2009-07-23, 11:09
Moderator
Pentyls avatar
Media har en speciell rättslig och demokratisk ställning. En anledning är att media skall utöva en granskningsfunktion - den fjärde statsmakten. Yttrandefriheten är ett principiellt grundkriterium för att kunna tala sanning.

Som nämnts i några inlägg kan den enorma frihet och makt media åtnjuter användas i propagandistiskt-kapitalistiskt syfte, dvs sälja lösnummer på att uppamma skandalstämningar, med AB som exempel. I AB har Daddy, och hans eventuellt moraliskt förkastliga beteende i form av att tala sanning om sig själv, hamnat i skottlinjen.

Det märkliga är att om man synar Daddys blogg, så upptäcker man tämligen omedelbart förhållanden som borde vara uppenbart material för en journalistisk arbetsuppgift: att granska offentliga tjänstemäns maktutövning. Det ids inte AB göra.

Daddy kommenterar idag kort senaste "Barnskyddsutredningen" (som också jag har väntat på med iver). Den innehåller en rad förslag till detaljjusteringar i lagstiftningen men inte mer än så. Den missar tyvärr det centrala problemet. Oaktat vilken lagstiftning vi har eller hur man flyttar paragrafer mellan olika kapitel i författningen, så är myndighetsutövningen helt avhängig att det finns sakliga och skickliga tjänstemän som i sin tur arbetar i organisationer som stödjer och borgar för saklig och kompetent handläggning.

Kikar man på Daddys blogg finner man raskt en rad institutioner som slarvar rejält på vägen och att detta slarv, en händelse som ser ut som en tanke, har en märklig slagsida (mot Daddy). Detta, myndighetsutövningen, hade AB kunnat granska.

Ett litet, litet fel här; ett litet fel där. Lite genvägar hit; lite snabba hopp dit. Lite glömska ena stunden; lite överhoppade bisaker andra. Och summa sumarum är Daddy dotter plötsligt utan en far.

Daddy påtalar i flera månader att något orimligt skett. För att visa sin sak publicerar han all tillgänligt data. Varvid denna akt att tala sanning betraktas som beviset för att han är ett svin, vilket bevisar att det är rätt att hans dotter skall berövas sin far. Liksom.
Citera
2009-07-23, 12:09
Medlem
Bra blogg, tack för tipset! Skönt att någon orkar göra motstånd OCH dessutom göra det offentligt! Det är på tiden att denna dunkla verksamhet punkteras.

Fortsätt kämpa, du har nog stöd av alla män som har eller kommer att få barn!
Citera
2009-07-23, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aqqt
Bra blogg, tack för tipset! Skönt att någon orkar göra motstånd OCH dessutom göra det offentligt! Det är på tiden att denna dunkla verksamhet punkteras.

Fortsätt kämpa, du har nog stöd av alla män som har eller kommer att få barn!

Det är inte bara män som stöttar honom! Vi är ganska många kvinnor i det här landet som också anser att barnen måste ha rätt till båda föräldrarna. Det är ett stort svek mot det barn som fråntas ena föräldern och som jag ser det så har Daddy inte behandlats rätt. Enligt lag ska ju en utredning vara saklig och objektiv, men vad jag kunnat läsa mig till så har inte utredningarna bedrivits så. Familjerätten ska inte (enligt min åsikt) ta parti för någon av de vuxna i en vårdnadstvist utan arbeta för en bra överenskommelse som ger barnet rätt till både mamma/pappa och övrig släkt på båda sidor. Det är barnets behov som ska styra - ingenting annat.
Citera
2009-07-23, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krickelina
Det är inte bara män som stöttar honom! Vi är ganska många kvinnor i det här landet som också anser att barnen måste ha rätt till båda föräldrarna. Det är ett stort svek mot det barn som fråntas ena föräldern och som jag ser det så har Daddy inte behandlats rätt. Enligt lag ska ju en utredning vara saklig och objektiv, men vad jag kunnat läsa mig till så har inte utredningarna bedrivits så. Familjerätten ska inte (enligt min åsikt) ta parti för någon av de vuxna i en vårdnadstvist utan arbeta för en bra överenskommelse som ger barnet rätt till både mamma/pappa och övrig släkt på båda sidor. Det är barnets behov som ska styra - ingenting annat.
Självklart är även många kvinnor sunda och stöttar honom, men jag känner mig inte som ett språkrör för dem
Håller med i vad du skriver, det är barnets behov som ska sättas främst i en vårdnadstvist.
Citera
2009-07-23, 18:40
Medlem
Hoppas du haft en trevlig vecka med 75% av familjen.

Tråkigt att behöva konstatera att man inte satt ner foten och din dotter får. Men jag förstår till fullo hur djäkligt du mår.

Hoppas verkligen att sanningen hinner ikapp både den ene och den andre.

Att du och din dotter åter får. För det är ju en surealististisk värld dom skapat sig själva.
Vore nog enklare att föra dialog och förhanandla inte försöka ta genom att påstå.

Leroy 1
Citera
2009-07-23, 19:06
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Det tog lång tid innan jag hittade denna tråden.
Jobbig läsning eftersom jag har hamnat i samma situation som ts.
Jag känner igen allt så fruktansvärt väl, ljudklipp, mammans beteende, soc beteende och attityden mot en själv.
Häng i säger jag, trots att jag själv gav upp för två år sedan.
Det går inte en enda dag utan att jag tänker på barnen och jag hoppas att jag en dag får kontakt med dem igen.
All dokumentation finns sparad så att jag kan visa dem hur jag har kämpat för dem.
Måtte jag inte lämna jordelivet innan jag har fått förklara hur det ligger till.

TS, häng i vad du gör.
Citera
2009-07-23, 19:08
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Det tog lång tid innan jag hittade denna tråden.
Jobbig läsning eftersom jag har hamnat i samma situation som ts.
Jag känner igen allt så fruktansvärt väl, ljudklipp, mammans beteende, soc beteende och attityden mot en själv.
Häng i säger jag, trots att jag själv gav upp för två år sedan.
Det går inte en enda dag utan att jag tänker på barnen och jag hoppas att jag en dag får kontakt med dem igen.
All dokumentation finns sparad så att jag kan visa dem hur jag har kämpat för dem.
Måtte jag inte lämna jordelivet innan jag har fått förklara hur det ligger till.

TS, häng i vad du gör.

Är de långt från myndig ålder eller ålder där de börjar förstå själva vilken situation de är i? (ungarna alltså)
Citera
2009-07-23, 19:15
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Är de långt från myndig ålder eller ålder där de börjar förstå själva vilken situation de är i? (ungarna alltså)
Ja, de är små.
De fyller 10 och 12 i augusti och september.
Känns för jävligt att det kan gå till som det gör.

Umgängessabotage måste kriminaliseras och mammor som far med osanning ska dömas för förtal, falsk tillvitelse och falsk ryktesspridning.
Nåt i den stilen måste till för att stävja detta problemet.

Sen är ju bevisproblematiken inte enkel, men någonstans måste man börja.
Mitt ex märkte ju tidigt att hon kom undan med alla falska anklagelser och då eskalerade det hela. Soc rättfärdigar på så sätt falska anklagelser.
Senast redigerad av Skrik & Panik 2009-07-23 kl. 19:19.
Citera
2009-07-23, 21:05
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krickelina
Det är inte bara män som stöttar honom! Vi är ganska många kvinnor i det här landet som också anser att barnen måste ha rätt till båda föräldrarna.

Det stämmer! I föreningen pappa-barn finns det många kvinnliga medlemmar som gör ett bra jobb.
Citera
2009-07-23, 22:19
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det stämmer! I föreningen pappa-barn finns det många kvinnliga medlemmar som gör ett bra jobb.
Exakt.
Adressen kommer här:

http://www.pappa-barn-sverige.se
Citera
2009-07-24, 06:59
Bannlyst
Kul att hoppa in här och se att tråden fortfarande lever, och att andra pappor har börjat skriva är också glädjande. Precis som nämns i ett tidigare inlägg så är det väldigt många kvinnor som stöder min kamp och min sak. Som liksom jag är trött på att leva i ett "never never land". Där det ena "never" står för kvinnors förmåga att utöva våld", och det andra "never" står för kvinnors förmåga att ljuga för att få ta del av alla de fördelar som politruckorna sett till att detta beteende ger dom i en tvist.

Om man bortser från vårdnadsvisterna så var det 700 kvinnor som dömdes till fängelse för mened förra året. Det är det brott flest kvinnor fälls för varje år...men i vårdnadstvister slipper man tala under ed. Detta är också rätt bizarrt.

Men nu till dagens glada nyhet. Dom la ner förundersökningen, och jag blir inte åtalad. Uppdaterar bloggen så ofta jag kan...så här mitt i sommarens barnveckor. Men min advokat sa att åklagarens motivering var ovanligt kraftig.

Jag scannar in dom i morgon.

Daddy
Citera
2009-07-24, 09:59
Moderator
Pentyls avatar
Det finns hopp för mänskligheten. Gratulationer till dottern. Gratulationer till dig. Tacksam tanke sänds också till ombudet som lär ha haft ett drygt jobb. En rad frågetecken sänds till utredande socialsekreterare och förundersökningsledare.

Citat:
Ursprungligen postat av daddys
Jag scannar in dom i morgon.
Väntar ivrigt. Undrar om de till kidnappning medskyldiga tjänstemännen gör det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in