn klient på jobbet så jag ej kan kolla vad den heter.

men har för mig att man kan öppna filen i notepad och så ska det stå typ vart de olika sökvägarna till operativsystemen finns och vilken sektion av hddn som datorn ska leta efter dom på

okej, ska kolla runt =)

Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
C:\Boot.ini heter den, gör inte fel bara.

Finns ingen sån nånstans... konstigt.
Citera
2009-08-30, 14:51
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Finns ingen sån nånstans... konstigt.
Den är dold.

Tänk på att det bara om du har XP som den finns, Vista använder en helt ny bootloader och där finns inte den filen.
Då får du använda BCDEDIT eller VistaBootPRO istället.
Senast redigerad av Andreasvb 2009-08-30 kl. 14:54.
Citera
2009-08-30, 17:46
Medlem
swe021s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Den är dold.

Tänk på att det bara om du har XP som den finns, Vista använder en helt ny bootloader och där finns inte den filen.
Då får du använda BCDEDIT eller VistaBootPRO istället.

Använder Vista och Windows 7
Citera
2009-08-30, 17:47
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Använder Vista och Windows 7
Ok, då får du använda det jag skrev.
Citera
2009-08-31, 19:39
Medlem
eLItistas avatar
[SSD] installera XP

Jag ska plocka ut HDD och installera ett operativsystem på SSD hårdisken. Gör jag som vanligt?
Citera
2009-08-31, 19:43
Medlem
Dust0rs avatar
Ja.
Och stäng av,alternativt välj bort SSD'n ur diskdefragmenteraren när installationen är klar.
Citera
2009-08-31, 19:49
Medlem
eLItistas avatar
Blev lite förundrad när jag läste detta på Sweclockers:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av HMB
Ett tips är att installera på windows 7, med övriga operativssystem så måste du "aligna" hårddisken innan installation. Windows 7 sköter detta åt dig om du skapar partitionen/partitionerna via dess egna partitioneringsverktyg.

Aligna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in