2011-08-17, 23:19
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrno
Tackar det var allt jag ville veta!
Så även om jag var otydlig gav du ett bra svar.
Det var det med uppsägningstiden jag var intresserad av, har arbetat hos min nuvarande arbetsgivare i ca 1½ år, men i ca 6 månader utan någon formell anställning då..
En fråga till jag är lite nyfiken på, om jag nu skulle säga upp mig imorgon t.ex. skulle jag kunna bli avstängd från a-kassan då?
Ja, du får med all sannolikhet en avstängning från a-kassan om du säger upp dig själv. Normalt är det 45 arbetsdagars avstängning, utöver de 5 vanliga karensdagarna. Totalt 50 arbetsdagar mao.
http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=321

Om du sagt upp dig pga hälsoskäl kan det vara förmildrande och avstängningen kan bli kortare eller utebli. Andra orsaker som ses som förmildrande vid egen uppsägning är de som i LAS-hänseende är giltiga skäl att omedelbart lämna ett anställningsförhållande. Dvs i de fall AG grovt åsidosatt sina skyldigheter gentemot dig. Typiskt sett vid utebliven lön.
2011-08-18, 08:18
Medlem
Hej,

Jag jobbar på ett detaljhandelsföretag sedan januari 2010 och har haft vikariat och behovsanställningar under denna tid.

Mitt senaste kontrakt slutade att gälla 31 juli 2011 och jag har därefter jobbat heltid utan kontrakt.

Kan jag hävda att jag nu är tillsvidareanställd eftersom lagen föreskriver att det är normalformen eller måste det så att säga gå en viss tid under vilken arbetsgivaren har på sig att ge mig ett skrivet kontrakt. Lagen nämner att arbetsgivaren senast en månad efter det att man blivit anställd måste lämna information.

Betyder det att jag i dagsläget är tillsvidareanställd eller måste jag vänta i en månad utan kontrakt innan jag kan hävda det. Vilket antal timmar kan jag i så fall kräva få i mitt tillsvidarekontrakt, genomsnittet senaste halvåret 30h/v eller kan jag kräva heltid som jag jobbat senaste månaden?

Kan företaget hävda att det inte kan anställa mig för att det inte finns behov? Måste de i så fall visa att det inte finns behov just i den butiken jag är anställd eller att det inte finns behov i någon av butikerna i staden där jag bor?

Företaget har kollektivavtal med Handels, detaljhandelsavtalet.
2011-08-18, 18:31
Medlem
Beskrivning av problem:
Jag är 19år och gick ut skolan för 2 månader sedan som utbildad svetsare, efter en månad fick jag jobba inom det som jag har utbildat mig till.

min lön där ligger på 118kr men på dom som redan jobbar där säger att det är en väldigt låg lön, till och med under kollektivavtalet.

Därför bestämmde jag mig igår för att gå med i facket - Byggnad då vi ofta ligger ute på jobb.
och idag pratade jag med företagets ägare om att jag har gått med där och om vi kunde kolla vad kollektivavtalet låg på.

- detta kunde vi dock inte göra då han hela tiden skulle bortförklara sig med att säga att jag ju bara är lärling (Vilket inte denna branchen har) och att jag borde få ha den lön som jag har tillsvidare så får vi se sen - När då? frågar jag lite ironiskt och då började både han och jag skratta (detta sa jag efteråt att han sagt det som står nedan).

- en rolig grej att tillägga är att när jag väl hade övertygat honom att man inte är lärling inom denna branchen så säger han - ah jo, men lärling är ju något som jag i själva verket bara kallar det för (i själva verket försökte han övertyga mig om jag var lärling tror ja )

Frågeställning:
Min fråga är - hur kollar jag mitt kollektivavtal för denna branch som jag jobbar inom?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Detta företag är anslutna till Byggnads, vilket kollektivavtal det är vet jag inte.
Senast redigerad av Frigo 2011-08-18 kl. 18:36.
2011-08-18, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigo
Beskrivning av problem:
Jag är 19år och gick ut skolan för 2 månader sedan som utbildad svetsare, efter en månad fick jag jobba inom det som jag har utbildat mig till.

min lön där ligger på 118kr men på dom som redan jobbar där säger att det är en väldigt låg lön, till och med under kollektivavtalet.

Därför bestämmde jag mig igår för att gå med i facket - Byggnad då vi ofta ligger ute på jobb.
och idag pratade jag med företagets ägare om att jag har gått med där och om vi kunde kolla vad kollektivavtalet låg på.

- detta kunde vi dock inte göra då han hela tiden skulle bortförklara sig med att säga att jag ju bara är lärling (Vilket inte denna branchen har) och att jag borde få ha den lön som jag har tillsvidare så får vi se sen - När då? frågar jag lite ironiskt och då började både han och jag skratta (detta sa jag efteråt att han sagt det som står nedan).

- en rolig grej att tillägga är att när jag väl hade övertygat honom att man inte är lärling inom denna branchen så säger han - ah jo, men lärling är ju något som jag i själva verket bara kallar det för (i själva verket försökte han övertyga mig om jag var lärling tror ja )

Frågeställning:
Min fråga är - hur kollar jag mitt kollektivavtal för denna branch som jag jobbar inom?

Detta företag är anslutna till Byggnads, vilket kollektivavtal det är vet jag inte.

Är du lärling är det helt andra löner. Däremot om du är medlem så är det bara prata med ditt fackombud, eller närmsta fackkontor för o få reda på vad som gäller.
2011-08-18, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Är du lärling är det helt andra löner. Däremot om du är medlem så är det bara prata med ditt fackombud, eller närmsta fackkontor för o få reda på vad som gäller.

Lärling var bara något som han hittade på att man skulle vara i min ålder bara för att man hade gått ut skolan - så är dock inte fallet.
2011-08-18, 21:47
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Username
Hej,

Jag jobbar på ett detaljhandelsföretag sedan januari 2010 och har haft vikariat och behovsanställningar under denna tid.

Mitt senaste kontrakt slutade att gälla 31 juli 2011 och jag har därefter jobbat heltid utan kontrakt.

Kan jag hävda att jag nu är tillsvidareanställd eftersom lagen föreskriver att det är normalformen eller måste det så att säga gå en viss tid under vilken arbetsgivaren har på sig att ge mig ett skrivet kontrakt. Lagen nämner att arbetsgivaren senast en månad efter det att man blivit anställd måste lämna information.

Betyder det att jag i dagsläget är tillsvidareanställd eller måste jag vänta i en månad utan kontrakt innan jag kan hävda det. Vilket antal timmar kan jag i så fall kräva få i mitt tillsvidarekontrakt, genomsnittet senaste halvåret 30h/v eller kan jag kräva heltid som jag jobbat senaste månaden?

Kan företaget hävda att det inte kan anställa mig för att det inte finns behov? Måste de i så fall visa att det inte finns behov just i den butiken jag är anställd eller att det inte finns behov i någon av butikerna i staden där jag bor?

Företaget har kollektivavtal med Handels, detaljhandelsavtalet.
Ett avtal om anställning kan träffas antingen skriftligen eller muntligen, eller genom s.k. konkludent handlande. Du uppger att ditt senaste kontrakt slutade att gälla 31 juli 2011 och därefter har du jobbat heltid utan kontrakt.

Det innebär att din anställning övergått att gälla tillsvidare genom konkludent handlande, eftersom ingen annan anställningsform är överenskommen. Sysselsättningsgraden ska fastställas till heltid.

Arbetsgivaren är vidare skyldig att lämna en skriftlig information (anställningsbevis) om anställningsvillkoren. Det är en formregel som följer av LAS, och återfinns även i Handels kollektivavtal - med den skillnaden att avtalet föreskriver att arbetsgivaren skall utfärda information vid anställningens tillträdande, medan LAS föreskriver efter en månad.
2011-08-18, 23:06
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigo
Beskrivning av problem:

Frågeställning:

Jag tvivlar på att din arbetsgivare är bunden av kollektivavtal gentemot Byggnads.

Det låter som att du är byggsmed på en mindre smidesfirma. Rätt uppfattat? Isf är det inte med Byggnads din arbetsgivare har kollektivavtal (om han har något öht), det är med Metall. Det är även i Metall majoriteten av byggsmederna är medlemmar. Undantag kan gälla om smidesbiten är en mindre del av den totala verksamheten som i övrigt skulle falla under Byggavtalet.

Be ditt nuvarande fack, Byggnads, att kolla upp om din AG har något kollektivavtal, och i så fall vilket. Alternativt kan du ju fråga din AG själv... Om det är ett metallavtal, gör du bäst i att byta facklig tillhörighet till Metall och få hjälp av dem. Byggnads kan nämligen inte förhandla rättstvister av den här typen på Metalls avtalsområde.
2011-08-18, 23:18
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
För arbetstagare som fyllt 18 år är lägsta månadslön
16 641 kr fr.o.m. den 1 juni 2010 och 17 007 kr fr.o.m. den
1 juni 2011. För särskilt kvalifi cerade arbeten är lägsta
månadslön 18 381 kr fr.o.m. den 1 juni 2010 och 18 785 kr
fr.o.m. den 1 juni 2011.

http://web1.swegon.com/upload/ifmetall/PDF/Teknikavtalet%2010-11.pdf
2011-08-18, 23:49
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
http://web1.swegon.com/upload/ifmetall/PDF/Teknikavtalet%2010-11.pdf
Där ser man, och eftersom 118 kr/h ger dryga 20000 i månaden har Frigo "no case".
2011-08-19, 09:09
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Beskrivning av problem:
Ett bemanningsföretag har efter muntlig samt skriftlig (mail) ök. om arbete vissa dagar upptäckt att de råkat dubbelboka några av dessa. Meddelar därefter en ursäkt för sitt misstag vilket godtas från arbetstagarens sida.

Frågeställning:
Får bemanningsföretag stryka pass på detta vis eller är de skyldiga att betala lön för?

Visste inte detta men efter sökning i tråden lär det vara både LO:s bemanningsavtal och Unionens bemanningsavtal som tillämpas.
2011-08-19, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Jag tvivlar på att din arbetsgivare är bunden av kollektivavtal gentemot Byggnads.

Det låter som att du är byggsmed på en mindre smidesfirma. Rätt uppfattat? Isf är det inte med Byggnads din arbetsgivare har kollektivavtal (om han har något öht), det är med Metall. Det är även i Metall majoriteten av byggsmederna är medlemmar. Undantag kan gälla om smidesbiten är en mindre del av den totala verksamheten som i övrigt skulle falla under Byggavtalet.

Be ditt nuvarande fack, Byggnads, att kolla upp om din AG har något kollektivavtal, och i så fall vilket. Alternativt kan du ju fråga din AG själv... Om det är ett metallavtal, gör du bäst i att byta facklig tillhörighet till Metall och få hjälp av dem. Byggnads kan nämligen inte förhandla rättstvister av den här typen på Metalls avtalsområde.

de är byggnads dom är ansluten till, detta beror på att vi ligger ute på jobb mycket har pratat med ag och det var då dom som dom var ansluten till.
Antar att man får högre lön också med byggnad.
2011-08-19, 18:57
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Beskrivning av problem:
Ett bemanningsföretag har efter muntlig samt skriftlig (mail) ök. om arbete vissa dagar upptäckt att de råkat dubbelboka några av dessa. Meddelar därefter en ursäkt för sitt misstag vilket godtas från arbetstagarens sida.

Frågeställning:
Får bemanningsföretag stryka pass på detta vis eller är de skyldiga att betala lön för?

Visste inte detta men efter sökning i tråden lär det vara både LO:s bemanningsavtal och Unionens bemanningsavtal som tillämpas.
För att kunna besvara din fråga krävs närmare information om vilket kollektivavtal din arbetsgivare tillämpar på dig - LO:s bemanningsavtal eller Unionens bemanningsavtal, eftersom reglerna om anställning är olika i avtalen.

Om vi utgår från att LO:s bemanningsavtal är aktuell för din anställning gäller följande:

- Huvudregel, anställningen gäller tillsvidare om 40 tim/v. Arbetsgivaren är skyldig att betala lön för tiden oavsett om han kan bereda arbetsuppgifter eller ej. Vid utbokad tid gäller arbetslön (som skall motsvara det genomsnittliga förtjänstläget vid kundarbetsplatsen GFL). Vid ej utbokad tid gäller garantilön om 90 procent av GFL.

- Undantagsregel, vid annan huvudsaklig sysselsättning (t.ex. studerande) kan anställningsavtal träffas om korta återkommande anställningar. I praktiken behovsanställning. Arbetsgivaren betalar endast lön för den tid arbete har schemalagts och meddelats i förväg.

Beroende på din anställningsform kan arbetsgivaren vara betalningsskylig för antingen 40 tim/v eller endast för den tid som meddelats i förväg (= schemalagd tid).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in