2012-07-08, 22:54
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Jag ska på möte med en chef, jag vill gärna ha med en facklig representant.
Har jag rätt till detta, om någon specifik lag?

Har försökt söka i LAS men hittar inget.

Kan chefen neka mig att förflytta fram ett möte om jag hänvisar till att jag vill ha en facklig representant eller vittne att närvara på mötet?
Jag förutsätter att mötet handlar om din ställning inom företaget och inte om något som kan anses som företagshemligheter.

Du läste i fel lag. Rätten att få biträde från sin fackförening återfinns i MBL, närmare bestämt i 7-9 §§. Du är ute efter "att utnyttja medlemskapet" exakt i den bemärkelse som är skyddad i lagtexten. Din chef kan inte neka att anpassa mötestiden (inom rimliga gränser) så att din fackliga representant kan delta.

Kontakta facket det första du gör i morgon och efter avstämning med dem föreslår du (eller facket) en ny tid för din chef.
2012-07-11, 18:04
Medlem
gais1894s avatar
tjena har en fråga.Jag jobbar som sässongs arbetare på ett anläggnings företag gjort de i 2.5 år inte anställd.förra året fick jag gå hem i september och började nu i april..nu till min fråga jag blev tills vidare anställd den 16 april och ska gå hem nu på fredag den 13e juni det är 3 månader cirka jag har jobbat.Har inte jag rätt till en månads uppsägnings tid?
2012-07-12, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gais1894
tjena har en fråga.Jag jobbar som sässongs arbetare på ett anläggnings företag gjort de i 2.5 år inte anställd.förra året fick jag gå hem i september och började nu i april..nu till min fråga jag blev tills vidare anställd den 16 april och ska gå hem nu på fredag den 13e juni det är 3 månader cirka jag har jobbat.Har inte jag rätt till en månads uppsägnings tid?

1 månads uppsägningstid har du väl alltid rätt till som tillsvidareanställd. Enligt lagen har du det iallafall men lagen kan vara dispositiv så det kan ju finnas någon uppgörelse just för att det är sässongsarbete.
Nu känns det väl inte så troligt att man skulle få till en sån uppgörelse. 1 månads framförhållning skall väl ett normalt företag klara av.

Förutsätter att du inte har 2 års sammanlagd anställningstid för då skall du ju ha 2 månader. Men 2.5 års sässongsarbete har väl inte gett dig det ännu.
2012-07-15, 00:42
Medlem
Johanboyboys avatar
Är det den som har schemalagd mest timmar, eller den som har jobbat längst på företaget som ska bli tillfrågad först när det kommer till att få mer jobbtimmar på jobbet?
2012-07-15, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanboyboy
Är det den som har schemalagd mest timmar, eller den som har jobbat längst på företaget som ska bli tillfrågad först när det kommer till att få mer jobbtimmar på jobbet?

Alltid den som har längst arbetstid, den har förtur.
2012-07-15, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
1 månads uppsägningstid har du väl alltid rätt till som tillsvidareanställd. Enligt lagen har du det iallafall men lagen kan vara dispositiv så det kan ju finnas någon uppgörelse just för att det är sässongsarbete.
Nu känns det väl inte så troligt att man skulle få till en sån uppgörelse. 1 månads framförhållning skall väl ett normalt företag klara av.

Förutsätter att du inte har 2 års sammanlagd anställningstid för då skall du ju ha 2 månader. Men 2.5 års sässongsarbete har väl inte gett dig det ännu.

Säsongsarbete är inte tillsvidare anställning normalt, utan just en tidsbegränsad anställning. Vilket innbär ingen uppsägning.

Citat:
Ursprungligen postat av gais1894

Du verkar ha ett tidsbegränsat avtal. Därför har du ingen uppsägningstid.
2012-07-15, 15:17
Medlem
Min chef ber mig jobba övertid på helgen

Är anställd 40h / vecka, min chef har dock några gånger velat att jag ska jobba 8 timmar på helgen när det är mkt att glra och stämpla det som övertid, ofta blir jag tillfrågad bara några dagar innan men det känns frustrerande att bli tillfrågad på bra några dagars varsel. Har tagit upp detta med honom men det är så det fungerar här och de kan inte hålla större marginaler. Hursomhelst, är jag tvungen att arbeta dessa timmar eller är jag bara bunden att jobba 40h i veckan enl. Kollektivavtalet? Känns svårt att säga nej när man blir tillfrågad men hur ligger det till egentligen, kan jag säga nej - det går inte ??
2012-07-15, 15:24
Medlem
DinoOrtolanis avatar
Vi får ha max 200 timmar per/år, prata med ditt fackförbund.
2012-07-15, 15:25
Medlem
Kulliss avatar
Kolla vad det står i ditt avtal. Dock ska du ha pröjs eller kompledigt. Ledigt brukar vara den vanligaste ersättningen, vilket är billigare både för dig och arbetsgivaren. Kan vara smart att kolla upp vad som gäller och inte gå i polemik med chefen. Lojalitet kan löna sig, men det är inte säkert. Facken kan ge råd, och det är oftast en myt att man inte kan ta upp ett fall med dem när man inte är medlem. Lycka till.

Edit. Det där med 40h/vecka kan arbetsgivaren komma ifrån genom att titta på hur mycket du jobbar per årsbasis. 7v ledigt ger fler timmar per vecka osv.
Senast redigerad av Kullis 2012-07-15 kl. 15:29.
2012-07-15, 15:25
Medlem
Delicates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assarkatten
Är anställd 40h / vecka, min chef har dock några gånger velat att jag ska jobba 8 timmar på helgen när det är mkt att glra och stämpla det som övertid, ofta blir jag tillfrågad bara några dagar innan men det känns frustrerande att bli tillfrågad på bra några dagars varsel. Har tagit upp detta med honom men det är så det fungerar här och de kan inte hålla större marginaler. Hursomhelst, är jag tvungen att arbeta dessa timmar eller är jag bara bunden att jobba 40h i veckan enl. Kollektivavtalet? Känns svårt att säga nej när man blir tillfrågad men hur ligger det till egentligen, kan jag säga nej - det går inte ??

1, bra avatar.

2, klart du kan säga nej.
2012-07-15, 15:26
Medlem
Malleusus avatar
enligt facket behöver du bara jobba 40h/vecka men om chefen tillfrågar dig om du kan jobba så får du antingen tacka ja eller nej. De finns inget som säger att du behöver jobba extra i helgen om de inte är beordrad övertid då företaget har mycket att göra.
2012-07-15, 15:26
Medlem
Ren-Potatiss avatar
När det handlar om så mycket övertid är det mig veterligen frivilligt. Men om han frågar dig så har du väll två val; du svarar ja eller nej...Svårare än så är det nog inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in