2012-07-08, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
att flytta operativsystemet till en annan dator är inte att rekomendera

var windows förinstallerad när du köpte datorn? om det var fallet så kan där finnas en recovery partion på hdd som återställer den till fabriksläge

mvh
t
Vart ligger den partionen isåfall?
Citera
2012-07-08, 15:58
Medlem
Hej jag har köpt mig en "backup dator" dock så fungerar den inte som jag vill.

Ljudet i mikrofonen ger ifrån sig ett väldigt störande "tjut ljud" här är ljudfilen

Jag har testat 2 olika headsets.
1) Logitech G35 (USB) Inget "tjutljud"
2) Senheiser PC 360 (rear panel) - front panel fungerar inte alls "relativt högt tjutljud"

G35an är inte min annars hade jag kört med den direkt.

Idéer på vad som orsakar detta samt hur kan det fixas?

Mvh
Citera
2012-07-08, 16:10
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fq5F17
Vart ligger den partionen isåfall?
Läs i din dators manual hur du fabriksåterställer den. Har du den inte så ladda hem den från din dators supportsidor.
Citera
2012-07-08, 16:19
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
När du återställer kan du inte återställa från windows (det är ju den som är paj) du måste återställa från bootcd/stick/extern hd.

Så enklast är att ansluta extern hd, boota från clonezillacd, skapa image på extern hd. Återställning: boota från clonezillacd, restore image från extern hd.

Eller lite krångligare men smidigare. Installera linux på extern hd, boota från denna och kör backup/återställning.

De dyra acronis/ghost etc. kan skapa image från windows, men kräver bootskiva för återställning. Inte så kul att försöka få denna bootskiva hitta all hårdvara när det väl skitit sig. (dvs prova innan)
Duu, det där felstilta är ju en kanonbra lösning! Enkelt och stabilt förfarande, körs med fördel via USB.
Senast redigerad av Skadat gods 2012-07-08 kl. 16:21.
Citera
2012-07-08, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heson
När du återställer kan du inte återställa från windows (det är ju den som är paj) du måste återställa från bootcd/stick/extern hd.

Jag misstänker att jag har valt fel väg.

Det jag vill: Skapa en recoveryskiva, dvs, när jag stoppar in skivan (vare sig om laptopen funkar ellen om den inte går att starta p.g.a fel) så ska så skall laptopen återställas till dagens läge.

Detta låter ju enkelt, jag har bränt recoveryskivor förut, ibland går det åt 2 st dvd skivor.

Dock har jag ingen brännare så jag vill att datorn gör det till en image fil istället, sedan flyttar jag den till en annan dator så att jag kan bränna ut den på skiva.

Detta borde väl gå?

Det där du skrev om ghost och acronis verkar ju vara något annat (att dom skapar en imagefil som ligger på datorn nånstans samt en bootskiva som måste hitta denna fil för att en återställning ska ske.)

Jag vill ha hela xp installationen på dvd skivor (recovery disk)
Citera
2012-07-08, 16:36
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menapilo
Jag misstänker att jag har valt fel väg.

Det jag vill: Skapa en recoveryskiva, dvs, när jag stoppar in skivan (vare sig om laptopen funkar ellen om den inte går att starta p.g.a fel) så ska så skall laptopen återställas till dagens läge.

Detta låter ju enkelt, jag har bränt recoveryskivor förut, ibland går det åt 2 st dvd skivor.

Dock har jag ingen brännare så jag vill att datorn gör det till en image fil istället, sedan flyttar jag den till en annan dator så att jag kan bränna ut den på skiva.

Detta borde väl gå?

Det där du skrev om ghost och acronis verkar ju vara något annat (att dom skapar en imagefil som ligger på datorn nånstans samt en bootskiva som måste hitta denna fil för att en återställning ska ske.)

Jag vill ha hela xp installationen på dvd skivor (recovery disk)
Glöm skivor öht. Skaffa en Ghost DOS boot (CD eller ännu smidigare; lagd på USB-pinne). Skaffa sedan en extern USB-hårddisk. I Ghost väljer du sedan: Disk>>To image och sparar backupfilen på USB-HDDn. Sen gör du bara omvänt för att återställa.

Fördelen med Ghost och Disk>>To image är att du sedan kan återställa till en mindre hårddisk, det kan du inte göra med Clonezilla. Det är t.o.m. så illa att om du återställer till en HDD med samma storlek men av annan modell eller märke så kan den i praktiken vara några Mb mindre och då vägrar Clonezilla. Med Ghost så räcker det med att datat får plats på mottagar-HDDn (ditt nuvarande lediga utrymme på hårddisken blir vad det blir beroende på mottagarHDDns storlek), resten fixar Ghost.
Senast redigerad av Skadat gods 2012-07-08 kl. 16:39.
Citera
2012-07-09, 00:31
Medlem
Fred-Asps avatar
jag vet inte hur jag ska förklara: men programmen på min dator kan bara öppnas med hjälp av ett annat program.

Med andra ord: om jag vill öppna google chrome kommer det istället försöka öppnas med VLC media player. När jag väljer ''öppna med'' på programmet så ändras alla andra program på datorn efter programmet jag har valt.

Så nu använder jag internet explorer och jag vill fan skjuta mig själv. Snälla säg att någon kan hjälpa mig det är akut
Citera
2012-07-09, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred-Asp
jag vet inte hur jag ska förklara: men programmen på min dator kan bara öppnas med hjälp av ett annat program.

Med andra ord: om jag vill öppna google chrome kommer det istället försöka öppnas med VLC media player. När jag väljer ''öppna med'' på programmet så ändras alla andra program på datorn efter programmet jag har valt.

Så nu använder jag internet explorer och jag vill fan skjuta mig själv. Snälla säg att någon kan hjälpa mig det är akut

http://registerhack.se/fix7.php#noautoreboot

ladda hem återställ filtillägg>packa upp>välj reset_EXE.reg

mvh
t
Citera
2012-07-09, 13:46
Medlem
[Infinite]s avatar
Hej. hur ändrar man språket i Win 7?
Citera
2012-07-09, 13:49
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Infinite]
Windows update.
Installera alternativa uppdatering välj lämpligt språk och installera.
Citera
2012-07-09, 13:52
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Infinite]

http://windowstips.nu/byta-sprak-i-windows-7/
Citera
2012-07-09, 13:58
Medlem
[Infinite]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
http://windowstips.nu/byta-sprak-i-windows-7/
Jag har inte det där fönstret katten
På min står det bara Byt tangetbord och andra indatametoder eller förenklat Byt tangentspråk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in