2011-04-06, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Du har ett svenskt personnummer men har inte en aning om vad det är? Har du slängt alla dina gamla papper? Iaf, kontakta skatteverket.

Ja, har slängt/tappat allt. Men tack, sände email till Skatteverket, hoppas att det ordnar sig.
2011-04-06, 22:25
Medlem
Jag jobbar för Proffice och har 14 dagars uppsägningstid och jobbar på ett lager. Vad händer ifall jag bara en dag slutar och vägrar komma tillbaka?
2011-04-08, 20:51
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Tänkte på det här med konkurrensklausuler som blivit allt mer vanliga även bland vanliga arbetstagare. Skulle ni säga att det är skäligt med en sådan klausul som arbetsgivare om man bara erbjuder en deltidstjänst?
I normalfallet är en konkurrensklausul att anses som oskälig.

https://www.flashback.org/sp11407269
2011-04-08, 20:53
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speer
Jag jobbar för Proffice och har 14 dagars uppsägningstid och jobbar på ett lager. Vad händer ifall jag bara en dag slutar och vägrar komma tillbaka?
Arbetsgivarens skyldighet att utge uppsägningslön upphör. Utöver det riskerar du naturligtvis uteblivna vitsord.
2011-04-09, 19:17
Medlem
På torsdag så ska jag på introduktion till ett säljarjobb och förmodligen så kommer dem även be mig att skriva under avtal då också.

Det är ett deltidsjobb där jag kommer jobba 3 dagar i veckan varav en av de dagarna är på söndagar. Lönen är enligt kollektivavtal + semesterersättning sa han(?). det skulle bli ca 78kronor eftersom jag då är 18 år gammal. Det jag undrar är om jag har rätt till OB och när exakt man får semesterersättning.
2011-04-09, 23:12
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normandie01
På torsdag så ska jag på introduktion till ett säljarjobb och förmodligen så kommer dem även be mig att skriva under avtal då också.

Det är ett deltidsjobb där jag kommer jobba 3 dagar i veckan varav en av de dagarna är på söndagar. Lönen är enligt kollektivavtal + semesterersättning sa han(?). det skulle bli ca 78kronor eftersom jag då är 18 år gammal. Det jag undrar är om jag har rätt till OB och när exakt man får semesterersättning.
Din rätt till ob-ersättning (omvänt - arbetsgivarens skyldighet att betala) följer av kollektivavtalet. Kontrollera närmare med facket om vad som gäller för din arbetsplats.

Arbetsgivaren är skyldig att betala semesterlön i anslutning till din semesterledighet. Semesterlönen får därför inte inkluderas i din ordinarie lön. Semesterersättning utgår om du inte tar ut någon semesterledighet, t.ex. vid korta anställningar eller i samband med att din anställning upphör.

Enligt semesterlagen utgör semesterlön och semesterersättning 12 procent av din lön under intjänandeåret - 1 april till 31 mars påföljande år. Normalt reglerar kollektivavtalet en högre procent. Kontrollera med facket vad som gäller.
2011-04-13, 21:05
Medlem
Arbetar på ett stort varuhus med ca 500 anställda som säljare. Idag fick jag en gul lapp på mitt skåp i omklädningsrummet där det stod att jag måste skaffa ett hänglås. Anledningen till det var att det skulle vara ordning och reda, och för säkerhetsskäl. Plus att de skulle kunna se vilka skåp som var lediga. Dessa skåp används endast till ytterkläder och arbetskläder. Värdesaker låses in i ett annat kassaskåp som finns på varje avdelning, man lämnar alltså inte dem i skåpet i omklädningsrummet. Skaffar jag ej ett lås kommer de att tömma mitt skåp. Alla skåp har även nummer vilket man får skriva upp i en pärm på kontoret så de ser att just jag använder skåpet.

Är det lagligt att tvinga sina anställda att använda hänglås (som man måste köpa själv) på sitt skåp där man förvarar sina arbetskläder? .

Vi har handels kollektivavtal.
2011-04-13, 22:48
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turlista
Arbetar på ett stort varuhus med ca 500 anställda som säljare. Idag fick jag en gul lapp på mitt skåp i omklädningsrummet där det stod att jag måste skaffa ett hänglås. Anledningen till det var att det skulle vara ordning och reda, och för säkerhetsskäl. Plus att de skulle kunna se vilka skåp som var lediga. Dessa skåp används endast till ytterkläder och arbetskläder. Värdesaker låses in i ett annat kassaskåp som finns på varje avdelning, man lämnar alltså inte dem i skåpet i omklädningsrummet. Skaffar jag ej ett lås kommer de att tömma mitt skåp. Alla skåp har även nummer vilket man får skriva upp i en pärm på kontoret så de ser att just jag använder skåpet.

Är det lagligt att tvinga sina anställda att använda hänglås (som man måste köpa själv) på sitt skåp där man förvarar sina arbetskläder? .

Vi har handels kollektivavtal.
Skåpet i omklädningsrummet är arbetsgivarens egendom. Arbetsgivarens bestämmer ensidigt om skåpets användning. Du är uppmanad att skaffa hänglås till skåpet, inte tvingad. - Skaffar du inte lås till skåpet kan följdkonsekvensen bli att arbetsgivaren nekar dig användning av skåpet och hänvisar din klädförvaring till annat utrymme.

Arbetsgivarens rätt att bestämma - arbetsledningsrätten, innebär i praktiken att han kan vara orättvis eller despotisk utan att för den sakens skull bryta mot lagstiftning eller andra regler i övrigt. Arbetsplatsen är tyvärr ingen demokratisk arena.
2011-04-26, 20:06
Medlem
Gauzes avatar
Är det tillåtet att köra truck på en arbetsplats, även om man saknar truckkort?

Anledningen till att jag frågar är att jag har ganska nyligen fått tag på ett jobb där truck är en ganska stor del av arbetsuppgiften, saken är dock den att 90% av dom som arbetar där saknar någon form av licens.

Vi snackar gaffeltruckar där man står och även där man sitter i hytt.
Inga jätte-maskiner, men jag blev ändå ganska fundersam över det hela.

Dessutom har vi en förman som tittar till oss 2-3 gånger om dagen.
2011-04-26, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gauze

Anledningen till att jag frågar är att jag har ganska nyligen fått tag på ett jobb där truck är en ganska stor del av arbetsuppgiften, saken är dock den att 90% av dom som arbetar där saknar någon form av licens.

Här har du svaret
http://www.av.se/teman/truckar/utbildningskrav/

så har bara de dokumenterad erfarenhet av truck, så verkar det vara okej. Enklast är ju ett truckkort så.
2011-04-26, 20:42
Medlem
Gauzes avatar
Det verkar som att det med andra ord krävs en form av utbildning, något som större delen av dem som jobbar där saknar.

Känns seriöst.
2011-04-26, 20:46
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gauze

Det finns inget formellt krav på truckkort som förutsättning att använda truck på en arbetsplats. Arbetsmiljöverkets föreskrift användning av truckar, AFS 2006:5, ställer emellertid krav på att en truck bara får användas av personer som har dokumenterade teoretiska och praktiska kunskaper.

Arbetsgivaren är skyldig att informera och utbilda den personal som ska använda truckar och saknar dokumenterade kunskaper. Utbildningen kan arbetsgivaren antingen genomföra i egen regi (om han själv har dokumenterade kunskaper) eller genom att anlita en utomstående entreprenör för tjänsten. Utbildningen sker på betald arbetstid och arbetsgivaren skall svara för samtliga övriga kostnader.

Arbetsgivaren ska även utge ett skriftligt tillstånd att köra truck på arbetsplatsen. Följer inte arbetsgivaren föreskrifterna, bryter han mot lagen. Ett lokalt skyddsombud kan i sådana fall begära inspektion av Arbetsmiljöverket, som kan förelägga arbetsgivaren om vite (företagsbot).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in