Citat:
Ursprungligen postat av domination
Hej!
Jag jobbar på ett bemanningsföretag för olika livsmedelsbutiker, ica, coop osv. Jag står på 22 timmarskontrakt, men ibland blir det mer timmar/veckan och ibland mindre.
Jag vet att det finns något som kallas beredskapstid;
"Tid då anställda inte behöver vara på arbetsplatsen men ändå tillgängliga för tjänstgöring inom en viss tid är beredskapstid. När anställda börjar arbeta räknas det som arbetstid"
Om man har ett kollektivavtal, har man rätt till ersättning för denna beredskapstid? För att jag ska vara utbokningsbar från 06-14 mån-fredag, men om de ringer 13.55 kan de säga att jag ska jobba 16-22 ect.
Då har jag ju i stort sätt vart tillgänglig 06-22 (16 timmar) utan någon ersättning förutom den för arbetstiden?
Jag är less på att sitta hemma och vänta och vänta på att få jobba, eftersom mitt liv blir så himla begränsat, man kan inte ens boka tvättstugan ifall de skulle ringa o säga att man ska va på någon arbetsplats inom 1 timme. Eller åka till stan, lägga sig i badkaret, ta en fika whatever.
Tacksam för svar! Kan ju tillägga att chefen är en häxa, och jag vågar inte riktigt säga till henne vad jag tycker.
Enligt kollektivavtalet för bemanningsbranschen (LO:s Bemanningsavtal) skall du vara tillgänglig för uppdrag högst nio sammanhängande timmar per dygn föredelat på fem dagar i veckan. Tidpunkten ska närmare anges i ditt anställningsavtal
Normalt är mellan kl. 07.00-16.00 månd - fred. Tillgänglighet innebär att du skall vara anträffbar (t.ex. per telefon) och får inte begränsa din rörelsefrihet mer än nödvändigt.
I ditt fall skall arbetsgivaren betala lön för 22 tim/vecka. Vid utbokad tid utgår tidlön, vid ej utbokad tid inom 22-timmars ramen utgår garantilön. Garantilönen utgör 90 procent av din genomsnittslön under den senaste tre-månaders perioden.
Skyldigheten att vara tillgänglig är olägenhet för bemanningsanställda, utan tvekan. Emellertid utgår lön för den tid som du eventuellt inte blir utbokad till kund vilket möjligtvis kan väga upp nackdelen.
Anställning i bemanningsföretag kan vara mycket obehaglig, då arbetsgivarna ofta utnyttjar de anställdas okunskap om reglerna för anställningen till egen fördel. Du bör därför organisera dig i facket för att försäkra dig om skydd.