Citat:
Ursprungligen postat av chrno
Jag tänker byta jobb om ca 2 månader, men nu är det så att jag har inte skrivit på några anställningspapper på ca 6 månader.
Jag har haft visstidsanställning tills för ca 6 månader då.
Om jag informerar min nuvarande arbetsgivare om detta, har han rätt att skicka hem mig då utan betalt?
Blev lovad en provanställning med det har inte blivit något utav detta, gäller ett muntligt avtal?
Du är alldeles för otydlig i din frågeställning. Uppenbart är att du varit visstidsanställd under sex månader, - frågan är om du utfört arbete åt arbetsgivaren efter den perioden eller ej?
Har du inte utfört arbete efter visstidsanställningens utgång är du inte längre anställd och därmed finns av förklarliga skäl ingen uppsägningstid .Du är fri att omedelbart träffa avtal om annan anställning.
I de fall du har utfört arbete efter visstidsanställningens utgång har ny anställning träffats genom s.k. konkludent handlande. Din anställning gäller i sådana fall tillsvidare med uppsägningstid om en månad.
Det är för övrigt inte tillåtet av arbetsgivaren att träffa avtal om provanställning efter en inledande visstidsanställning. Skulle det ändå ske kan anställningen förklaras gälla tillsvidare efter tvisteförhandling med arbetsgivaren. Kontakta facket för hjälp.