2011-03-11, 09:32
Medlem
maccswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Att säga så är väl självfallet lagligt. Men att kräva som wildhorses är inne på är lite svårare.

Vad innebär det att hon ska jobba övertid? Att hon får också övertidsersättning osv, eller att hon jobbar igen sin vanliga timmar?

Då är det ju också viktigt o veta vad anställningsformen är.

Hon är anställd på heltid, och hon menade att hon ska jobba in dom timmarna när hon var sjuk. Jag har aldrig hört talas om det förut om man är heltidsanställd.

Hon har ju avdrag redan för karens samt att man bara får 80% av lönen resterande dagar man är sjuk. Då ska man ju inte behöva jobba in några timmar...
2011-03-11, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maccswe
Hon är anställd på heltid, och hon menade att hon ska jobba in dom timmarna när hon var sjuk. Jag har aldrig hört talas om det förut om man är heltidsanställd.

Hon har ju avdrag redan för karens samt att man bara får 80% av lönen resterande dagar man är sjuk. Då ska man ju inte behöva jobba in några timmar...

Det är ju olika saker. Ger arbetsgivaren henne en möjlighet att arbeta in timmarna, för att slippa karens och sjukavdrag?

Så vet jag att en del gör, även om det kanske inte är helt ok. Det gör ju iofs att man slipper inkomstbortfall.
2011-03-14, 00:44
Medlem
Beskrivning av problem:
Jag bor i sthlm och studerar på heltid. Dock arbetar jag med att sälja elektronikprodukter över disk, tänk siba, elgiganten, expert etc. på deltid. Eftersom att det finns flera butiker av samma kedja i stockholm så arbetar jag i flera butiker.
Tidigare arbetade jag inom samma kedja fast på annan ort, då som feriejobb, därmed skrevs mitt anställningsavtal utefter dessa preferenser. Mitt anställningsbevis har inte uppdaterats eller förnyats sedan min flytt. Det borde det (?)
Kedjan har bestämt att bemanningen ska minska i butiker. Jag har arbetat sju timmar sedan nyår. Pengarna börjar tryta. Då jag får erbjudande om jobb så är det kvällen innan, gärna mitt i veckan, då jag är i skolan. Alltså kan jag sällan ta de arbetspass jag erbjuds. Jag har även fått ett erbjudande om att jobba regelbundet på helger i en butik. Men de passen är nästan lika långa som restiden, så det känns inte särskilt aktuellt.
Jag tror inte att jag har gjort något fel. Åtminstone inte vad någon påpekat, jag säljer bättre än de flesta säljarna och har några års branchvana.

Frågeställning:
Har jag rätt till att arbeta mer/bli erbjuden mer pass som har någon som helst chans att fungera? Har jag något att förlora på att begära en uppdatering av mitt anställningsavtal? Skulle det hjälpa mig att gå med i facket?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Arbetsplatsen är knuten till handels. Jag är dock inte medlem, men har alla papper för att bli medlem pronto om det skulle hjälpa.

TACK PÅ FÖRHAND FB!
2011-03-14, 16:39
Medlem
maccswes avatar
Citat:
Det är ju olika saker. Ger arbetsgivaren henne en möjlighet att arbeta in timmarna, för att slippa karens och sjukavdrag?

Så vet jag att en del gör, även om det kanske inte är helt ok. Det gör ju iofs att man slipper inkomstbortfall.

Nej utan hon ska fortfarande ha karens och sjukavdrag.
2011-03-14, 20:29
Medlem
Beskrivning av problem:
Har en kopia på mitt anställningsavtal hemma.
Fick det utav en arbetskamrat. Min chef tillika brukare hotar med att polisanmäla mig för brott mot sekretesslagen dvs att jag bryter mot tystnadsplikten(?)(och för att jag stulit papper(avtalet) från honom) samt att han hotar med att debitera mig 550,-/h + moms för att jag "besvärar honom" med mina e-mail gällande lön mm. I dokumentet finns hans namn, sjukdomstillstånd och sjukdom bekräftade.

Frågeställning:
Får han göra så?
Har han rätt i att jag inte får lov att ha avtalet hemma?

Vet ej.
2011-03-14, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maccswe
Nej utan hon ska fortfarande ha karens och sjukavdrag.

Ok. Nej, har hon varit sjuk så har hon varit sjuk. Har inte rätt kollektivavtal och kan det inte i huvudet. Men, antingen så jobbar man och får sin lön, eller så är man sjuk och får sin sjuklön. Hon ska inte jobba igen några timmar gratis, och ska inte heller behöva kompensera. Sen kan man alltid bli beodrad övertid, men det är ett kapitel i sig, och man får ersättning för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Sky
Beskrivning av problem:
Har en kopia på mitt anställningsavtal hemma.
Fick det utav en arbetskamrat. Min chef tillika brukare hotar med att polisanmäla mig för brott mot sekretesslagen dvs att jag bryter mot tystnadsplikten(?)(och för att jag stulit papper(avtalet) från honom) samt att han hotar med att debitera mig 550,-/h + moms för att jag "besvärar honom" med mina e-mail gällande lön mm. I dokumentet finns hans namn, sjukdomstillstånd och sjukdom bekräftade.

Frågeställning:
Får han göra så?
Har han rätt i att jag inte får lov att ha avtalet hemma?

Vet ej.

Branch? pers ass?
I dokumentet finns chefens namn och sjukdomstillstånd bekräftade? Varför ska du ha dessa? Det anställningsavtal du ska ha räcker med om det står Vilket företag du är anställd i/av, lön och generell beskrivning av arbetsuppgift/titel. Det låter strange att han ska fakturera dig massa avgifter, viss utbyte av information ska man kunna få av sin chef.

Självfallet har du rätt att ha ett anställningsavtal hemma, och ha en egen kopia. Det har du lagstöd för.
2011-03-14, 21:11
Medlem
Citat:
Ok. Nej, har hon varit sjuk så har hon varit sjuk. Har inte rätt kollektivavtal och kan det inte i huvudet. Men, antingen så jobbar man och får sin lön, eller så är man sjuk och får sin sjuklön. Hon ska inte jobba igen några timmar gratis, och ska inte heller behöva kompensera. Sen kan man alltid bli beodrad övertid, men det är ett kapitel i sig, och man får ersättning för det.

Branch? pers ass?
I dokumentet finns chefens namn och sjukdomstillstånd bekräftade? Varför ska du ha dessa? Det anställningsavtal du ska ha räcker med om det står Vilket företag du är anställd i/av, lön och generell beskrivning av arbetsuppgift/titel. Det låter strange att han ska fakturera dig massa avgifter, viss utbyte av information ska man kunna få av sin chef.

Självfallet har du rätt att ha ett anställningsavtal hemma, och ha en egen kopia. Det har du lagstöd för.

Japp. Personlig assistent.
Skrev ett längre inlägg om hela situationen på "juridik".

Avtalet är i en klass för sig och punkterna är så konstigt formulerade och reglerna är helgalna. Jag ville ha en kopia hemma så jag visste till punkt och pricka vad jag hade gått med på då hälften av punkterna är så pass otydliga.
Jag har dock inte originalet som jag fyllt i utan endast en tom kopia. Det är allt som finns!
Inga andra dokument finns att tillgå.
2011-03-14, 21:13
Medlem
felpost
2011-03-15, 21:18
Medlem
felpost
Senast redigerad av INGASVORDOMAR 2011-03-15 kl. 21:44.
2011-03-16, 10:50
Medlem
dominations avatar
Hej!

Jag jobbar på ett bemanningsföretag för olika livsmedelsbutiker, ica, coop osv. Jag står på 22 timmarskontrakt, men ibland blir det mer timmar/veckan och ibland mindre.

Jag vet att det finns något som kallas beredskapstid;

"Tid då anställda inte behöver vara på arbetsplatsen men ändå tillgängliga för tjänstgöring inom en viss tid är beredskapstid. När anställda börjar arbeta räknas det som arbetstid"

Om man har ett kollektivavtal, har man rätt till ersättning för denna beredskapstid? För att jag ska vara utbokningsbar från 06-14 mån-fredag, men om de ringer 13.55 kan de säga att jag ska jobba 16-22 ect.
Då har jag ju i stort sätt vart tillgänglig 06-22 (16 timmar) utan någon ersättning förutom den för arbetstiden?

Jag är less på att sitta hemma och vänta och vänta på att få jobba, eftersom mitt liv blir så himla begränsat, man kan inte ens boka tvättstugan ifall de skulle ringa o säga att man ska va på någon arbetsplats inom 1 timme. Eller åka till stan, lägga sig i badkaret, ta en fika whatever.

Tacksam för svar! Kan ju tillägga att chefen är en häxa, och jag vågar inte riktigt säga till henne vad jag tycker.
2011-03-16, 18:25
Medlem
Skalbamses avatar
Någon som kan kolla på IFmetall efter löner?
Tig svetsare, rostfritt i södermanland. Lön?
Är 19 år, B körkort och gymnasieutbildning. Viss erfarenhet (sommarjobb och praktik)
2011-03-16, 21:27
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av domination
Hej!

Jag jobbar på ett bemanningsföretag för olika livsmedelsbutiker, ica, coop osv. Jag står på 22 timmarskontrakt, men ibland blir det mer timmar/veckan och ibland mindre.

Jag vet att det finns något som kallas beredskapstid;

"Tid då anställda inte behöver vara på arbetsplatsen men ändå tillgängliga för tjänstgöring inom en viss tid är beredskapstid. När anställda börjar arbeta räknas det som arbetstid"

Om man har ett kollektivavtal, har man rätt till ersättning för denna beredskapstid? För att jag ska vara utbokningsbar från 06-14 mån-fredag, men om de ringer 13.55 kan de säga att jag ska jobba 16-22 ect.
Då har jag ju i stort sätt vart tillgänglig 06-22 (16 timmar) utan någon ersättning förutom den för arbetstiden?

Jag är less på att sitta hemma och vänta och vänta på att få jobba, eftersom mitt liv blir så himla begränsat, man kan inte ens boka tvättstugan ifall de skulle ringa o säga att man ska va på någon arbetsplats inom 1 timme. Eller åka till stan, lägga sig i badkaret, ta en fika whatever.

Tacksam för svar! Kan ju tillägga att chefen är en häxa, och jag vågar inte riktigt säga till henne vad jag tycker.
Enligt kollektivavtalet för bemanningsbranschen (LO:s Bemanningsavtal) skall du vara tillgänglig för uppdrag högst nio sammanhängande timmar per dygn föredelat på fem dagar i veckan. Tidpunkten ska närmare anges i ditt anställningsavtal

Normalt är mellan kl. 07.00-16.00 månd - fred. Tillgänglighet innebär att du skall vara anträffbar (t.ex. per telefon) och får inte begränsa din rörelsefrihet mer än nödvändigt.

I ditt fall skall arbetsgivaren betala lön för 22 tim/vecka. Vid utbokad tid utgår tidlön, vid ej utbokad tid inom 22-timmars ramen utgår garantilön. Garantilönen utgör 90 procent av din genomsnittslön under den senaste tre-månaders perioden.

Skyldigheten att vara tillgänglig är olägenhet för bemanningsanställda, utan tvekan. Emellertid utgår lön för den tid som du eventuellt inte blir utbokad till kund vilket möjligtvis kan väga upp nackdelen.

Anställning i bemanningsföretag kan vara mycket obehaglig, då arbetsgivarna ofta utnyttjar de anställdas okunskap om reglerna för anställningen till egen fördel. Du bör därför organisera dig i facket för att försäkra dig om skydd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in