Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-01-30, 16:35
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleGrille
För det första känner jag mig faktiskt inte som din vän. För det andra är Ragnar Lindgren trovärdig bland annat för att han fyllde år den 10:e juni och hade väntat sig att Catrine skulle ringa honom då. Hon ringde i stället ett par dagar senare och ville hyra en stuga. Ragnar Lindgrens vittnesmål stärks av Tor Åberg som den 4.6. hört Catrine tala om att hon skulle ringa RL om stugan. Dessa vittnesmål har avgivits i nära anslutning till det skedda - inte flera år senare som var fallet med fotohandlarparet och dagboksvittnet. RL och TÅ kände Catrine men de kände inte läkarna. De hade alltså inte den minsta anledning att avlägga falsk vittnesbörd för att skydda läkarna.

Det finns så pass många vittnen som sommaren 84 sett eller träffat Catrine efter pingsten att man kan ha råd att sålla bort ett par av dem och ändå med stor sannolikhet komma fram till att hon levde åtminstone fram till kvällen den 15:e juni. Om så var fallet har TH och TA alibi: allt enligt åklagarsidan.

Skillnaden mellan Ragnar L och dagboksvittnet är bland annat att RL avger ett enkelt och trovärdigt vittnesmål sommaren 84. Poliskommissarie Pim Martinsson vittnade i Attunda om att Marianne Seppälä - dagboksvittnet - vid de första två förhören sommaren 84 sagt att hon inte sett till Catrine (som hon inte stod nära) på över en månad. Någon dagbok var det då alls inte tal om. Det är först långt senare, när hon t.ex. blivit vän med Hanna Olsson, som hon producerar den famösa dagboken där nästan allt handlar om Catrine. Dagboken försvinner lämpligen när man börjar fatta misstankar om att den är nyproducerad. DÄRFÖR är Seppälä inte trovärdig.

Tack LilleGrille för klargörande sammanfattning!

Mårten Schultz
, då docent numera professor i civilrätt, skrev för två år sedan en krönika om "Århundradets brottmålsrättegång" i Dagens Juridik:
Citat:
Domen är proppfull med fakta och bevisning. Men förhållandevis tom på juridik. Det övertygar inte.
Kvar står vi med den stora fråga som riskerar att gå förlorad i analysen av beviskrav och enskilda fall av felbedömningar: Hur kan staten begå 27 konstaterade, icke-preskriberade, fel mot två personer vars liv förstörs och ändå undgå ansvar?
http://www.dagensjuridik.se/2010/02/styckmordsdomen-overtygar-inte

Advokat Percy Bratt har svaret på Schultz fråga: "man [vem/vilka?] vill helt enkelt inte"
Citat:
Jag följde huvudförhandlingen i Attunda tingsrätt, och har intervjuat ett inte obetydligt antal jurister med eller utan koppling till målet. Mycket lite är publicerat, eftersom få jurister vill kritisera domstolar offentligt. Men jag kan mot den bakgrunden ge stöd åt en detalj Schultz tar upp i sin krönika: att det finns en uppfattning bland jurister att läkarna var chanslösa. De jurister jag pratat med har med något undantag varit mycket kritiska till tingsrättens domskäl. På frågan om varför läkarna fick nej får jag höra att "man vill helt enkelt inte".
http://www.dagensjuridik.se/2012/01/styckmordsmalet-i-hogsta-domstolen

I Mårten Schultz har vi fått en professor som förutom sin juridiska kompetens har empati, sunt förnuft och civilkurage. Tack för det.
Under rubriken "Nytt hopp ..." säger Mårten Schultz så här i P1:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=4935731
Citera
2012-01-30, 17:48
Medlem
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=4935731

Tack för länken. Har Lawn och Lam lyssnat på detta? Tycker det är läge för det.
Citera
2012-01-30, 18:45
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Mediemordet.com skriver så här:

"Under arbetet med "Döden är en man" har jag talat med åtskilliga personer, som haft nära kontakter med å ena sidan Teet och å andra sidan Thomas under årens lopp (några gemensamma vänner till dem båda har jag aldrig råkat på). Ingen av dessa personer har ens antytt att de skulle ha haft "perversa" drag. Tvärtom har de genomgående beskrivits på ett uppskattande sätt, som hjälpsamma, ordhålliga och hederliga människor"

Härms fd svärfar kunde dock vittna om Härms fientlighet mot kvinnor i allmänhet (våldtäkter existerade egentligen inte) och hans besök på Malmskillnadsgatan.

I början av spaningsarbetet så gick polisen ut bland de Stockholms prostituerade, de sökte Catrines sista kund som antogs vara hennes mördare. Med sig hade dom 13 fotografier av kända torskar.

130 kvinnor tittade på dessa bilder och 50 av dessa kvinnor kände igen Härm.
23 kvinnor hade haft kontakt med Härm och det innefattade då fullbordade sexköp eller diskussioner om detta.

Men Härm lämnade först uppgifter om att han besökt en prostituerad kvinna en enda gång och det 1981.

Frågan som man kan ställa då är följaktigen denna: Är en person som Härm trovärdig när han säger att han aldrig någonsin träffat Catrine Da Costa i något sammanhang överhuvudtaget ?
Citera
2012-01-30, 19:12
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Mediemordet.com skriver så här:

"Under arbetet med "Döden är en man" har jag talat med åtskilliga personer, som haft nära kontakter med å ena sidan Teet och å andra sidan Thomas under årens lopp (några gemensamma vänner till dem båda har jag aldrig råkat på). Ingen av dessa personer har ens antytt att de skulle ha haft "perversa" drag. Tvärtom har de genomgående beskrivits på ett uppskattande sätt, som hjälpsamma, ordhålliga och hederliga människor"

Härms fd svärfar kunde dock vittna om Härms fientlighet mot kvinnor i allmänhet (våldtäkter existerade egentligen inte) och hans besök på Malmskillnadsgatan.

I början av spaningsarbetet så gick polisen ut bland de Stockholms prostituerade, de sökte Catrines sista kund som antogs vara hennes mördare. Med sig hade dom 13 fotografier av kända torskar.

130 kvinnor tittade på dessa bilder och 50 av dessa kvinnor kände igen Härm.
23 kvinnor hade haft kontakt med Härm och det innefattade då fullbordade sexköp eller diskussioner om detta.

Men Härm lämnade först uppgifter om att han besökt en prostituerad kvinna en enda gång och det 1981.

Frågan som man kan ställa då är följaktigen denna: Är en person som Härm trovärdig när han säger att han aldrig någonsin träffat Catrine Da Costa i något sammanhang överhuvudtaget ?

50 av 130 sa sig känna igen honom, 80 gjorde det inte.

Sen vet vi redan hur det gick till när de visade dessa bilder.

Ryktet spred sig som en löpeld att det var nummer X som var den misstänkte varpå allt fler kände igen just honom.

Det var ju inte så att 130 horor stod på led en söndagseftermiddag och förevisades dessa foton.

61,5% sa sig ej känna igen personen. Catrine kan mycket väl ha varit den som petade upp %-satsen till 61,8% om hon levt.
Citera
2012-01-30, 22:01
Medlem
Reimers avatar
En bra länk där man kan läsa hur polisen egentligen såg på styckningen
av kroppen.

Dessutom påtalas Jovan Rajs och Hanna Olssons inblandning i ärendet.

http://www.nyhetsverket.se/nyhet/4257/De-tror-p%C3%A5-l%C3%A4karnas-skuld

//Reimer
Citera
2012-01-30, 22:47
Medlem
Två personer i denna tråd, L & L, uthärdar i att upprepa illvilliga och intellektuellt ohederliga påståenden kring rättsläkarens och allmänläkarens skuld i kombination med krav på omvänd bevis börda, ja en mycket tung omvänd bevisbörda, så tung att det faktiskt inte spelar någon roll hur kritikerna än lägger fram sin sak.

Den ena L har i vart fall varit så öppen att h*n tycker att "barnets berättelse" verkar sakna fog för sig medan den andra L uppenbarligen saknar förmåga att tänka i mer än ett led om ens så långt. Det är en jävla tur att Sverige är en meritokrati, även om inte heller det är en absolut garant för att hålla omdömeslösa idioter borta från inflytande över andra människors väl och ve.

Den ena L säger sig vara öppen för andra alternativa gärningsmän men visar i argumentationen ingen som helst vilja att kritiskt granska bevismaterialet som pekar på dessa alternativ.

Den andra L, gräsklipparen, verkar så förblindad av sin egen inbilskhet att hon inte förmår slita sig loss från 1980-talets mediainducerade masspsykos (och kanske hashpsykos e.d. för den delen).

Det är förstås stark trollvarning på L & L.
Citera
2012-01-30, 23:31
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Två personer i denna tråd, L & L, uthärdar i att upprepa illvilliga och intellektuellt ohederliga påståenden kring rättsläkarens och allmänläkarens skuld i kombination med krav på omvänd bevis börda, ja en mycket tung omvänd bevisbörda, så tung att det faktiskt inte spelar någon roll hur kritikerna än lägger fram sin sak.

Den ena L har i vart fall varit så öppen att h*n tycker att "barnets berättelse" verkar sakna fog för sig medan den andra L uppenbarligen saknar förmåga att tänka i mer än ett led om ens så långt. Det är en jävla tur att Sverige är en meritokrati, även om inte heller det är en absolut garant för att hålla omdömeslösa idioter borta från inflytande över andra människors väl och ve.

Den ena L säger sig vara öppen för andra alternativa gärningsmän men visar i argumentationen ingen som helst vilja att kritiskt granska bevismaterialet som pekar på dessa alternativ.

Den andra L, gräsklipparen, verkar så förblindad av sin egen inbilskhet att hon inte förmår slita sig loss från 1980-talets mediainducerade masspsykos (och kanske hashpsykos e.d. för den delen).

Det är förstås stark trollvarning på L & L.

"På nätet på bland annat forum som Flashback går debattens vågor om er skuld fortfarande höga. Känns det jobbigt att fallet fortfarande väcker så stort intresse?
Obducenten: - Bristen på hederlighet i debatten kan ibland förvåna mig. Det är så många tyckare som häver ur sig än det ena och än det andra och ofta är det bara gammal skåpmat som redan motbevisats många gånger om."

Teet slår huvudet på den berömda spiken.

Förövrigt instämmer jag.
Citera
2012-01-30, 23:32
Medlem
lamashtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Jag vet inte vad du gjorde 1986, men jag är gammal nog att minnas Holmérs ständiga presskonferenser.

Jag var vuxen nog att kunna handla på Systembolaget anno 1986 och minns mycket väl vad jag gjorde allramest det året och jag minns också mycket väl Hans Holmérs spexande i media och jag har aldrig någonsin haft några som helst höga tankar om denne filur. Trodde aldrig på PKK-spåret och tyckte mest Holmér var en uppmärksamhetskåt pajas.
Citera
2012-01-30, 23:39
Medlem
lamashtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Det är förmodligen bara en person som vet var da Costas huvud är.

Den som sällskapade med SS, CB och CdC?
Citera
2012-01-31, 00:43
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleGrille
För det första känner jag mig faktiskt inte som din vän. För det andra är Ragnar Lindgren trovärdig bland annat för att han fyllde år den 10:e juni och hade väntat sig att Catrine skulle ringa honom då. Hon ringde i stället ett par dagar senare och ville hyra en stuga. Ragnar Lindgrens vittnesmål stärks av Tor Åberg som den 4.6. hört Catrine tala om att hon skulle ringa RL om stugan. Dessa vittnesmål har avgivits i nära anslutning till det skedda - inte flera år senare som var fallet med fotohandlarparet och dagboksvittnet. RL och TÅ kände Catrine men de kände inte läkarna. De hade alltså inte den minsta anledning att avlägga falsk vittnesbörd för att skydda läkarna.

Det finns så pass många vittnen som sommaren 84 sett eller träffat Catrine efter pingsten att man kan ha råd att sålla bort ett par av dem och ändå med stor sannolikhet komma fram till att hon levde åtminstone fram till kvällen den 15:e juni. Om så var fallet har TH och TA alibi: allt enligt åklagarsidan.

Skillnaden mellan Ragnar L och dagboksvittnet är bland annat att RL avger ett enkelt och trovärdigt vittnesmål sommaren 84. Poliskommissarie Pim Martinsson vittnade i Attunda om att Marianne Seppälä - dagboksvittnet - vid de första två förhören sommaren 84 sagt att hon inte sett till Catrine (som hon inte stod nära) på över en månad. Någon dagbok var det då alls inte tal om. Det är först långt senare, när hon t.ex. blivit vän med Hanna Olsson, som hon producerar den famösa dagboken där nästan allt handlar om Catrine. Dagboken försvinner lämpligen när man börjar fatta misstankar om att den är nyproducerad. DÄRFÖR är Seppälä inte trovärdig.

RL är den som hävdar att han fått ett samtal av Da Costa 2 dagar efter sin födelsedag och han är trovärdig för han hade hade inte minsta anledning till att avlägga falsk vittnesbörd för att skydda läkarna ?

Alla de vittnen som vittnar mot läkarna då, vad har dom för anledning att avlägga falsk vittnesbörd ?
Det vore fint om du kunde förklara det för mig.
De kvinnliga poliserna tex är ju betydligt mer trovärdiga enligt min mening än RL som var missbrukare med största sannolikhet.

RL ville kanske göra sig märkvärdig och få lite uppmärksamhet med att hävda att han fick ett samtal hela 2 dagar efter det datum då Da Costa försvann officiellt.

Om vi utgår ifrån att RL talar sanning mot all förmodan så betyder det ingenting heller faktiskt, läkarna kan ha styckat Da Costa efter den 12 juni, jag tror ärligt talat inte ett skit på deras förmodade alibin under juni.
Jag önskar att polisen hade gått till grunden och mycket mer noggrant utrett läkarnas påstådda alibin under hela juni 1984, det finns alldeles för många oklarheter helt enkelt.

Att hela tiden utgå från att läkarnas alibin är vattentäta är farligt ur rättssynpunkt.
Härm påstod ju i början av utredningen att han ENDAST köpt sex en enda gång av en prostituerad kvinna och det 1981, sen vittnade hela 23 prostituerade kvinnor om att Härm köpt sex av dom eller diskuterat sexköp men det hade inte fullföljts.
En prostituerad pekade tom ut Härm som den man som försökt strypa henne i ett trapphus hösten 1983.
Alla dessa kvinnor hade inte heller någon anledning att avlägga falsk vittnesbörd.

Det ligger nära till hands att tro att läkarnas påstådda alibin under juni 1984 är lika trovärdiga som Härm själv var i polisens förhör.
Citera
2012-01-31, 00:58
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonesK
Katastrofen ligger inte lika mycket i det tekniska handhavandet av det material man lyckats säkra utan snarare i hur man alldeles för tidigt släppte alla spår utom ett och sedan försökt leda i bevis att denna person är den skyldige istället för att försöka följa de bevis som fanns mot vem/vilka de ledde till.

Enligt utredningsmaterialet (återgivet i Döden är en man) sorterades de tjänstgörande poliser ut både vid det första tillfället och när SKL gjorde den senare analysen, beställd av Kerstin Koorti.

När det gäller DNA-frågan är jag väl medveten om det du skriver. Likväl har man på handduken lyckats hitta DNA från CdC genom mitokondrieanalys och jämförelse med CdC:s mor. Man har även lyckats få fram DNA från andra oidentifierade personer. Dessa personer, vilka det nu är, ligger i alla fall högre upp på min lista över misstänkta än vad läkarna gör.

Trevligt att du erkänner dom obestridliga fakta och problem som finns med DNA analyser.

Catrine var ju prostituerad och kom i kontakt med många olika män och hade intim samvaro med dom, DNA-spår av dessa personer som överlevt sommarens värme och tiden då bevismaterialet lagrades behöver inte betyda att dom tillhör de misstänktas skara, dessa spår kan vara spår av helt vanliga sexköpare.

Vad som är intressant är att större delen av Catrines underliv var bortskuret, kan det vara för att det fanns rester av sperma där som tillhörde läkarna ?

Ena bröstet var också bortskuret, bitspår måhända ?

Catrines kropp var rensad på vitala organ helt enkelt, huvudet är spårlöst försvunnet också.

Det vore förbannat intressant att få reda på vart dessa delar dumpades eller destruerades.
Citera
2012-01-31, 01:06
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Fråga: hur väl kände Monica Dahlström Lannes och Christina Allgén varandra?

Det är betydligt mer intressant hur väl Härm och Catrine kände varandra ärligt talat.

Eller hur väl Lindeberg var "bekant" med Härm.

Många frågor helt plötsligt, jag kan tyvärr inte svara på din fråga men du kanske kan svara på mina
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in