2013-09-04, 00:15
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shri
Jag förstår att du är ironisk mot trådsabotören men jag svarar ändå. Anledningen att åtalet ser ut som det gör är att det bara var 2 timmar som TA och TH inte hade alibi för. Det gäller även tiden efter pingsten. Detta vet nog trådsabotören men han spelar dum och trollar igen eftersom det inte får några konsekvenser på Flashback att förstöra en hel tråd.

Och hur vet du att det bara var 2 timmar som TA och TH inte hade alibi för ?
Hagenbach har postat en hel del inlägg där det ganska klart framgår att läkarnas alibin är rätt så diffusa annandag pingst, allmänläkaren återvände tydligen inte till hemmet med dottern i släptåg nämnda dag förrän klockan sex på kvällen.

Det är snarare ni mediemordsvänner som gör ett bästa för att sabotera intressanta diskussioner i tråden, så fort någon öppet uttrycker sitt tvivel angående läkarnas "oskuld" så är det som att köra en pinne i ett getingbo.

Som jag har fattat av det hela så fokuserade Helin nästan enbart på pingsthelgen, vad hade egentligen läkarna för alibin veckan efter pingsthelgen och då främst på lördagen och söndagen ?
Det är också mycket intressant att få veta vad allmänläkaren hade för alibi den 21/6 -84
Citera
2013-09-04, 00:29
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
Det skulle även kunna bero på att de inte begått brottet. Men det låter otroligt långsökt, jag vet. Ja Helin struntade säkert helt i att undersöka vad läkarna hade för sig efter pingst

Helin tog nog lite hänsyn till vittnesmålet från den gamla damen med hund, hon vittnade ju om att hon sett läkarna med dottern i släptåg på väg in i Anatomen på annandag pingst.
Det går inte att utesluta att läkarna kan ha träffat varandra flera gånger under juni -84 och det är inte helt otänkbart att den gamla damen med hund kan ha råkat vara på rätt plats vid rätt tillfälle vid en av dessa gånger
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-09-04 kl. 00:31.
Citera
2013-09-04, 00:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av benor002
Nej, läkarna blev aldrig dömda eller ens åtalade för att ha styckat kroppen. Då är de juridiskt sett inte ansvariga för styckningen. Domstolen ska bara kommentera det som hör till åtalet, inte uttala sig om skuldfrågan i ett preskriberat brott. Det centrala i den här rättsrötan är just det att de utpekas som skyldiga utan att kunna överklaga.

Antagligen betraktas en granskningskommission som onödig eftersom läkarna formellt sett blev friade.

Nej, de blev varken åtalade eller dömda för styckningen, men de måste ju ändå ses som juridiskt ansvariga för styckningen när den tas upp i domskälen. De blev ju av med sina legitimationer mycket pga denna skrivning.
Citera
2013-09-04, 00:47
Bannlyst
Citat:
Det skulle även kunna bero på att de inte begått brottet. Men det låter otroligt långsökt, jag vet. Ja Helin struntade säkert helt i att undersöka vad läkarna hade för sig efter pingst

Utredningen av läkarna kunde ha varit mer omfattande än den var, med fler förhör, förhör av ej tidigare hörda etc.
Citera
2013-09-04, 00:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shri
Jag förstår att du är ironisk mot trådsabotören men jag svarar ändå. Anledningen att åtalet ser ut som det gör är att det bara var 2 timmar som TA och TH inte hade alibi för. Det gäller även tiden efter pingsten. Detta vet nog trådsabotören men han spelar dum och trollar igen eftersom det inte får några konsekvenser på Flashback att förstöra en hel tråd.

En person som seriöst misstänker läkarna för GM kallas av en läkarkramare för "trådsabotör". OK, säger mer om dig än mig.

Jag tror inte alls på att läkarna bara hade två timmar till sitt förfogande. Om vi tar exempelvis och inte minst pingsthelgen, så var deras alibin inte alls särskilt starka. Grannar, vänner och anhöriga som hördes om läkarnas förehavanden under pingsthelgen gav osäkra och svävande svar. Arkitektens vittnesmål blev aldrig verifierat, dessutom. Så, nej, läkarna hade inga klockrena alibin.

Jag spelar varken "dum" eller "trollar". Börja inse det nu att jag menar allvar här.
Citera
2013-09-04, 00:56
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Utredningen av läkarna kunde ha varit mer omfattande än den var, med fler förhör, förhör av ej tidigare hörda etc.

Utredningen borde ha varit mer omfattande än den var, tyvärr så sköttes den illa på många punkter, jag är dock övertygad om att hade den skötts rätt så hade läkarna med stor sannolikhet fått skaka galler, nu blev det dock inte så och det går inte att vrida klockan tillbaka.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-09-04 kl. 01:06.
Citera
2013-09-04, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är ju det som är den stora rättsrötan i det här fallet, de fick domskäl skrivna mot sig som de aldrig kunde få rättade, domskäl får inte ha rättsverkan, de är bara resonemang om hur de har kommit fram till sina slutsatser och slutsatsen blev ju i Tingsrätten att åtalet ogillades på alla punkter.

Läkarna försökte överklaga sin friande dom med risk för att få en dom emot sig hellre än att få de idiotiska domskälen befästa, tyvärr var deras kamp förgäves.

Det är ytterst den juridiska biten, men det säger inget om huruvida de verkligen är skyldiga eller inte.

Ni kan klaga på den juridiska hanteringen, men kom inte och säg att läkarna därför är oskyldiga. Därom vet ni inget.
Citera
2013-09-04, 01:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Okej, men Per Lindeberg har ju också "lyft uppgifter från FUP:et". Där är vi nog överens om att de är lika. Men du menar att skillnaden mellan de två verken är att de två är juridikstudenter och därmed inte beredda att manipulera innehållet, medan Per Lindeberg inte har samma "krav" eftersom han är författare/journalist?

Bara så jag förstår vad du anser skillnaden mellan de två verken är.

Jag tror inte Per Lindberg har förvanskat sådant som kommer ifrån FUP:et. Det vore rent brottsligt, i så fall. Har för mig att det vore det, i alla fall.

Om nu Styckmordsmålet presenterar mest material som inte talar för läkarna, utifrån en agenda, så tycker jag ändå att den inte är lika styrd åt ett visst bestämt håll som Lindebergs bok tveklöst är. Styrlin och Nybergs uppsats visar även på sådant som talar för läkarna, i viss mån. Så, läsaren får ändå en viss möjlighet att bilda sig en egen uppfattning. Men, helheten visar ändå på att läkarna är skyldiga. Det är alltså mer saker som talar mot än för dem, när allt sagts och gjorts. Men, författarna säger aldrig någonstans själva att läkarna är skyldiga. De presenterar ett material och läsarna kan själv dra sin egen slutsats.

Per Lindebergs bok hävdar helt glasklart att läkarna är oskyldiga, därmed basta. Det är liksom ingen snack om saken. PL har inte tagit med sådant material som talar mot läkarna (sånär som på att Obducentens sexköp lite mer än nämns i förbifarten). Han är, om vi talar agendor här, mycket mer benägen att vinkla till läkarnas fördel. Den känns för mig än mer tvivelaktig än vad Styckmordsmålet eller Hanna Olssons bok är.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-09-04 kl. 01:33.
Citera
2013-09-04, 01:33
Medlem
Feedback66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Helin tog nog lite hänsyn till vittnesmålet från den gamla damen med hund, hon vittnade ju om att hon sett läkarna med dottern i släptåg på väg in i Anatomen på annandag pingst.
Det går inte att utesluta att läkarna kan ha träffat varandra flera gånger under juni -84 och det är inte helt otänkbart att den gamla damen med hund kan ha råkat vara på rätt plats vid rätt tillfälle vid en av dessa gånger

Och det är inte helt otänkbart att och det är inte helt otänkbart att och det är inte helt otänkbart att rapar den gamla papegojan vidare. Jag fattar ärligt talat inte ens vad du försöker säga. Menar du att damen med hunden såg TA och TH men att det inte var på annandag pingst? Hon skulle alltså ha mints fel vad gäller datumet?
Citera
2013-09-04, 01:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Utredningen borde ha varit mer omfattande än den var, tyvärr så sköttes den illa på många punkter, jag är dock övertygad om att hade den skötts rätt så hade läkarna med stor sannolikhet fått skaka galler, nu blev det dock inte så och det går inte att vrida klockan tillbaka.

Japp, utredningen var inte klockren. Där kan vi och läkarkramarna vara överens, åtminstone.

Lite om Lindebergs bok:

Hade Lindeberg skrivit en bok om fallet där han ytterst hade fokuserat sig på medias roll, polisutredningen, rättssäkerheten och den juridiska hanteringen, och lämnat skuldfrågan öppen, så hade det kunnat bli en riktigt blytung bok, en bok som verkligen hade kunnat förtjäna de rosor och priser, som den nu befintliga boken oförtjänt fått. Den hade varit långt mer seriös, då.
Citera
2013-09-04, 01:48
Bannlyst
Citat:
Och det är inte helt otänkbart att och det är inte helt otänkbart att och det är inte helt otänkbart att rapar den gamla papegojan vidare. Jag fattar ärligt talat inte ens vad du försöker säga. Menar du att damen med hunden såg TA och TH men att det inte var på annandag pingst? Hon skulle alltså ha mints fel vad gäller datumet?

Jag tror Lawn menar att det var mycket därför (Damen med hundens vittnesmål) som Helin la sådan fokus på pingsthelgen och särskilt Annandag Pingst.
Citera
2013-09-04, 01:52
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Om inte du förstår vad jag skriver så borde du kanske ta och sova istället för att vara otrevlig, du verkar vara övertrött.

Nej hon har säkerligen kommit ihåg rätt, det var den 11/6 -84 som hon enligt egen utsago då såg läkarna med barnvagnen i släptåg.
Vad jag ville komma fram till var att det går inte att utesluta att läkarna kan ha träffat varandra flera gånger under juni 1984, den gamla damens observation den 11/6 behöver inte betyda att det var en engångsföreteelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in