Citat:
Ursprungligen postat av
_Jago_
Okej, men Per Lindeberg har ju också "lyft uppgifter från FUP:et". Där är vi nog överens om att de är lika. Men du menar att skillnaden mellan de två verken är att de två är juridikstudenter och därmed inte beredda att manipulera innehållet, medan Per Lindeberg inte har samma "krav" eftersom han är författare/journalist?
Bara så jag förstår vad du anser skillnaden mellan de två verken är.
Jag tror inte Per Lindberg har förvanskat sådant som kommer ifrån FUP:et. Det vore rent brottsligt, i så fall. Har för mig att det vore det, i alla fall.
Om nu
Styckmordsmålet presenterar mest material som inte talar för läkarna, utifrån en agenda, så tycker jag ändå att den inte är lika styrd åt ett visst bestämt håll som Lindebergs bok tveklöst är. Styrlin och Nybergs uppsats visar även på sådant som talar för läkarna, i viss mån. Så, läsaren får ändå en viss möjlighet att bilda sig en egen uppfattning. Men, helheten visar ändå på att läkarna är skyldiga. Det är alltså mer saker som talar mot än för dem, när allt sagts och gjorts. Men, författarna säger aldrig någonstans själva att läkarna är skyldiga. De presenterar ett material och läsarna kan själv dra sin egen slutsats.
Per Lindebergs bok hävdar helt glasklart att läkarna
är oskyldiga, därmed basta. Det är liksom ingen snack om saken. PL har inte tagit med sådant material som talar mot läkarna (sånär som på att Obducentens sexköp lite mer än nämns i förbifarten). Han är, om vi talar agendor här, mycket mer benägen att vinkla till läkarnas fördel. Den känns för mig än mer tvivelaktig än vad
Styckmordsmålet eller Hanna Olssons bok är.