Spridda fakta: förrutnelse och asätare
Tidsschemat för säckarnas utplacering och kvarlevornas skick omges - föga förvånande - av många frågetecken, och för några veckor sedan skrev jag lite om förruttnelse, asätare och säckarnas/kvarlevornas skick. Och kort kan man säga att ursprungsscenariot är osannolikt, även om plastsäckarna troligen fördröjde förruttnelsen, och det finns många faktorer att tänka på. Det är högst osannolikt att kroppsdelarna lämnades färska och låg i 5 veckor respektive 2 månader.
Om kroppsdelarna lämnades färska så skulle de troligen ha utsatts för de asätare som finns i S-holm, dvs kajor, skator, kråkor och råttor, och man måste fråga sig varför säckarna inte förstördes, hackades/bets sönder, och varför de inte släpades åt ngt håll, av asätare. Alla som bor i storstan vet att man inte får ha mat ifred, inte ens om man har den i en knuten plastpåse. Och i detta fall skulle det alltså har varit färsk mat, för att uttrycka det krasst, lagd direkt på marken, på sommaren.
Förekomsten av fluglarver och flugor (fluglarver på båda platserna, flugor/gröna/E-vägen) är också intressant. Flugor som lägger ägg i lik har tydligen en bestämd livscykel, som är kort, ca 2 veckor. Som jag förstått det så lägger flugorna ägg så fort de kan, och efter ett par veckor har flugorna gjort sitt, och de lämnar liket, och detta borde väl vara viktigt man vill bedöma hur länge kroppsdelarna borde legat utomhus, på marken. Och eftersom det fanns fluglarver på båda fyndplatserna, borde ju säckarna lämnats ung samtidigt (om livscykeln bara är 2 veckor), men säckarna på E-vägen hittades ju ca 3 veckor efter säckar vid K-berg, och flugorna/larverna borde ha hunnit försvinna ... det är uppenbarligen ngt som inte stämmer ...
Att det fanns råttor på den nedgångna E-vägen kan man lugnt anta. Där fanns bostäder, matställe, och också firmor som hanterade papper (tryckfirma + wellpapplager), och råttor älskar papper. K-berg var ngt annat, ett naturområde, och man inte kan utesluta förekomsten av grävlingar, som är asätare och har utmärkt luktsinne, och med all säkerhet fanns det också råttor, eftersom det fanns människor i området, bostäder, militärområde och massor av båtar, och råttor trivs som bekant i storstan.
Jag har också försökt sätta mig in i själva förruttnelseprocessen, som är jättekomplicerad, men det verkar iaf finns tydliga stadier, och visst kan kvarlevornas skick tolkas schematiskt, och en sak man kan lägga märka till är naglarnas skick - alla naglar fanns kvar, trots att kroppsdelarna skulle legat i 2 månader (armar med händer hittades i aug), men efter ca 3 veckors förruttnelse faller naglarna vanligen av. Och efter en månad upplöses mjuka vävnader, de förvätskas, vilket inte hänt i detta fall. Och efter ngn vecka bildas stora hudblåsor, och efter 2 veckor är kroppens gastryck maximalt, och man kan notera att det fanns tydliga hudblåsor i detta fall. Ngt att fundera på ... efter 2 månader borde blåsorna (på armarna) inte ha funnits kvar, som jag fattat det.