2011-08-14, 01:30
Medlem
Petesamprass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aloshi
vad betyder karensdag?

det är första dagen då du är sjuk. dag 2 till 14 får du 80%. sen krävs nog läkarintyg om jag inte missminner mig
2011-08-14, 02:30
Medlem
FireOnTheSides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petesampras
det är första dagen då du är sjuk. dag 2 till 14 får du 80%. sen krävs nog läkarintyg om jag inte missminner mig

De flesta arbetsgivare vill ha sjukintyg från och med dag 7. Från dag 14 är det Försäkringskassan som betalar ut ersättningen och de vill förmodligen ha ytterligare ett sjukintyg.
2011-08-15, 13:01
Medlem
Ondves avatar
Har en fråga om provanställning...

När 6 månaders provanställning gått, omvandlas den då till fast anställning per automatik? Eller måste arbetsgivaren aktivt fast anställa efter provanställning?
2011-08-15, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondve
Har en fråga om provanställning...

När 6 månaders provanställning gått, omvandlas den då till fast anställning per automatik? Eller måste arbetsgivaren aktivt fast anställa efter provanställning?

Nej, normalt sett så övergår provantällningen i en tillsvidareanställning om inte arbetsgivaren säger upp den anställde. Uppsägning ska ske två veckor innan provantällning går ut.
2011-08-15, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FireOnTheSide
De flesta arbetsgivare vill ha sjukintyg från och med dag 7. Från dag 14 är det Försäkringskassan som betalar ut ersättningen och de vill förmodligen ha ytterligare ett sjukintyg.

ska påpekas att det är sjunde kalenderdagen, inte arbetsdagen.
2011-08-15, 16:51
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Fortfarande ingen som har svar på Unionens avtal, som kan hämta ut det?
2011-08-16, 21:46
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Fortfarande ingen som har svar på Unionens avtal, som kan hämta ut det?
Citat:
Då UNIONEN vägrar gå ut med sina avtal undrar jag vilket avtal och löneläge för kundservice
Din fråga är i det närmaste omöjlig att svara på då Unionen administrerar över hundra olika kollektivavtal. "Kundservice" ger åtminstone inte mig någon som helst fingervisning om vilket kollektivavtyal som kan vara tillämpligt.
2011-08-16, 22:17
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Din fråga är i det närmaste omöjlig att svara på då Unionen administrerar över hundra olika kollektivavtal. "Kundservice" ger åtminstone inte mig någon som helst fingervisning om vilket kollektivavtyal som kan vara tillämpligt.

Telekom verkar det vara? Inte lätt att kolla då man inte har tillgång till att veta vad för avtal de olika fackförbunden har avtalat.
2011-08-16, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Telekom verkar det vara? Inte lätt att kolla då man inte har tillgång till att veta vad för avtal de olika fackförbunden har avtalat.

Antagligen Almegas - Call center avtalen?

O googlar man, så finner man!

http://www.unionen.se/Templates/News____46945.aspx
2011-08-17, 21:33
Medlem
chrnos avatar
Jag tänker byta jobb om ca 2 månader, men nu är det så att jag har inte skrivit på några anställningspapper på ca 6 månader.
Jag har haft visstidsanställning tills för ca 6 månader då.
Om jag informerar min nuvarande arbetsgivare om detta, har han rätt att skicka hem mig då utan betalt?
Blev lovad en provanställning med det har inte blivit något utav detta, gäller ett muntligt avtal?
2011-08-17, 22:17
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrno
Jag tänker byta jobb om ca 2 månader, men nu är det så att jag har inte skrivit på några anställningspapper på ca 6 månader.
Jag har haft visstidsanställning tills för ca 6 månader då.
Om jag informerar min nuvarande arbetsgivare om detta, har han rätt att skicka hem mig då utan betalt?
Blev lovad en provanställning med det har inte blivit något utav detta, gäller ett muntligt avtal?
Du är alldeles för otydlig i din frågeställning. Uppenbart är att du varit visstidsanställd under sex månader, - frågan är om du utfört arbete åt arbetsgivaren efter den perioden eller ej?

Har du inte utfört arbete efter visstidsanställningens utgång är du inte längre anställd och därmed finns av förklarliga skäl ingen uppsägningstid .Du är fri att omedelbart träffa avtal om annan anställning.

I de fall du har utfört arbete efter visstidsanställningens utgång har ny anställning träffats genom s.k. konkludent handlande. Din anställning gäller i sådana fall tillsvidare med uppsägningstid om en månad.

Det är för övrigt inte tillåtet av arbetsgivaren att träffa avtal om provanställning efter en inledande visstidsanställning. Skulle det ändå ske kan anställningen förklaras gälla tillsvidare efter tvisteförhandling med arbetsgivaren. Kontakta facket för hjälp.
2011-08-17, 23:04
Medlem
chrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Du är alldeles för otydlig i din frågeställning. Uppenbart är att du varit visstidsanställd under sex månader, - frågan är om du utfört arbete åt arbetsgivaren efter den perioden eller ej?

Har du inte utfört arbete efter visstidsanställningens utgång är du inte längre anställd och därmed finns av förklarliga skäl ingen uppsägningstid .Du är fri att omedelbart träffa avtal om annan anställning.

I de fall du har utfört arbete efter visstidsanställningens utgång har ny anställning träffats genom s.k. konkludent handlande. Din anställning gäller i sådana fall tillsvidare med uppsägningstid om en månad.

Det är för övrigt inte tillåtet av arbetsgivaren att träffa avtal om provanställning efter en inledande visstidsanställning. Skulle det ändå ske kan anställningen förklaras gälla tillsvidare efter tvisteförhandling med arbetsgivaren. Kontakta facket för hjälp.

Tackar det var allt jag ville veta!
Så även om jag var otydlig gav du ett bra svar.
Det var det med uppsägningstiden jag var intresserad av, har arbetat hos min nuvarande arbetsgivare i ca 1½ år, men i ca 6 månader utan någon formell anställning då..
En fråga till jag är lite nyfiken på, om jag nu skulle säga upp mig imorgon t.ex. skulle jag kunna bli avstängd från a-kassan då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in