Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Det jag tänkte mig som ledande frågor, är att det är förhörsledaren som drar upp snoppar och snopplekar. Men det är ju uppenbart att dottern sedan berättar detaljerat på egen hand utan att ledande frågor skulle mana fram alla detaljerna.
Fast just detta att h*n måste ställa en rak fråga "har du sett" - innan de hamnar på rätt spår och flickan börjar prata om just pappas, talar för att flickan inte är coachad. Vore hon det så skulle hon ha vetat vad polisen ville prata om - för då hade mamman berättat det innan förhöret.
På samma sätt så kommer inte hela berättelsen på en gång, utan förhörsledaren får fråga sig fram - vilket denne gör på ett bra sätt utan att lägga ord i munnen på flickan. Vore det en intränad berättelse så skulle flickan berätta den såsom den hade berättats för henne.
Förhöret ser väldigt "rätt ut" i mina ögon.
Jag personligen tycker att förhörsledaren skulle ha frågat mer om vissa punkter, men utgår från att denne gjort en bedömning att det inte var lämpligt -- fhl talar ju också om ett senare förhör med flickan, jag undrar om det blev av.
Citat:
Håller helt med. Han borde rimligen förstå att förhöret ser konstigt ut. Frågan är om han kan förstå hur andra uppfattar det förhöret. Han har ju lagt ut det själv. Märklig typ i alla fall, som först kämpar för fäders rätt till sina barn, och sedan ställer sig på samma sida som en av de förmodligen mest olämpliga mödrarna i Sverige.
Jag kan bara instämma.
Jag tycker dels hans agerande i Bjästa fallet inte är klockrent.
Jag förstår inte hans agerande kring detta förhör, - som förälder känner jag bara en genuin förståelse för mammans agerande om detta är vad hon hört från sin dotter.
Jag förstår inte varför övrig dokumentation inte presenteras. Kan man lägga ut det här på nätet så köper inte jag sekretess i övrigt. Sekretess syftar i princip alltid till att skydda den minderåriga - inte andra aktörer, och dokumentationen i sin helhet är i princip aldrig sekretess skyddad, om det inte rör rikets säkerhet - och så viktig tror jag inte JR är.