Citat:
Ursprungligen postat av Wanss
Tja, har en liten fråga ang ersättning osv vid utbildning som företaget skickat mig på.
Jo det e såhär..
Jag jobbar på ett transportföretag och är timanställd just nu.
har jobbat där i c:a 3 månader, om ja inte minns fel så ska man väl få betald
arbetsdag av jobbet när dom skickar folk på utbildning, oavsett om det är t.ex på en helg?
Kan någon va så snäll som är lite mer insatt i detta kunna förklara för mig hur vida man har rätt till
ersättning eller nått liknande.
När ja har sagt till vänner och familj att ja ska på utbildning så har dom frågat/sagt att dom hoppas att jag får ersättning för att ja ska på utbildning på en HELG som företaget har skickat mig på.
Som sagt, skulle nån som är lite mer insatt i detta kunna förklara för mig?
tack på förhand // wanss
Sker utbildningen inom ramen för din ordinarie arbetstid gäller närvaroplikt (arbetsskyldighet) och arbetsgivaren skall utge ordinarie timlön. Förlägger arbetsgivaren utbildningen till kvällstid eller helg reglerar kollektivavtalet normalt att ob-ersättning utgår på lönen.
Sker utbildningen utanför ordinarie arbetstid gäller enligt kollektivavtalet att arbetsgivaren utger övertidsersättning på lönen. Förlägger arbetsgivaren utbildningen på annan ort reglerar kollektivavtalet normalt även traktamentesersättning.
Oavsett dina rättigheter och arbetsgivarens skyldigheter, står du dig slätt om arbetsgivaren vägrar betala lön och ersättningar för deltagandet. Du bör därför se över ditt skydd och fundera på att organisera dig.