Citat:
Ursprungligen postat av
Hagenbach
Borgnäs grävande fick fram att Obducenten hade en skatteskuld på 40.000 SEK då. Om detta står i hans bok, Sanningen är en sällsynt gäst. Dessutom hade han varit tvungen att pröjsa A-C 60.000 SEK för att lösa henne ut ur boendet. Hennes död innebar att han nu kunde betala skatteskulden utan problem och behövde inte längre bry sig om att betala henne några 60 papp. Hade hon inte dött och skilsmässopapprena, naturligtvis underskrivna, lämnats in till tingsrätten, ja, då hade han fått betala skatteskulden utan hjälp av sin ex-frus pengar och fått hosta upp 60.000 för att, som sagt, lösa ut henne ur boendet. Tilläggas bör att han hade inte haft rätt till en efterlevandepension om och när han gifte om sig. Något han inte gjort. Något att fundera på, eller hur?
Nej, den andra tillika försvunna telefonboken kan inte användas ens som ett indicium. Men, misstankar får en lekman ha.
Om du har synpunkter på tingsrättens domskäl, så kan du ta upp det med tingsrätten.
Jag har synpunkter på den, ja, hur menar du att jag ska ta upp det med tingsrätten? Att jag ska lämna in en resningsansökan?
Det var mer att jag beslog dig med ett felaktigt påstående.
Det är väl inte helt ovanligt att personer som tar livet av sig själva har en livförsäkring? Det är väl snarare vanligt att man har det, vilket i så fall borde göra närmast anhörig som tar emot pengar misstänkt i samtliga fall.
Hur som helst
Så han var alltså skyldig 100 000?
De 60 000 han skulle betala AC hade han ju fortfarande kvar i form av värde i bostaden. Hade han velat slippa den skulden hade han väl bara kunnat belåna bostaden och köpt ut AC? Eller sälja den?
Dessutom hade han enligt samma uppgifter tillgångar på banken på 30 000, vilket innebar att han egentligen skulle behöva "punga ut" med 10 000.
Teet Härm höll fortfarande på att utbilda sig och bara sex år efter A-C:s död (1988) beräknades Teet Härm tjäna 300 000 SEK om året. De 10 000 han var skyldig är således i sammanhanget småpotatis.
Så att han skulle mörda A-C för att
slippa bli skuldsatt kan vi ju utesluta.
Då återstår livförsäkringen. Skulle han mörda sin fru för att få ut livförsäkringen på 160 000? (Det är ju också värt att notera att Borgnäs påstår att Teet än idag får ut livförsäkring för A-C. Detta enligt en vanlig tjänsteman på KPA. Hur en enkel tjänsteman på ett pensionsbolag lämnar ut detaljerade inkomstuppgifter för personer med skyddad identitet hållet jag som tvivelaktigt.)
Även om man räknar i dåvarande pengavärde var livsförsäkringen givetvis en gedigen summa pengar, men förhållandevis små pengar jämfört med vad en rättsläkare som Teet senare skulle komma att tjäna. Men det återstår ju den lilla, men ack så besvärliga, omständigheten att faktiskt bevisa att Teet i så fall tagit livet av A-C, som varit suicidbenägen sedan skolåren och ett flertal gånger senare försökt ta sitt liv.
Kvar står vi då med fyra separata polisutredningar som visat att den självmordsbenägna Anne-Catherine Härm begått självmord. Jag vet inte riktigt vad mer du begär. Eftersom jag gillar siffror ska jag för tydlighets skull numrera mina frågor och du ska också få svara på frågan med en siffra.
1. Hur många utredningar av ett självmord anser du krävs innan man kan konstatera att det var ett självmord?
Glöm inte att en person kan ha haft motiv till ett brott utan att själv behöva begått brottet. "Utom varje rimlig tvivel" som du så stolt svänger dig med...