2011-06-09, 21:30
Avslutad
Vad säger ditt anställningsbevis om stationeringsort eller arbetsplats? Är det inte specificerat kan du i princip vara tvungen att arbeta på random plats där din arbetsgivare har verksamhet. Ersättning för längre restid utgår icke (även om varje sund chef ser till att kompensera detta på något vis om det handlar om att hjälpa företaget). Arbetar du utanför din hemort kan du har rätt till traktamente, kolla ditt kollektivavtal.

Har du en specificerad arbetsplats, till exempel H&M i Sthlm City på Norrlandsgatan, och din arbetsgivare vill att du arbetar på H&M i Farsta istället, då kan du räkna din arbetstid från det att du kommer till ursprungsbutiken. Restiden blir således betald arbetstid.
2011-06-10, 12:16
Medlem
lazydogmics avatar
Ja, anställningsbeviset säger en specifik ort.
Tur det, för vi har en anläggning i Norge också

Tack för svar.
Senast redigerad av lazydogmic 2011-06-10 kl. 12:19.
2011-06-16, 13:21
Medlem
blodes avatar
Beskrivning av problem:
Jag och min sambo har flyttat till en ny stad, har bott här i ett år och jag jobbar i en matvarubutik. Men nu är det så att jag är trött på min sambo och jag förutspår att förhållandet kommer ta slut inom en snar framtid. Och eftersom tjejen utbildar sig här, så är min tanke att jag bara tar mitt pick och pack och flyttar till min hemstad igen. Tanken är då att jag slutar jobbet med väldigt kort varsel!

Frågeställning:
Då undrar jag hur landet ligger, om jag kan pull a fast one på dem och bara säga "Jag har gjort slut med tjejen, kan inte hitta ett nytt boende och måste därför flytta till min hemstad igen. Tack och adjö". Eller har jag några skyldigheter mot dem?

På mitt kontrakt med butiken står det att jag har "allmän visstidsanställning t o m 15/5"
Men inget har hänt sedan den 15/5... inget förnyelse av kontrakt eller ens en suck om det, så då borde jag fortfarande vara allmänt visstidsanställning, eller? Kan även säga att det är en deltidstjänst.

Så för att sammanfatta, kan jag bara säga upp mig och dra eller finns det någon slags uppsägningstid jag måste uppfylla?!

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Butiken har kollektivavtal och det är Handels.
2011-06-16, 19:28
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blode
Frågeställning:
Då undrar jag hur landet ligger, om jag kan pull a fast one på dem och bara säga "Jag har gjort slut med tjejen, kan inte hitta ett nytt boende och måste därför flytta till min hemstad igen. Tack och adjö". Eller har jag några skyldigheter mot dem?

På mitt kontrakt med butiken står det att jag har "allmän visstidsanställning t o m 15/5"
Men inget har hänt sedan den 15/5... inget förnyelse av kontrakt eller ens en suck om det, så då borde jag fortfarande vara allmänt visstidsanställning, eller? Kan även säga att det är en deltidstjänst.

Så för att sammanfatta, kan jag bara säga upp mig och dra eller finns det någon slags uppsägningstid jag måste uppfylla?!

Butiken har kollektivavtal och det är Handels.
Efter den 15/5 har din anställning övergått att gälla tillsvidare genom s.k. konkludent handlande av arbetsgivaren, då du uppenbart arbetar kvar på arbetsplatsen.

Vid egen uppsägning gäller i sådana fall uppsägningstid om en månad. Du har arbetsskyldighet under perioden och arbetsgivaren är skyldig att betala lön.

Vill du sluta tidigare gör du enklast i att träffa enskild överenskommelse om saken med arbetsgivaren, -vilket inte torde vara särskilt svårt. De ömsesidiga skyldigheterna upphör då att gälla.
2011-06-20, 19:31
Medlem
När måste en arbetsgivare senast betala ut lönen? Vad gör man om man inte får sin lön? Går till kronofogden? Har man rätt till ränta enligt räntelagen?
2011-06-20, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wooblu
När måste en arbetsgivare senast betala ut lönen? Vad gör man om man inte får sin lön? Går till kronofogden? Har man rätt till ränta enligt räntelagen?

Det brukar regleras i kollektivavtalen, och är ganska individuellt från företag till företag. Jag kan ha fel, men det vore mycket konstigt om det är reglerat i lag.

Har du inte fått ut din lön trots påtryckningar, då går man och begär företaget i konkurs och får statlig lönegaranti.
2011-06-21, 20:00
Medlem
blodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Efter den 15/5 har din anställning övergått att gälla tillsvidare genom s.k. konkludent handlande av arbetsgivaren, då du uppenbart arbetar kvar på arbetsplatsen.

Vid egen uppsägning gäller i sådana fall uppsägningstid om en månad. Du har arbetsskyldighet under perioden och arbetsgivaren är skyldig att betala lön.

Vill du sluta tidigare gör du enklast i att träffa enskild överenskommelse om saken med arbetsgivaren, -vilket inte torde vara särskilt svårt. De ömsesidiga skyldigheterna upphör då att gälla.

Tackar för svaret, men nu har jag en ytterligare fråga! Idag blev fick jag ett semestervikariat och hur gäller reglerna och bestämmelserna för det?
2011-06-22, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Det brukar regleras i kollektivavtalen, och är ganska individuellt från företag till företag. Jag kan ha fel, men det vore mycket konstigt om det är reglerat i lag.

Har du inte fått ut din lön trots påtryckningar, då går man och begär företaget i konkurs och får statlig lönegaranti.
Hm, problemet är det att jag jobbat några veckor löst, på timlön, inga papper på anställning. Det hela slutade med ett tjafs med chefen, om han inte vill betala ut min lön, har jag alltså ingenting alls att säga till om då? Allt vi var överens om var att jag skulle få avtalsenlig timlön, dock inga papper.
2011-06-27, 00:48
Medlem
Beskrivning av problem:
Jag är på väg att säga upp mig för att starta eget. Finansieringen har dragit ut på tiden och jag kommer inte hinna säga upp mig förrän jag går på semester, om två veckor. När jag säger upp mig kommer företaget vilja att jag går på dan då det är konkurrerande verksamhet jag kommer starta.

Jag vill säga upp mig så fort som möjligt för att komma igång med det egna företaget (får inte bedriva konkurrerande verksamhet under min anställning, dvs under uppsägningstiden, 1 månad) men jag vill inte missa chansen att få in så mycket lön som möjligt, då det kommer att behövas i uppstarten av firman.

Frågeställning:
Om jag säger upp mig i samband med min semester, hur löper uppsägningstiden? Samtidigt eller efter? Om det löper samtidigt, får jag både lön och semesterersättning under min uppsägningstid?

Unionen.
2011-06-27, 01:17
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lstar
Beskrivning av problem:
Jag är på väg att säga upp mig för att starta eget. Finansieringen har dragit ut på tiden och jag kommer inte hinna säga upp mig förrän jag går på semester, om två veckor. När jag säger upp mig kommer företaget vilja att jag går på dan då det är konkurrerande verksamhet jag kommer starta.

Jag vill säga upp mig så fort som möjligt för att komma igång med det egna företaget (får inte bedriva konkurrerande verksamhet under min anställning, dvs under uppsägningstiden, 1 månad) men jag vill inte missa chansen att få in så mycket lön som möjligt, då det kommer att behövas i uppstarten av firman.

Frågeställning:
Om jag säger upp mig i samband med min semester, hur löper uppsägningstiden? Samtidigt eller efter? Om det löper samtidigt, får jag både lön och semesterersättning under min uppsägningstid?

Unionen.
Om du säger upp dig räknas uppsägningstiden även på semestern.

Man har ingen särskild lön under uppsägningstiden. Det är lön för arbetad eller arbetsbefriad tid och/eller semesterlön som är den lön man får. Sen ska du så klart ha slutlön med all innestående lön* senast en månad efter sista anställningsdag.

*Dvs intjänad semesterlön och ev övriga ersättningar.
2011-06-29, 17:45
Medlem
bastard.s avatar
Någon som sitter på transportavtalet gällande lastbil? eller ja - klart någon har det.

Kan du ladda upp det för mig så jag kan ladda ner det och ha som toaläsning ikväll?
2011-07-07, 22:32
Medlem
man5on26s avatar
Problem
Jobbar inom landstinget, har ett vikariat som går ut vid årsskiftet. Söker nytt jobb just nu.
I mitt anställningsavtal står det att uppsägning hanteras i Allmänna bestämmelser (AB) paragraf 33.

När jag läser lagen står det att vid uppsägning från arbetstagarens sida så gäller 3 månader uppsägningstid, detta gäller om man har en tillsvidareanställning. Men det står inget vad som gäller för en tidsbegränsad anställning.

Kan jag säga upp mitt vikariat i förtid om jag nu skulle få ett jobb innan vikarietiden går ut?
Googlat en del om detta men blir inte klokare. Någon som vet?
Kan nämna att jag inte är med i något fack.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in