2010-02-18, 21:06
Medlem
okej okej, så med mina ord, även om jag inte har skrivit på är dom skyldiga enligt lag att betala ut min ersättning och lön? och vad menar du med 6c?
2010-02-18, 21:13
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samia
Min fråga är, kan dom göra såhär? Visst borde jag ändå få min heltidslön fasst än att jag inte fått jobba heltid men har heltidstjänst? Kan jag kräva någon typ av skadestånd pga förlorade föräldrarledighetsdagar? Tacksam fö svar
Föräldrarledighet är en form av tjänstledighet. Då ledigheten upphör har du rätt att återgå i tjänst med oförändrade anställningsvillkor. Arbetsgivaren kan inte försämra din lön eller förändra din sysselsättningsgrad men han har ett visst utrymme att ge dig ett annat schema och andra arbetsuppgifter.

Framgår det av ditt anställningsavtal att du skall arbeta heltid skall arbetsgivaren också betala dig lön för denna tid oavsett om han kan bereda dig arbetsuppgifter eller ej. Kontakta facket för hjälp om arbetsgivaren bryter mot reglerna.

Rätten till föräldrarledighet regleras av Föräldrarledighetslagen (1995:584)
2010-02-23, 20:11
Medlem
jonbolls avatar
Jag jobbar som speditör på ett privat företag på och vi är ca 10 st anställda. Jag har sagt upp mig och vill bort så fort som möjligt.

Jag har skrivit på ett anställningsavtal som säger 3 mån uppsägningstid...jag har emellertid arbetat mindre än 2 år, bör det ändå inte vara 1 månads uppsägningstid?

EJ kollektivavtal
2010-02-23, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonboll
Jag jobbar som speditör på ett privat företag på och vi är ca 10 st anställda. Jag har sagt upp mig och vill bort så fort som möjligt.

Jag har skrivit på ett anställningsavtal som säger 3 mån uppsägningstid...jag har emellertid arbetat mindre än 2 år, bör det ändå inte vara 1 månads uppsägningstid?

EJ kollektivavtal

är du medlem i något fack?

Rent generellt så brukar inte avtal få skrivas så att de "försämrar" för arbetstagaren. Dvs uppsägning från företaget kan vara längre, men vid egen uppsägning ska LAS gälla. LAS 11 §. Det blir altså 1 månad vid egen uppsägning. Den infon har jag själv som arbetsgivare fått från ALMEGA. Minns inte dock vad som sas på min grundkurs i arbetsrätt...
2010-02-23, 22:34
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonboll

EJ kollektivavtal
Arbetstagaren och arbetsgivaren kan genom enskilt avtal komma överens om annan längd på uppsägningstiden vid arbetstagarens egen uppsägning än vad som följer av LAS § 11, såvida inte avtalsvillkoret kan bedömas som oskäligt enligt avtalslagen.

LAS § 11:
För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad.

Vid uppsägning från arbetsgivarens sida gäller arbetstagarens rätt till uppsägningstid av:

- två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år.
- tre månader.. minst fyra år men kortare än sex år

En enskild överenskommelse anses inte bindande om den innebär att arbetstagaren på förhand avstår från sin rätt till längre uppsägningstid än vad som följer av LAS § 11.
2010-02-24, 08:44
Medlem
Har en god vän som jobbar som timanställd på ett callcenter. Där jobbar ungefär 80 personer och företaget saknar kollektivavtal. Man har dels en grundlön, dels provision. Nu i veckan ska det införas ett nytt löneavtal, vilket gjort min kompis orolig - företaget har försökt blåsa sina anställda förr vad gäller semesterersättningar och så vidare. Blev lite nyfiken och undrar om man som anställd har rätt till att neka ett nytt löneavtal och ligga kvar på det gamla? Ber om ursäkt om frågan har ställts förut, har sökt men inte hittat nåt.
2010-02-24, 11:23
Medlem
jonbolls avatar
Tack för svaren...det är den uppfattningen jag också fått efter att läst LAS....försämrar kontraktet för mig så bestrider det LAS och då går LAS före. Det är vad jag kommer köra på i alla fall. TACK
2010-02-24, 22:11
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wideawake
Har en god vän som jobbar som timanställd på ett callcenter. Där jobbar ungefär 80 personer och företaget saknar kollektivavtal. Man har dels en grundlön, dels provision. Nu i veckan ska det införas ett nytt löneavtal, vilket gjort min kompis orolig - företaget har försökt blåsa sina anställda förr vad gäller semesterersättningar och så vidare. Blev lite nyfiken och undrar om man som anställd har rätt till att neka ett nytt löneavtal och ligga kvar på det gamla? Ber om ursäkt om frågan har ställts förut, har sökt men inte hittat nåt.
Lönen består alltså av två delar, dels en grundlön – sannolikt överenskommen i det enskilda anställningsavtalet, dels en rörlig provisionslön.

Jag skulle tro att provisionslönen är ensidigt utlagd av arbetsgivaren, något avtal om saken finns troligtvis inte. Det innebär att arbetsgivaren när som helst och godtyckligt kan dra tillbaka provisionslönesystemet, avskaffa det helt eller ersätta det med ett annat system.

Någon exklusiv rättighet att neka en ny provisionslön för att behålla det gamla system finns inte. Arbetsgivaren bestämmer ensidigt och orättvist utifrån sin arbetsledningsrätt.

Lösningen på problemet heter kollektivavtalet. Kontakta facket (Unionen) för hjälp.
2010-02-25, 20:16
Medlem
Beskrivning av problem:
Ett större bolag har bjudit in mig på en intervju nästa vecka. Bolaget är verksamt i Sverige, Finland och Norge. Bolaget har 5+ miljarder Euro i omsättning och mer än 10 000 anställda. Tjänsten är officiellt kallad "handläggare till faktureringsavdelningen". Bakgrund är att jag idag jobbar i samma avdelning som inhyrd konsult. Eftersom jag är konsult sedan 1 månad tillbaka för samma avdelning så är jag med i gruppmöten och har därför fått del av kontinuerlig information om tjänsterna som lagts ut. I annonsen står som krav en högskoleutbildning inom ekonomi, data eller motsvarande. Något eller några års arbetslivserfarenhet inom administration är meriterande. Samt erfarenhet inom affärssystemet dom använder. Affärssystemet dom använder är inte en av dom vanliga utan verkar vara ett nästan skräddarsytt system för just bolaget. Avdelningen skall ta över arbetsuppgifter från en avdelning i en annan del av Sverige och därför finns nu 3 tjänster utlysta varav jag fått komma på intervju för en av dom. Jag tjänar idag som uthyrd konsult hos dom 20 000kr inkl. semester ersättning i månaden. Jag har alltså redan nu koll på arbetsuppgifterna till viss mån. Arbetsplatsen är belägen i Stockholm. Slutligen vill jag tillägga att jag redan träffat min närmsta chef och en person från HR för en intervju när jag skulle komma in som konsult och därför verkar jag nu få träffa min chefs chef nu. Det verkar vara praxis i företaget att göra så för någon anledning.

Frågeställning:
Vad skall jag köra för lönekrav? Kommer det faktum att dom förmodligen skulle behöva "köpa ut" mitt kontrakt vara en stor belastning för mig vid lönesamtalet? Jag är 24 år och har inte stark tidigare arbetslivserfarenhet. Är nästan helt färdigutbildad civilekonom(1 termin kvar).

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Det finns så vitt jag vet 3 fack: Akademiker, Unionen och Ledarna. Jag antar att min avdelning sållar sig till "Akademikerförbundet". Det är allt jag vet.
2010-02-25, 20:50
Medlem
Kan man göra så att ens lön hamnar på någon annans konto? Exempelvis en väns?
2010-02-25, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrangeAvenue
Kan man göra så att ens lön hamnar på någon annans konto? Exempelvis en väns?

Ja. Det står dig fritt att meddela företaget vilket konto du vill ha din lön inbetald på.
2010-02-25, 21:48
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snujji
Frågeställning:
Vad skall jag köra för lönekrav? Kommer det faktum att dom förmodligen skulle behöva "köpa ut" mitt kontrakt vara en stor belastning för mig vid lönesamtalet? Jag är 24 år och har inte stark tidigare arbetslivserfarenhet. Är nästan helt färdigutbildad civilekonom(1 termin kvar).

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Det finns så vitt jag vet 3 fack: Akademiker, Unionen och Ledarna. Jag antar att min avdelning sållar sig till "Akademikerförbundet". Det är allt jag vet.
Det är inte enkelt att lämna en rekommendation om vilka lönekrav du ska ställa utan närmare kännedom om det enskilda företaget eller branschen i övrigt. Ring och rådfråga facket för bättre information.

Facket ifråga bör vara Unionen efter din beskrivning av tjänsten, "handläggare till faktureringsavdelningen".

Ledarna för övrigt, är inte ens en kollektivavtalsbärande fackförening utan skall snarare liknas vid en intresseorganisation.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in