Läget är som följer:
Efter ett möte med min chef strax innan jul så påtalade han för mig att min arbetsinsats inte var tillräcklig och jag behövde öka tempot. Jag arbetar som Key Account Manager på ett mellanstort svenskt företag.
Jag kan till viss del förstå honom eftersom jag själv känner att jag inte trivs på arbetsplatsen och aldrig riktigt kommit in i arbetet. (jag sitter på annan ort än huvudkontoret). Men jag undrar om man utan (för)varning kan bli uppsagd utan att ha missbrukat sin roll. Det finns ingen som frågat varför, är där något vi kan göra, hur mår du osv.
Jag söker även aktivt ny arbetsgivare sedan en 3-4 månader tillbaka men vill absolut inte bli uppsagd eftersom detta försvårar processen att söka nytt arbete avsevärt.
Det skall understrykas att jag har en god resumé sedan tidigare och jag arbetade 9år hos min förra arbetsgivare, och 5år på samma plats innan dess.
Nu vill min chef ha ett nytt möte med mig i veckan och jag vet inte ännu vad han har i åtanke, men om han vill ”bli av med mig” så vill jag veta vilka rättigheter jag har…
För att summera några punkter:
Vi har inte haft någon uttalad säljbudget, så jag har inte "missat" något mål
Jag har aldrig gjort något olagligt eller missbrukat
Jag är aldrig sjuk
Jag har aldrig fått någon form av ”varning”
Företaget är mycket lönsamt
Mina undringar:
Kan jag bli uppsagd "bara sådär"
Kan Unionen gått med på detta?
Borde jag blivit förvarnad om en eventuell uppsägning (av t.ex. Unionen)
Borde Unionen varit med vid ett sådant möte
Kan man göra en "deal" om uppsägningstid?
Företaget har kollektivavtal med bla. Unionen
Synpunkter, tack
Efter ett möte med min chef strax innan jul så påtalade han för mig att min arbetsinsats inte var tillräcklig och jag behövde öka tempot. Jag arbetar som Key Account Manager på ett mellanstort svenskt företag.
Jag kan till viss del förstå honom eftersom jag själv känner att jag inte trivs på arbetsplatsen och aldrig riktigt kommit in i arbetet. (jag sitter på annan ort än huvudkontoret). Men jag undrar om man utan (för)varning kan bli uppsagd utan att ha missbrukat sin roll. Det finns ingen som frågat varför, är där något vi kan göra, hur mår du osv.
Jag söker även aktivt ny arbetsgivare sedan en 3-4 månader tillbaka men vill absolut inte bli uppsagd eftersom detta försvårar processen att söka nytt arbete avsevärt.
Det skall understrykas att jag har en god resumé sedan tidigare och jag arbetade 9år hos min förra arbetsgivare, och 5år på samma plats innan dess.
Nu vill min chef ha ett nytt möte med mig i veckan och jag vet inte ännu vad han har i åtanke, men om han vill ”bli av med mig” så vill jag veta vilka rättigheter jag har…
För att summera några punkter:
Vi har inte haft någon uttalad säljbudget, så jag har inte "missat" något mål
Jag har aldrig gjort något olagligt eller missbrukat
Jag är aldrig sjuk
Jag har aldrig fått någon form av ”varning”
Företaget är mycket lönsamt
Mina undringar:
Kan jag bli uppsagd "bara sådär"
Kan Unionen gått med på detta?
Borde jag blivit förvarnad om en eventuell uppsägning (av t.ex. Unionen)
Borde Unionen varit med vid ett sådant möte
Kan man göra en "deal" om uppsägningstid?
Företaget har kollektivavtal med bla. Unionen
Synpunkter, tack
. Se även förra sidan (inlägg 258 och 260) för mer info om provanställning.