Beskrivning av problem:
Jag är 19år och gick ut skolan för 2 månader sedan som utbildad svetsare, efter en månad fick jag jobba inom det som jag har utbildat mig till.
min lön där ligger på 118kr men på dom som redan jobbar där säger att det är en väldigt låg lön, till och med under kollektivavtalet.
Därför bestämmde jag mig igår för att gå med i facket - Byggnad då vi ofta ligger ute på jobb.
och idag pratade jag med företagets ägare om att jag har gått med där och om vi kunde kolla vad kollektivavtalet låg på.
- detta kunde vi dock inte göra då han hela tiden skulle bortförklara sig med att säga att jag ju bara är lärling (Vilket inte denna branchen har) och att jag borde få ha den lön som jag har tillsvidare så får vi se sen - När då? frågar jag lite ironiskt och då började både han och jag skratta (detta sa jag efteråt att han sagt det som står nedan).
- en rolig grej att tillägga är att när jag väl hade övertygat honom att man inte är lärling inom denna branchen så säger han - ah jo, men lärling är ju något som jag i själva verket bara kallar det för (i själva verket försökte han övertyga mig om jag var lärling tror ja

)
Frågeställning:
Min fråga är - hur kollar jag mitt kollektivavtal för denna branch som jag jobbar inom?
Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Detta företag är anslutna till Byggnads, vilket kollektivavtal det är vet jag inte.