2010-12-04, 00:13
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobbum
HJÄLP TACK!
Går som snickarlärling på ett relativt litet byggföretag.. nu har de kommit upp hur mkt man skall tjäna osv och jag vill ju självklart ha rätt lön.. (har jobbat i ca 1,5 år och har 118.40 i lön) så ja undrar var hittar jag "lönetrappan?? hittar den varken på byggnads eller byns hemsida.. tack på förhand!
Sidan 52 i detta Kollektivavtal som finns på byggnads.se: http://www.byggnads.se/PageFiles/645/Byggavtalet%202010.pdf
2010-12-04, 01:30
Medlem
Fris avatar
Beskrivning av problem:
En person har först varit provanställd 6 månader och sen tillsvidareanställd 9 månader innan han blir uppsagd.

Frågeställning:
Anses den personen nu juridiskt ha varit "tillsvidareanställd minst 12 månader" (6+9) där detta anges som ett krav i försäkringssammanhang m.m.?
2010-12-04, 09:01
Medlem
tack för hjälpen!!
2010-12-04, 10:04
Medlem
Beskrivning av problem:
Bekant har nyligen börjar jobba på en stor matvarukedja. Butiksmedarbetare (kassa, varupåfyllning mm). Bekant vet ej vilka arbetstider som generar OB-ersättning, och i vilken omfattning.

Frågeställning:
Var kan man finna aktuell information ang OB i Handels kollektivavtal? Informationen jag är ute efter är alltså ungefär:
"Vardag 18-20 / 50% OB
Vardag >20 / 100 % OB
Lördag >12 /100 % OB
Söndag / 100% OB"

Källa önskas.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Handels kollektivavtal.

Tack på förhand
2010-12-05, 10:55
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Beskrivning av problem:
En person har först varit provanställd 6 månader och sen tillsvidareanställd 9 månader innan han blir uppsagd.

Frågeställning:
Anses den personen nu juridiskt ha varit "tillsvidareanställd minst 12 månader" (6+9) där detta anges som ett krav i försäkringssammanhang m.m.?
I normalfallet efterfrågas uppgifter om den sammanlagda anställningstiden i försäkringssammanhang (arbetslöshetsförsäkringen, arbetsskadeförsäkringen, försäkringskassan m.fl.)
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackuser
Beskrivning av problem:
Bekant har nyligen börjar jobba på en stor matvarukedja. Butiksmedarbetare (kassa, varupåfyllning mm). Bekant vet ej vilka arbetstider som generar OB-ersättning, och i vilken omfattning.

Frågeställning:
Var kan man finna aktuell information ang OB i Handels kollektivavtal? Informationen jag är ute efter är alltså ungefär:
"Vardag 18-20 / 50% OB
Vardag >20 / 100 % OB
Lördag >12 /100 % OB
Söndag / 100% OB"

Källa önskas.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Handels kollektivavtal.

Tack på förhand
https://www.flashback.org/sp24523773
2010-12-05, 11:32
Medlem
Tack wildhorses!

2010-12-05, 15:55
Medlem
liten fråga, rent generellt men:

Förskjuten ordinarie arbetstid (Ob-ersättning)
Mom 1 Kontant tillägg
Tillägg utges för ordinarie arbetstid förlagd på följande tider med:
måndag-fredag kl 18.15-20.00 50 %
måndag-fredag efter kl 20.00 70 %
lördagar efter kl 12.00 samt
sön- och helgdagar 100 %

% satsen är alltså timlönen * %, dvs söndagar har man dubbeltimlön? har aldrig varit med om att få OB på detta sättet.. vi har alltid haft en fast summa kr, nyligen förändrat detta till % på månadslönen, dvs 0.5 % av månadslönen per timme... jag trodde vi hade ett ok avtal.. tom riktigt bra nu... men... 135 kr timmen på helger är inte så jävla bra egentligen?

vi hade 35 kr enkel ob innan och 70 kval, 140 på storhelg innan vi fick % satsen på månadslönen... vi gjorde ett bra avtal...trodde jag...
2010-12-07, 19:19
Medlem
Jag vet inte om jag postar det här i rätt tråd, men skitsamma.

Jag har gått med i något som heter J.O.B på ams. Och det jag undrar över är om jag har rätt till mer ersättning mot vad jag hade när jag fick aktivitetsstöds ersättning som ligger på 130kr/dag ?

Jag har vart ute och rest i över ett halvår så jag uppfyller inte arbetskraven som krävs för att gå med i alfa-kassan.

Tacksam för svar.
2010-12-08, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louifer
Jag vet inte om jag postar det här i rätt tråd, men skitsamma.

Jag har gått med i något som heter J.O.B på ams. Och det jag undrar över är om jag har rätt till mer ersättning mot vad jag hade när jag fick aktivitetsstöds ersättning som ligger på 130kr/dag ?

Jag har vart ute och rest i över ett halvår så jag uppfyller inte arbetskraven som krävs för att gå med i alfa-kassan.

Tacksam för svar.

I och med att du inte uppfyller ett arbetsvillkor så kan akassan inte intyga en dagpenning till Försäkringskassan. Det är inte troligt att du har rätt till mer än 130 kr / dag.

Har du varit medlem i alfa kassan länge?
2010-12-09, 00:01
Bannlyst
När kommer lönen denna månad?
Vissa säger 22:a vissa 23:e
Någon som vet vad som gäller?
2010-12-09, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect-stranger
När kommer lönen denna månad?
Vissa säger 22:a vissa 23:e
Någon som vet vad som gäller?

Beror helt på ditt kollektivavtal och företagets good will. Min kommer betala ut den 22:E så att alla kan köpa julklappar den 23. Däremot vet jag om företag som tycker att vaddå, upp till alla att spara sina pengar, vi betalar ut 27:e som alla andra gånger.
2010-12-10, 12:05
Medlem
Stämmer det att regeln om 11 timmars vila mellan arbetspassen (dygnsvila?) blivit borttagen?

Detta hävdar våran chef som nu satt igång ett nytt schema.

Kommunanställd inom vården.

Dom har satt igång ett nytt schema, jag jobbar blandat dag/kväll och får inte ut dessa 11 timmar dygnsvila. 8 timmar har jag från att jag går av på kvällen tills jag går på morgonen därefter.

För mig innebär detta ca 5 timmar vila då jag har en bit att pendla också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in