Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-01-30, 09:48
Medlem
Notera nu hur denna recension skiljer sig från övriga två. Samma tidning men nu diskuteras istället fallet utifrån Borgnäs fantasi. Denna har nu blivit till en sanning och det är denna man utgår ifrån i tidningen.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/styckmordet-har-etsat-sig-fast-i-folksjalen_119227.svd

Citat:
– Jag vill inte spekulera. Men det kan ju ha funnits fler kopplingar mellan de tre.
– Det fanns flera jävssituationer i och med att Obducenten var en del av rättsapparaten. Kriminalinspektör Göte Ohlsson, som utredde Obducentens hustrus märkliga död 1982 (som fick betydelse i rättegångarna) kände och hade samarbetat med Obducenten.
– Och den rättsläkare, Robert Grundin, som fick sista ordet i den senaste utredningen kring hustruns död hade varit kollega med Obducenten.
Catrines syster undrar över det förvunna bevismaterialet: Hon menar dels den blå frottéhandduk som hittades intill en av säckarna med kroppen, dels de hudfragment och åtta hårstrån som hittades på handduken. Att handduken var borta upptäcktes under utredningen 1999, men det har aldrig kunnat klargöras när den försvann. Sista gången som fragmenten omtalas i offentliga papper var 29 september 1999 då Statens kriminaltekniska laboratorium skickade ett brev till Bertil Sahlin på Västerortspolisen. Sahlin hade ställt några frågor ett par veckor tidigare och nu skrev SKL att det var fullt möjligt att göra en särskild slags DNA-analys som kanske skulle kunna berätta något nytt. Men Västerortspolisen återkom aldrig och när Borgnäs våren 2002 ringer upp SKL är samtliga prover försvunna.
– Och jag undrar, säger Catrines syster, om det är okej att bevismaterial försvinner så här? Varför utreder inte polisen detta vidare?

Snön gnistrar ute. Catrines syster häller upp mer kaffe. Samtalet faller av, kvar återstår många frågetecken. Om fem år preskriberas brottet.
Tror du att Catrine da Costas mördare kommer att hittas?
– Det skulle vara om de som var inblandade eller de som gjorde det erkände. Domstolen har funnit att Obducenten och Allmänläkaren har styckat Catrines kropp. Jag har svårt att tro att den eller de som mördade henne inte är samma personer som också styckade.

Du tror inte att det bara var en?
– Nej. Det kan till och med vara tre. Arkitekten kan ju också ha varit inblandad. Ingen har sett Catrine i Kungsträdgården efter det att Arkitekten påstått att han släppt av henne. Därefter gör han en som jag tycker underlig felkörning till lunchen i Uppland. Han kör över Täby Kyrkby där Obducenten bodde.
– Men jag vet inte. Ingen vet ju ännu vem som mördade Catrine. Men jag önskar att vi får veta. För Catrines skull.

Bra sammanfattning om Borgnäs fantasi:
http://www.mediemordet.com/lindeberg-vs-borgnas.html
Senast redigerad av Noicer 2012-01-30 kl. 09:55.
Citera
2012-01-30, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ragnars uppgifter kom 1984 och styrks bland annat av hans son och andra personer som träffade hon och Catrine Da Costa ute i ösmo.

Makarna Schröder kom med sina uppgifter 1987.

Deras uppgifter dök upp i skallen på dem när de på planet, på väg hem från semestern läste om fallet i Expressen där det stod att polisen undrade om det kunde finnas fotografier på styckningen, i så fall sökte man dessa. Nu skulle paret hjälpa till för jo, hade de inte sett några bilder flera år tidigare. Eller?
Citera
2012-01-30, 09:57
Medlem
Fråga: hur väl kände Monica Dahlström Lannes och Christina Allgén varandra?
Citera
2012-01-30, 10:29
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lamashta
Man bör ju se varje fall som ett enskilt fall och inte klumpa ihop ett fall med ett annat.
Vilket gör all analys omöjligt. Två dödsfall. Två bakvända utredningar utförda av samma myndighet under samma årtionde. Men du hävdar att bängen hade otur när de tänkte.

Jag vet inte vad du gjorde 1986, men jag är gammal nog att minnas Holmérs ständiga presskonferenser. Brukade lyssna på dom. Inte för att det gav mig någonting, men det gav iaf en illusion av kontroll och mening. Såhär i efterhand framstår de som väldigt märkliga. Jag känner inte till en mordutredning där högste utredaren var så cozy med massmedia. Och jag antar att detta osunda förhållande till massmedia påverkade bägge utredningarna. Massmedia ville ha snabba och smaskiga svar och rätssväsendet levererade åt de som satt och svor och gormade över kvällstidningarna vid Rikets alla fikabord. Ingen hade otur när de tänkte, utan det var ett systemfel varken mer eller mindre.
Citat:
Ursprungligen postat av lamashta
Öööh?
Det är förmodligen bara en person som vet var da Costas huvud är. Enter dina skitsmarta insinuationer. Mer bevis än så behöver vi inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Varför ska vi lita på Ragnars uppgifter ?
Da Costa var heroinist och umgicks med missbrukare nästan uteslutande.
Om inte Catrines missbrukande kompis som kallas för dagboksvittnet är trovärdigt just för att hon var en missbrukare så varför ska vi då tro på Ragnar ?
Du hur själv hur ihåligt allt låter.......

En annan ung prostituerad kvinna "Elisabeth" bara 21 år gammal vill jag minnas pekade ut Härm redan hösten 1984 INNAN han blev rikskänd som obducenten väl att märka som den man som försökte strypa henne i en trappuppgång på Östermalm och hon var mycket säker på att det var just Härm då hon tittade i polisens fotoalbum eftersom Härm hade ett mycket speciellt utseende som man inte förväxlar med någon annans i första taget.

Detta vittnesmål är ett av få mycket trovärdiga i denna enorma utredning som gjorts gällande Da Costa fallet och detta vittnesmål ger en klar indikation på att Härm var en farlig person för prostituerade kvinnor i vissa sammanhang då han kunde tappa kontrollen över sig själv helt och hållet.
Och hur gick fotokonfrontationen till då? Var det "lika som bär" eller var det en tidig version av konfrontationen med Christer Pettersson?
Senast redigerad av Herr Lindholm 2012-01-30 kl. 10:40.
Citera
2012-01-30, 11:36
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Tror inte det är bra att blanda in mordet på Palme i detta fall. Pettersson var kriminell, dömd för dråp och ingen osannolik mördare 1986. Han "ska" dessutom ha erkänt mordet ett flertal gånger för bekanta och har öppnat upp för spekulationer om huruvida han mördade Palme eller ej.

Läkarna är utpekade som häxor i fantasier om spädbarnsritualer där man äter ögon, styckar prosituterade kvinnor och har homosexuella orgier med varandra. Det homosexuella temat är liksom porrens visuella framsteg på 80-talet, inte alls obetydligt i fallet. TA:s hustru lanserade detta, hon hittade TA:s porrtidning och kopplade ihop detta med blöjeksemet. Givetvis var hon påverkad av incestdebatten (alla pappor gilade incest på 80-talet) och hennes bekanta, Monica Dahlström-Lannes.

Temat återkom något år senare genom "vittnet" tanten med hunden. Hon byggde på med en barnvagn som det manliga läkarparet gått runt med i samband med orgierna på rättsläkarstationen.

Jag säger det igen. Principerna för värdering vittnen är generella. Oavsett vilken bakgrund en eventuell gärningsman har.

Håller med dig vad skriver ovan om incestdebatten men olika frågeställningar. Ville med mitt inlägg visa på hur polis och även Lars Borgnäs ignorerat vedertagen vetenskap om vittnen i Da Costa fallet.
Att jag tog med exemplet med Palmemordet var för att visa att Borgnäs inte är okunnig om detta utan tvärtom själv frågat ut expertis på området.
Citera
2012-01-30, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jag säger det igen. Principerna för värdering vittnen är generella. Oavsett vilken bakgrund en eventuell gärningsman har.

Håller helt och hållet med om detta.

Angående MS. Även hon förde in det homosexuella temat i berättelsen. Det vore intressant att höra vad RFSL anser om Hanna Olsson.

http://www.mediemordet.com/agell-socialstyrelsen2.html

Citat:
Vad Marianne Seppälä beträffar har inte, som Socialstyrelsen ger sken av, det omdömet formulerats av mig, att dagboken utgjort ett "rent falsarium". Omdömet finns i en särskild promemoria upprättad 2000-04-04 av kriminalkommissarie Bertil Salin; promemorian utgör bilaga 24 till resningsansökan. Att jag i resningsansökan (s. 23 f och s. 52 f) uttalade mig helt kort om Marianne Seppälä berodde på, vilket Socialstyrelsen nu också konstaterar, att hennes berättelse till sist inte spelade någon roll enligt kammarrättens dom.
Lars Borgnäs försök att göra Marianne Seppäläs vittnesmål trovärdigt är dömt att misslyckas. Sedan hon i augusti 1984, då det ännu inte fanns någon misstänkt, fäst polisens uppmärksamhet på Catrines umgänge med en finländare (i resningsansökan s. 33 ff omtalad som TÅ), återkom hon 3_ år senare, nästan i skarven mellan de två rättegångarna i tingsrätten, med sin sensationella historia om Catrines samtidiga sexuella övningar med två läkare, då de dessutom skulle ha "varit på varandra", allt i närvaro av den enes lilla dotter. Marianne Seppäläs nya uppgifter var väl tillrättalagda för att passa in som en bakgrund till beskrivningarna i massmedia av hur de två läkarna i närvaro av barnet styckat Catrine da Costas kropp på rättsläkarstationen efter det att de enligt åtalet hade mördat henne.
Vid en helhetsbedömning av allt som numera är känt, är det tydligt att Marianne Seppälä begått mened i både tingsrätten och kammarrätten, och att hon borde ha åtalats. Chefsåklagare Bjarne Rosén tycks ha fattat sitt avskrivningsbeslut i frågan om mened utan att ha haft full överblick över bevisläget.

På tal om såväl Anita Schröder som Marianne Seppälä * för att nu inte tala om jägmästaren * kan det för övrigt läggas till att man inte kan ge trovärdighet åt otillförlitliga vittnesberättelser genom att, som Borgnäs berättar att han gjort, tala med vittnet och lita på vederbörandes egna försäkringar om att berättelserna varit tillförlitliga.
I Borgnäs bok bär kapitel fyra (s. 152-220) rubriken "Arkitekten som försvann". Borgnäs hypotes är att en äldre arkitekt varit den siste som sett Catrine da Costa i livet och att han därför också är sannolik som mördare. (Arkitekten är numera avliden.) Förutom på en förmodad karaktärsteckning av arkitekten bygger Borgnäs spekulationer på att det skulle finnas en koppling mellan arkitekten och obducenten. Obducenten och hans fästmö hade nämligen på våren 1984 flyttat till Täby kyrkby och där blivit granne med en polisinspektör. Denne var bekant med arkitekten.

Arkitekten berättade för polisen (bl.a. enligt polisförhör 1984-09-10, min anmärkning) att Catrine, liksom vid flera tidigare tillfällen, kommit till honom för att få sova på efternatten mot pingstdagen, och att han vid tiotiden på förmiddagen hade kört henne i bil till Hamngatan vid Kungsträdgården. Därefter hade arkitekten fortsatt ut från Stockholm för att delta i en lunch på en gård norr om Uppsala. Han berättade själv att han av misstag tog Norrtäljevägen norrut, vilket innebar en omväg, eftersom han så småningom måste ta av västerut mot Uppsalavägen. Borgnäs konstaterar med hänvisning till en kartskiss (boken s. 158) att arkitekten under sin färd kom att passera Täby kyrkby där Härm bodde. Kanske "fördes hon över från arkitekten till ´obducenten´ under dagen, kvällen eller natten eller dagen därpå.kanske dog Catrine hos arkitekten dagen innan och styckades på rättsläkarstationen på annandagen" (boken s. 182).

Borgnäs "arkitektspår" med anknytning till pingstdagen är för fantasifullt för att kunna tas på allvar. Bland annat finns det inte några belägg för att "arkitekten och obducenten" skulle ha varit bekanta, men Borgnäs spekulerar ändå i den riktningen (s. 183).
Med hänsyn till att man numera måste utgå från att Catrine da Costa levde efter pingsthelgen blir arkitektspåret inte bara alldeles osannolikt, det framstår som uteslutet. Borgnäs förledande framställningskonst * för han skriver bra * är enögd, insinuerande och illvillig. Tar man hänsyn även till hans metoder för att misstänkliggöra Teet Härm genom "seriemördarteorin" i bokens andra del "Döda kvinnor", kan framställningen till och med betecknas som ondskefull. (Se om hans teori, som inte är processmaterial i resningsärendet, vidare i bilaga 2.) Sanningen är verkligen en sällsynt gäst i Lars Borgnäs bok, dock på annat sätt än författaren avsett med bokens titel.
Senast redigerad av Noicer 2012-01-30 kl. 11:48.
Citera
2012-01-30, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleGrille
Sorry, jag skrev fel. Jag menade våren 2011. Framtiden kommer att utvisa om Olle Torge och det vittne som tagit kontakt med honom har rätt eller fel. Jag vill inte spekulera om detta eller någonting annat - bara tala om fakta. Det som publicerats av Torges utredning hittills visar emellertid att Catrine levde efter pingsthelgen och att läkarna inte har med hennes död att göra. Minns vad Helin sa till Thomas Allgén i förhör 1987: ”Om någon sett Catrine da Costa den tionde (juni) hade du inte suttit här idag, Thomas, då hade du fortfarande gått i din vita rock och i dina vita skor, men jag tror att du kommer att få problem med det i framtiden”.
Förhörsledaren Pirre Larsson och chefsåklagare Anders Helin hade konstaterat att utredningen visat att läkaren Thomas Allgén, hans dotter Karin och läkaren Teet Härm tidsmässigt omöjligen kunnat delta i något brott mot Catrine da Costa under eller efter den 10:e juni.

Torge skriver: "När rättegången sedan hölls visade det sig att utredarna missat ett förhör. En arkitekt Ankers hade lämnat en detaljerad redogörelse som visade att Catrine da Costa levde den 10:e.

Om chefsåklagare Anders Helin känt till detta förhör hade han inte kunnat åtala. Nu var han tvungen att pressa in tiden för brottet någon dag efter den 10:e annars förelåg risk att offentligt hånas för den gigantiska klantigheten att ha missat arkitekt Ankers avgörande vittnesmål.
Mot bättre vetande ändrade chefsåklagare Anders Helin från den 9:e till den 11:e och fortsatte att driva åtalet. Med förundersökningsmaterialet som grund kan det bara uppfattas som en verkligt desperat handling."

Senare hittades det bortslarvade förhöret med Ragnar L, som också visade att Catrine levde flera dagar efter pingsthelgen. Plus de personer som Noicer nämner och som förekommer i Torges fortsatta utredning. (Dessa personer och deras vittnesmål finns redan i förundersökningsmaterialet. Men det är Torge som upptäcker att Saba Selassie ljugit i förhör för att skydda den man hon var i sällskap med.)

Tack detta missade jag. De var ju med från början och det handlar om rent slarv från polisens sida.
Citera
2012-01-30, 12:48
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Du tolkar saker på ditt egna sätt ungefär som fan läser bibeln

Eftersom Palmemordet är ett ännu mycket större trauma för nationen så kan man undra varför Lindeberg inte skrev en bok om det fallet istället.

Kan det bero på att han inte var "bekant" med Lisbet måntro
.

Borgnäs friar ju läkarna med ett korkat uttalande, klaga på honom, jag är bara budbäraren.
Citera
2012-01-30, 13:03
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Var det ett tungt samvete som plågade honom till vanvett och gjorde honom desperat när han tänkte på Catrines hemska bortgång eller fanns det några andra skäl till att försöka ända sitt liv för honom ?

Vad sägs om anklagad för mord, blivit av med arbetet (som han brann för) och ses som ett monster av nästan hela Sverige?
Senast redigerad av Claude-M 2012-01-30 kl. 13:15.
Citera
2012-01-30, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Vad sägs om anklagad för mord, blivit av med arbetet (som han brann för) och ses som ett monster av nästan hela Sverige?

Lägg till den ohållbara ekonomiska situation som arbetslösheten gav. Th + sambon hade ett nyinskaffat hus med tillhörande räntekostnader och amorteringar, som de nu inte kunde betala, samt att han nyligen blivit far till ett barn som han förmodligen hade skrala utsikter att kunna försörja. Vidare hade polisen precis tagit upp hans förra frus dödsfall igen och TH hade strax innan sitt självmordsförsök tvingats göra en ny rekonstruktion av kvällen då ex-frun tog sitt liv. Allt detta ledde till att hans depression förvärrades och han såg bara en utväg...
(I sitt brev till eftervärlden vidhöll han för övrigt sin oskuld.)
Citera
2012-01-30, 13:50
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonesK
Lägg till den ohållbara ekonomiska situation som arbetslösheten gav. Th + sambon hade ett nyinskaffat hus med tillhörande räntekostnader och amorteringar, som de nu inte kunde betala, samt att han nyligen blivit far till ett barn som han förmodligen hade skrala utsikter att kunna försörja. Vidare hade polisen precis tagit upp hans förra frus dödsfall igen och TH hade strax innan sitt självmordsförsök tvingats göra en ny rekonstruktion av kvällen då ex-frun tog sitt liv. Allt detta ledde till att hans depression förvärrades och han såg bara en utväg...
(I sitt brev till eftervärlden vidhöll han för övrigt sin oskuld.)

Man kan bli självmordsbenägen för mindre.

Att han dessutom vidhåller sin oskuld i brevet tyder på att han ej försökte ta livet av sig för att han bar på så stor ångest för det han enligt vissa gjort.

Då hade nog brevet sett annorlunda ut.
Citera
2012-01-30, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Fråga: hur väl kände Monica Dahlström Lannes och Christina Allgén varandra?
Enligt Mayito, så var de väldigt goda vänner. Se inlägg 2875 i denna tråden. PM'a Mayito och fråga.

Men själv vet jag inget, annat än att Monica Dahlström Lannes genom sin livsgärning har skadat svenska rättsväsendet mer än någon annan rabiat kossa. För att inte tala om de som fått sina liv raserade för hennes galenskaper. Hon borde ha en egen cell på säter, utan kaka till kaffet.

Här har du lite bakgrund:
http://johanlagerfelt.se/M%C3%B6rdarl%C3%A4kare%20DM%2024.pdf

Visst skrev hon ett helt igenom förfalskat intyg till rätten då 3 rättsläkare inte kunde hitta några skador på Karin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in