2010-04-30, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boom2town
Haha, det är chefen jag vill klämma åt och tvinga honom att hiva ut rökarna ur köket - men det gör han aldrig utan svart på vitt att han verkligen måste...
Men jag läste lite i Tobakslagen och där finns det en del formuleringar om allmänna utrymmen man borde kunna utnyttja.

nästa steg är facket.
2010-05-04, 14:21
Medlem
PumpCykels avatar
Beskrivning av problem:
Arbetsplatsen: ett mindre kafé/snabbmatsställe.
Varje dag får jag invänta ett samtal/sms från "chefen" för att veta ifall jag ska jobba eller inte. Schema finns på arbetstider, men dessa följs inte eller ändras dagligen. Vissa dagar skickas majoriteten av arbetarna hem i förtid då de "kostar företaget för mycket". De personer med invandrarbakgrund som är anställda får varken synas eller höras på arbetsplatsen då det ska vara "svenskt".

Frågeställning:
Får arbetsgivare bete sig på ovanstående sätt? Det måste väl finnas lagar som styr upp?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Inget kollektivavtal finns överhuvudtaget.
2010-05-04, 19:47
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PumpCykel
Frågeställning:
Får arbetsgivare bete sig på ovanstående sätt? Det måste väl finnas lagar som styr upp?
Din problembeskrivning är för oprecis för att närmare avgöra om arbetsgivaren bryter mot några regler.

Allmänt kan istället sägas om reglerna på arbetsmarknaden - ramregler i lagstiftning och detaljregler i kollektivavtal, att de inte ger den enskilde något skydd om möjligheterna att sanktionera brott mot reglerna samtidigt saknas. Kan arbetsgivaren bryta mot reglerna utan att riskera påföljder kommer han naturligtvis fortsätta att bryta mot reglerna. Medlemskap i facket är därför alltid tillrådligt.

Reglerna i arbetsrättslig lagstiftning är skyddsregler för arbetstagaren. Regler för att slippa utsättas för arbetsgivarens godtycke i anställningen. I botten förbehåller sig arbetsgivaren alltid rätten att bestämma, därför behövs regler som motvikt eftersom förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare inte är jämlikt. Skyddsregler innebär att arbetstagaren har rättigheter och arbetsgivaren har skyldigheter.

Kollektivavtalet reglerar närmare frågor som annars skulle lämnas oreglerade och därmed överlåtna till arbetsgivaren att bestämma ensidigt. Det kan vara fråga om löneregler eller arbetstidsregler. Genom kollektivavtalet blir också arbetsgivaren förhandlingsskyldig innan han fattar beslut om åtgärder eller förändringar. Lösningen på ditt problem är därför lika klassiskt som aktuellt – sörj inte, organisera (Joe Hill)
Senast redigerad av wildhorses 2010-05-04 kl. 19:49.
2010-05-04, 21:03
Medlem
PumpCykels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Din problembeskrivning är för oprecis för att närmare avgöra om arbetsgivaren bryter mot några regler.

Är givetvis med i facket -- men det är tyvärr endast jag då de andra "inte vill stöta sig" med arbetsgivaren och riskera att förlora jobbet. Jag vill ju helst oxå slippa bli arbetslös och undrade därför här innan jag drog in facket i det hela så att säga.
2010-05-04, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PumpCykel
Beskrivning av problem:
Arbetsplatsen: ett mindre kafé/snabbmatsställe.
Varje dag får jag invänta ett samtal/sms från "chefen" för att veta ifall jag ska jobba eller inte. Schema finns på arbetstider, men dessa följs inte eller ändras dagligen. Vissa dagar skickas majoriteten av arbetarna hem i förtid då de "kostar företaget för mycket". De personer med invandrarbakgrund som är anställda får varken synas eller höras på arbetsplatsen då det ska vara "svenskt".

Frågeställning:

Inget kollektivavtal finns överhuvudtaget.

att inte ha ett schema för fast personal är inte enligt lag. Är ni fackligt anslutna ta kontakt med facket, de kommer ordna fram kollektivavtal.

Har ni dessutom fått en arbetstid som ni ska jobba, då är det den som gäller.

Att invandrarbakgrund diskrimineras är också tydligt. Ej lagligt.
2010-05-05, 20:49
Medlem
Heinzes avatar
Beskrivning av problem:

Jag har en vän som har jobbat på samma restaurang i många år. På senare tid har relationen mellan honom och chefen blivit allt frostigare och när han nu fick sommarschemat fick han en mindre chock.

Chefen har lagt honom att jobba alla lördagar under sommaren. Ingen av de andra anställda har i närheten av ett lika dåligt schema. När han tog upp det med chefen så svarade hon bara att hon inte orkar göra om schemat nu. Som extra bonus fick han reda på att han inte ska räkna med ett nytt schema efter sommaren utan det kommer att fortsätta löpa. Även detta är han ensam om.

Frågeställning:
Får en arbetsgivare verkligen snedfördela schemat som det är gjort ovan? Det är i det närmaste mobbing kan jag tycka och jag ser det som ett försök att tvinga min vän att säga upp sig.

Han är medlem i Hotell och Restaurang. Han misstänker att han fått detta schemat som en "present" för att han tidigare dragit in facket.

Han kommer att kontakta facket i morgon men jag skulle gärna vilja veta vad reglerna säger då mina personliga erfarenheter av fackförbund inte är speciellt bra. Det vore trevligt att faktiskt kunna pusha på honom om han vill ge upp fighten om han inte får så bra svar från Hotell och Restaurang.

Tack på förhand
2010-05-05, 21:35
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
[b]Han kommer att kontakta facket i morgon men jag skulle gärna vilja veta vad reglerna säger då mina personliga erfarenheter av fackförbund inte är speciellt bra. Det vore trevligt att faktiskt kunna pusha på honom om han vill ge upp fighten om han inte får så bra svar från Hotell och Restaurang.

Tack på förhand
Arbetsgivaren förlägger arbetstiden utifrån sin rätt att leda och fördela arbetet. Det innebär att arbetsgivaren bestämmer ensidigt om schemaläggningen. Arbetsgivaren är vid arbetstidens utläggning skyldig att iaktta en del småregler i arbetstidslagen, fem timmars arbetspass, elva timmars dygnsvila osv, men i övrigt står det arbetsgivaren fritt att förlägga arbetstiden orättvist.

Kollektivavtalet kan emellertid föreskriva annat. Det är inte alls ovanligt att svenska kollektivavtal ordentligt beskär arbetsledningsrätten genom olika regleringar av arbetstiden och arbetstidens förläggning. Det gäller dock inte Hotell & Restaurangavtalet, som tyvärr är ett svagt avtal på denna punkt.

Hotell & Restaurangavtalet konstaterar endast kortfattat att innan arbetsgivaren fastställer arbetstidsschemat skall han samråda med berörda anställda och om någon anställd invänder skall arbetsgivaren begära förhandling med facket. – Meningslösheter med andra ord, vilket innebär att fack och arbetstagare saknar allt inflytande över arbetstidens förläggning. Arbetsgivaren bestämmer.
2010-05-05, 21:45
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Arbetsgivaren förlägger arbetstiden utifrån sin rätt att leda och fördela arbetet. Det innebär att arbetsgivaren bestämmer ensidigt om schemaläggningen. Arbetsgivaren är vid arbetstidens utläggning skyldig att iaktta en del småregler i arbetstidslagen, fem timmars arbetspass, elva timmars dygnsvila osv, men i övrigt står det arbetsgivaren fritt att förlägga arbetstiden orättvist.

Kollektivavtalet kan emellertid föreskriva annat. Det är inte alls ovanligt att svenska kollektivavtal ordentligt beskär arbetsledningsrätten genom olika regleringar av arbetstiden och arbetstidens förläggning. Det gäller dock inte Hotell & Restaurangavtalet, som tyvärr är ett svagt avtal på denna punkt.

Hotell & Restaurangavtalet konstaterar endast kortfattat att innan arbetsgivaren fastställer arbetstidsschemat skall han samråda med berörda anställda och om någon anställd invänder skall arbetsgivaren begära förhandling med facket. – Meningslösheter med andra ord, vilket innebär att fack och arbetstagare saknar allt inflytande över arbetstidens förläggning. Arbetsgivaren
bestämmer.

Tack för ditt uttömmande svar, även om det inte var så positiv läsning för min vän.
2010-05-16, 22:27
Medlem
ragmuss avatar
Beskrivning av problem:

Jag ska börja jobba hos en bemanningsföretag, redan skrivit kontraktet osv. Kontraktet säger att jag ska börja jobba den första maj, men chefen på bemanningsföretaget har skjutit upp projektet, hon hoppas jag kan börja nu i veckan. Men eftersom jag jobbade som personling assistent innan så har jag sagt åt den chefen att jag inte har kunnat arbeta efter 1 maj.. Det har betytt ganska mycket pengar för mig(halv månadslön) och jag har roffat åt mig en hyresrätt också, så om jag inte får börja jobba denna vecka klarar jag nog inte hyran nästa månad.

Frågeställning:

Så min frågeställning blir alltså: får chefen bara skjuta upp projektet utan att jag ska få betalt? Det känns ju inte rättvist någonstans.. Om man skriver kontrakt ska man ju börja jobba den dagen det står på papperet.. Hoppas någon har ett bra svar
2010-05-16, 22:47
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragmus
Beskrivning av problem:

Jag ska börja jobba hos en bemanningsföretag, redan skrivit kontraktet osv. Kontraktet säger att jag ska börja jobba den första maj, men chefen på bemanningsföretaget har skjutit upp projektet, hon hoppas jag kan börja nu i veckan. Men eftersom jag jobbade som personling assistent innan så har jag sagt åt den chefen att jag inte har kunnat arbeta efter 1 maj.. Det har betytt ganska mycket pengar för mig(halv månadslön) och jag har roffat åt mig en hyresrätt också, så om jag inte får börja jobba denna vecka klarar jag nog inte hyran nästa månad.

Frågeställning:

Så min frågeställning blir alltså: får chefen bara skjuta upp projektet utan att jag ska få betalt? Det känns ju inte rättvist någonstans.. Om man skriver kontrakt ska man ju börja jobba den dagen det står på papperet.. Hoppas någon har ett bra svar

Vanskligt att svara utan att ha sett ditt anställningsavtal, men generellt gäller ju anställningen från det datum ni kommit överens. Men sen kommer ju även arbetstidsmåttet in. Har du en garanterad arbetstid om ex 40 tim / vecka?
2010-05-16, 22:50
Medlem
ragmuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Vanskligt att svara utan att ha sett ditt anställningsavtal, men generellt gäller ju anställningen från det datum ni kommit överens. Men sen kommer ju även arbetstidsmåttet in. Har du en garanterad arbetstid om ex 40 tim / vecka?

Det står ingenstans på avtalet att det ka vara 40h / vecka.. Det hon sa muntligt var att målet är 40 h / vecka.. Men det kan bli mindre eller mer.. Fortfarande tycker jag att det är fult att skjuta upp projektet när jag hade inställt att börja jobba 1 maj.. Väntat alltså över 2 veckor nu..
2010-05-17, 19:50
Medlem
I mitt kollektivavtal har jag rätt till löneförhöjning efter 120 anställningsdagar. Då jag är behovsanställd jobbar jag inte alltid 8h arbetsdag. Räcker det att jag jobbar säg 4h en dag för att det ska räknas som en anställningsdag. Det står inget närmre i avtalet.

Hjälp uppskattas!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in