2025-10-14, 11:42
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Klockrent inlägg. Har amfetaminet börjat verka nu? Skriv gärna litet mer om matstället vid Talludden.
En giftig comeback, fullt värdig en konflikt på högstadiet!

Nåväl. Föga förvånande saknade du belägg för dina påståenden, förmåga att besvara följdfrågor eller kapacitet att argumentera i sak snarare än i form av något slags missriktat personangrepp. Tur att seriösa skribenter som du bekymrar dig för trådens nivå.

Beträffande potentiella matställen vid Talludden, som tycks uppehålla dina tankar, har jag redan hänvisat dig till att diskutera det med skribenter som behandlar ämnet.

Men du får gärna utveckla dina tankar om bägge fyndplatserna. Hur ser du exempelvis på förekomsten av diverse föremål, utöver handduken, som återfanns i nära anslutning till säckarna på FP1? Skulle de kunna vara relaterade till fallet och vad är i sådana fall signifikansen av parkeringskvittona i förhållande till möjligheten av en bilburen gärningsman? Du som invänder mot lösa spekulationer borde välkomna en diskussion om konkreta, ovedersägliga företeelser som detta. Eller vill du bara gnälla lite planlöst utan att själv bidra med något av värde?
Citera
2025-10-14, 12:00
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja det fanns nog massor av skygga presumtiva vittnen.

Mer om Karlberg: vid Ekelundsvägen låg ett kolonistugeområde som kallades Paradiset.
Källa: DN 1984-05-10. Paradiset bestod av 18 st stugor.

Det betyder alltså att folk rörde sig i området under hela sommaren, men det visste vi redan.

Paradiset bör ha legat nära FP1 (100-200 m därifrån). Mittemot Paradiset låg Arbetsskyddstyrelsen, som låg på Karlbergs strand.

Om Paradiset låg vid Ekelundsvägen och Arbetsskyddsstyrelsen låg mittemot, vet vi ganska väl var Paradiset låg.
Intressant. Även om kolonistugor ofta används frekvent av de egentliga ägarna sommartid är det också en plats där hemlösa/missbrukare kan välja att ta sig in och övernatta.

Generellt uppfattar jag områdena kring FP1 och FP2 som närmast idealiska för skumrask. De ligger tillräckligt nära stan för att vara lätta att nå, men var ändå ruffiga och någorlunda skyddade för insyn.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Paradiset låg ung 400 m från FP1, mittemot Arbetsskyddsstyrelsen.

I närheten av FP1 (mindre än 50 m från FP1) fanns fyra mindre byggnader.

Jag vet inte vad de användes till. De var iaf tillräckligt stora för att markeras på en karta, tryckt 1984.
Har du möjlighet att ladda upp eller länka till din karta? Det vore intressant att försöka jämföra med bilder i FUP och de foton som viperstyle tidigare postat. Där var de senaste tagna 1978, om jag inte missminner mig, men området kan ju ha förändrats fram till 1984.

Byggnaderna som låg så pass nära borde ha uppmärksammats av polis, kan man tycka. Jag undrar om de kan ha haft någon koppling till den anonyma manskapsvagnen i närheten av fyndplatsen, ifall de möjligen var någon slags förråd eller dylikt.

I platsundersökningen (s. 144, bilaga A-G) anges att det fanns baracker av oklart slag i den södra delen av skogsdungen medan säckarna återfanns i den norra.
Skogsdungen var där säckarna doldes var ju inte särskilt stor, så dessa odefinierade baracker borde ha legat relativt nära. Dessa baracker samt ett staket låg "mitt för" Karlbergsbron.
Citera
2025-10-14, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Stort tack för intressanta bilder! Visst finns det ytliga likheter mellan fyndplatserna, såvida FP1 inte förändrats kraftigt 1984.

Det är svårt att avgöra vad byggnaderna på Karlbergs strand kan ha haft för funktion, möjligen var de relaterade till båtlivet? Om man jämför skulle byggnaderna på fotot kunna motsvara de gula markeringarna på kartbilden du tidigare länkade.

Här finns exempelvis stora, avlånga byggnader som påminner om formen på de gula markeringarna strax under ordet FP1 på kartan:
https://solb.kulturhotell.se/objects/c77-11076/

Ifall dessa byggnader innehöll samma typ av affärsverksamhet som på Eugeniavägen är det inte omöjligt att gärningsmannen hade arbetat på eller haft anledning att besöka båda platserna.

Har du möjlighet att visa på en karta hur du tänker dig en potentiell väg mellan fyndplatserna?

Efter att ha kollat på gamla kartor har jag förstått att området var helt öppet och vägar fanns både runt som mitt i området. Vissa finns ännu idag och den orangefärgade efter 1950 är här särskilt intressant:

https://gofile.io/d/TTVzBA

Jag tänker mig en alternativ väg (markerad i lila) mellan FPL1 och FPL2 som går runt hela ”slottsparken” och kommer på antingen bakom slottet eller efter och fortsätter längst samma sträcka som den röda markeringen.

Det gula inringade fältet är intressant som möjligen ytterligare dumpplatser. Främst för det inte är någon aktivitet där och det är relativt nära väg, precis som de kända FPL är belägna. Därför tror jag också man använt bil för transporten.

https://gofile.io/d/lLWgGv

Vad det är för väg är jag osäker på men på vissa bilder syns möjlighet att ta sig under motorleden varför det kan finnas övergång förbi järnvägsspåren utan att man behövde köra ner om slottet. Idag är det förmodligen utpräglade gång-& cykelvägar:

https://gofile.io/d/2DobLm
Citera
2025-10-14, 13:20
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars
Att Vinof var av portugisisk nattmannahärkomst är ett intressant faktum som vi alla känner till. Att han åt mat på ett ställe, ett så kallat "matställe", likaså. Bara för att en tanke är svindlande betyder det inte att dynamiken inte fanns på Eugeniavägen.

Du förstår bara inte hur man bedriver riktig forskning.

Vet vi var Jeff Tommy befann sig vid tidpunkten för mordet?
Citera
2025-10-14, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Jag har redan svarat dig ang detta i tråden om T A. Han satt fortfarande inlåst vid tiden för da Costas död.

(FB) Suttit nära 30 år i fängelse, Tommy "Slaktarn" Alexandersson?

Välkommen till tråden! Här tåls allt att upprepas otaliga gånger!

Tack, hade missat det.
Har vi haft flera styckmördare eller mördare som använt tillhyggen under CdC åren?
Citera
2025-10-14, 13:42
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RitesOfPassage-OF
Vet vi var Jeff Tommy befann sig vid tidpunkten för mordet?
Ja, han var för tillfället inlåst på kriminalvårdsanstalt för ett 4 år långt straff för bland annat ett knivrån som eskalerade med att Jeff Tommy satte tjuringen i knät på bonntjyven.

Vän av ordning kanske noterar att vissa seriösa granskande journalister som Göransson på Filter av praktiska skäl använder samlingsnamnet "biltjuveri" om den här typen av eskapader.

Den biltjuven är inte det romska spåret vissa har spårat ur på för att finna till varje pris för sisådär drygt 2 000 faktaspäckade inlägg sedan.

Men jag förstår förvirringen. Liksom Jeff Tommy med sina bilstölder så gäckade Vinoff och Gladh polisen i många år. Det var stygga gossar, detta. Eugeniavägens och Tallis kriminella rackargrädda.

Detta kan vi alla enas om vid det här laget.
Citera
2025-10-14, 13:48
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ja, han var för tillfället inlåst på kriminalvårdsanstalt för ett 4 år långt straff för bland annat ett knivrån som eskalerade med att Jeff Tommy satte tjuringen i knät på bonntjyven.

Vän av ordning kanske noterar att vissa seriösa granskande journalister som Göransson på Filter av praktiska skäl använder samlingsnamnet "biltjuveri" om den här typen av eskapader.

Den biltjuven är inte det romska spåret vissa har spårat ur på för att finna till varje pris för sisådär drygt 2 000 faktaspäckade inlägg sedan.

Men jag förstår förvirringen. Liksom Jeff Tommy med sina bilstölder så gäckade Vinoff och Gladh polisen i många år. Det var stygga gossar, detta. Eugeniavägens och Tallis kriminella rackargrädda.

Finns det en möjlighet att denne J T hade permission, eller "tog sig" en permission, vid pingst 1984, stal en bil och åkte till Stockholm/Solna? En teori ungefär lika god som andra i denna tråd.
Citera
2025-10-14, 13:50
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Tack, hade missat det.
Har vi haft flera styckmördare eller mördare som använt tillhyggen under CdC åren?
Om vi vänder på din fråga; finns det någon, inte bara i Sverige 1984 utan i världen när som helst i historien, som styckat utan tillhygge?

Om du menar mördat med tillhygge, innan själva styckningen, så vet jag inte hur det är relevant då det mig veterligen aldrig fastställts hur da Costa dog. Det är väl inte ens klarlagt att hon blev bragd om livet?
Citera
2025-10-14, 14:29
Citat:

Frågan ställdes med glimten i ögat, men visst har Jeff Tommy bevisligen visat sig vara farlig för de på Malmskillnadsgatan?

När den jävulen dör tar vi oss en tår!
Citera
2025-10-14, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Jag är inte heller Stockholmare, och är hopplöst vilse i hela stan.

Möjligt att det fanns något eller så gjorde närheten till Kungsholmen att folk drog sig över dit. I nordvästra hörnet av Kungsholmen fanns det ett hamnområde med pråmar liggande längs kajerna ända fram till sekelskiftet. Sunkstämpeln typ Eugeniavägen sitter tungt över det. Nu är det dock helt gentrifierat https://kartbild.com/#17/59.33919/18.00725/0x80008

Ja det är onekligen lite speciella miljöer som strök med i kommunens exploatering.

Industriområdet vid Karlbergs strand fick nog, i likhet med Talluddens fik, helt slå ihop när Essingeleden och detalj planerna för området satte fart.

Det borde varit från mitten på 60-talet och framåt. Var dessa småföretagare sen tog vägen kan man undra?
Kanske någon hamna uppe på området kring E-vägen. I vart fall tills det också skulle rivas.

Inte alls omöjligt att GM har följt med i denna flytten men hade kanske ”privata intressen” kvar vid Karlsbergs strand efter man försökt bomma igen vägen. Vi vet att det stod något hus och ruckel kvar vid stranden som var tillhåll för missbrukare runt CdC bortgång.

Det är kanske GMs geografiska koppling mellan FP1 och FP2.

Väldigt bra karta du länka till!!
Citera
2025-10-14, 17:07
Medlem
Citat:
Liksom Jeff Tommy med sina bilstölder så gäckade Vinoff och Gladh polisen i många år. Det var stygga gossar, detta. Eugeniavägens och Tallis kriminella rackargrädda.

Jag har skrivit i tråden tillräckligt länge för att kunna urskilja en autentisk röst, rösten hos någon som har substans och som vet vad den pratar om, när den beskriver gamla tider och gamla rövare.

När du påstår att Vinof och Gladh gäckade polisen i många år och att de tillhörde Tallis och Eugeniavägens rackargrädda, så pratar du om saker som som typ ingen i tråden har inblick i. Vi andra vet ingenting om detta. Utveckla gärna.

Att Gladh var kriminell, har jag gissat (vilken seriös skrothandlare är granne med Vinof?) men Gladhs och Vinofs koppling till Tallis och Gladhs kriminalitet vill man ju veta mer om. Vill du berätta mer?

Att Vinof var stygg är något av en underdrift ... på vilket sätt var Gladh stygg?

Du får gärna skicka PM, om du inte vill utveckla resonemangen i tråden.
Citera
2025-10-14, 18:29
Medlem
Citat:

Du måste förstå hur obskyr Gladh är, för de flesta i tråden.

Anledningen till att han överhuvudtaget nämns i denna tråd, är att jag postade hans förhör (eg ett sammandrag av ett telefonförhör).

Innan jag postade hans förhör, visste ingen i tråden någonting om Gladhs förhör.

Att ingen journalist eller forskare dragit fram Gladhs påståenden (om sextrafiken på E-vägen 25 osv) är ytterligare en skandal ... här har vi alltså en person som pekar med hela handen mot Vinof och praktiskt taget skriker att Vinof och hans anställda bör undersökas noggrant.

Och ändå dröjer det hela 40 år innan förhöret visas för allmänheten. Det är helt vansinnigt.

Vad har alla sk proffs sysslat med? Hur kunde Åström och GW Persson missa Gladh? Hur kunde alla journalister osm grävt i fallet missa Gladh?

Nåväl ... du är säkerligen den enda person i tråden som har insider information om Gladh.

Det du underförstått påstår, är att det förekom persontrafik mellan Eugenaivägen och Talluden, och att Gladh och Vinof var kopplade till Talludden.

Om det du säger stämmer, är det sensationella uppgifter, som väcker många tankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in