Detta är ur förhöret, som dessutom är omskrivet och utlagt av Joakim själv. Förhörsledaren ställer helt normala frågor för att följa upp den information denne har -- h*n lägger inte scenarier i munnen på barnet, men försöker fördjupa informationen.
Joakim har ingenstans förnekat det som framkommer under förhöret - utan hakar bara upp sig på förhörsledarens sätt att ställa frågorna.
Jag anser nog att detta kräver sin förklaring. Vore det mitt barn så kom inte Joakim i närheten av henne igen - oavsett om det fanns en kontaktperson med i bilden eller inte, och vore jag Robins mamma så skulle jag ställa till ett helvete för att få slut på den kontakten.
De här uppgifterna från en fyraåring som inte bör ha vare anatomisk eller sexuell kunskap negligerar man inte -- oavsett om man är för pappor eller mammor, eller som mig för barnens rätt i skilsmässor.
Starten - samma lång tid - syftar till den första hemlisen som barnet har med pappan. Den låter för övrigt spontan inte vara barnets, utan en inövad mening som barnet upprepar.
Citat:
Jaha, samma lång tid?
Ja
Menar du att du ska vara, med pappa lika lång tid?
Ja
Jaha, att du ska vara hos, pappa samma tid som hos mamma…
Ja
…är det så du menar?
Samma lång tid som hos mamma
Jasså, men nu fattar jag, jaha…
(ohörbart…)
…men du har nåt rum att vara i när du är hos pappa då?…
(ohörbart…)
…något eget rum?
Eh, ja, neej, ba, jag har ba, jag har bara eh, (ohörbart…) vinden (ohörbart…) leksaker jag tar ner…
Jaha
…och leker med, och en stor blå fotboll
Oj, har du det?
Stor boll, studsboll…
Ja
…som man kan sitta på…
Jaha
…(ohörbart) och den är stor
Oj, men när du ska sova då, hur, var sover du då någonstans?
I, hos pappa
Jaha
Och (bror) sover i en an, i en ann, i sin säng
Jaja
Vet du vad(ohörbart…)har där inne
Nej
Han har spindelmannen
Oj
Och så har, också, också har nån, en, en, en sån (ohörbart…) som jag inte kommer ihåg vad, (ohörbart…) …
Ja
…eh, eh, heter
Men du får du plats i pappas i säng då?
Jaaa
Ja
Det är två sängar
Jaha, det är två sängar, men då fattar jag, ja…
Och det är en slags frukt
Hm, hm, men när du ska gå och lägga dig där hemma hos pappa och (bror) vad gör ni då för någonting?
(ohörbart) då
Ja?
Hm, (ohörbart..) borstar vi tänderna…
Ja
…tvättar händerna, går på toaletten…
Ja
…och (ohörbart..) går och lägger oss
Okej
Vet du en sak idag så sov jag utan nappe
Sov du utan napp?
Ja
Oj, när du är hos pappa då , har du napp då?
Ja
Det har du?
Jag får ha nappe på dan fast jag, fast jag inte, fast jag inte har det längre
Nehej
(skrattar)
Och vad har du på dig för nån, någonting när du sover hos pappa då?
Pyjam, ingen pyjamas
Jasså ingen pyjamas?
(skrattar)
Nej…och pappa då, vad har han på sig?
Ingen, ingenting
Ingenting? Hm, och läser ni någon saga hos pappa?
Ja
Vad är det för saga?
Eh, eh,(ohörbart…) alla sagor (skratt)
Alla sagor, vilken tycker du mest om?
Hm, hm…jag vet inte, jag tycker (ohörbart) om alla
Du tycker om alla, ja…har ni någon hemlis du och pappa när ni ska gå och lägga er då?
Nej
Nej
Bara (ohörbart) bara när det är morgon
Bara när det är morgon? Vad är, vad är det som händer när det är morgon då?
Ja, (ohörbart) ljust
Då blir det ljust, ja och vad händer sen?
Ja, natt
Hm, är det nån som gör någonting på dig som inte du vill, Rania?
(ohörbart…)
Ja, det är ju inte bra. Vem är det som gör så?
Äh, Teo och Viggo
Jaha…
Dom blir fröken mest arg på
Jaa, det är klart. Men jag tänker är det nån vuxen som gör någonting som inte du, tycker om?
Nej
Nej
Alla är snälla
Alla är snälla… och pappa då?
Pappa är(skrattar) pappa är snäll
Pappa är snäll?
Han, han blir, aldrig arg på mig
Det gör han inte, nej, gör han någonting som inte du, gillar?
Hm, nej…
Nej
…ingenting
Ingenting, nej för jag tänkte den där hemlisen som ni har…
Hm
…för du vet ibland kan man ju ha hemlisar som är så där lite, spännande och roliga hemlisar finns det ju, och sen kan det vara hemlisar som inte känns så där bra…som, som man får nästa lite ont i magen av, såna hemlisar...
Hm
…och då undrar jag, hur det är med dom hemlisarna som du och pappa har?
Jag kommer inte ihåg alla
För jag hörde att du hade berättat om någonting för mamma men jag kommer inte riktigt ihåg vad det var?
Äh, det, det var att eh, att eh pa, pappa vill ha mig längre, än mamma…
Ja
…men eh, men eh, men nu, men nu, men nu så bestämmer mamma att, att, att jag ska vara längre med mamma
Hm, hm
(ohörbart…)
Ja nu känner du den lilla pälsen där på ryggen tror jag.
Hm, hm
Ja
Hm, killas, (ohörbart) pälsen
Äh, jag tänkte om det var så att pappa ville göra någonting, eller att pappa ville att du skulle göra någonting som inte du tyckte så mycket om?
Men det är det inte
Nej
(ohörbart…)
Hm
(ohörbart…)
(ohörbart). Nu ser jag inte någonting men jag hör någonting som jag tror finns under bordet där? Hm…du (ohörbart)…
(ohörbart…)
Halloj…. du din storebrorsa (bror) , sover han också utan pyjamas?
Nehej
Minns du det?…
Nehej…
…har han pyjamas på sig?
Nehej
Har han inte?
Nej, han, han sover utan, byxor och inte en tröja
Han sover utan byxor och tröja.
Hm
Jaha…du jag undrar är det så att du har sett (brors) snopp nån gång?
Neej
Det har du inte? Pappas då, har du sett den?
Jaha (fnittrar)…
Ja
…många gånger
Många gånger?
Jag får leka med pappas snopp
Får du det?
Hm
Hur gör man då när man leker med den?
(ohörbart…)leker man(ohörbart…)
Vad sa du?
Man le, man leker bara
Men jag fattar inte hur man gör då?
(skrattar) leker man pappa, barn så här
Man leker pappa, barn. Var är man då någonstans när man leker den (ohörbart) barn?
Ja, man kan leka vid, dockrummet på dagis
Ja, mamma barn ja men när man leker med pappas snopp, var är man då någonstans?
Äh, hos pappa
Hos pappa, ja, ja, men i vilket rum är man i?
Där i sovrummet
Jaha, är det på morgonen? När man vaknar eller när är det?
Det, är, det är på natten
Jaha
På morgonen och natten
På morgonen och natten, och var någonstans i rummet är man då, då?
Jaa, eh, i sovrummet bara
Ja, för du pratade om två st, två sängar förut?
Hm, (ohörbart…) när man är i sängen
Jaha…har man pyjamas på sig då?
Nej
Det har man inte? Men när man leker den där ehm…
Blunda en gång
Ja
Och håll för örona
Ja, nej det tror jag inte jag vill göra…
Jo
Då hör jag ju inte…
Eh
…en liten stund då.
(tyst) Nu kan du titta
Hm…nu tittar jag, för du jag fattar inte riktigt, (Flickans namn) du kan väl berätta hur man börj, hur börjar den där, leka med snoppen-leken?
Jo, man bara leker
Vem är det som vill leka den då?
Jag
Det är du som vill leka den?
Ja, bara jag eh
Ja…och pappa då, vad vill han?
Leka med mig ibland
Hm…
(ohörbart.)
…men, men hur börjar den här snoppleken?
Ja, men på en gång
Ja, och va, och va, och vad gör du då?
Ja jag leker(fnittrar)
Och…
…med snoppen
Du leker med snoppen, vad gör du med den då?
Jag (ohörbart…) den
Ja men, hur gör man då?
(ohörbart…)
Du kan inte du visa, hur ser den där snoppen ut då?
Den (ohörbart) den är rak
Den är rak.
Ja, det är den
Ja, och vad händer med den när du leker med den då, va, vad händer sen?
Äh, (ohörbart…)
Hur slutar den där leken då?
Ja, men när jag inte vill slutar den
Jaha, och snoppen är rak?
Ja
Vad säger pappa då?
Ingenting(fnittrar)
Gör han någonting annat, när du leker snoppleken?
Han sover
Sover han?
Jaha
Jaa
Och märker ingenting, han är vaken då men, eh men han ligger i sängen
Han är vaken och ligger i sängen.
Hm
Säger han någonting då?
Nehej
Eller låter han någonting?
Han säger någonting
Säger han någonting?
Ja
Vad säger han då?
Kommer inte ihåg
Nej…är det en hemlis att ni leker den leken?
Jaa
Vem har sagt det?
Pappa(fnittrar)
Jaha
(ohörbart…) det
Ja(tyst)
Kan vi gå tillbaka nu
Eh, ja, jag har bara en fråga, jag bara undrar. Är det någon annan hemma när ni leker den leken? Snoppleken?
Eh, (ohörbart…) pappa, och skaffat en pojkvän till mig
Har pappa skaffat en pojkvän till dig?
Hm