2010-01-25, 13:50
Medlem
Läget är som följer:

Efter ett möte med min chef strax innan jul så påtalade han för mig att min arbetsinsats inte var tillräcklig och jag behövde öka tempot. Jag arbetar som Key Account Manager på ett mellanstort svenskt företag.
Jag kan till viss del förstå honom eftersom jag själv känner att jag inte trivs på arbetsplatsen och aldrig riktigt kommit in i arbetet. (jag sitter på annan ort än huvudkontoret). Men jag undrar om man utan (för)varning kan bli uppsagd utan att ha missbrukat sin roll. Det finns ingen som frågat varför, är där något vi kan göra, hur mår du osv.
Jag söker även aktivt ny arbetsgivare sedan en 3-4 månader tillbaka men vill absolut inte bli uppsagd eftersom detta försvårar processen att söka nytt arbete avsevärt.
Det skall understrykas att jag har en god resumé sedan tidigare och jag arbetade 9år hos min förra arbetsgivare, och 5år på samma plats innan dess.

Nu vill min chef ha ett nytt möte med mig i veckan och jag vet inte ännu vad han har i åtanke, men om han vill ”bli av med mig” så vill jag veta vilka rättigheter jag har…

För att summera några punkter:
Vi har inte haft någon uttalad säljbudget, så jag har inte "missat" något mål
Jag har aldrig gjort något olagligt eller missbrukat
Jag är aldrig sjuk
Jag har aldrig fått någon form av ”varning”
Företaget är mycket lönsamt

Mina undringar:
Kan jag bli uppsagd "bara sådär"
Kan Unionen gått med på detta?
Borde jag blivit förvarnad om en eventuell uppsägning (av t.ex. Unionen)
Borde Unionen varit med vid ett sådant möte
Kan man göra en "deal" om uppsägningstid?

Företaget har kollektivavtal med bla. Unionen

Synpunkter, tack
2010-01-25, 14:30
Medlem
Onebyones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harrywill
Läget är som följer:

Efter ett möte med min chef strax innan jul så påtalade han för mig att min arbetsinsats inte var tillräcklig och jag behövde öka tempot. Jag arbetar som Key Account Manager på ett mellanstort svenskt företag.
Jag kan till viss del förstå honom eftersom jag själv känner att jag inte trivs på arbetsplatsen och aldrig riktigt kommit in i arbetet. (jag sitter på annan ort än huvudkontoret). Men jag undrar om man utan (för)varning kan bli uppsagd utan att ha missbrukat sin roll. Det finns ingen som frågat varför, är där något vi kan göra, hur mår du osv.
Jag söker även aktivt ny arbetsgivare sedan en 3-4 månader tillbaka men vill absolut inte bli uppsagd eftersom detta försvårar processen att söka nytt arbete avsevärt.
Det skall understrykas att jag har en god resumé sedan tidigare och jag arbetade 9år hos min förra arbetsgivare, och 5år på samma plats innan dess.

Nu vill min chef ha ett nytt möte med mig i veckan och jag vet inte ännu vad han har i åtanke, men om han vill ”bli av med mig” så vill jag veta vilka rättigheter jag har…

För att summera några punkter:
Vi har inte haft någon uttalad säljbudget, så jag har inte "missat" något mål
Jag har aldrig gjort något olagligt eller missbrukat
Jag är aldrig sjuk
Jag har aldrig fått någon form av ”varning”
Företaget är mycket lönsamt

Mina undringar:
Kan jag bli uppsagd "bara sådär"
Kan Unionen gått med på detta?
Borde jag blivit förvarnad om en eventuell uppsägning (av t.ex. Unionen)
Borde Unionen varit med vid ett sådant möte
Kan man göra en "deal" om uppsägningstid?

Företaget har kollektivavtal med bla. Unionen

Synpunkter, tack

Är du med i facket? Om ja, så lämna över till dem! Först och främst kan du inte bli uppsagd "bara så där"! Om han nu vill säga upp dig har arbetsgivaren en omplaceringsskyldighet enligt LAS 7 §. Det måste finnas en noggrann omplaceringsutredning dvs. arbetsgivaren ska göra vad han kan för att anställningen ska bestå. Arbetsgivaren bör även styrka att han samtalat med dig förut, du ska ju ha en chans att ev. bättra dig och ett samtal har ju skett, har något förändrats sedan dess ang. din arbetsinsats? Finns inget i lag om antal varningar man ska få. Frågan är extremt svår att svara på för praxisen är oändlig inom området. Tänk på att det är arbetsgivaren som bestämmer den sk. "takten" på arbetet dvs. vad som ska bli gjort, att kvalitén inte upprättshålls får han då räkna med (Finns en AD-dom på detta, minns inte vilken just nu). Ja, du kan göra en deal om uppsägning för ett anställningsavtal är ett sk. konsensusavtal men inte sämre villkor/mindre uppsägningstid än kollektivavtalet. Var aktsam på att arbetsgivaren inte får göra en sk. provocerad uppsägning dvs i stil med att "kanske bäst du säger upp dig själv, slänger fram ett uppsägningspapper etc". Ska du göra en deal så se till DU tjänar på den. Ska han nu säga upp dig, avsked kommer inte på fråga utifrån vad du skriver om ärendet, så finns det varseltider, uppsägningstider etc etc. Är du inte med i facket får du väcka talan i Tingsrätt för egen räkning och då måste du ha ett ombud, kanske går att få rättshjälp via din hemförsäkring? En sak bara, ta det lugnt, stanna inte hemma från jobbet etc, ha lite is i magen fast det kan vara svårt...Har lite brådis så hinner inte mer just nu men kan återkomma med mer info ikväll, kan se vad de andra skriver här med. Kort sagt, oroa dig inte för mycket förrän du vet vad som är i görningen...
2010-01-25, 14:38
Medlem
Onebyones avatar
Förresten: Ja, om du är med i facket ska de självklart vara med, det är ju de som förhandlar för dig och tar tillvara dina intressen.
2010-01-25, 15:09
Medlem
Alteregorandoms avatar
Hejsan jag fick en anställning i agusti och prövotid till den 1/1 2010 vilket var för 25 dagar sen. Jag har frågat chefen vad som ska hända nu men har bara fått svar att det är bara att förlänga.

Prövotiden kan man inte förlänga? (max 6 månader)
jag har ingen lust att fortsätta tjata eftersom att vi har ont om jobb för tillfälligt men kan jag förlora något eller vara dåligt för mig själv när jag jobbar utan kontrakt.

Mvh
2010-01-25, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alteregorandom
Hejsan jag fick en anställning i agusti och prövotid till den 1/1 2010 vilket var för 25 dagar sen. Jag har frågat chefen vad som ska hända nu men har bara fått svar att det är bara att förlänga.

jag har ingen lust att fortsätta tjata eftersom att vi har ont om jobb för tillfälligt men kan jag förlora något eller vara dåligt för mig själv när jag jobbar utan kontrakt.

Mvh

En provanställning övergår till "tillsvidareanställning" om inget annat sägs.
2010-01-25, 16:37
Medlem
Onebyones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alteregorandom

Mvh

Står det att du har en provanställning på anställningsavtalet? Tänkte bara fall du gått på en allmän visstidsanställning, lite andra regler nämligen...
2010-01-25, 16:51
Medlem
Det står typ "6 månaders provanställning" på pappret.
2010-01-25, 16:55
Medlem
Onebyones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiwisen
Det står typ "6 månaders provanställning" på pappret.

Då är det som Tronisee skriver ovan så då har du en tillsvidareanställning . Se även förra sidan (inlägg 258 och 260) för mer info om provanställning.
2010-01-25, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onebyone
Är du med i facket? Om ja, så lämna över till dem! Först och främst kan du inte bli uppsagd "bara så där"! Om han nu vill säga upp dig har arbetsgivaren en omplaceringsskyldighet enligt LAS 7 §. Det måste finnas en noggrann omplaceringsutredning dvs. arbetsgivaren ska göra vad han kan för att anställningen ska bestå. Arbetsgivaren bör även styrka att han samtalat med dig förut, du ska ju ha en chans att ev. bättra dig och ett samtal har ju skett, har något förändrats sedan dess ang. din arbetsinsats? Finns inget i lag om antal varningar man ska få. Frågan är extremt svår att svara på för praxisen är oändlig inom området. Tänk på att det är arbetsgivaren som bestämmer den sk. "takten" på arbetet dvs. vad som ska bli gjort, att kvalitén inte upprättshålls får han då räkna med (Finns en AD-dom på detta, minns inte vilken just nu). Ja, du kan göra en deal om uppsägning för ett anställningsavtal är ett sk. konsensusavtal men inte sämre villkor/mindre uppsägningstid än kollektivavtalet. Var aktsam på att arbetsgivaren inte får göra en sk. provocerad uppsägning dvs i stil med att "kanske bäst du säger upp dig själv, slänger fram ett uppsägningspapper etc". Ska du göra en deal så se till DU tjänar på den. Ska han nu säga upp dig, avsked kommer inte på fråga utifrån vad du skriver om ärendet, så finns det varseltider, uppsägningstider etc etc. Är du inte med i facket får du väcka talan i Tingsrätt för egen räkning och då måste du ha ett ombud, kanske går att få rättshjälp via din hemförsäkring? En sak bara, ta det lugnt, stanna inte hemma från jobbet etc, ha lite is i magen fast det kan vara svårt...Har lite brådis så hinner inte mer just nu men kan återkomma med mer info ikväll, kan se vad de andra skriver här med. Kort sagt, oroa dig inte för mycket förrän du vet vad som är i görningen...

Stort tack för ett seriöst svar...
Gällande förra mötet med chefen så skedde detta veckan innan jul, så jag har bara varit aktiv i 2 veckor sedan dess. Innan det mötet...inget alls
2010-01-25, 18:39
Medlem
Alteregorandoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onebyone
Då är det som Tronisee skriver ovan så då har du en tillsvidareanställning . Se även förra sidan (inlägg 258 och 260) för mer info om provanställning.

Vet inte varför Kiwisen svarade för mig men yes jag var bara provanställd, okej tack så mycket.
2010-01-25, 20:20
Medlem
Hade en liknande diskusion igång och missade att det var du som fick en fråga.
Sorry för missförståndet.
2010-01-27, 15:51
Medlem
Alteregorandoms avatar
Vilken lön skulle jag kunna kräva?

Tjenare

Idag jobbar jag på en varuutlämmning och jag vet att dom 8 timmarna jag jobbar får företaget 350 kr per timme och jag har en månadslön på ungefär 17500 kr

Jag pendlar rätt långt till jobbet och gör det jävligt bra och är uppskattad men vad skulle jag kunna kräva för lön? om jag ens kan få något mera

350 kr får företaget men dom ska betala skatt, avgifter etc. hur mycket av kakan får jag idag? hur mycket skulle jag kunna få.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in