2025-03-27, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberfriend
Nej, det går ju inte att överklaga eftersom domen var friande. Jag blir så förbannad att man kan göra människor så fruktansvärt rättslösa. Utstuderat till tusen.

Ja det framstår onekligen som en helt cynisk handling.

Hela fallet är rökskadat och behöver vädras ut totalt så både läkarna och CdCs barn och övriga anhöriga ska kunna få upprättelse och ett avslut, så gott det nu går. Värdigt blir det nog tyvärr aldrig.

En offentlig ursäkt hade också varit på sin plats. Men det sitter nog långt inne.

Tur att läkarna i vart fall äntligen har fått nytt hopp, en strimma ljus i decennier av mörker.
Senast redigerad av viperstyle 2025-03-27 kl. 22:17.
Citera
2025-03-28, 02:04
Medlem
GrandCanyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Jag har bara kommit i kontakt med Da Costa-rättegången genom den senaste Svt-dokumentären, vilken eftersom den är en partsinlaga är vinklad. Förutom att den sågar indiciekedjan på ett flertal sätt finns det några saker som genast gör att man fattar misstanke mot hela affären.

* Påstådd satanism, spädbarnsoffrande och bloddrickande.

* 1,5 år gammalt barn vittnar.

* Barnets vittnesmål vidarebefodras av en annan person, helt utan att det kan bevisas att barnet faktiskt sade det barnet påstås ha sagt. De ljudband som barnet påstås ha talat in vittnesmålet på innehåller inte alls något vittnesmål. Banden spelas inte upp under rättegången.

* Den person som vidarebefodrar barnets vittnesmål är den misstänktes fru.

* Frun är mycket missnöjd med sitt äktenskap, är frikyrklig och har en sjuk sexualmoral.

* Psykologerna som intygade att barnet hade sett styckning och satanism etc ser misstänkt marxistflummiga ut.

* Feministmaffian är övertygad om att läkarna är skyldiga.

Alla dessa indicier pekar mot att läkarna är oskyldiga. Indiciekedjan är iofs godtycklig och inte särskilt stark, men den är tusen gånger så stark som den som fällde de två läkarna för styckningen.

Citatet ovan är från 2005. Jag förstår inte, har det tidigare gjorts en SVT-dokumentär med så gott som identiskt innehåll??

Länk till inlägget: https://www.flashback.org/sp2250595
Citera
2025-03-28, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrandCanyon
Citatet ovan är från 2005. Jag förstår inte, har det tidigare gjorts en SVT-dokumentär med så gott som identiskt innehåll??

Länk till inlägget: https://www.flashback.org/sp2250595

Ja, en dramadokumentär från 2005 på 1h 35m som innehåller dramatiseringar av rättegångsförhandlingarna, "Styckmordet - Berättelsen om en rättskandal". Gömdes i tablån av SVT, har aldrig repriserats, och fick inte ens i närheten av samma genomslag som Dan Josefssons dokumentärserie. Orsakade mest debatt i media innan den sändes, istället för efteråt.

Här är en länk:
https://youtu.be/Dif7k0J39IU?si=QKM4hyjnzj81ZQcQ
Citera
2025-03-28, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Är det inte Ragge uppgiftslämnaren menar? Jag läste också det där och tyckte att det var intressant att det var just Pampas som Ragge var vid när han behövde hjälp. Om tipset stämmer så kan ju TÅ och BM också ha någon koppling till Pampas via Ragge. Det kan också vara det som gör att Ragge misstänker TÅ och BM.

Det var nog jag som drog i för stora spakar. Det står ju att den bekante ska ha dött redan 1988.

Här är tipset i sin helhet, från 2005-08-22:

"Uppgiftslämnaren ringde mig och ville berätta om en bekant till honom som kan sättas i samband med DaCostca. UL försökte förgäves komma i kontakt med utredare när det var aktuellt men ingen ville prata med honom då.
UL berättade att han på 1980-talet bodde i Sorunda och var granne till ^^^^^^^^^ även kallad ^^^^^^. Denne dog 1988 på Nynäshamns sjukhus till följd av en trafikolycka.
UL brukade vistas hemma hos ^^^^^^ och hjälpte honom mycket med fordon.

Hemma hos ^^^^^^ bodde det ofta prostituerade tillfälligt och UL vet att även DaCosta bodde där strax innan hon dog. UL är säker på detta eftersom han själv pratade med henne.

UL berättade att ^^^^^^ normalt var snäll men han kunde få riktiga raseriutbrott och UL tror att ^^^^^^ säkert kunde slagit ihjäl DaCosta.

UL berättade att han vid ett tillfälle blev uppringd av ^^^^^^ som fått fel på sin bil och ville att UL skulle komma. UL uppgav att ^^^^^^ då var vid Pampas vid Solna och UL fick aldrig någon förklaring vad ^^^^^^ gjorde där. UL kunde inte precisera i tiden när detta hände.

^^^^^^ finns i gamla utredningen under E128"

Jag skickar en begäran om allmän handling till polisen och se om jag kan få fram uppslaget E128.
Citera
2025-03-28, 13:41
Medlem
Vi vet frustrerande lite om Bo Möller men en sak som är förvånande, är hans rädsla för Saida Dahl och hennes heta humör + att han var beroende av henne på två sätt: bostad och försörjning. Så var det iaf på våren och försommaren 1984.

I förhållande till Saida, verkar Bo Möller väldigt spak och han ger knappast intryck att vara en våldsverkare, en person som får makt genom att vara hotfull och våldsam mot kvinnor.

Det framkommer i hans förhör att han backar när Saida blir arg och han skickar tom fram TÅ när han själv inte orkar deala med Saida. Att den här försiktiga snubben skulle råka bli styckmördare tillsammans med TÅ, känns lite långsökt.

När det gäller lägenheten i Johanneshov, verkar det finnas ett gemensamt behov av den. TÅ behöver en bas när han letar efter BO och BM är ju bostadslös på sommaren 1984, för Saida slängde ut honom från lägenheten på Essingen.

Enligt Kent får TÅ nycklarna vid månadsskiftet juni/juli och då bör BO absolut vara död.
Citera
2025-03-28, 19:33
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vi vet frustrerande lite om Bo Möller men en sak som är förvånande, är hans rädsla för Saida Dahl och hennes heta humör + att han var beroende av henne på två sätt: bostad och försörjning. Så var det iaf på våren och försommaren 1984.

I förhållande till Saida, verkar Bo Möller väldigt spak och han ger knappast intryck att vara en våldsverkare, en person som får makt genom att vara hotfull och våldsam mot kvinnor.

Det framkommer i hans förhör att han backar när Saida blir arg och han skickar tom fram TÅ när han själv inte orkar deala med Saida. Att den här försiktiga snubben skulle råka bli styckmördare tillsammans med TÅ, känns lite långsökt.

När det gäller lägenheten i Johanneshov, verkar det finnas ett gemensamt behov av den. TÅ behöver en bas när han letar efter BO och BM är ju bostadslös på sommaren 1984, för Saida slängde ut honom från lägenheten på Essingen.

Enligt Kent får TÅ nycklarna vid månadsskiftet juni/juli och då bör BO absolut vara död.

En aning märkligt då B.M ´s sambo menar att "de" (maskat) for upp från Småland den 6:e Juli för att återlämna nycklarna till lägenheten. Hon stödde minnesbilden på att hon hade en tid för Biluppkörning den 10:é Juli. (Förhör den 22:a Aug -84!) Utan att veta säkert så trodde hon att lägenhetsnycklarna tillhandahållits sedan slutet på Maj av T.å i "samverkan" med B.M.
Citera
2025-03-28, 19:49
Medlem
GrandCanyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Ja, en dramadokumentär från 2005 på 1h 35m som innehåller dramatiseringar av rättegångsförhandlingarna, "Styckmordet - Berättelsen om en rättskandal". Gömdes i tablån av SVT, har aldrig repriserats, och fick inte ens i närheten av samma genomslag som Dan Josefssons dokumentärserie. Orsakade mest debatt i media innan den sändes, istället för efteråt.

Här är en länk:
https://youtu.be/Dif7k0J39IU?si=QKM4hyjnzj81ZQcQ

Tack för länk, börjat kolla och upplever det hela nästan ännu mer absurt i denna dokumentären.
Citera
2025-03-28, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
En aning märkligt då B.M ´s sambo menar att "de" (maskat) for upp från Småland den 6:e Juli för att återlämna nycklarna till lägenheten. Hon stödde minnesbilden på att hon hade en tid för Biluppkörning den 10:é Juli. (Förhör den 22:a Aug -84!) Utan att veta säkert så trodde hon att lägenhetsnycklarna tillhandahållits sedan slutet på Maj av T.å i "samverkan" med B.M.

Ja det är motstridiga uppgifter. I detta fall får man nog luta sig på Kent, eftersom SD inte var säker på när nycklarna lånades ut. Det var ju ändå Kents lägenhet.

Att nycklarna lämnades tillbaka kring 10/7 verkar iaf inte konstigt.

Denna Kent verkar ha varit i gråzonen mellan normalt liv och missbrukarsvängen. Han försökte tydligen starta om i Solna med tjej och barn, men han delade en kabbe tillsammans med da Costa, i sällskap med TÅ, som var chaufför.

Detta enligt vad Kent uppgav.

Apropå något annat, så har jag börjat dra i Burgers förhör. Nu vet vi att han blev förhörd och när, så det är inte omöjligt att få läsa hela hans förhör, istället för ett sammandrag på 20 meningar.

Jag har frågat polisen.
Citera
2025-03-28, 20:30
Medlem
Henselons avatar
Ehh...vem fan é "Burger"??
Sen: Är all dokumentation i Polisens Dacosta-utredning släppt fri för allmänheten då fallet är preskriberat? Costa-Mop låter/skriver som en snubbe från typ Justitie-Departementet. "Fakta"/vittnesuppgifter som man aldrig hört talas om dyker ständigt upp här i tråden!
Citera
2025-03-28, 20:59
Medlem
Citat:
Ehh...vem fan é "Burger"??
Sen: Är all dokumentation i Polisens Dacosta-utredning släppt fri för allmänheten då fallet är preskriberat? Costa-Mop låter/skriver som en snubbe från typ Justitie-Departementet. "Fakta"/vittnesuppgifter som man aldrig hört talas om dyker ständigt upp här i tråden!

Bara man vet vad man ska fråga efter så görs ju alltid en sekretessprövning innan handlingen lämnas ut. Det är ju sekretesslagstiftningen som kan göra det svårt att få ut vissa handlingar i sin helhet. Så fort NÅGON kan tänkas "lida men" (ålderdomligt uttryck) om uppgifterna röjs, så sekretessmarkeras delar av handlingarna. Men det är bara att pröva att begära ut och se vad man får. Man får ju alltid ett beslut som går att överklaga. Jag har begärt ut en hel del på sistone som jag fortfarande väntar på, saker som jag blivit nyfiken på efter uppgifter/tips i Kattmorfars dropbox.

Burger är han som förkortas CB i tråden. Sök i tråden, och du lär finna vem han är. Han är förmodligen en av få som fortfarande är i livet och som kände CdC. Det var ju honom hon skulle bo hos. Han var väldigt mycket i ropet för 15 år sedan som tänkbar gärningsman.
Senast redigerad av NoppigaSockar 2025-03-28 kl. 21:04.
Citera
2025-03-28, 21:14
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja det är motstridiga uppgifter. I detta fall får man nog luta sig på Kent, eftersom SD inte var säker på när nycklarna lånades ut. Det var ju ändå Kents lägenhet.

Att nycklarna lämnades tillbaka kring 10/7 verkar iaf inte konstigt.

Denna Kent verkar ha varit i gråzonen mellan normalt liv och missbrukarsvängen. Han försökte tydligen starta om i Solna med tjej och barn, men han delade en kabbe tillsammans med da Costa, i sällskap med TÅ, som var chaufför.

Detta enligt vad Kent uppgav.

Apropå något annat, så har jag börjat dra i Burgers förhör. Nu vet vi att han blev förhörd och när, så det är inte omöjligt att få läsa hela hans förhör, istället för ett sammandrag på 20 meningar.

Jag har frågat polisen.
Tja, antingen får man ju tro på "Kent" som menade att han gav nycklarna/tillträde till lgh. i mellanskiftet Juni/Juli. Eller så får man tro på B.M´s F.d Sambo som trodde att nycklarna överlämnades i slutet av Maj och återlämnades från Småland i början av Juli.

Varför skulle någon(Polisen) eller andra tro mer på "Kent" över B.M´s F.d Sambo enkom för att han förfogade över lgh/nycklar????
Senast redigerad av Henselon 2025-03-28 kl. 21:30.
Citera
2025-03-29, 11:14
Medlem
Citat:
Tja, antingen får man ju tro på "Kent" som menade att han gav nycklarna/tillträde till lgh. i mellanskiftet Juni/Juli. Eller så får man tro på B.M´s F.d Sambo som trodde att nycklarna överlämnades i slutet av Maj och återlämnades från Småland i början av Juli.

Varför skulle någon(Polisen) eller andra tro mer på "Kent" över B.M´s F.d Sambo enkom för att han förfogade över lgh/nycklar????

Jag förstår inte hur du kan tycka att Kents auktoritet som vittne är likvärdig med Saidas.
Jag litar mer på Kent för att Saida Dahl var osäker och hon var inte ens inblandad i transaktionen.
Det var ju inte hon som tog emot och lämnade nycklarna.
Hennes relation till TÅ och BM var fö ganska rörig på våren och sommaren 1984.
Hon visste inte exakt allt de gjorde.
Kent gav en tämligen exakt uppgift om överlämnandet av nycklarna.
Och eftersom Kent överhuvudtaget samarbetade med polisen, berättade om lägenheten och lät lägenheten undersökas, får man förmoda att han hade rent mjöl i påsen.
Om TÅ och Kent ville undvika lägenheten helt och hållet (för att BO dog där) hade det kunnat göras enkelt, genom att helt enkelt undanhålla utlåningen av lägenheten för polisen.
Att TÅ och BM hade en ambivalent inställning till lägenheten, det varkar ganska uppenbart men det behöver inte betyda ayy BO dog där, eller att hon ens var i lägenheten.
Kent var aktiv missbrukare på sommaren 1984 och TÅ och BM (särskilt TÅ) var fientligt inställda till knarkare och deras livsstil. Det kan ha hänt saker kring lägenheten som skrämde TÅ och BM, utan att det hade med BO:s död att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in