Citat:
Ursprungligen postat av Gauze
Är det tillåtet att köra truck på en arbetsplats, även om man saknar truckkort?
Anledningen till att jag frågar är att jag har ganska nyligen fått tag på ett jobb där truck är en ganska stor del av arbetsuppgiften, saken är dock den att 90% av dom som arbetar där saknar någon form av licens.
Vi snackar gaffeltruckar där man står och även där man sitter i hytt.
Inga jätte-maskiner, men jag blev ändå ganska fundersam över det hela.
Dessutom har vi en förman som tittar till oss 2-3 gånger om dagen.
Det finns inget formellt krav på truckkort som förutsättning att använda truck på en arbetsplats. Arbetsmiljöverkets föreskrift
användning av truckar, AFS 2006:5, ställer emellertid krav på att en truck bara får användas av personer som har dokumenterade teoretiska och praktiska kunskaper.
Arbetsgivaren är skyldig att informera och utbilda den personal som ska använda truckar och saknar dokumenterade kunskaper. Utbildningen kan arbetsgivaren antingen genomföra i egen regi (om han själv har dokumenterade kunskaper) eller genom att anlita en utomstående entreprenör för tjänsten. Utbildningen sker på betald arbetstid och arbetsgivaren skall svara för samtliga övriga kostnader.
Arbetsgivaren ska även utge ett skriftligt tillstånd att köra truck på arbetsplatsen. Följer inte arbetsgivaren föreskrifterna, bryter han mot lagen. Ett lokalt skyddsombud kan i sådana fall begära inspektion av Arbetsmiljöverket, som kan förelägga arbetsgivaren om vite (företagsbot).