2011-11-13, 16:10
Medlem
bastard.s avatar
Posten logistik.

Går under SEKOS avtal för chaufförer. Någon som sitter på lite siffror hur månadslönerna för nyanställda ser ut just nu?
2011-11-15, 19:33
Medlem
Beskrivning av problem:
Jag jobbar på ett städföretag med kontor i centrum, jag brukar alltid börja på kontoret 7:30. Jag jobbar enligt överrenskommelse mellan arbetsförmedlingen mig och städföretaget 6 timmar om dagen (lunchrasten är ju obetalda 30 minuter), så om jag börjar 7:30 så ska jag gå hem 14:00. Jag är ansvarig för vårat lager/förråd som ligger vägg-i-vägg med vårat kontor, på lagret håller jag ordning och ser till så att all utrustning finns etc, jag spenderar stor del av min arbetstid där. Men är även ofta ute "på fältet" och städar, så då skjutsar chefen oss med bil till tex trappstädning, krogstädning, kontorsstädning etc. I snitt blir den sammanlagda tiden för skjutsande 30 minuter till 50 minuter per dag.. Nu har jag fått höra, att den tiden vi skjutsas hit och dit,, inte räknas som arbetstid,, och den tiden ska jag inte ha betalt för,, samt räknas inte av från de 6 timmar jag ska arbeta varje dag..

Frågeställning:
Får min chef bortse från all den tid vi färdas från olika städningar?? (Det är ju inte fritid liksom...)

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Serviceentreprenadavtalet
Senast redigerad av Mysprylen 2011-11-15 kl. 20:32.
2011-11-15, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysprylen
Beskrivning av problem:
Jag jobbar på ett städföretag med kontor i centrum, jag brukar alltid börja på kontoret 7:30. Jag jobbar enligt överrenskommelse mellan arbetsförmedlingen mig och städföretaget 6 timmar om dagen (lunchrasten är ju obetalda 30 minuter), så om jag börjar 7:30 så ska jag gå hem 14:00. Jag är ansvarig för vårat lager/förråd som ligger vägg-i-vägg med vårat kontor, på lagret håller jag ordning och ser till så att all utrustning finns etc, jag spenderar stor del av min arbetstid där. Men är även ofta ute "på fältet" och städar, så då skjutsar chefen oss med bil till tex trappstädning, krogstädning, kontorsstädning etc. I snitt blir den sammanlagda tiden för skjutsande 30 minuter till 50 minuter per dag.. Nu har jag fått höra, att den tiden vi skjutsas hit och dit,, inte räknas som arbetstid,, och den tiden ska jag inte ha betalt för,, samt räknas inte av från de 6 timmar jag ska arbeta varje dag..

Frågeställning:
Får min chef bortse från all den tid vi färdas från olika städningar?? (Det är ju inte fritid liksom...)

Nu har jag bara läst det utgågna avtalet, men där var det ganska tydligt att restiden ingår i arbetad tid och därför ska vara avlönad. Detta kan dock skilja i lokala avtal, men huvudregeln är att du ska ha betalt för den tiden det tar att åka.
2011-11-16, 16:53
Medlem
Hej hej!

Jag har en fråga ang. ob.
Jag har precis fått nytt jobb och en månadslön, jag kommer att jobbar helger och kommer då att tjäna mer än månadslönen som är satt.
Frågan är, hur räknar man ut hur mkt jag kommer att tjäna på dom ob timmarna jag jobbar. Alltså hur mkt mer i lön kommer jag att få? Kan ju iof inte ni/du veta då du inte vet summan
Vill mest veta hur man räknar ut det. Hoppas det inte blev för invecklat det här nu.. hmm
2011-11-16, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pissmyra
Hej hej!

Jag har en fråga ang. ob.
Jag har precis fått nytt jobb och en månadslön, jag kommer att jobbar helger och kommer då att tjäna mer än månadslönen som är satt.
Frågan är, hur räknar man ut hur mkt jag kommer att tjäna på dom ob timmarna jag jobbar. Alltså hur mkt mer i lön kommer jag att få? Kan ju iof inte ni/du veta då du inte vet summan
Vill mest veta hur man räknar ut det. Hoppas det inte blev för invecklat det här nu.. hmm

Du tar X och gångar med antal timmar du jobbar just den OB klass (Tid)

X är summan som är ob ersättningen.

Ska vi kunna hjälpa dig får du nog säga branch.
2011-11-16, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Du tar X och gångar med antal timmar du jobbar just den OB klass (Tid)

X är summan som är ob ersättningen.

Ska vi kunna hjälpa dig får du nog säga branch.

Det är inom handel
2011-11-16, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pissmyra
Det är inom handel

För några år såg OB ut så här i handel,
vardagar kl. 18.15-20.00, 50 procent extra i timersätting
vardagar efter kl. 20.00 70 procent extra i tim mot grundlön
lördag efter kl. 12.00 samt sön- och helgdagar 100 % extra

Så om du enkelt räknar ut din timlön, om du inte har arbetstidsförkortning i avtalet så är den normalt 165 timmar per månad.

Månadslön / 165 = X (Timlön)

Obersättningen blir då X gånger exempelvis 1.5 för vardagar 18-15 - 20.00

Någon som ha dock helt koll på hur det ser ut idag, får gärna rätta mig.
2011-11-16, 19:41
Medlem
Citat:
Beskrivning av problem:

Frågeställning:

Jo, det verkar som att min chef hävdar att min lön är beting-baserad.. alltså att jag bara ska få betalt för objekten, förflyttningstiden räknas alltså inte in som arbetstid,, men,, att jobba på beting gäller väl bara om jag och hon skriftligen har kommit överrens om det??
2011-11-16, 22:07
Medlem
Citat:
Jo, det verkar som att min chef hävdar att min lön är beting-baserad.. alltså att jag bara ska få betalt för objekten, förflyttningstiden räknas alltså inte in som arbetstid,, men,, att jobba på beting gäller väl bara om jag och hon skriftligen har kommit överrens om det??

Ja,det ska stå i ditt avtal i så fall, kontakta facket direkt.
2011-11-17, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Ja,det ska stå i ditt avtal i så fall, kontakta facket direkt.

Tack så hemskt mycket för ditt stöd!!

Uppskattas otroligt!

Ha en bra dag
2011-11-17, 11:47
Medlem
Problem:
Min chef är... Ja vad ska man säga... Inkompetent..
Jag är utbildad till snickare, tog anställning som lärling hos denna snubbe (ett väldigt litet företag). Han låter mig vara alldeles själv när man som lärling ska gå med handledare, han har inga skyddsräcken eller ställningar runt taket jag är på. Han är själv inte utbildad snickare och har skrivit ett till synes ogiltigt anställningskontrakt med mig med för låg lön och en icke av facket godkänd anställningsform. Han kan säga att jag ska vara ledig en hel vecka för att han ska bort, och då försvinner en massa lärlingstimmar för mig. Jag har bara jobbat två veckor på denna firma och vill bort nu med detsamma.

Fråga:
Kan jag på något sätt se till att jag slipper gå dit på måndag så jag har chans att komma till en ordentlig firma? Eftersom kontraktet verkar felaktigt..

Kollektivavtal:
Byggnads.
2011-11-17, 12:06
Medlem
Hej!

Håller på med ett stort projekt och behöver nu er hjälp!

Jag skulle vilja veta vad man har för arbetsvillkor när man arbetar som funktionär för ett icke fackanslutet företag?

Åldern på dom som jobbade där är mellan 16-19.
Dom jobbade i en vecka i somras.
Arbetsdagarna var långa, upp till 12h per dag och 7 dagar på raken.
Dom tjänade 400:- per dag oavsett antal timmar dom jobbade och med 20-30 min rast per dag.

Jag vet att den ekonomiska biten inte är felaktig av arbetsgivaren. Men tiderna och rasterna är fel.

Finns det någon man kan vända sig till när det gäller frågor om Funktionärsarbete och deras arbetsvillkor när företaget inte är fackanslutet?

Snabbt svar uppskattas verkligen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in