Citat:
Ursprungligen postat av blode
Frågeställning:
Då undrar jag hur landet ligger, om jag kan pull a fast one på dem och bara säga "Jag har gjort slut med tjejen, kan inte hitta ett nytt boende och måste därför flytta till min hemstad igen. Tack och adjö". Eller har jag några skyldigheter mot dem?
På mitt kontrakt med butiken står det att jag har "allmän visstidsanställning t o m 15/5"
Men inget har hänt sedan den 15/5... inget förnyelse av kontrakt eller ens en suck om det, så då borde jag fortfarande vara allmänt visstidsanställning, eller? Kan även säga att det är en deltidstjänst.
Så för att sammanfatta, kan jag bara säga upp mig och dra eller finns det någon slags uppsägningstid jag måste uppfylla?!
Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Butiken har kollektivavtal och det är Handels.
Efter den 15/5 har din anställning övergått att gälla tillsvidare genom s.k. konkludent handlande av arbetsgivaren, då du uppenbart arbetar kvar på arbetsplatsen.
Vid egen uppsägning gäller i sådana fall uppsägningstid om en månad. Du har arbetsskyldighet under perioden och arbetsgivaren är skyldig att betala lön.
Vill du sluta tidigare gör du enklast i att träffa enskild överenskommelse om saken med arbetsgivaren, -vilket inte torde vara särskilt svårt. De ömsesidiga skyldigheterna upphör då att gälla.