2024-10-23, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Framför allt finner jag det osannolikt att C:s och TÅ:s relation inleddes på annat sätt än via ett sexköp. Det är svårt att föreställa sig att de träffades och själarnas gemenskap uppstod... Det borde även polisen ha insett och frågan är varför TÅ ville verka ovetande om prostitutionen. Då var det ju inte ens olagligt att köpa sex, vilket annars kunde ha varit en orsak till att han inte ville prata om det.

Ja, att TÅ inte verkar ha ställt några frågor kring vare sig dödsorsaken eller utredningen är uppseendeväckande. Om man ska tolka honom välvilligt kan det ha berott på chock och oförmåga att ta in situationen, men det är onekligen något som sticker ut.

Inledningsvis undersökte polisen hypotesen TÅ som GM, och ställde upp ett scenario där han (och eventuellt BM) dödade C innan resan till Småland. Som jag har förstått det är det då uppräkningen av vittnen som visade att C levde efter pingsten sammanställdes som ett motargument mot den tesen.

Ingenting motsäger dock att TÅ och/eller BM faktiskt fann C under sina eftersökningar post pingst, vilket de, enligt Ragge, sa sig ha gjort.

Ja, att relationen var infekterad och tycks ha blivit våldsam ganska omedelbart är en stark varningssignal.

Vad jag däremot anser skiljer sig mot "vanligt relationsvåld" är att BM verkade vara starkt involverad i kontrollen av och våldet mot C. Utanför en hedersvåldskontext är det ovanligt att den kontrollerande partnern blandar in andra på det sättet.
Därför funderar jag på just hallickalternativet beträffande BM och TÅ.

------------------
Angående en helt annan sak, nämligen FP3, kom jag att återigen läsa den korta notisen om tunnan och den sönderrivna sopsäcken:
https://dacostarkivet.wordpress.com/...7/img_1246.jpg

Då insåg jag att jag hade missförstått en sak. Sedan informationen om FP3 först dök upp har jag tolkat det som om den sönderrivna säcken där var knuten på samma sätt som säckarna vid de övriga fyndplatserna. Men enligt artikeln var den knuten som några andra sopsäckar, i närheten av säckarna med kvarlevorna, på FP1. Dessa andra sopsäckar har jag inte tidigare hört talas om.

Möjligen är det bara jag som har läst slarvigt tidigare, men jag finner det intressant att det verkar ha funnits två olika uppsättningar av knutna säckar (ett par med kvarlevor och en eller flera utan kvarlevor) på respektive fyndplats.

Se där! Även jag har läst slarvigt. Jag trodde att TUNNAN var ordentligt surrad.
Men enligt artiklen var plastäcken "surrad med vitt snöre".
Det låter ju som att plastsäcken var surrad för att förslutas.

Med tanke på att tunnan var nedstoppad i plastäcken, behövdes nog snöret.
Tunnan var väl för skrymmande för att säcken skulle kunna knytas på vanligt vis...

Och om plastsäcken knutits på vanligt vis, hade det knappast varit värt att nämna att plastsäcken knutits som säckarna som hittades vid Talludden.
Citera
2024-10-23, 18:54
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Se där! Även jag har läst slarvigt. Jag trodde att TUNNAN var ordentligt surrad.
Men enligt artiklen var plastäcken "surrad med vitt snöre".
Det låter ju som att plastsäcken var surrad för att förslutas.

Med tanke på att tunnan var nedstoppad i plastäcken, behövdes nog snöret.
Tunnan var väl för skrymmande för att säcken skulle kunna knytas på vanligt vis...

Och om plastsäcken knutits på vanligt vis, hade det knappast varit värt att nämna att plastsäcken knutits som säckarna som hittades vid Talludden.
Den här korta artikeln är nästan lika enigmatisk och mångtydig som fallet i stort... Så här tolkar jag den:

• När föremålen upphittas är säcken söndersliten och innehåller en tunna.
• Säcken har varit ordentligt surrad. Det vill säga, vid upphittandet är den inte längre det. Om säcken har varit surrad med det vita snöret runt själva tunnan och sedan slitits upp kanske snöret kapats/gått av?
• Säcken är vid tidpunkten för fyndet fortfarande ihopknuten.
• Sättet som säcken är knuten på är likadant som hos några andra, okända säckar vid FP1. Dessa säckar var inte de som innehöll kvarlevorna.

Att säcken fortfarande är knuten stämmer överens med fotot som jag tror föreställer FP3: https://dacostarkivet.wordpress.com/.../handduk-2.jpg

Säcken på bilden verkar dels vara sönder, dels tom.

Paul Martinsson betonar i artikeln likheten mellan hur de olika säckarna är knutna, men säger även att det finns "ett märkligt samband" med FP1-säckarna.

Det framkommer inte tydligt om det märkliga sambandet är sättet att knyta säcken (hur många disparata och unika sätt att knyta en säck finns egentligen?) eller om det finns fler, okända paralleller mellan säckfynden.
Jag har som sagt aldrig stött på information om några andra relevanta säckar vid FP1 än säckarna med kvarlevorna.
Citera
2024-10-23, 19:03
Medlem
Citat:
Den här korta artikeln är nästan lika enigmatisk och mångtydig som fallet i stort... Så här tolkar jag den:

• Säcken har varit ordentligt surrad. Det vill säga, vid upphittandet är den inte längre det. Om säcken har varit surrad med det vita snöret runt själva tunnan och sedan slitits upp kanske snöret kapats/gått av?
• Sättet som säcken är knuten på är likadant som hos några andra, okända säckar vid FP1. Dessa säckar var inte de som innehöll kvarlevorna.

Att säcken fortfarande är knuten stämmer överens med fotot som jag tror föreställer FP3: https://dacostarkivet.wordpress.com/.../handduk-2.jpg

Paul Martinsson betonar i artikeln likheten mellan hur de olika säckarna är knutna, men säger även att det finns "ett märkligt samband" med FP1-säckarna.

Det framkommer inte tydligt om det märkliga sambandet är sättet att knyta säcken (hur många disparata och unika sätt att knyta en säck finns egentligen?) eller om det finns fler, okända paralleller mellan säckfynden.
Jag har som sagt aldrig stött på information om några andra relevanta säckar vid FP1 än säckarna med kvarlevorna.

Ja det är fantastiskt alltihop.

Det har uppenbarligen skett ett gigantiskt informationsbortfall.
Hur dysfunktionell polisen än var på 80-talet, hittade man inte på alla dessa detaljer och poserade i dagspressen med upphittade föremål utan reella skäl.
Historien om plastsäckarna och plasttunnan hade uppenbarligen substans.
Att polisen hänvisade till andra säckar, som var knutna på liknande sätt som säcken som hittades vid elkuren, det har jag faktiskt inte fattat.
Det är ju extremt intressant. Och det är totalt förbluffande att hela historien om dessa fynd omedelbart glömdes bort. Denna historia var bortglömd i 31 år. Det var da Costa-arkivet som exponerade dessa fynd och räddade dem från glömskan. Det var 2015 tror jag.
Citera
2024-10-23, 19:15
Medlem
Citat:

Att som polis babbla detaljerat om färska fysiska fynd i dagspressen, är såklart helt vansinnigt.
Men vi kanske ska vara tacksamma för att poliserna var helt tappade på 80-talet.
Det är tack vare deras inkompetens som vi känner till de här fynden.

Lägg märke till tomten som håller i plastsäcken med bara händer också

Proffsigt.

När det gäller likheten mellan plastsäckar som hittats vid E-vägen och vid Talludden, finns mkt att säga.

Att GM skulle strö "noggrant surrade" tomma plastsäckar runt sig, verkar bara konstigt.

Det kanske var så att den här typen av plastsäckar (svarta plastsäckar som var noggrant surrade med vitt snöre) hörde till någon typ av affärsverksamhet, ett företag eller en båt? Kanske var GM knuten till en plats där man surrade plastsäckar med snöre?

Det var ett udda sätt att försluta plastsäckar. Plastsäckar knyter man ju ihop utan snöre.

Spontant tänker jag på skrymmande saker, saker som är så stora att plastäckarna inte kan knytas utan snöre. Vilka människor hanterar plastsäckar på det viset?

- Parkarbetare/kommunalare, som fyller plastsäckar med lös, bråte och grenar.
- Flyttgubbar
- Städare

Det är faktiskt de enda yrkeskategorier jag kommer på.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-10-23 kl. 19:25.
Citera
2024-10-23, 20:15
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ja det är fantastiskt alltihop.

Det har uppenbarligen skett ett gigantiskt informationsbortfall.
Hur dysfunktionell polisen än var på 80-talet, hittade man inte på alla dessa detaljer och poserade i dagspressen med upphittade föremål utan reella skäl.
Historien om plastsäckarna och plasttunnan hade uppenbarligen substans.
Att polisen hänvisade till andra säckar, som var knutna på liknande sätt som säcken som hittades vid elkuren, det har jag faktiskt inte fattat.
Det är ju extremt intressant. Och det är totalt förbluffande att hela historien om dessa fynd omedelbart glömdes bort. Denna historia var bortglömd i 31 år. Det var da Costa-arkivet som exponerade dessa fynd och räddade dem från glömskan. Det var 2015 tror jag.
Ja, uppenbart har denna sopsäck samt tunna helt glömts bort, trots att de faktiskt finns på bild.

Men att det vid FP1 också fanns några andra intressanta sopsäckar, förutom de med kvarlevorna, är för mig helt nytt.

Citatet "Den [säcken vid FP3] är ihopknuten på samma sätt som andra plastsäckar vi hittat i närheten av det ställe vi hittade likdelar i Karlbergsparken" är den springande punkten här och möjligt att tolka på flera sätt.

Den som uttalar sig är Paul Martinsson, förmodligen alltså Paul "Pim" Martinsson som var inblandad i den initiala utredningen och bland annat var med på båda fyndplatserna. När han talar om detta fynd kan det vara säckar han själv har sett.

Han anger dock ingen tidpunkt för när dessa andra säckar blev funna, och de finns inte beskrivna bland de andra föremålen i rapporten från FP1. Kan de möjligen ha hittats vid ett senare tillfälle? Polisen bör rimligtvis ha undersökt fyndplatserna vid flera tillfällen än ett (får man hoppas).

Att de fanns "i närheten" av kvarlevorna är också en vag beskrivning, öppen för tolkning. Men något måste ha gjort att dessa säckar noterades, antingen att de fanns relativt nära eller att de bar likheter med säckarna innehållande kvarlevorna.

Citat:
Att som polis babbla detaljerat om färska fysiska fynd i dagspressen, är såklart helt vansinnigt.
Men vi kanske ska vara tacksamma för att poliserna var helt tappade på 80-talet.
Det är tack vare deras inkompetens som vi känner till de här fynden.

Lägg märke till tomten som håller i plastsäcken med bara händer också

Proffsigt.

När det gäller likheten mellan plastsäckar som hittats vid E-vägen och vid Talludden, finns mkt att säga.

Att GM skulle strö "noggrant surrade" tomma plastsäckar runt sig, verkar bara konstigt.

Det kanske var så att den här typen av plastsäckar (svarta plastsäckar som var noggrant surrade med vitt snöre) hörde till någon typ av affärsverksamhet, ett företag eller en båt? Kanske var GM knuten till en plats där man surrade plastsäckar med snöre?

Det var ett udda sätt att försluta plastsäckar. Plastsäckar knyter man ju ihop utan snöre.

Spontant tänker jag på skrymmande saker, saker som är så stora att plastäckarna inte kan knytas utan snöre. Vilka människor hanterar plastsäckar på det viset?

- Parkarbetare/kommunalare, som fyller plastsäckar med lös, bråte och grenar.
- Flyttgubbar
- Städare

Det är faktiskt de enda yrkeskategorier jag kommer på.
Nästan alla foton från fyndplatserna där arbete pågår avbildar civilklädda poliser som petar med händerna... Man kan inte tro att det är 80-tal.

Jag undrar lite grann över den här informationsläckan och om den var mer utstuderad än slarvig. Polisen framträdde med namn och var inte en anonym tipsare, vilket bör innebära att uttalandet var förankrat högre upp i hierarkin.

Att medvetet provocera en misstänkt GM och/eller lämna information för att allmänheten ska kunna tipsa om något specifikt är ju inte ovanligt vid polisens kontakter med media.

Jag vet inte om jag tolkar dig rätt nu, men menar du att du tänker att plastsäcken var ihopknuten med snöret, som en väldigt stor variant av den här:
https://kasse.nu/cellofanpasar-plast...kaAktTEALw_wcB

Som jag tolkar det och beskrev ovan tror jag att surrandet gjordes runtom själva tunnan och att säcken var ihopknuten på "vanligt vis". På fotot ser det ut som om polismannen håller i själva knuten och det syns inget vitt snöre.

Jag funderar på vilka de märkliga likheterna var och om det fanns fler än sättet att knyta. Polisen måste även ha undersökt dessa svarta säckar för att utröna om de var av samma sort som de med kvarlevorna.
Senast redigerad av costa-mop 2024-10-23 kl. 20:18.
Citera
2024-10-23, 20:52
Medlem
costa-mops avatar
Förtydligande:

Angående surrandet av tunnan föreställer jag mig en mindre ambitiös variant av den här lösningen:

https://static.byggahus.se/attachmen...d7e581c68c.jpg

Det vill säga att man har surrat fast tunnan för transport på t ex ett flak, för att förhindra att den glider under färd.

Om tunnan skulle bäras/rullas för hand finns inget syfte att surra den, om inte säcken var betydligt större än tunnan och att man därför ville ha den tätt omsluten för att undvika att säcken fastnade och revs upp.

När jag sökte lämpliga exempelbilder dök det för övrigt upp en rekommendation om lastsäkring från Sveriges Åkeriföretag, där bilden liknande den här...
Citera
2024-10-23, 22:41
Medlem
Några tankar om Vinof.
När man läser de nedtecknade telefonsamtalen mellan Vinof och grannar och poliser på 70-talet så framstår bilden av en spritt språngande galen person som har ett stundtals helt obegripligt sätt att uttrycka sig på. Han fintade bort polis genom att besvara frågor med jättekonstiga svar som inte har det minsta med den ursprungliga frågan att göra. Och han kunde uttrycka för främmande människor att han hade dödat personer, skulle komma att döda personer och att han njöt av känslan. Det är så att ryggraden fryser till is.

Och i senare polisförhör ang CdC, Eugeniavägen m.m så växlar Vinof mellan att ge mycket konkreta svar till att helt plötsligt inte alls komma ihåg vad han gjort vissa delar av året, till att fyllas av en enorm självömkan där det är så synd om honom, och det bara är han som är rädd för andra människor och inte tvärtom. Ytterst förvirrande. Jag får allt som oftast känslan av att han spelade ett spel, och försökte medvetet finta bort vissa händelser ur konversationerna.

Jag undrar vem den finske killen var, som han beskrev körde bilen till Skansen i samband med midsommarfirandet. Han som bodde på Hotell Carlton och verkade arbeta som målare. Kan man läsa mellan raderna att denna finske kille var med vid indrivningen på Hotell Anglais?
Citera
2024-10-24, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Några tankar om Vinof.
När man läser de nedtecknade telefonsamtalen mellan Vinof och grannar och poliser på 70-talet så framstår bilden av en spritt språngande galen person som har ett stundtals helt obegripligt sätt att uttrycka sig på. Han fintade bort polis genom att besvara frågor med jättekonstiga svar som inte har det minsta med den ursprungliga frågan att göra. Och han kunde uttrycka för främmande människor att han hade dödat personer, skulle komma att döda personer och att han njöt av känslan. Det är så att ryggraden fryser till is.

Och i senare polisförhör ang CdC, Eugeniavägen m.m så växlar Vinof mellan att ge mycket konkreta svar till att helt plötsligt inte alls komma ihåg vad han gjort vissa delar av året, till att fyllas av en enorm självömkan där det är så synd om honom, och det bara är han som är rädd för andra människor och inte tvärtom. Ytterst förvirrande. Jag får allt som oftast känslan av att han spelade ett spel, och försökte medvetet finta bort vissa händelser ur konversationerna.

Jag undrar vem den finske killen var, som han beskrev körde bilen till Skansen i samband med midsommarfirandet. Han som bodde på Hotell Carlton och verkade arbeta som målare. Kan man läsa mellan raderna att denna finske kille var med vid indrivningen på Hotell Anglais?

Med tanke på Vinofs extremt obehagliga personlighet och tydliga signalement, är det helt obegripligt att man inte hittade och förhörde honom på en gång. Men polisen hade väl ingen lust, helt enkelt.

Den här dåren stack ut, för att uttrycka det milt.

Hans fd vän Rune Svorono var livrädd för Vinof, och det har jag full förståelse för.

Vinof verkar ha varit en mix av psykopat, amfetaminst, pillertorsk och alkis och han var så hoppig i humöret och impulsiv, att han verkade ha en borderlinestörning.

Trots bristen på empati, verkar han ha varit känslosam, dramatisk och känslomässigt skör.

Om man bortser från Gonerka, var Vinof den sjukaste personen i hela utredningen.

Och ändå har varenda offentlig expert som grävt i da Costa-utredningen, missat honom fullständigt.

Och att han sysslade med utpressning och indrivning, det har kommit fram nyligen.
Citera
2024-10-24, 09:33
Medlem
Lever Teet Härm och Thomas Allgén idag? Hur ser deras liv ut?
Citera
2024-10-24, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Lever Teet Härm och Thomas Allgén idag? Hur ser deras liv ut?

Båda lever. De år såklart extremt försiktiga med offentliga uppgifter.
Båda är pensionärer, om jag räknar rätt. De är födda i mitt av 50-talet, om jag minns rätt.
Ingen i tråden vet hur deras dagliga liv ser ut.
De som känner Allgén och Härm har tillräckligt mycket integritet för att inte outa dem i denna tråd.
Det finns dessutom inget intressant att säga om den i nuläget. Iaf inte i denna tråd.
De är oskyldiga, de var en gång huvudfigurer i nutidens mest kända justitiemord, punkt, det är allt.
Huruvida kreti och pleti uppfattar dem som konstiga, udda, obehagliga eller om kreti och pleti tycker att Allgén och Härm liknar figurer som hämtats från en vampyrfilm, är inte intressant. Man får ana, tro och suggerera vad som helst, det är tillåtet. Men ens egna hjärnspöken bygger inte en utredning.
Allgén och Härm är inte skyldiga för att någon "känner" att de är skyldiga.
Det saknas fortfarande bevis, motiv, vittnen och indicier.
Citera
2024-10-24, 11:51
Medlem
Citat:
Ja, uppenbart har denna sopsäck samt tunna helt glömts bort, trots att de faktiskt finns på bild.

Men att det vid FP1 också fanns några andra intressanta sopsäckar, förutom de med kvarlevorna, är för mig helt nytt.

Citatet "Den [säcken vid FP3] är ihopknuten på samma sätt som andra plastsäckar vi hittat i närheten av det ställe vi hittade likdelar i Karlbergsparken" är den springande punkten här och möjligt att tolka på flera sätt.

Den som uttalar sig är Paul Martinsson, förmodligen alltså Paul "Pim" Martinsson som var inblandad i den initiala utredningen och bland annat var med på båda fyndplatserna. När han talar om detta fynd kan det vara säckar han själv har sett.

Han anger dock ingen tidpunkt för när dessa andra säckar blev funna, och de finns inte beskrivna bland de andra föremålen i rapporten från FP1. Kan de möjligen ha hittats vid ett senare tillfälle? Polisen bör rimligtvis ha undersökt fyndplatserna vid flera tillfällen än ett (får man hoppas).

Att de fanns "i närheten" av kvarlevorna är också en vag beskrivning, öppen för tolkning. Men något måste ha gjort att dessa säckar noterades, antingen att de fanns relativt nära eller att de bar likheter med säckarna innehållande kvarlevorna.

Nästan alla foton från fyndplatserna där arbete pågår avbildar civilklädda poliser som petar med händerna... Man kan inte tro att det är 80-tal.

Jag undrar lite grann över den här informationsläckan och om den var mer utstuderad än slarvig. Polisen framträdde med namn och var inte en anonym tipsare, vilket bör innebära att uttalandet var förankrat högre upp i hierarkin.

Att medvetet provocera en misstänkt GM och/eller lämna information för att allmänheten ska kunna tipsa om något specifikt är ju inte ovanligt vid polisens kontakter med media.

Jag vet inte om jag tolkar dig rätt nu, men menar du att du tänker att plastsäcken var ihopknuten med snöret, som en väldigt stor variant av den här:

Som jag tolkar det och beskrev ovan tror jag att surrandet gjordes runtom själva tunnan och att säcken var ihopknuten på "vanligt vis". På fotot ser det ut som om polismannen håller i själva knuten och det syns inget vitt snöre.

Jag funderar på vilka de märkliga likheterna var och om det fanns fler än sättet att knyta. Polisen måste även ha undersökt dessa svarta säckar för att utröna om de var av samma sort som de med kvarlevorna.

Ja du har rätt. Polismannen som håller i plastsäcken (på Expressens bild) håller i knuten, med tummen och pekfingret.

Vad det var för sorts snöre, kan man bara spekulera om. Det var vitt snöre iaf.
Vad säger det? Klassiska hampasnören kan ha alla möjliga färger, men jag tycker ändå att det är lite intressant att "paketeraren" valde vitt snöre, eftersom det är teoretiskt möjligt att spåra det.
Och frågan om det går att kontakta polismannen som uttalade sig om fynden .....
Citera
2024-10-24, 12:12
Medlem
Citat:

I Expressens artikel står det att plasttunnan hade "surrats igen", och som du skrev igår, det syns inget snöre vid knuten (på Expressens bild). Då har någon surrat igen plasttunnan för att locket ska sitta fast, verkar det som. Slutsatser: plasttunnan lindades/surrades med vitt snöre och stoppades sedan ner i en svart plastsäck, och alltihop hittades ungefär 20 meter från FP2. Och fynden var så intressanta att polisen och Expressen omedelbart kommunicerade och samarbetade och det blev ett reportage.

Och en kvart efter att artikeln publicerats, var dessa fynd bortglömda i 34 år .....

De nämns inte ens i Döden är en man, trots att boken (eller rättare sagt böckerna) är extremt ambitiösa....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in