2025-02-05, 16:51
Medlem
Henselons avatar
Angående historien om "Damen i vitt":
T.Å blir bekräftad sedd av N.Å på Morgonen Tis 12/6 efter en nattlig färd från Jönköping.
Enligt B.M i förhör den 23/8-84, så har både han och T.Å befunnit sig i Kungsträdgården den 12/6.

Detta är mindre troligt då N.Å uppger i förhör att T.Å återvände först till STHLM Sön. den 17/6 enligt hennes dagbok. Ganska klantigt av både B.M och T.Å då de underskattade vad N.Å förmedlat till Polisen.
Att ge sig själv ett Alibi är inte helt utan risker om man inte har alla detaljer klart för sig.

Nu är ju historien om "Damen i vitt" en ren fabrikation som mycket annat som kommer ur dessa två herrars mun.

Intressant också att B.M´s sambo vid tiden uppgav att både T och B disponerade en lägenhet tillsammans i södra STHLM. Nycklarna lämnades tillbaka i början av Juli-84 (6/7), strax innan hennes uppkörning den 10/7.
Citera
2025-02-05, 16:52
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0

Det var anmärkningsvärt lösa boliner runt Sveriges mest kända kvinnomord.

Poliserna på åttiotalet verkar ha varit begåvningsvarierade, för att uttrycka det milt.

Det finns för fan debattörer i denna tråd som är intelligentare än de som utredde mordet på da Costa.
Har känslan av att allt fungerade väl i början av utredningen. Man hittade ett okänt styckat lik, och man kunde snart identifiera detta. Man utredde vem BO var som person, och började kartlägga hennes bekanta. De polisiära kugghjulen rullade på och en skicklig obduktion utfördes av en viss Dr Härm. Det lades helt enkelt en bra grund för en vidare utredning, men sedan var det som att djävulen själv gick in i arbetet, och vi fick till slut ett monstruöst fuskbygge till "utredning". Utgår ifrån att man på kriminalutbildningen idag använder da Costa fallet som ett skräckexempel på vad som kan hända när folk som inte vet vad de sysslar med släpps lösa.
Citera
2025-02-05, 17:04
Medlem
Henselons avatar
[quote=Henselon|90920629]
T.Å blir bekräftad sedd av N.Å på Morgonen Tis 12/6 efter en nattlig färd från Jönköping.
Enligt B.M i förhör den 23/8-84, så har både han och T.Å befunnit sig i Kungsträdgården den 12/6.

Detta är mindre troligt då N.Å uppger i förhör att T.Å återvände först till STHLM Sön. den 17/6 enligt hennes dagbok. Ganska klantigt av både B.M och T.Å då de underskattade vad N.Å förmedlat till Polisen.
Att ge sig själv ett Alibi är inte helt utan risker om man inte har alla detaljer klart för sig.

Nu är ju historien om "Damen i vitt" en ren fabrikation som mycket annat som kommer ur dessa två herrars mun.

Intressant också att B.M´s sambo vid tiden uppgav att både T och B disponerade en lägenhet tillsammans i södra STHLM. Nycklarna lämnades tillbaka i början av Juli-84 (6/7), strax innan hennes uppkörning den 10/7. Kan knappast vara någon annan lya än den på Essingen som T.Å besökte när
han for upp till STHLM under våren/sommaren 1984.
Citera
2025-02-05, 22:23
Medlem
Justiceforthe96s avatar
[quote=Henselon|90920854]
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon

Intressant också att B.M´s sambo vid tiden uppgav att både T och B disponerade en lägenhet tillsammans i södra STHLM. Nycklarna lämnades tillbaka i början av Juli-84 (6/7), strax innan hennes uppkörning den 10/7. Kan knappast vara någon annan lya än den på Essingen som T.Å besökte när
Finns det något som talar emot TÅ och BM som gärningsmän?
Citera
2025-02-06, 09:36
Medlem
[quote=Justiceforthe96|90926885]
Citat:

Nej egentligen inte.
TÅ:s psykologiska profil är ju skrämmande.
Och duon Åberg/Möller är hur suspekt som helst.
Historien om Kristin är nog 100% bullshit.
Och det är inte det enda som är suspekt.
TÅ kommer alltid att vara på min lista över tänkbara gärningsmän.

Han är självskriven som tänkbar GM.
Citera
2025-02-06, 09:37
Medlem
[quote=Henselon|90920854]
Citat:

Skulle gissa på att det är lägenheten på Forsskålsgatan i Johanneshov som hon syftar på. Eftersom C hade sitt socialkontor (nr 6) vid Sockenplan och att hon blev omhändertagen på Gullmarsplan kan man tippa på att hon huserade i lägenheten på Forsskålsgatan.
Citera
2025-02-06, 10:59
Medlem
[quote=Silverfloden|90932029]
Citat:

Skulle gissa på att det är lägenheten på Forsskålsgatan i Johanneshov som hon syftar på. Eftersom C hade sitt socialkontor (nr 6) vid Sockenplan och att hon blev omhändertagen på Gullmarsplan kan man tippa på att hon huserade i lägenheten på Forsskålsgatan.

Det är garanterat den lägenheten som åsyftas.
BM låtsades att han inte visste var den låg, fast han jobbade ett par kilometer därifrån, på ett café.
Han var dessutom lastbilschaufför....
+ Att Ragge berättade om lägenheten i förhör.
Citera
2025-02-06, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halleluljah
Vi växte upp i en skyddad verkstad när man blir chockad över att någon dricker mjölk ur paketet. Finns inga ord för hur tacksam jag är över det idag när inte ens en explosion vid ett bostadshus chockar mig längre utan det är liksom förväntat.

Men nu fick jag ännu en mjölkchock när hörde Göran Lindberg (Kapten klänning) stoltsera med att han dricker fem liter mjölk om dagen. Mår väldigt illa över att finna tillstymmelsen till association mellan två av min tids mest häpnadsväckande fall som dessutom utspelat sig i samma geografiska område.

Minidokumentär (Expressen) länkad från en annan tråd:

QUOTE=usr1|90887772]minidoku med "flickan"
https://www.youtube.com/watch?v=-fQkCkeZh3U

Är inte alls inläst på föremålen vid säckarna, snubblade in i mjölkdiskussionen utan att riktigt ha kontexten klar för mig. Har därmed ingen aning om skräpets relevans men om det skulle ha det vill jag bidra till eventuella frågetecken utifrån min minnesbild från då jag känner ett stort engagemang för fallet som jag följt tidigare men är inte uppdaterad.
[/quote]
ingn aning vad som hände här, mitt inlägg är skrivet i tråden om kapten klänning
Citera
2025-02-06, 15:10
Medlem
Henselons avatar
[quote=Justiceforthe96|90926885]
Citat:

Nej, absolut ingenting.

Alla historier/fabrikationer talar starkt för dessa två som inblandade i dråp/mord och sedermera styckning. Såvitt jag vet var det bara T.Å som åkte på en husrannsakan.
Där återfanns fanns ju både Passet och telefon/adressbok som tillhörde Catrine!
Citera
2025-02-06, 18:37
Medlem
Citat:
Nej, absolut ingenting.

Alla historier/fabrikationer talar starkt för dessa två som inblandade i dråp/mord och sedermera styckning. Såvitt jag vet var det bara T.Å som åkte på en husrannsakan.
Där återfanns fanns ju både Passet och telefon/adressbok som tillhörde Catrine!

Det är det här som är så konstigt. Varför inte TÅ blev skäligen misstänkt för mord när man påträffade dessa föremål i hans bostad. Hölls förhören med TÅ precis i skarven där när fallet togs över av Stockholmspolisen? Kan det vara det som gjorde att han så snabbt blev ointressant, eftersom Stockholmspolisen redan var som förhäxade av tanken på att få sätta dit Teet Härm?
Ja menar, så pass viktiga föremål för en människa pass och telefonbok, särskilt för en människa som CdC... Jag fattar inte att polisen inte såg det som mycket graverande.
Citera
2025-02-06, 18:52
Medlem
Är det förresten kanske dags för en uppfräschning i tråden om vilka som är top 5 prime suspects utifrån personkoppling till CdC? Eller 6 kanske det blir? Utan inbördes rangordning?

Eremona, kan du hjälpa till med detta? Eller någon annan för den delen. Jag minns inte alla namn i skrivande stund och med åren har jag märkt att jag själv förväxlat en del namn och täcknamnen de fått av författare.

1. TÅ
2. BM
3. VO
4. Stig..?
5.
6.
Citera
2025-02-06, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Är det förresten kanske dags för en uppfräschning i tråden om vilka som är top 5 prime suspects utifrån personkoppling till CdC? Eller 6 kanske det blir? Utan inbördes rangordning?

Eremona, kan du hjälpa till med detta? Eller någon annan för den delen. Jag minns inte alla namn i skrivande stund och med åren har jag märkt att jag själv förväxlat en del namn och täcknamnen de fått av författare.

1. TÅ
2. BM
3. VO
4. Stig..?
5.
6.

Det finns väl två grupperingar som är extremt suspekta, som vi känner till.

På Eugeniavägen 25 fanns så många störda, missbrukande och farliga personer på samma gång (Vinof Stig Robert och hans bror bla) att det vore fantastiskt om alla var ovetande om vad som hände när BO dog. Polisiär erfarenhet säger att denna gruppering borde ha haft relevant info. BO var dessutom kopplad till denna gruppering pga Vinof.

TÅ och BM är precis lika suspekta.

Vidare bör BO ha känt Monika, som kände Stig och Robert, och troligen även Vinof. Monika var en av Vasastans farligaste personer, utan tvekan. Spritt språngande galen var hon.

Min personliga teori är att BO försökte blåsa Robert och Stig och att hon dog i samband med den konflikten.

Därmed inte sagt att andra personer inte var närvarande.

TÅ och BM kan ha varit vittnen.

Min lista ser ut såhär:

1 Stig/Robert
2 TÅ/BM
3 Monika
4 Vinof
5 Roberts bror

Och faktum kvarstår: CB var nära BO til the bitter end.
Han skulle kunna räta ut tjugo frågetecken men han har ingen lust.
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-02-06 kl. 21:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in