2024-12-03, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Vittnet Saba sellasie är släkt med haile sellasie ( etiopiens konung) o gud inom rastfari,,,är det bara jag som tror han är inblandad,,?😱

Lite OT men han lär varit död ett bra tag innan detta inträffa 😉
Citera
2024-12-03, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Du menar den Kattmorfar posta? Iså fall ja!

Hm jag har isf missat nåt i dropboxen för jag har inte sett nya bilden på Eugeniavägen och FP2.
Citera
2024-12-03, 13:19
Medlem
Citat:
Det är tvärtom, udda nummer mot Norrbacka som du beskriver det och jämna längst bangården.

Ja den bilden är samtida med brottet -84 den ingår som polisens flygbild över området för FPL2 i förundersökningsmaterialet.

Det andra huset snett över där en mörk och en ljus bil står på innergården är förmodligen nr 25.

Apropå bilar, kan den mörke bilen där vara en Volvo Amazon kombi?

Nej tittar man på karta från åttiotalet, är ojämna nummer på södra sidan och jämna på norra sidan, vid Norrbacka.
Citera
2024-12-03, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nej tittar man på karta från åttiotalet, är ojämna nummer på södra sidan och jämna på norra sidan, vid Norrbacka.

Det låter mycket märkligt för kartorna på Lantmäteriet fr 60- och 70 talet har samma numrering som idag.

Kan du posta bild på kartan från 80-talet?
Citera
2024-12-03, 13:30
Medlem
Citat:
Hm jag har isf missat nåt i dropboxen för jag har inte sett nya bilden på Eugeniavägen och FP2.

Ligger i Bilaga A-G nr 173.

Faktiskt riktigt bra bild över hela området där även Gladhs bilskrot på 38:an syns tydligt.
Citera
2024-12-03, 13:32
Medlem
Citat:
Det låter mycket märkligt för kartorna på Lantmäteriet fr 60- och 70 talet har samma numrering som idag.

Kan du posta bild på kartan från 80-talet?

Då kastade man om numren på åttiotalet.

På taxikartan jag har, är nummer 1 på vänster sida, när man kör in. Jag PM:ar länk.

Kronwell låg vid korsningen, på nr 17.
Citera
2024-12-03, 13:39
Medlem
Citat:

På taxikartan jag har, är nummer 1 på vänster sida, när man kör in. Jag PM:ar länk.

Skulle du säga att byggnaden som MajaCreamnose har ringat en röd fyrkant runt är Billiga Andersson eller är det snarare den mycket avlånga byggnaden till höger om denna? (där det faktiskt ser ut som att det kör ut en flyttbil eller liknande vid fototillfället.)
Citera
2024-12-03, 14:00
Medlem
Citat:

Ahhh jag dubbelkolla och tror bestämt Lantmäteriet är boven i dramat. På deras äldre kartor från -60 och -75 är tydligen inte deras markörer helt tillförlitliga, vilket de även upplyser om (men inte att de var helt fel).

Tur att det finns kvar gammalt material att jämföra med!

Då är det jämna nummer mot sjukhusområdet och ojämna mot bangården. Inget annat 😊
Citera
2024-12-03, 14:38
Medlem
Citat:
Jaha ok jag fattar, den stora tvådelade byggnaden är nog den "barackliknande" byggnad som nämns i FU.

Huset bredvid ser intressant ut, för det är lite likt en villa och även det huset bör ha lockat vinddrivna existenser.

Har du länk till nya uppladdningen av FU?

De äldre gatunumren klarna betydligt ihop med fastigheterna på flygbilden nu!

Den långa 2 delade byggnaden passar också mycket bättre ihop med R Ekmans tidigare Åkeriverksamhet som låg där.

Blir inte klok på om byggnaden med det ljusa taket också kan tillhöra BA?
Ser ut att vara aktivitet där med inifrån gården.
Citera
2024-12-03, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Tack men nu synade Borgnäs det i princip nästan helt helt outredda sista vittnet arkitekten. Som du märker har andra personer gjort en annan tolkning av Borgnäs grävande journalistik.

"Hans stora förtjänst är att han lyfter fram en förbisedd person i utredningen som medhjälpare eller varför inte ensam gärningsman. Det sista vittnet, den så kallade arkitekten, släppte av da Costa i Kungsträdgården på söndag förmiddag pingsthelgen 1984. Trots att han kände henne och var en återkommande kund på Malmskillnadsgatan med våldshistorik i bagaget förhördes han inte av polisen i egenskap av misstänkt. Senare samma dag åt han lunch med ett större sällskap och då närvaron vid matbordet bekräftades av en polisman kontrollerades inte arkitekten närmare.

Han försvinner därmed märkligt nog ut ur utredningen trots sin status som sista vittne. Vid rättegångens start var mordet/styckningen därför förlagd till början av pingsthelgen. Det ändrades i sista stund och godtyckligt flyttades morddatumet fram i tiden för att passa arkitektens vittnesmål "

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...ita-pa-sverige

Om vi ska börja prata om misstag som har gjorts under resans gång så var det väl en praktmiss att inte titta närmare på arkitekten när man faktiskt hade chansen att få klarhet i vad som hände da Costa när fallet fortfarande var färskt?

En känd kriminolog och polisprofessor har yttrat följande.

" Det man måste komma ihåg är att mord är en färskvara. Punkt. Av alla mord som sker klaras cirka 72 till 73 procent upp – och av dem så klaras 96 procent upp inom de första 30 dagarna, säger L*if GW P*rsson"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...as-morden-igen

Vill bara påpeka att du styrker Borgnäs kompetens genom att hänvisa tilll... Aftonbladet Kultur.

Tack för skrattet!
Citera
2024-12-03, 15:14
Medlem
Citat:
Ahhh jag dubbelkolla och tror bestämt Lantmäteriet är boven i dramat. På deras äldre kartor från -60 och -75 är tydligen inte deras markörer helt tillförlitliga, vilket de även upplyser om (men inte att de var helt fel).

Tur att det finns kvar gammalt material att jämföra med!

Då är det jämna nummer mot sjukhusområdet och ojämna mot bangården. Inget annat 😊

Yes så.är det 👍
Citera
2024-12-03, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Skulle du säga att byggnaden som MajaCreamnose har ringat en röd fyrkant runt är Billiga Andersson eller är det snarare den mycket avlånga byggnaden till höger om denna? (där det faktiskt ser ut som att det kör ut en flyttbil eller liknande vid fototillfället.)

Jag vet inte.. den villaliknade byggnaden ser lite för liten ut. Det är inte en barack...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in