2011-03-18, 00:40
Medlem
God afton på er!

Min fråga är huruvida en arbetsgivare har rättighet att ändra slutdatumet på ett (säsongs-) anställningskontrakt utan den enskilde individens (dvs. mig själv) medgivande?
Blir det dessutom någon skillnad i detta om man går under kollektivavtal eller inte?

Exempel:

Ponera som sagt att jag jobbar säsong och att det anställningskontrakt jag har skrivit på säger att jag ska sluta/åka hem till ordinarie bostadsort den 3:e april och att min arbetsgivare har bokat och betalat hemresan för mig på detta datum.
Helt plötsligt så visar det sig att de behöver ha kvar mig till den 16:e april och ändrar anställningskontraktet (och hembiljetten) till detta datum, utan mitt medgivande (och ponera även att jag är emot det).
Har de i så fall rätt att göra så?

Sen om det är någon som har koll på hur samma situation ser ut från ett danskt arbetsrättsperspektiv (eller kan ge mig vidareslussning till info) så skulle det uppskattas VÄLDIGT MYCKET från min sida!

/ Mumsmums
Senast redigerad av Kalasmums 2011-03-18 kl. 00:45.
2011-03-26, 16:02
Medlem
Wansss avatar
Tja, har en liten fråga ang ersättning osv vid utbildning som företaget skickat mig på.

Jo det e såhär..

Jag jobbar på ett transportföretag och är timanställd just nu.
har jobbat där i c:a 3 månader, om ja inte minns fel så ska man väl få betald
arbetsdag av jobbet när dom skickar folk på utbildning, oavsett om det är t.ex på en helg?

Kan någon va så snäll som är lite mer insatt i detta kunna förklara för mig hur vida man har rätt till
ersättning eller nått liknande.
När ja har sagt till vänner och familj att ja ska på utbildning så har dom frågat/sagt att dom hoppas att jag får ersättning för att ja ska på utbildning på en HELG som företaget har skickat mig på.

Som sagt, skulle nån som är lite mer insatt i detta kunna förklara för mig?

tack på förhand // wanss
2011-03-26, 18:33
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasmums
Exempel:

Ponera som sagt att jag jobbar säsong och att det anställningskontrakt jag har skrivit på säger att jag ska sluta/åka hem till ordinarie bostadsort den 3:e april och att min arbetsgivare har bokat och betalat hemresan för mig på detta datum.
Helt plötsligt så visar det sig att de behöver ha kvar mig till den 16:e april och ändrar anställningskontraktet (och hembiljetten) till detta datum, utan mitt medgivande (och ponera även att jag är emot det).
Har de i så fall rätt att göra så?
I ditt exempel gäller att anställningen upphör den 3:e april. Arbetsgivaren kan inte med giltig verkan ensidigt omreglera anställningsavtalet.
2011-03-26, 18:34
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wanss
Tja, har en liten fråga ang ersättning osv vid utbildning som företaget skickat mig på.

Jo det e såhär..

arbetsdag av jobbet när dom skickar folk på utbildning, oavsett om det är t.ex på en helg?

Kan någon va så snäll som är lite mer insatt i detta kunna förklara för mig hur vida man har rätt till
När ja har sagt till vänner och familj att ja ska på utbildning så har dom frågat/sagt att dom hoppas att jag får ersättning för att ja ska på utbildning på en HELG som företaget har skickat mig på.

tack på förhand // wanss
Sker utbildningen inom ramen för din ordinarie arbetstid gäller närvaroplikt (arbetsskyldighet) och arbetsgivaren skall utge ordinarie timlön. Förlägger arbetsgivaren utbildningen till kvällstid eller helg reglerar kollektivavtalet normalt att ob-ersättning utgår på lönen.

Sker utbildningen utanför ordinarie arbetstid gäller enligt kollektivavtalet att arbetsgivaren utger övertidsersättning på lönen. Förlägger arbetsgivaren utbildningen på annan ort reglerar kollektivavtalet normalt även traktamentesersättning.

Oavsett dina rättigheter och arbetsgivarens skyldigheter, står du dig slätt om arbetsgivaren vägrar betala lön och ersättningar för deltagandet. Du bör därför se över ditt skydd och fundera på att organisera dig.
2011-03-26, 18:45
Medlem
Citat:

Jo det e såhär..

tack på förhand // wanss

rent praktiskt. ställ frågan, är utbildningen obligatorisk och därmed tvång? - Ja du ska ha betalt som wildhorses redogör för.

Blir svaret nej, så kan du välja och stanna hemma helt enkelt.
2011-03-26, 23:18
Medlem
Wansss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Sker utbildningen inom ramen för din ordinarie arbetstid gäller närvaroplikt (arbetsskyldighet) och arbetsgivaren skall utge ordinarie timlön. Förlägger arbetsgivaren utbildningen till kvällstid eller helg reglerar kollektivavtalet normalt att ob-ersättning utgår på lönen.

Sker utbildningen utanför ordinarie arbetstid gäller enligt kollektivavtalet att arbetsgivaren utger övertidsersättning på lönen. Förlägger arbetsgivaren utbildningen på annan ort reglerar kollektivavtalet normalt även traktamentesersättning.

Oavsett dina rättigheter och arbetsgivarens skyldigheter, står du dig slätt om arbetsgivaren vägrar betala lön och ersättningar för deltagandet. Du bör därför se över ditt skydd och fundera på att organisera dig.

Så med andra ord ska ja ha ersättning?

Och det va till ett truckkort så jag kunde "göra jobbet ja gör"

Försökt och googlat & annat för att hitta hela kollektivavtalet på nätet men e ju sååå kass på & hitta sånt på nätet xD
2011-03-27, 10:42
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Så med andra ord ska ja ha ersättning?

Och det va till ett truckkort så jag kunde "göra jobbet ja gör"

Försökt och googlat & annat för att hitta hela kollektivavtalet på nätet men e ju sååå kass på & hitta sånt på nätet xD
Ja, du ska ha lön och ersättning.

Kollektivavtalet är ingen publik handling och finns därför i regel inte tillgänglig för allmän kännedom på nätet. Emellertid är det arbetsgivarens skyldighet att informera om anställningsvillkoren - och därmed också om kollektivavtalet.

Fackförbunden håller avtalen tillgängliga på nätet för sina medlemmar. I ditt fall gäller för (truck)arbete inom transportbranschen antingen Transports terminalavtal eller Handels partihandelsavtal. Finns det en lokal facklig företrädare på arbetsplatsen bör du fråga denne om vilket avtal som gäller.
2011-03-28, 17:44
Medlem
Jag är tjänstledig från mitt bemanningsföretag pga studier. Under "sommarlovet" funderar jag att eventuellt jobba en månad. Måste det vara via mitt bemanningsföretag? Om inte gör det nåt att jobbet är likartat mitt bemanningsföretag?
2011-03-28, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kameleonten
Jag är tjänstledig från mitt bemanningsföretag pga studier. Under "sommarlovet" funderar jag att eventuellt jobba en månad. Måste det vara via mitt bemanningsföretag? Om inte gör det nåt att jobbet är likartat mitt bemanningsföretag?

Du måste inte jobba via ditt bemanningsföretag, däremot kan ni ju ha skrivningar i era avtal om att inte du får jobba med liknanade verksamhet.

Kan dock säkert finnas någon liten klausul, det är ju om inte annat högst olämpligt att jobba åt en konkurrerande verksamhet, om man har en anställning hos ett företag.
2011-03-28, 18:56
Medlem
det skulle isf inte handla om att jobba för ett annat bemanningsföretag utan att jobba på en arbetsplats med liknande arbetsuppgifter (lager). ska se om jag hittar nån klausul
2011-03-28, 21:08
Medlem
Hej paragrafryttare!

Jag har tre frågor gällande avtalen på min nya arbetsplats, som säger sig följa Handelsanställdas avtal.

1. Jag är 19 år fyllda och har 117,79 i timmen, då jag stod på mig och hävdade att jag hade minst 3 års branschvana sedan mina tidigare deltidsanställningar på bl. a. Team Sportia (Handels) och Cykelringen (som kör sina egna sunkavtal, men som vi alla vet BORDE följa Handels, [varför jag också hävdade att denna anställning var jobb inom vad som är att betrakta som "Handels"]). Jag har anställningspapper och tidrapporter från C-ringen sen -07 och från Team sen -08, jag har jobbat en himla massa, men jag har aldrig skrivit avtal för heltid. Med detta i åtanke inställer sig således frågan; har jag rätt till min hävdade branschvana och vad krävs det av en deltidare för att få tillgodoräkna sig branschvana, och därmed den markant högre lönen?

2. Jag har skummat ett pressutskick från Handels där de talar om en stundande löneförhöjning den 1 april 2011, precis som det var en höjning 2010. Men när jag tittade på detta såg jag inget om höjd lön för oss tim-slavar som inte har heltid; Kommer förhandlingen jag läste om även att mynna ut i att jag kan kräva högre lön from. den första april, och i sådant fall hur mycket/timme? Jag såg i en annan tråd om "Löner och OB-tillägg", här på Flashback, att en person talade om en höjning med 2.42 kr nu 2011, har dock inte kunna verifiera detta - kan ni?

3. Jag vet att 70% OB-tillägg om vardagar sträcker sig från klockan 22:00 men när slutar detta/när om morgnarna är arbetstiden inte längre att betrakta som obekväm?

Inser hur girig jag låter - men hade pengar vuxit på träd hade jag planterat och lite sporadiskt vattnat dem istället för att gå upp halv 6 om morgnarna.

Tack på förhand!
2011-03-30, 22:12
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjaerven
Med detta i åtanke inställer sig således frågan; har jag rätt till min hävdade branschvana och vad krävs det av en deltidare för att få tillgodoräkna sig branschvana, och därmed den markant högre lönen?
För att tillgodoräkna sig branschvana gäller enligt Handels detaljhandelsavtal att branschvana beräknas från fyllda 18 år samt att den anställde har en ordinarie arbetstid om i genomsnitt minst tio timmar per vecka.
Citat:
Jag såg i en annan tråd om "Löner och OB-tillägg", här på Flashback, att en person talade om en höjning med 2.42 kr nu 2011, har dock inte kunna verifiera detta - kan ni?
http://www.handels.se/home/handels2/home.nsf/unidView/6BEF3886C8F43CEBC12577130032B394/$file/Butik_enkelsidig.pdf
Citat:
Jag vet att 70% OB-tillägg om vardagar sträcker sig från klockan 22:00 men när slutar detta/när om morgnarna är arbetstiden inte längre att betrakta som obekväm?
Fram till kl 24.00. Därefter gäller generellt förbud att arbete natt till kl. 05.00

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in